Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

 

Det er ikke mulig å få akslingen lenger forover.

Det svarde han. Mulig er det nok, men muligheten for at akslingen må kuttast av ein centimeter eller so, er tilstede. At slitasje i trustringane har innvirkning på propellen, burde vera innlysande, men neppe so mykje som det her er snakk om. Dette med støy og tung omstyring får meg til å tenkja på skeivhet i opprettinga av motoren. Men om du vurderer å gjera noko so drastisk som å kutta litt av akslingen for å få meir forover, tenk først gjennom om du då har nok igjen akterover. Men sjekk først og fremst desse trustringane i propellen, desse er slitedeler, dei er billige, det er ein rimelig enkel jobb og dei KAN gjera ein forskjell. Eg har referert litt til propeller til semidieslane, det finst instruksjonsbøker til desse på semidiesel.no

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei 25 sjark. Var inne på lignende teorier i fjor. Fikk ordnet endel mere stigning ved tilpasninger, kunne etterpå gå med lavere turtall på dorging men det er ikke moment nok til høyt turtall ved max stigning.

 

Det er normalt med treg omstyring ved pådrag, ta helst ned turtallet først.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Propellen til ein 2G har større akseldiameter og større stevnflens (trur eg). Det går å skifte, men kan bli litt jobb. Eg fek kappa litt av akselen og inretta motor på nytt for ein del år tilbake på min 2H, da fekk eg meir stigning i forover, så det kanhende går med deg og. Men sjekk thrustringane først.

Eit anna alternativ kan vere å få sveist på vingene på den propelldn du har, av eit profesjonelt propell verksted som samtidigt balansera den.

 

Lyden du nemner vil eg tru er oprettinga, om den ikkje er som den skal, kan det komme forskjellige lyda, blant anna kan den tynnaste skiva i koblinga lage ein lyd da. Men dette skulle no gå fint å ordne. :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Opprettinga er bra.

 

Dinamo; du har nokk rett.

 

Jeg tror etter det dere skriver at akslingen kan være litt vel lang..

Jeg har plenty å ta av på vridninga akterover. Litt vel mye..

 

Jeg belaster nesten ikke maskinen i det hele tatt ved full fart forover (2000 rpm). Skroget er av "halvplaner" typen og har lite motstand i sjøen. Jeg lager knapt krusninger på overflata ved maksfart.

Vingene på propellen er også fine.

 

Det blir nok en tur på slipp for å sjekke trustringer. Akslingen kan jeg vel korte inn litt mens den ligger på sjøen..

 

Er det noen som kan si meg hvilken fart jeg bør forvente?? Det er jo litt lite maskin i forhold til skroget, men... Veldig godt egnet ved fisking. Sammen med mesan-seilet kan jeg ligge fint i ro også i drittvær..

 

Takk for gode tips! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kappet aksling en cm og flyttet flensen. Jeg har manøvrert litt att og fram ved kai og merker at jeg får mye mer "tak" i sjøen med full vridning forover. Jeg har nok vridning til å bakke med også.

 

Jeg har ikke prøvd båten utpå bøljan blå enda fordi jeg har store problemer med å borre nytt hull til splinten på aksel flensen. Akslingen er alt for hard.

 

Finnes det et alternativ til splint? Er det muligens nok bare med de to låseboltene på flensen?

Link to post
Share on other sites

Er det rustfri aksling du har? Kan vere lurt å kjøpe ein ny bor for å gjere denne operasjonen, eventuelt ein nyslipt bor. Er redd for at det kan bli litt lite med berre dei to klemskruane, men eit lite "juksetriks" om du har fått eit hol i akslingen, men ikkje gjennomgåande kan vere å sette ein boltstubb ned i holet. For så å sikre den med ei slangeklemme.

Såg nett det E27 skreiv, det er sjølvsagt også ein god løysning. :-)

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Min gamle saltvannskjølte BMW D50 har tatt kvelden, (som forventet) og blir heist ut i morgen.

Jeg hadde tidligere planlagt å sette inn en moderne 40-50 hester, selv om drømmen egentlig har vært en lavkompresjonsmotor.

Nå har jeg begynt å seriøst overveie å skaffe en Sabb 2jhr, altså 30 hesteren med Hurth gear.

Noe av planen er å forsøke å finne en motor som jeg kan overhale, og dermed lære motoren mest mulig ut og inn.

Nå gror jo ikke 2j- motorene på trær, og varianten med Hurtgear er vel ennå mere skjelden.

Spørsmålet er om hva som skiller 2j modellene fra hverandre, eller kan jeg sette et sånt gear på en hvilken som helst annen 2j motor, og er HBW-20 gearet noe som også har vært brukt på andre motorer, og som kan enkelt monteres på en av de andre 2j modellene?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Sofaseileren.

Eventuelle forskjellar på motora med ulike gear/omstyringa er nok akslinga som kjem ut av motoren. Eg huska ikkje presis forskjellane på 2J, men det finner du nok i delelistene som ligger på sabb.no. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

jeg har en SABB 2G hvor dieselpumpene har blitt overhalt i vinter. Problemet nå etter at de er montert er at tomgangen er ALTFOR høy. Uansett hvor mye jeg skrur ut tomgangsskruen faller ikke turtallet mer enn til ca. 1000 omdreininger..

Motoren går også litt ujevnt noe som kanskje kan fikses med "armleddpinnen for lik brennoljelevering fra pumpene" som den så enkelt heter :giggle: mistenker også at det kan være noe med regulatoren?

er det noen som har noe erfaring med dette?

 

har skrudd en del før, men her har jeg møtt veggen så jeg setter stor pris på alle innpill fra dere flinke sabb-folk der ute!

Link to post
Share on other sites

Hmm, som du skriver så har ikkje tomgongs skruen så mykje å seie her (rekner med det er rett skrue du har tørna på :smiley: ). Kan det ha blitt stilt på skruen på regulatorarmen (inne i motoren) som ligge mot sentrifugalregulatoren? Den kan eventuelt justerast for å flytte turtallsområdet.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hoi hoi. Akkuratt kjøpt en sjømann 22 med en sabb 2H i. Virker til å være brillefine greier, men her kommer et ferskingspørsmål. Det er to hendler, en som justerer vridning av propellblader, og en koplingshendel (clutch). Er det sånn at jeg alltid må sette clutchen i "fri" når jeg skal justere vridningen på propellen? Forstod det sånn på kjøperen, men er liksom ikke helt sikker. Synes jeg leste i instruksjonsboka at man ikke skal bruke clutchen til manøvrering.

Link to post
Share on other sites

Hei hå! har en slik Sabb diesel 10 hk type G.

Er det noen som har vært borti at insprøytningsdysen er defekt?

får sveivd diesel fram til dysen, får en liten sprut ut når den sveives.

har i tillegg demontert og rengjort dysen, men kan ikke se noe defekter, alle diesel kanaler er åpen,nålen en fin og fjæren er ikke knekt heller..

har styrt på i 20 timer men den starter ikke..

noen som har en idè?

Link to post
Share on other sites

Dysen må åpne på rett trykk, det er viktig. Ta den med til et dieselverksted, så tester de den for deg. Det tar ikke mange minuttene, og de shimser den eventuelt opp til korrekt åpningstrykk. Da bør den starte etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei!

er det noen her inne som har byttet kulelager i sentrifugalregulatoren på en 2G før? Jeg sliter med å skille tannhjulet fra regulatoren... Har slått ned "låseflippen" som det står i manualen men kvier meg litt for å sette tannhjulet i skrustikka for mothold.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei! Vi opplevde en kraftig oljelekkasje fra vår Sabb 2H etter en tur i litt krapp sjø med tresnekka i dag. Hele bunnen i båten var full av olje, og peilepinnen viste at det nesten var helt tomt. Hvor bør vi begynne å lete etter lekkasjepunktet? Er det noen triks som kan identifisere det? Frykter at det er blitt hull i bunnpannen, men håper det er noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...