Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei kara.

Hahoel, du kan følge den Norske anvisninga på 2-3,5 kp/cm2 (ca 2-3,5 bar). Ein gong tilbake i tid vart oljetrykks ventilen på Sabb motorane lagd med sterkare fjøyr, slik at oljetrykket blei høgare. Eldre Sabb motorar som går med den originale oljetrykksventilen får mellom 1,5-2,5 kp/cm2 trykk. Men nyare modellar har 2-3,5 kp/cm2 trykk. Om trykket er lavt kan du kontrollere/skifte oljetrykksventilen (eventuelt stramme den om du har 2G eller 2J modellen).

 

Sleipner93:

Hei. Om propellvingene er kappa, så er det nok kompansert med meir stigning. Så om motoren har rett turtall er det ikkjeit problem. Men om båten har lav fart eller slepekraft kan du skaffe deg dei store (originale) vingene. Sett at det er rom til det. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Giiimlee

Det går nok fint å koble til ein slik kontrollboks. Men på omstyringshendelen må ein nok ha to vaiera. Eg er redd det blir forlite med ein. Dei må nok dra den i begge retninga, men ved litt turtall kan det hende du får forlite moment med ein slik kort spake. Men eg har sett det blitt gjort likande løysningar før, men da med ein tykk vaier.

 

 

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Catos

På bilde ser det ut som om det kan vere damp som kjem ut. Muligt du kan opne litt meir kjølevann til eksos slangen. (Ver obs på at det ikkje renn tilbake til motor når du stoppa motoren). Ellers kan svart røyk tyde på slitte ventila, slitt dyse spiss, feil komperesjon (tvilsomt om den starta lett) eller for mykje stigning. Det kan og hende at det leker trykk ut med toppakninga. Det ser du lettast om motoren sirkulera kjølevannet i ei kanne.

 

Eg ville ha begynt med å sjekka dysa.

 

Mvh

Diesel248

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok,

Men har du kontrollert om motoren oppnår spesifisert maksturtall (1800 O/min)? Kan vere at den går for tungt. Men ventiler som ikkje tetter skikkelegt, eller ikkje har rett klaring kan også føre til liknande utslag. Svart fargen tyder på sot, eller uforbrent diesel.

 

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok,

Men har du kontrollert om motoren oppnår spesifisert maksturtall (1800 O/min)? Kan vere at den går for tungt. Men ventiler som ikkje tetter skikkelegt, eller ikkje har rett klaring kan også føre til liknande utslag. Svart fargen tyder på sot, eller uforbrent diesel.

 

Mvh

Diesel248

Har ikke sjekket turtallet nei, har ikke turteller :(

Link to post
Share on other sites

Diesel248 , er god plass til propellen , jeg målte den til 520mm så er vel kappet rundt 35mm , tenker jeg prøver å få tak i noen vinger som er hele . Turtall har jeg ikke peiling på da jeg ikke har turteller. Fart har jeg nok av men føler jeg mangler skikkelig propellkrefter med manøvrering .

 

Når det gjelder toppen syns jeg den så dårlig ut der messingrøyra står men vanskelig å se utifra bilde .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Håper på at noen her kan gi meg noen gode råd :)

 

Har en 79 mod 10hk sabb diesel som eg no ha montert i en ny båt. Denne motoren sto i ei snekke som sank på marinaen her.

Tok den opp og skylte gjennom den med diesel fire ganga, å den har stått full med diesel sida eg tok den opp.

 

Det som er problemet er at no når eg starta den opp så raser den opp i turtall, tenkte kansje at de kunne vere av at det låg mykje diesel og olje gjenn på stempelet

etter reingjeringa. Men har starta den en rekke ganger og det ser ikkje ut til og gi seg. Kan det vere regulatoren som er fast/treg? Synest regulatorhendelen går veldi lett, men lenge siden eg har vert borti en sabb no, så er ikkje sikker :) Er det noen som har detaljtegninger av regulatoren og dysa?

Link to post
Share on other sites

Det meste står vel i boka om Sabb G.

Men eg var inne på Frydenbø si nettside, uten å finna lenke til den boka - eg har den dog på papir, so om eg no klarer å skriva rett, so er boka der enno:

http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516

Dette er ei bok på over 90 sider som kan vera godt å ha til å komma vel med

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei.

Trur nok du har rett i at det kan vere regulatoren som henger. Men det kan og vere at motoren trekker inn olje/diesel gjennom luftinntaket. Det kan enten komme av rester som ligger igjen, eller om koblinga er overfylt.

 

Kan kanskje vere ein ide å kjøyre motoren utan ventildeksel ei stund å sjå om den renner noko inn til innsugsventilen.

Regulatoren kan du kontrollere ved å skru av røret til dysa. Diesel mengda som kjem ut når du rotera motoren skal endre seg med ulikt gasspådrag. Sjekk at der ikkje kjem noko diesel ved stengt regulator.

Lykke til! :-D

 

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej
Har fått problem med ett hydraliskt backslag Hvp15 sitter på en Sabb 30J.

Det är vid omstyringsveiven som oljan kommer ut. Omstyringsveiven har lite glapp

upp och ner på ca 3mm.

Någon med erfarenhet eller tips. Enligt svenska generalagenten på Sabb

finns det inga reservdelar att få tag på längre tyvärr.

Mycket tacksam för all hjälp.

Mvh Peter

Redigert av Leksand12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann..

 

Spørsmålet er kanskje tatt opp før, men jeg finner ikke noe svar.

 

Er det mulig å sette Sabb 2G vripropell på Sabb 2H aksling og på den måten oppnå mer fart?

 

Jeg føler 2H propellen er litt liten i forhold til skroget. Dette gjør det også litt vel omstendelig å manøvrere for eksempel når jeg skal legge til kai. Jeg oppnår ca 5,7 knops fart ved 1800 omdr slik den er. Stigningen er justert til maks og jeg har inntrykk av at motoren nesten ikke belastes i det hele tatt ved hurtig akselerasjon..

 

Båten er en Enes 25 sjark..

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke usannsynlig at det kan være en løsning. 2H bruker jo originalt samme aksling og propell som G, og vil derfor ofte bli litt liten. Så en 2G propell kan nok være løsningen, hvis den passer på akslingen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det virker ikke usannsynlig at det kan være en løsning. 2H bruker jo originalt samme aksling og propell som G, og vil derfor ofte bli litt liten. Så en 2G propell kan nok være løsningen, hvis den passer på akslingen da...

At 2H har samme propell som G, visste eg ikkje, men det er i so fall i utgangspunktet samme propell som til B (4 - 5 semidiesel) 2G har i utgangspunktet samme propell som D (6 - 12 semidiesel). Når eg so seier "i utgangspunktet" er det fordi det er gjort endringer bl. a akseldiameter, frå tommemål til metrisk, og D har 1 1/4 tommer aksel mot B sin 1 tomme. Det skal ein veldig svær jobb til for å lykkes med dette.

Det første av mine to forslag er å sjå om det kan gå å få akselen litt lenger forover - lenger inn i hylsa på motoren, det vil gi meir stigning, men samtidig mindre akterover. Eg går då ut ifrå at du har sett etter at plastforingane i trusten i propellhodet er gode, at der ikkje er slakk.

Mitt andre forslag er å sjå om ein propell til C (5 - 9 semidiesel) kan plasserast.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for svar..

 

Jeg trodde 2H propellen er mindre enn G..?

 

Det er ikke mulig å få akslingen lenger forover.

 

For øvrig har jeg ikke sjekket trust foringene i propellhodet. Påvirker det vridning forover? Det kommer også en del støy fra propell ved kraftig oppbakking. Kan det være et symptom på slitt foring? Er det andre symptomer som kan fortelle noe tilstanden på trustringer? Den er litt tung på omstyringen ved turtall over 8-900 omdr..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...