Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Ja, jeg overtok denne som det burde være mulighet for at skal bli en fin båt igjen.

 

Tok av toppen på Sabben, da motoren sto fast og fant etterhvert grunnen til det. Den hadde nå fått vanninnsprøytning bak eksosventil pga tæring fra sjøvannskjølingen.

 

imgp2608lo.jpg

 

imgp2606det.jpg

 

Så her må det nok ihvertfall en ny topp til ....

Link to post
Share on other sites

:puke: Låner denne Sabb tråden om det er greit.

 

På jobb kjører jeg av og til rundt i en gammel livbåt på tur med elevene...

Det sitter en Sabb Dieselmor i båten, mer vet jeg ikke. Er det noen som ut fra disse bildene kan fortelle meg mer om motoren. Nødvendig vedlikehold. Rutiner før start osv..?

 

sabb.jpg

 

sabb2.jpg

 

Uansett, god motor... :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Motoren virker ganske godt vedlikeholdt, uten at jeg vet så mye om hva som er gjort med den. Får høre med sjefen :sweat:

 

 

Tusen takk for manualen. Skal få skrevet den ut og lagt den i en perm. Kan komme godt med.. :yesnod:

 

Får ta meg en tur ned i båten en dag det ikke regner (neste sommer...?) og peile olje, vann girolje og alt som kan peiles.. :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Steng igjen bunnventilen i båten og koble fra røret/ slangen mellom bunnventil og pumpe. Ta oppblandet frostvæske i en bøtte og lag deg en slange som du kan koble inn på vannpumpa som sirkulerer kjølevannet i motoren. Start opp og la motoren suge til seg frostvæskeblandingen, og motoren er konservert for vinteren :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

For å tappe av sjøvannet, skruer du løs de to messingskruene på vannpumpen. Skrues ca halvveis ut, slik at du ser vannet renne ut. Dette drenerer motoren rimelig effektivt.

 

Jeg monterte et T-stykke og en ventil med slange mellom inntak og pumpe på den Sabben jeg hadde. Da kunne jeg stenge bunnventilen, åpne kuleventilen og suge opp en kanne med frostvæskeblanding når det var behov for det. Enklere enn å tappe motoren for sjøvann, og i tillegg hindrer det korrosjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Båten skal bli brukt en del i vinter, så blir vel å løsne skruene som du beskriver for å tappe.

Men blandingen med frosvæske skal jeg huske på i perioder med sprengkulde.

 

Den bunnkranen som nå sitter i ser så sliten ut, at den tør jeg ikke røre på. Får heller sette inn en ny kran ved vårens bårpuss;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har så småt startet planlegging til vår pussen. En av jobbene til neste sessong er nytt kjølevanns inntak samt rør.Derfor et par spørsmål til dere som er sabb brukere :smash:

 

Hvorfor velge messing framfor syrefast ??? Har sett litt på deler hos Maritim, messing og syrefast. :confused:

 

Inne i selve vann pumpen er det en gummi belg som beveger seg med stempel staget. Hvor ofte burde denne vært skiftet.

 

Dette gjelder da selvfølgelig en sabb 10G

Link to post
Share on other sites

Inne i selve vann pumpen er det en gummi belg som beveger seg med stempel staget. Hvor ofte burde denne vært skiftet.

 

Jeg kjøpte en ny til min, men hadde ingen kjøleproblemer de fem årene jeg hadde båten. Kanskej en ide å bytte den ut og beholde den gamle som reserve ombord? Dette er ikke noe som trenger å byttes årlig, men det er jo gummi og over tid vil den bli stiv og sprekke. Så når du ikke kjenner alderen på den ville jeg nok ha byttet for sikkerhets skyld.

 

Bronse er det ideelle til kjølevannsinntaket. Jeg er litt skeptisk til syrefast, da det kan korrodere betydelig der det ikke kommer luft til. Sånn sett er jeg mer komfortabel med messing hvis dette er alternativet, men om dette er reelt er jeg usikker på. Bronse er uansett det beste, om du kan få tak i det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

2010 står for døren og klargjøringen for sesongen er i full sving: :newyearsign:

Glanet på pakkboksen på min 2J - 30 hk med vribar propell er nå skrudd helt inn. Jeg regner derfor med å måtte bytte talgpakningen ganske snart. Ser i reservedelskatalogen at det er 1/8" x 600 mm talgpakning.

Er det noen som kan si meg hvor jeg kan få tak i denne pakningen? Får ikke tilslag på nettbutikken til Sabb. På nettbutikken til Maritim har de kun 6 og 8 mm. 1/8" skulle vel tilsi 3 mm?.

Legges pakningen på i en lengde som en spiral, eller bør den kappes i opp i ringer? Antallet gir seg vel selv når lengden er 600mm?

Er det greit å bytte denne pakningen nå som båten ligger på vannet eller må jeg vente til jeg skal slippsette om et par måneder? :diving:

 

:newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Ingar på forumet her la ut ei glimrende zip-fil om hvordan man legger pakninga:

Pakkboks

 

Jeg bytta mi med båten på vannet, - gikk helt fint. Vri litt fett på hysa først.

Jeg brukte 3 mm grafittpakning - er visst bedre enn de gamle talgpakningene, og fås kjøpt i de fleste maskinforretninger vil jeg tro.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Mutteren kan sitte litt ja, men er ikke noe problem om du har fastnøkkel. Sett fastnøkkel på, og gi den noen gode slag med en liten slegge. Hjelper ikke dette,lås svinghjulet med et spitt, og gjenta samme prosedyre. Da vil den nok komme. Mutteren pleier vanligvis ikke å være utfordringen, men derimot avtersing av svinghjulet kan by på utfordringer. Jeg var heldig å få låne meg en spesiallaget ters, da gikk det forholdsvis greit.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...