index Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Den sprekken du har mellom ventilene går jo helt opp i kjølekanalen i toppen, det er det som er problemet med den... Redigert 1.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fergaferga Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Nei det var ikke det som var problemet, fant det akkurat ut. Satt ventilløftestengene feil, den dro inn skitten luft Og saltvann fra eksosen og eksosen og vatn kom ut luftinntaket. Så da er den i orden. Jippi... Redigert 1.Mai.2010 av fergaferga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ja det er viktig å holde styr på hva som skal hvor... Sitér dette innlegget Link to post
fergaferga Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Ja , satt den sammen litt for fort. Testen den på sjøen i dag. Den gjekk fint, men det ble jo kuling som vanlig. Liker ikke det, det får mej til å tenke. Når jeg går mot bølgene i sakte fart hvor lite hk. jeg egentilig har. Mange båter på samme størrelse har 10 x hk. 8 hk er ikke mer en en trimmet moped. Det er ikke mye når en skal skubbe 2,5-3 tonn i motvind og bølger. Det går fint i stille sjø, men tenker på de som skal kjøre lange avstander langs kysten. Det kan ikke være så gøy. Redigert 3.Mai.2010 av fergaferga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fergaferga Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) 0p Redigert 3.Mai.2010 av fergaferga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 hei, kjøpte meg akkurat en spjærøysnekke med dette vidunder inni: hentet den i tønsberg og kjørte den til skien, selger fortalte meg att den ifølge temp instrumentet ble for varm, men dette viste feil, så jeg kjørte båten hjem med det, prøvde flere ganger å gi full propellvridning men da ble bare motoren varm, da jeg kom hjem feilsøkte jeg litt på den og fant ut at selger hadde tatt bort termostaten og ikke blendet omløbsrøret. så motoren fikk jo ikke kjøling, jeg har nå blendet røret og motoren fungerer veldig bra, men jeg kan stadig ikke gi full propellvridning uten tempen stiger.. er dette normalt? skal man opp i hastighet føre man gir full vridning? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 men jeg kan stadig ikke gi full propellvridning uten tempen stiger.. er dette normalt? skal man opp i hastighet føre man gir full vridning? Hei. Man kan normalt ikke ha full vridning uten at motoren blir overbelastet. Du må finne ut hva som er maks vridning på din båt ved å sjekke turtallet på full gass, dette skal være mellom 1500 og 1800 avhengig av hvilken utgave av motoren du har (16..22 Hk). Den blir naturlig nok varmere ved belastning, men den bør ligge mellom 70 og 80 grader. Hvis det blir for varmt kan det skyldes at mebranen i sirkulasjonspumpa er slitt, eller at kjølerørene er overmalte. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei. Man kan normalt ikke ha full vridning uten at motoren blir overbelastet. Du må finne ut hva som er maks vridning på din båt ved å sjekke turtallet på full gass, dette skal være mellom 1500 og 1800 avhengig av hvilken utgave av motoren du har (16..22 Hk). Den blir naturlig nok varmere ved belastning, men den bør ligge mellom 70 og 80 grader. Hvis det blir for varmt kan det skyldes at mebranen i sirkulasjonspumpa er slitt, eller at kjølerørene er overmalte. ja kjølerørene er overmalte vet jeg.. men bytter likevel membranen. det er en 16 hk . det var godt at vite Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei. Den skal nok ha 1800 O/min på full gass. Ikkje meir stigning enn det. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tuffff Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Noen som har en sveiv til to-sylindra Sabb til overs? En bryggenabo har kjøpt sjekte med Sabb, men mangler sveiv. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
techtor Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hei igjen. Jeg sliter med vann i oljen på min Sabb 2GZ og lurte på om noen har tips til meg hva jeg kan sjekke. Toppakingen ble skiftet i fjor av tidligere eier men da jeg sjekket toppboltene var dem alt for løse så disse ble festet skikkelig nå. Skiftet oljefilter og fylte på 20-olje og håpet på at det skulle være så enkelt som dette. Testkjørte motoren på tomgang periodevis i havna og det så greit ut men etter en 2-timers dorgetur på 17.mai så begynte oljen å bli grå igjen. Var nedom havna i går og da var oljen blitt betydelig gråere uten at motor var startet opp. Pratet med tidligere eier og han hadde ikke hatt problemer med vann i olja tidligere. Så da er mitt spørsmål: Hva skal jeg starte med å sjekke? Jeg har bestilt membran/pakning til saltvanns- og ferskvannspumpa fra SABB i Bergen og tenkte å bytte disse først... Et annet spørsmål: Jeg trenger ny vaier til turtelleren men denne er utgått som reservedel hos SABB, er denne å oppdrive noe annet sted eller finnes det en annen lur løsning på dette? Takk! Torstein Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hei, Techtor Du kan først og fremst sjekke pumpene og bytte membran. Sjekk alle plasser motoren har kontaktmed vann, der skal ikkje vere tæringer eller sprekker. Men det kan vere toppakninga, eller toppen. Om det er eit spor i toppen så kan det føre til lekkasje. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
techtor Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Jeg tror synderen på problemet mitt er membranet til saltvannspunpa som driver kjølinga til eksosen. På denne er det et dreneringshull under og et hull på toppen. Når jeg startet motoren "boblet" det opp vann fra det øvre hullet på pumpa pga. at nedre hullet var tett. Fikk staket opp nedre hullet og der drypper det nå konstant når motoren er i gang. Det drypper mer ved økning av turtallet på motoren. Så nå drypper det ihvertfall nedover istedet for oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Njoger Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 (redigert) Hei, folkens! Er det noen der ute som har en/vet om en brukt eksospotte til Sabb G som jeg kunne kjøpt, noenlunde rimelig? Gjerne en billig delemotor! Jeg har forsøkt Finn.no, men uten stort hell.. Redigert 20.Mai.2010 av Njoger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Ja Techtor, nå har du nok funnet svaret. Du må ha ein ny pumpe membran. Når vannet er på innsiden av membranen og renner ut hola vil det bli pressa inn i veivhuset. Ein enkel sak og fikse.... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
SALAMANDER Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Hei! Jeg har en SAAB diesel i båten min, vet ikke stort mere enn det, skl prøve å ta bilde av den, men spørsmålet mitt er..trenger jeg noen spesiell diesel i tanken? eller kan jeg bare fylle på vanelig bil diesel? Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Njoger Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Hei! Jeg har en SAAB diesel i båten min, vet ikke stort mere enn det, skl prøve å ta bilde av den, men spørsmålet mitt er..trenger jeg noen spesiell diesel i tanken? eller kan jeg bare fylle på vanelig bil diesel? Hei! Du kan faktisk kjøre båten på grønn diesel, altså avgiftsfri diesel. Noe rimeligere enn "vanlig" diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
Njoger Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Noen som vet om en kan bruke en lydpotte laget for ferskvannskjøling, på en saltvannskjølt motor. Dette er en Sabb G modell, forresten. Jeg har en for hånd, nemlig... må vel kanskje trikse litt for å få det til? Sitér dette innlegget Link to post
Avatar34 Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Jeg jakter selv på en lydpotte til en Sabb 2g med fastmontert vanntank på.(ferskvannskjøling) Den jeg har har begynt og gå tilbake til jord kan du si Har lagt inn en annonse under ønskes kjøpt og så hvis noen har en liggende på lur så er jeg VELDIG intresert Sitér dette innlegget Link to post
Johnskredsmo Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 (redigert) Hei, Har problemer med at det dunker veldig skarpt av motoren i forskjellige stille på turtallet. Somme ganger så dunker den bare hardt og vil ikke opp i turtall igjenn, da ryker det ganske mye fra eksosen (hvit røyk) og motoren blir varm. Om jeg da stopper den og starter den igjenn kan den gå ganske bra helt til jeg rører gasshendelen igjenn, da kommer bankelyden tilbake. Har sjekket lekkoljerøret, dette var ikke tett fra dysen- og videre. Nå tok jeg ikke av dysen og kikket direkte i hullet. Kan jeg starte motoren uten lekkoljerøret og dermed se om det er tett i dysen. Hva er det som er mest sannsynlig, eller som jeg bør sjekke først. Motoren er lettstartet og kjøler normalt 55 grader når bankelyden ikke er til stede. Sabb 8hk Sjøvannskjølt. Redigert 24.Mai.2010 av Johnskredsmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Ta av eksosbendet ditt og sjekk tilstand innvendig. Symptomene dine tilsier igjenkoksing av eksosbend med dertil struping av eksos. Dette er vanlig på denne maskina. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Dårlig forstøving på dysa kan også forårsake intens banking. har du sjekket at denne er OK? Demonter den og monter den opp ned (uten returrør) og sviv motoren rundt med full gass på regulatoren. Dysa skal ha en litt snatrete lyd, og forstøve dieselen til en sky. Om den spruter eller har etterdrypp har du funnet årsaken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johnskredsmo Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Tok av eksosbendet, alt ok. Tok vekk litt koks, men ingenting å snakke om. Dysen laget en perfekt dusj. Men da jeg sveivet så kom det opp en gedigen sprut av saltvann opp dysehullet rett i fleisen på meg. Har også flere ganger før fått saltvann ut fra sylinderen til luftinntaket om jeg sveiver feil vei på svinghjulet. Virker nesten som om sabben går på saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Johnskredsmo Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Har en teori om at det er sprekke i toppen og vann lekker inn på stempelet, kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Sprekk i toppen er ganske vanlig på disse ja, og skyldes som regel overoppheting grunnet rustansamling i kjølekanalene i toppen. Da sprekker den som regel mellom ventilene, der godset er tynnest. Du bør nok finne deg en ny topp, uten sprekk. De er svært vanskelige å sveise på dette stedet, så om det skal sveises må det uansett en over gjennomsnittet dyktig sveiser til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.