Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Eksos

 

Jeg har en Sabb 2H, har nettopp hatt full overhaling av diesel-system inkl. dyser, og topp m. ventiler, vann- og eksoskanaler osv.

Den starter og går perfekt, og går fint. Har vært på lange turer i høst med opptil 11 timers  feilfri gange på motoren.

 

Men, den røyker litt. Det er ikke veldig mye, men godt synlig. Røyken ser ut til å være grå/sort (vanskelig å bedømme fargen). Det blir også en del sotbelegg bak på båten i området rundt eksos utløpet. Når jeg skrur ut "gløde-pinnene" i toppen er de også svarte .

 

Motoren er sjøvannskjølt, kjølingen funker fint (kanalene renset i sommer).

 

Regner med at motoren godt kan leve med litt røyk?

 

Hadde ikke tenkt å ta av toppen igjen før om 5-6 år (5-600 timer), hvis jeg ikke må.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg trenger råd. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23812/img_4148.jpg Håper bildet er synlig. 

 

Akslingen har blitt skiftet ut av verksted, men jeg får ikke god nok stigning i full framover posisjon på omstryingshendel. Har akkurat stått på slipp og man ser det også godt bare ved å se på propellen. Stigning bakover har jeg masse av og får godt skyv når jeg bakker. Etter å ha justert det som er av justeringsmuligheter (ihht. instruksjonsboka) har jeg konkludert med at akslingen er kappet for kort. Jeg prøver derfor å løsne på skjøten (se bildet) for gi en halv cm mer på hver side slik at lengen på hele akslingen blir en cm lenger før jeg setter fast igjen. Er dette riktig tenkt, eller er jeg på bærtur?

 

Det andre jeg lurer på før jeg begynner å dra på skruene på bildet er om noen vet om det er noe standarddimensjon på disse? Er det umbraco i tommestørrelse? Jeg vil nødig dra hodene runde ved å bruke feil umbraconøkkel. Det virker som det er i nærheten av 5 mm så kanskje 7/32" eller 13/64"?

 

På forhånd takk til den som måtte ha svar og vil dele sin kunnskap. Det er for ordens skyld en Sabb 2H fra 1976 dette her. 

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg trenger råd. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23812/img_4148.jpg Håper bildet er synlig. 

 

Akslingen har blitt skiftet ut av verksted, men jeg får ikke god nok stigning i full framover posisjon på omstryingshendel. Har akkurat stått på slipp og man ser det også godt bare ved å se på propellen. Stigning bakover har jeg masse av og får godt skyv når jeg bakker. Etter å ha justert det som er av justeringsmuligheter (ihht. instruksjonsboka) har jeg konkludert med at akslingen er kappet for kort. Jeg prøver derfor å løsne på skjøten (se bildet) for gi en halv cm mer på hver side slik at lengen på hele akslingen blir en cm lenger før jeg setter fast igjen. Er dette riktig tenkt, eller er jeg på bærtur?

 

Det andre jeg lurer på før jeg begynner å dra på skruene på bildet er om noen vet om det er noe standarddimensjon på disse? Er det umbraco i tommestørrelse? Jeg vil nødig dra hodene runde ved å bruke feil umbraconøkkel. Det virker som det er i nærheten av 5 mm så kanskje 7/32" eller 13/64"?

 

På forhånd takk til den som måtte ha svar og vil dele sin kunnskap. Det er for ordens skyld en Sabb 2H fra 1976 dette her. 

Er det ikke slik at akslingen trekkes fremover for å gir mer stigning forover da?

Da er vel akslingen din for lang.

Link to post
Share on other sites

Eksos

 

Jeg har en Sabb 2H, har nettopp hatt full overhaling av diesel-system inkl. dyser, og topp m. ventiler, vann- og eksoskanaler osv.

Den starter og går perfekt, og går fint. Har vært på lange turer i høst med opptil 11 timers  feilfri gange på motoren.

 

Men, den røyker litt. Det er ikke veldig mye, men godt synlig. Røyken ser ut til å være grå/sort (vanskelig å bedømme fargen). Det blir også en del sotbelegg bak på båten i området rundt eksos utløpet. Når jeg skrur ut "gløde-pinnene" i toppen er de også svarte .

 

Motoren er sjøvannskjølt, kjølingen funker fint (kanalene renset i sommer).

 

Regner med at motoren godt kan leve med litt røyk?

 

Hadde ikke tenkt å ta av toppen igjen før om 5-6 år (5-600 timer), hvis jeg ikke må.

prøv og ta av litt ,,pitch,, på propellen.det kan hende den går litt tungt.skru inn et par omdreininger på skruen nede på koblingshuset.
Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at akslingen trekkes fremover for å gir mer stigning forover da?

Da er vel akslingen din for lang.

Ja, er nå det tilfellet? Ved for kort aksling går riktignok flensen hele spekteret fra full forover til full akterover med omstyringa, men propellen får ikke fullt utslag. Jeg klør meg i hodet. Mulig jeg tenker feil. Og er det i det hele tatt en skjøt under der eller sitter bare den delen på bildet påmontert som en vibrasjonsdemper for å unngå trøbbel på visse turtall? I helikopterverden er det vanlig å sette vekt på drivaksling mellom girboks og halerotor for å hindre nettopp det. Tenkte kanskje det var noe liknende og i så fall må hele akslingen trekkes.
Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Jeg trenger ny topp til en Sabb 2H eller en delemaskin med topp.

 

Er det noen som har tips om hvor det kan være verdt å sjekke? Gammel slipp eller lignende? Jeg har annonsert både på finn og her på båtplassen uten å finne noe særlig.

 

Jeg er ikke så fristet til å bytte hele maskinen ettersom resten er i veldig god stand.. 

Link to post
Share on other sites

Ja, er nå det tilfellet? Ved for kort aksling går riktignok flensen hele spekteret fra full forover til full akterover med omstyringa, men propellen får ikke fullt utslag. Jeg klør meg i hodet. Mulig jeg tenker feil. Og er det i det hele tatt en skjøt under der eller sitter bare den delen på bildet påmontert som en vibrasjonsdemper for å unngå trøbbel på visse turtall? I helikopterverden er det vanlig å sette vekt på drivaksling mellom girboks og halerotor for å hindre nettopp det. Tenkte kanskje det var noe liknende og i så fall må hele akslingen trekkes.

Hvis akslingen trekkes fullt framover så skal du ha maks vridning forover på propellen. Det er ikke noen mulighet for noe annet, med mindre det er noe defekt inne i propellen.

Redigert av tronds63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Jeg trenger ny topp til en Sabb 2H eller en delemaskin med topp.

 

Er det noen som har tips om hvor det kan være verdt å sjekke? Gammel slipp eller lignende? Jeg har annonsert både på finn og her på båtplassen uten å finne noe særlig.

 

Jeg er ikke så fristet til å bytte hele maskinen ettersom resten er i veldig god stand.. 

Du er gjerne ute etter brukt topp. Men jeg tror Sabb Frydenbø har nye topper til 2H, se deres hjemmeside der det er en nettbutikk, eller snakk med Maritim i Bergen som selger deler. Ja, prisen er nok høy, men kan være verd det i forhold til ny motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen som vet om propellen på 10hk og 16hk sabb er like store?

Nei. 10 hk har samme propell som den gamle 4 - 5, mens 16 Hk har samme som gamle 6 - 12.

 

Edit: Dette er utgangspunktet, propellane er modernisert med aksling i millimetermål og nyare slitedeler, som trustlager. Men so vidt eg veit er ALLE Sabb diesel som er mindre enn 2G utstyrt med samme propell.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har begynt å tvila på om eg har forstått spørsmålet rett, fordi: 10 Hk er nyaste størrelsen på SabbG. 16 Hk er den opprinnelige, og dermed eldste størrelsen på Sabb 2G, so eg tenkjer at det her kan vera forveksling med 18 Hk, Sabb 2H.

Og Sabb G har samme propellstørrelse som Sabb 2H, 2H er sogar laga for å passa rett på fundamentet til sabb G, slik at det ved skifte av motor er berre motor ut - motor inn, og so passer alt.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann sabb folk! jeg har kjøpt en gammel livbåt (Harding) med en 1960 modell Sabb 2g i. motoren starter og går som en klokke og alt er bare velstand. MEN. han jeg kjøpte båten av(mannen som har montert motor samt aksling) har bare fyllt på med tec-7 bak med hylsa, der den går gjennom skroget, så røret til hylsefettkoppen er ikke mulig å få tak i (visst det i det hele tatt er der da..) så det jeg lurer på da, er om den hylsefettkoppen er livsnødvendig for å ikke ødelegge propellen/trustringene? eller holder det å åpne propellhodet 1-2 ganger i året og fylle det med grease? 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Hei, Sabb2G

Der er vel eindel ting som kan spela inn på kva som er godt nok her. Det er stor forskjell på ein motor som har 15 gangtimer pr helg nokre godværshelger om sommeren og ein som går og går og ikkje er kald anna enn julafta. Slik spørsmålet er stilt, reknar eg med at det er snakk om ein vridbar propell og omstyring.

Tenk deg ein slik propell som er fyllt med grease, og blir satt full stigning akterover. Der går då ein aksel med dia på 32 mm eit par centimeter ut av hylsa og inn i propellhodet. samtidig kjem der samme lengde med tynn spjæling av ein akselstubb ditto lengde ut av propellen akterut. Dermed minker volumet som har plass til grease inni propellen, noko eg antar at trustringane nyter godt av. Men når propellen so blir vridd mot forover, blir igjen volumet i propellhodet større, og dette ekstra blir fylt med - eg antar vatn

Kva som skjer om propellen blir opna og fyllt med grease eit par gonger for året, veit eg ikkje, men eg antar at dette går adskillig hardare ut over trustringane enn propellhode / vinger / propellklosser.

Eg vil dermed tru at det er trustringane som får verste trykket, og at dei er den delen som er enklast og billigast å skifta i ein slik propell, dersom dei framleis er å få fatt i.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar Magne! idag har jeg fått ut hylsa og skjekket om dette røret til fettkoppen eksisterer, med det viste seg at det var bare kappet av.. så jeg tenkte å bore et nytt hull, rett på utsiden av flensen (kommer ikke gjennom skroget der "orginalhullet" er) og sette på ett nytt rør som jeg borer hull til litt over flensen, og monterer en hylsefettkopp på innsiden av skroget. dette er iallefall sånn jeg tenker å gjør det, men takker for alle gode råd og tips!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hydraulisk omstyring til Sabb 2G/2J med sveiveomstyring?

Jeg tenker på å bli kvitt vaieren for omstyringen og erstatte den med ei styrepumpe og en hydraulisk motor på omstyringskassa.
Det finnes motorer som er laget for lavt turtall og stort moment. De finnes fra 15-16ccm pr. omdreining og oppover. Styrepumpene finnes jo fra ca. 20ccm og oppover pr. omdreining.
Hvis man velger ei styrepumpe og en motor med omtrent samme volum så skulle det jo i teorien gå greit med å få omtrent samme utveksling. Problemet er vel kansje lekkasje i motoren slik at noe olje passerer motoren uten å utføre noe arbeide. Hvordan er dette? Tetter de fullstendig slik at all olje igjennom motoren faktisk driver den rundt?
Noen som har greie på dette? Enda bedre, noen som har en hydraulisk motor som kan passe liggende?

Link to post
Share on other sites

hei. har en 27fots tresfjord snekke, med en mercedes motor i. under stormen tor fikk snekken seg en dukkert og motoren anses nå som død. er sikkert mulig og redde, men med mine mekaniske kunskaper så er det nok ikke håp. planen er og få meg en sabb jeg kan sette i, da jeg har hatt ett par båter tidligere med sabb.og føler meg trygg på disse motorene. planen er sabb 10 hk. er dette for lite til min båt? er som sagt 27 fot og veier vel ca 2,3 tonn tenker eg. lurer også på om eg kan bruke akslingen som står i båten min, hvordan kan jeg sjekke om dette passer? er som sagt helt grønn på mekaniske ting. ligger ved bilde av motor og aksling her

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sikkert som mange andre har jeg gjort et impuls kjøp og sitter nå igjen med en god del spørsmål :)

 

Jeg kjøpte tre topper til sabb diesel type G

Men problemet er at jeg ikke har sett den ene typen topp før, den mangler frostsikringene samt at den ikke har gjennomføringshull til støtstengene slik som det er både på G og H

Så derfor lurer jeg på om det er noen som har sett slikt før??

Samtidig så har den ene toppen en litt annerledes "eksosflens" den er flat i bunnen og ikke oval som den vanlige.

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei!

Er ny både på forumet og som sabb-eier! Har brukt en god del timer på å lese forumet, og er mektig imponert over erfarings- og kunnskapsnivået på svara som finnes!

Problemet mitt nå, er relatert til aksling/flens på en 10 hk G. På ett eller annet vis har akslingen beveget seg bakover, slik at jeg til slutt mista fremdrifta! Dette skjedde i løpet av en 4-5 timers bruk. Mulig det starta tidligere, men da la jeg ikke merke til problemet. Har noen vært borti noe lignende? Jeg fikk ordna problemet ved å løse sett-skruene og "kjørte" båten i fortøyningene mens jeg brukte omstyringa. Da jobba akslingen seg på plass av seg sjøl! Men vil de to sett-skruene holde den på plass videre? Hva er vanlig prosedyre når man monterer dette i utgangspunktet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...