Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Kjøleproblemer på SABB G.

Hei, jeg har tidligere rapportert om kjøleproblemer på SABBen min, og hvordan jeg har strevd med å få løst dem, inklusiv å gå over vannpumpesystemet og å sjekke kanaler i toppen. I fjor sommer gikk med båten fra Kristiansand til Haugesund, og selv om det er litt rart å gå Norges kyst i dorjefart setter jeg så pris på SABBen at jeg tenkte jeg ville gjøre et siste forsøk: Hvis jeg ikke kunne finne noen konkret feil, kanskje kunne jeg løse problemet med å øke den absolutte kjølekapasiteten?

på SABBen min var det originalt SABB messing kjølesløyfe, og det jeg gjorde var å demontere den, ta den med på et verksted og få skjøtt inn en forlengelse på en meter.

Nå er båten på vannet og jeg kan nå kjøre alt det motoren vil gi, dvs opp mot 6 knop og over uten at blokka blir varmere enn at jeg kan ta på den!

Yippi!

Problemet var altsåabsolutt kapasitet. Tenkte det var verdt å si fra il andre SABBere om dere kom borti noe lignende. Takk til alle dere som hjalp med gode råd underveis, ikke minst Index!

Link to post
Share on other sites

Så bra at du fant ut av det! Rart om kjølesystemet har vært underdimensjonert fra ny av da, men så lenge det løste problemet så må man jo være fornøyd. Uansett så har du forbedret kjølekapasiteten totalt sett og dermed skaffet deg større margin mot andre feil med kjølesystemet. Lykke til med Sabben, dette er motorer man blir glad i!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei! Trenger litt hjelp. Har en Sabb 8 hk type G ( 60 år gammel) med vribar probell. Problemet er at jeg ikke klarer å vri probellen i revers. Det vil si at noen ganger fungere det veldig greit, da klarer jeg å vri stangen så den nesten peker bakover. Da bakker båten godt. Men stor sett klare jeg bare å vri den 40 %, da er det så vidt båten bakker. Takknemlig hvis noen har tips.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Har et problem med sabben min. Koblingen bruker å slure etter ca 100 timer, men den siste tiden så må jeg justere den ved ca 8-10 timer. Det er noe som ikke stemmer nå. Noen som har et tips til meg om hva som kan være galt? De fjærene som låser virker ok. Motoren det er snakk om er en 10hk type G fra 79.

 

mvh Rolf

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei,

 

 

Jeg har en Sabb 2J (30hk) som snart skal inn i seilskøyta Svaap.

 

Under flytting til et varmere verksted for maling av bunnen så var jeg uheldig ved at motoren tippet på trynet (skled, har ikke forårsaket skader tror jeg).

Før jeg fikk overtaket var motoren faktisk opp-ned en liten stund, og olje rant ut av toppdekslene (som var løse).

 

For at olje skal komme ut der må den vel passere stempelringene - er det et tegn på at disse er dårlige? (Kjenner motoren fra tidl eier, og den har alltid startet så fort den har slått over første kompresjonspunkt).

 

En annen ting er at reverseringen virker å ha låst seg på et vis. Utslaget max frem/rev er på 90 gr tørn, men nå får jeg så vidt beveget spaken før den når en "stopp posisjon" som høres mekanisk ut. (merker at den treffer noe).

 

 

17022013_005.jpg

 

 

17022013_004.jpg

 

 

 

Håper noen kan bidra med tips til hva som kan ha skjedd, og hva jeg bør gjøre videre.

 

Har i grunn ikke lyst til å gjøre de helt store grepene, ettersom jeg vet at motoren har vært grei i alle år...

 

Hilsen Ole

l

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med oljen som kom ut har sin forklaring. Oljen renner langs ventilløftere hvor det er romslig opp til toppdeksel, så det er nok ikke langs sylindervegger den har tatt veien. Det med koblingen har jeg ikke forklaring på.

 

Litt spesiell reversering på sabb. Er det slik at hele flensen går fremover og bakover når reversering brukes?? Kan hende flensen stoppes av den planken som vises på bildet. Bare ren tipping dette da :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Hegra.

 

Jeg fikk den samme forklaringen fra naboen, med en påfølgende følelse av "dette burde jeg visst" etterpå.... :blush:

 

Den samme naboen gav selve reverseringsspaken en forsiktig dunk fra nedsiden og opp, og alt var løst og ledig igjen.

 

 

Greit når tilsynelatende problemer viser seg å være bagateller - det er jo ikke alltid sånn.

 

 

God søndag!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Sabb folket,
jeg og faderen har ett båt prosjekt som vi blei "ferdig" med i fjor, båten blei flott den men motoren en saltvann kjølt Sabb 6-8 H fikk vi ikke liv i.
Etter mye lesing, tips og råd fra mange menn med grått skjegg og kapteinlue i havna. Så har vi komme frem til att sylinderforingen har fått "rustspreng" og klyper på stempelet når det står i bunn av sylindern.
Noe som resulterer i att stempelet går trått (i bunn av sylinderen) og stempelringene ikke greier å tette nok til og få kompresjon.

Så da er det vell ny sylinderforing og stempel ringer som er tingen?

 

Jeg er ingen mekaniker og lurer derfor på hvor stor er jobben med å bytte sylinderforingen?
Må jeg ha store presser OSV for og greie jobben?
Eller skal jeg bare gå for en "ny" motor?

 

Bilde av båten:

 

foto0022.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott tråd! Er det noen her som vet hvordan man strammer og slakker på kjedet til startssveiva på en 10 hk sabb diesel? Er det en vannsklig jobb?Jeg er ny eier av en slik motor, så trenger litt tips.. fikk høre kjedet var for stramt, da sveiva tok sei en runde da motoren stoppet.. :-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har et problem med sabben min. Koblingen bruker å slure etter ca 100 timer, men den siste tiden så må jeg justere den ved ca 8-10 timer. Det er noe som ikke stemmer nå. Noen som har et tips til meg om hva som kan være galt? De fjærene som låser virker ok. Motoren det er snakk om er en 10hk type G fra 79.

 

mvh Rolf

 

Hei,

Du skriv at fjærene som holder stramme muttrane virker ok, men et høyrest ut som at muttranne slakker seg under kjøring. Det kan vere lurt å sjekke dette grundigare, før ein feilsøker vidare. Neste trinn er å sjekke at koblinga kliper heilt ihop (hendelen går over eit litt tungt punkt, for så å bli lett igjen. Vidare kan det vere lamellen som ligger imellom koblinga som kan vere slitt. Da må den skiftast, noko som er ein grei jobb etter ein har tatt av koblinga frå motoren.

 

 

 

Har et restureringsprosjekt på gang. B48 som har vært demontert i lengre tid og nå nå er i ferd med å bli skrudd sammen. Men vi mangler veivlagret :headbang: . Er det noen som sitter inne med et slikt eller vet hvor en kan henvende seg?

 

Hei,

Eg vil tru at lokale kystmuseeum kan kanskje ha dette, ellers så er det jevnligt annonser på Finn.no der det er slike deler tilsalgs. Kan blant anna ta med denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39381538&searchQuery=SABB Kan vere vert ein telefon.... :)

 

 

Hei! Trenger litt hjelp. Har en Sabb 8 hk type G ( 60 år gammel) med vribar probell. Problemet er at jeg ikke klarer å vri probellen i revers. Det vil si at noen ganger fungere det veldig greit, da klarer jeg å vri stangen så den nesten peker bakover. Da bakker båten godt. Men stor sett klare jeg bare å vri den 40 %, da er det så vidt båten bakker. Takknemlig hvis noen har tips.

 

Hei,

Eg ville først sjekka om det er i koblinga eller propellen/akselen feilen ligger. Kobl ifrå akselflensen og kjenn/lytt til koblinga, menst du beveger vri-hendelen. Om det er ulyder eller problem her, er det berre å skru opp lokket som hendlane er festa i, og ta ein titt ned i.

Prøv samtidigt å trekk propell akselen fram og tilbake for hand, den skal gå såpass lett at ein klarer det for hand. Om ikkje kan problemet ligge i opplagringa av akselen, eller propell hodet. Sjekk også oprettninga mellom motor og aksel.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott tråd! Er det noen her som vet hvordan man strammer og slakker på kjedet til startssveiva på en 10 hk sabb diesel? Er det en vannsklig jobb?Jeg er ny eier av en slik motor, så trenger litt tips.. fikk høre kjedet var for stramt, da sveiva tok sei en runde da motoren stoppet.. :-)

Hei,

Å stramme kjedet er ein jobb som ein ikkje vanlegt vis nokon gong treng å gjere. Det er ingen kjedestrammer på kjedet. Du må isåfall feste på fleire ledd på kjeden for å forlenge den. Men problemet med at sveiva følger med er mest sansynelegt nede i koblinga, i lageret som skal hindre at kjede og sveiv følger med. Det kan høyrast ut som om lageret har satt seg i gammal/seig olje, eller er utslitt. Det kan hjelpe og vaske koplinga i diesel, for så å skifte oljen. Men det er og mulegt at lageret må skiftast. Det er berre kulene og "ytter ringen" som kan skiftast på dette lageret. Innerringen er eit spor i ein større aksel. Ein heilt grei jobb, men ein må demontere koblings huset frå motoren, samt ha ei lang pipe for å løsne mutteren som held den midterste delen av koblinga som er festa til motoren sin utgåande aksel. :smiley:

 

 

 

Hei Sabb folket,

jeg og faderen har ett båt prosjekt som vi blei "ferdig" med i fjor, båten blei flott den men motoren en saltvann kjølt Sabb 6-8 H fikk vi ikke liv i.

Etter mye lesing, tips og råd fra mange menn med grått skjegg og kapteinlue i havna. Så har vi komme frem til att sylinderforingen har fått "rustspreng" og klyper på stempelet når det står i bunn av sylindern.

Noe som resulterer i att stempelet går trått (i bunn av sylinderen) og stempelringene ikke greier å tette nok til og få kompresjon.

Så da er det vell ny sylinderforing og stempel ringer som er tingen?

 

Jeg er ingen mekaniker og lurer derfor på hvor stor er jobben med å bytte sylinderforingen?

Må jeg ha store presser OSV for og greie jobben?

Eller skal jeg bare gå for en "ny" motor?

 

 

Hei,

Det er ein heilt kurant jobb å skifte foringa i denne motoren. Den skal berre trekkast ut med ein tilpassa ters. (Ligger teikningar her inne på forumet, under emnet "restaurering av Sabb 2G/2J" -Trur eg....).

 

Det som kan vere eit problen, er om motoren har gått mange år med sjøvannskjøling, da kan det vere ein del rust som held igjen. Dette må grundigt reingjerast før ein setter i ny foring med nyte ebde tetningar i gummi. Men det skulle ikkje vere problem å fikse motoren. Det er og ein stor fordel om dere bygger om til ferskvannskjøling med frostvæske. Da slipper ein fare for frost og rust. :smiley: Ingen grunn til å legge ut mykje pengar på nytt, når det gamle er klar for mange år til! :yesnod:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige nyheter Diesel248.

Leste igjennom "restaurering av Sabb 2G/2J" tråden, mange fine tips der. Ser jo ut til att jeg slipper og ta ut motoren, det gjør jo ting enklere.

Så da har jakten etter en H21N sylinderforing start, noen tips på hvem som kan ha en på lager? (mens jeg venter på svar fra Frydenbø)

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har en sabb diesel 10hk. Så har jeg montert en brukt koblingskasse og pumpe kasse på den. Men nå som jeg har gjort det lurer jeg på om det er noen som vet hordan man får av vannpumpa? Og hvordan man monterer den på igjen? Jeg har dobbel vannpumpe. Ferskvannskjølt

Link to post
Share on other sites

GardQ, den enklaste måten er nok å vente på svar frå Sabb Frydenbø. foringane til H- modellen er ikkje så lange som dei til G- modellen. Eventuellt er det vel kanskje nokre til salgs på Finn.no.

 

Hei, kris95.

Om du skal demontere den dobble vannpumpa, er det lurt å samtidigt ta av ventilhusa (pass på når du monterer ihop igjen at hulla i ventilhuse og pumpehuset står rett). Da treng du riktigt nok nye pakninger til mellom ventilhusa og pumpehuset. Først må du skru av alle slanger/rør, så demontere den fremstedelen av pumpa, den er festa med to bolter. Da kommer du til den ytterste membranen. Det er den som pumper motoren sitt kjølevann. (Vanlegvis). I senter av membranen er det ein messingskrue, som du løsner forsiktigt, så kan du ta ut den fremste membranen, samt eit mellomstykke (Merk deg plassering og kva vei den ligger). Etter dette er det fire bolter som holder den bakerste delen. Etter å ha løsna dei, er det berre å ta av det bakerste pumpehuset med membram og mellomstykker. Ver obmerksom på kva veg membranane ligger. Membranane kan du sjå over om er fine og tette. Om ikkje har dei nye på SABB i Bergen, "The place the magic started!" :wink:

 

Legger ved link til bilete av pumpa. Bilde er på side 8 frå toppen:

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=423

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med diverse lakkbutikker land og strand for å få tak i noen som kan blande motorlakk for meg. Jeg har ikke funnet ut noen andre enn C. Kristoffersen og Lakkspesialisten AS(som er hovedleverandør til Sabb). Jeg synes originalfargen er litt kjedelig blåfarge. Nå har ikke jeg sett hvordan motoren var da den var ny, men jeg regner med at den har ikke endret seg stort.

 

Har dere prøvd den lakken Sabb selger? Er den to-komponent?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Eg har prøvd lakken til SABB, den er heilt grei. En-komponent. Men eg er heilt enig at den er litt kjedeleg. Min SABB frå 1971 vart levert originalt med ein mykje stiligare mørk-blågrønn farge, som eg ikkje har klart å funne igjen. Eg endte opp med å bruke ein lyseblå farge frå Biltema. Men lakkerte lydpotte å innsugsmanifoil grå, for å få litt variasjon i motorrommet. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjedelig lakk? Hvordan da? Poenget med lakk er vel å holde rust borte, samt å gjøre motoren lett å holde ren. Jeg har brukt Sabb sin lakk med godt resultat to ganger, så den kan trygt anbefales. og en motor som ser original ut i fargen er klart å anbefale ved salg fremfor noe "fancy" i egenkomponerte fargekomposisjoner. Og alt i en farge, ikke noe sånt rart med deler i mange rare farger....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index du har ett poeng men jeg mener at blåfargen er for "kjedelig". Selvfølgelig selger en original farge bedre enn en totalt annen farge. Jeg skal ikke ha noe jalla motor i mange rare farger, men jeg vil prøve å holde en forholdsvis stilig kombinasjon av blått og svart. Jeg skal ikke lage gull av gråstein, men når jeg har motoren ute av båten og jeg er klar til å lakkere så kan jeg prøve å gjøre det så bra som mulig.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Eg er enig i at den originale Sabb fargen er fin. Det er den fargen eg kjøpte når eg malte motoren ei tid tilbake. Men har i seinare tid brukt Biltema sin lyseblå spray til "lakkreperasjon" på sliteplasser som omstyring og koblings hendel. Viktigaste er at motoren er blå og fin. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...