Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei.Jeg lurer på om det er noen her som har et koblingshus lokk liggende?Det lokket det er snakk om er fra eldre 8-10 hk. Den typen hvor det står Sabb motor, damsgård motorfabrikk osv.Ønsker å kjøpe et slikt for en billig penge.mvh Rolf

 

 

Jeg prøver igjen, noen som har et sånt liggende eller stående på en delemotor.

Tror de er fra de gamle 8hk motorene.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Tenker på å skaffe en turteller og en timeteller til sabben min.

Er det noe jeg kan bruke fra biltema eller må det være org fra sabb?

Hvis det må være org så lurer jeg på om noen her har som jeg kan få for en billig penge.

Motoren det er snakk om er en 10hk G motor.

 

Har også fått en liten feil med en ventil, tror at den ikke får den smøringa som den

skal ha. Kan jeg rense rørene fra oljepåfyllingslokket på toppen eller må jeg bytte

vekene (piperenser)? Og hvor selges disse? Sabb leverer ikke dette lenger ifg nettbutikken.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Etter mye styr har jeg fått tak i en 5-9 fra 1952.. :) strålende fornøyd selsagt. planen er å pusse den opp og ha den i et gammelt naust jeg restaurerer... men nok om det.. den mangler lydpotte... noen som har noen tips til hvor en kan få tak i dette..??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den bør stå såpass høyt at den ikke ikketar nedi vannet kun mede små mender vann. Når det er sagt, så går det an å lense båten da! Gjerne før oppstart, så sliupper du sprut fra svinghjulet...

 

Angående vinkkel så har du to valg: Enten montere deen lengre frem og derved få den høyere med samme vinkel, eller løse hylsa og bore nytt hull i rett vinkel. Andre muligheter har du vel ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den bør stå såpass høyt at den ikke ikketar nedi vannet kun mede små mender vann. Når det er sagt, så går det an å lense båten da! Gjerne før oppstart, så sliupper du sprut fra svinghjulet...

 

Angående vinkkel så har du to valg: Enten montere deen lengre frem og derved få den høyere med samme vinkel, eller løse hylsa og bore nytt hull i rett vinkel. Andre muligheter har du vel ikke.

 

 

Tusen takk Index.

 

Det med å sette motoren lenger frem og høyere tenkte jeg ikke på.

 

Må bare passe på at motoren ikke kommer inn i "kahytten" :)

 

 

Er det greit å spørre om trutning av båt også på denne tråden?

 

Trebåttråden har vært "død" siden 2010...

Link to post
Share on other sites

Du må nok montere motoren litt høyere! Å lage en "brønn" til svinghjulet vil gi deg et skrog med heller tvilsomme egenskaper...

 

Kanskje jeg forklarte meg litt dårlig.

 

Jeg skal ikke lage en brønn i selve skroget, men "bygge/kle inn" svinghjulet, slik at ikke vannet som ligger i kjølen kommer i kontakt med svinghjulet.

 

Håper dette er litt bedre forklart :)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Maralauk:

Dette var ein meget merkelig feil. Er det original fødepumpe? Har du sjekka om nokre av delane var montert feil??

Kotten og Øyværing: Visst dere presser nok på så skaffer SABB alt. Møt opp på ved fabrikken og sei at du ikkje går før du har delene i handen. Krev delane på ein pen måte! Handler om å vise styrke, da har dei ikkje noko valg. Er greie folk. :thumbsup:

 

Eit anna alternativ er jo og søke etter delemotorar. Men prøv det eg beskreiv over først.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sandblåsing av motor er en dårlig ide så lenge du ikke demonterer den fullstendig. Ta en skikkelig motorvask, skrap det som er løst og gå over med stålbørste på drill der det er rust. Deretter litt grunning på bart metall, og lakk i korrekt farge over det hele.

 

Og du: En Sabb har aldri blitt levert med gul originalfarge. Her har noen lekt seg i ettertid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har et ørlite problem med turtelleren på sabben min .. waieren går rundt på begge sider når den er frakoblet men når eg kobler den til er det ingen ting som skjer ? .. e da nåken som har vore borti ditta før ?

 

Det er en type 2G 1972 model og det er orginalt turteller instument. sporet til wireren i instrumentet er heilt fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...