Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Statistikk fra orsk Folkehjelp:

Fra 1. mai til 15. august mistet 33 personer livet ved drukning, sammenlignet med 47 samme periode i fjor. Den positive trenden i sommer føyer seg godt inn i utviklingen resten av året hvor det også har vært en nedgang i antallet drukningsulykker i forhold til samme periode året før. 51 personer har så langt mistet livet ved drukning i år, sammenlignet med 77 samme periode i fjor.

 

Av disse 33 var det minst fem tyske og en polsk fisketurist i åpen båt. Det kan ha vært flere, i tillegg til evt. norske hobby- og yrkesfiskere. I tillegg kommer andre drukningsulykker som ikke er relatert til bruk av fritidsbåter - som badeulykker, dykkerulykker, ulykker med kajakk og kano, og fall i vann.

Jeg skulle gjerne sett et statistikk over drukningsulykker der et obligatorisk båtførerbevis KUNNE hatt en positiv effekt på ulykkesforløpet. Noen som har noe relevant?

Link to post
Share on other sites

Antallet som druknet og som er relatert til fritidsbåt er betydelig mindre.

 

Fra 1.1 til 1.9 druknet det 3 personer fordi de datt ut av båten. Videre druknet det 9 personer fordi båten/jolla gikk rundt. I tillegg druknet det 3 personer som følge av båthavari. Til sammen 15 personer så langt i år. Da har jeg ikke tatt med seilbrett og rafting og kano/kajakk. Jeg har heller ikke skilt mellom ferskvann og saltvann.

 

Det er nærliggende å tro at folk med båtførerbevis ikke er immune for drukning. Havarerer båten, drukner man nok uansett hvilken utdannelse man har.

 

Majoriteten av de som drukner gjør det på en solskinnsdag og befinner seg i en jolle som av forskjellige årsaker går rundt.

Den forulykkede er gjerne en voksen mann som er ute og fisker i følge statistikken.

 

Det er nok ikke manglende kompetanse om kompasskurser og fyrkarakteristikker som gjør at folk drukner. Folk drukner i små fjellvann også, vet dere.

 

Så får vi se hvor mange som drukner resten av året. For 2007 var tallet totalt 18. Da har jeg ikke tatt med de 4 kano/kajakk-padlerne. Kano er ikke fritidsbåt.

 

Totalt antall druknede i fjor var 104 og pr. 1.9 i år. var det 61 drukningsulykker.

 

Tallene kan dere selv lese her.

 

Antallet alvorlige skader og dødsulykker utenom drukning har jeg ingen oversikt over, men de ser ikke ut til å være mange av avisoppslagene å dømme.

 

Med omlag 800.000 fritidsbåter med stort og smått. 30 turer i snitt hvert år med båten. 3 personer i snitt i hver båt. 72 millioner personbåtturer i året delt på 18 drukninger for 2007. I snitt drukner du derfor etter å ha vært med på nøyaktig 0,4 millioner båtturer.

 

Dør man i en flyulykke etter å ha vært med på 0,4 millioner flyturer, eller må man fly 4 millioner flyturer for teoretisk å komme ut for en styrt?

 

Edit:

Det ble visst en kommafeil her. 72.000.000 personturer delt på 18 drukninger blir 4.000.000 personturer mellom hver drukning.

Kjører man båt hver dag i ett år, har man kjørt 365 personturer. Da er det fortsatt langt igjen til 4 millioner personturer og man må holde på å kjører båt hver dag i 10958 år for å teoretisk drukne fra fritidsbåt i Norge. I løpet av et år har man da 0,009125% sjanse for å drukne forutsatt at man bruker båten hver eneste dag hele året.

 

Min sammenligning med Lotto ble feil. Mye letterer å vinne i Lotto enn å drukne på en tilfeldig båttur.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dør man i en flyulykke etter å ha vært med på 0,4 millioner flyturer, eller må man fly 4 millioner flyturer for teoretisk å komme ut for en styrt?
Dette er litt OT, men interessant, synes jeg. Hvis det er 1 dødsulykke per 400 000 flyreiser er dødsraten 1 / 400k. Sannsynligheten for at man omkommer etter å ha reist 400 000 flyreiser er 1 - (1 - (1 / 400 k) )^400 k = 63,2 %. Reiser man 4 millioner ganger med fly med denne dødsraten er sannsynligheten 99,99% for at man omkommer i en flystyrt.

 

Heldigvis er dødsraten i virkeligheten mye lavere enn dette for flyreiser. Dødsraten måles normalt i passasjerdistanse, og for fly er denne 0,01 dødsfall per 100 millioner miles (Kilde. Siterer Newsweek 1997), eller 0,06 dødsfall pr 100 millioner passasjerkilometer. Mellom London og Los Angeles er det ca 8750 km. Flyr man denne distansen alene tur-retur hver dag i ett år (totalt 6387500 km) er det 0,4 % sjanse for at du dør i en flyulykke.

 

Ganske trygt å fly, altså.

Link to post
Share on other sites

Sånn: Nå er det innrammet slik at det kan henges på veggen hos oss som ikke har diplom fra båtførerprøven.

 

Antallet som druknet og som er relatert til fritidsbåt er betydelig mindre.

 

Fra 1.1 til 1.9 druknet det 3 personer fordi de datt ut av båten. Videre druknet det 9 personer fordi båten/jolla gikk rundt. I tillegg druknet det 3 personer som følge av båthavari. Til sammen 15 personer så langt i år. Da har jeg ikke tatt med seilbrett og rafting og kano/kajakk. Jeg har heller ikke skilt mellom ferskvann og saltvann.

 

Det er nærliggende å tro at folk med båtførerbevis ikke er immune for drukning. Havarerer båten, drukner man nok uansett hvilken utdannelse man har.

 

Majoriteten av de som drukner gjør det på en solskinnsdag og befinner seg i en jolle som av forskjellige årsaker går rundt.

Den forulykkede er gjerne en voksen mann som er ute og fisker i følge statistikken.

 

Det er nok ikke manglende kompetanse om kompasskurser og fyrkarakteristikker som gjør at folk drukner. Folk drukner i små fjellvann også, vet dere.

 

Så får vi se hvor mange som drukner resten av året. For 2007 var tallet totalt 18. Da har jeg ikke tatt med de 4 kano/kajakk-padlerne. Kano er ikke fritidsbåt.

 

Totalt antall druknede i fjor var 104 og pr. 1.9 i år. var det 61 drukningsulykker.

 

Tallene kan dere selv lese her.

 

Antallet alvorlige skader og dødsulykker utenom drukning har jeg ingen oversikt over, men de ser ikke ut til å være mange av avisoppslagene å dømme.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Lotus. jeg sliter litt med å se hvor du vil hen med dine to siste avsnitt. Er poenget at siden så få likevel dør på sjøen - i forhold til antall båtturer m.m. - så behøver vi egentlig ikke bry oss så veldig mye? At nærmest uansett hva man gjør, så vil det liksom monne så lite?

 

Jeg synes det blir litt for snvert for denne debatten å henge seg opp i kun drukningsulykker (ref. også tjeh sitt sitat). Hva med alle ulykkene som ikke fører til drukning? De er nok mange flere...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida Ronald, alt monner, men når du ser på drukningsstatistikken, sier det seg selv at sjansen for å drukne er forsvinnende liten.

Man kan sette inn tiltak som gjør at antallet drukninger blir halvparten av forsvinnende lite. Spørsmålet er hva som skal til og hva det koster.

 

Antallet drukninger relatert til fritidsbåt er jo også veldig lite sett i forhold til antallet drukninger totalt.

18 druknet fra fritidsbåt i fjor hvis vi tar vekk kanoer/kajakker, mens 161 mennesker druknet totalt.

Kanskje det er bedre å satse mer på å hindre de 143 andre fra å drukne?

 

Eller kanskje snu litt mer på det? En majoritet av de som drukner, drukner fra joller. Hva sier det deg? At joller er farlige og at sjansen for å drukne fra noe annet enn en jolle er mindre enn å vinne 7 rette i Lotto?

 

Hva har opplæring å si? Er de som drukner dumme? Har opplæring mye å si, men båtførerprøvens pensum null å si?

 

Fakta nå er at av 72.000.000 personturer med norske fritidsbåter i året, så drukner det 18.

Hva kan gjøres for å få tallet ytterligere ned, synes du?

Link to post
Share on other sites

At joller er farlige og at sjansen for å drukne fra noe annet enn en jolle er mindre enn å vinne 7 rette i Lotto?

 

Men siden ingen snakker om hvor stor "faren" for å vinne 7 rette i Lotto er så skal jeg forsøke å svare på det;

 

Ta toget fra Oslo til Bergen eller omvendt. Åpne vinduet og på et selvvalgt tidspunkt så kaster du ut et eple av vinduet. På et eller annet sted på strekningen er det på forhånd utplassert en bøtte av normal størrelse og hvis du med bind for øynene har truffet denne bøtta og fått eplet oppi, ja da har du vunnet 7 rette i Lotto!

Og om man har økt sjansen for å treffe bøtta ved å ha avlagt båtførerprøven, med bestått? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...Fakta nå er at av 72.000.000 personturer med norske fritidsbåter i året, så drukner det 18.

Hva kan gjøres for å få tallet ytterligere ned, synes du?

Vet ikke helt, men synes som nevnt at det blir for mye fokus på akkurat de som drukner. Ulykker er det derimot massevis av, og også de ønsker vi vel å få redusert? Dessuten er vel holdninger en nøkkelting, og holdninger er jeg ganske sikker er noe som kan læres opp. Til en viss grad. I alle fall for mange / de fleste.

 

Jeg gjentar: Fokus på antall drukningsulykker er egentlig ikke det denne debatten bør dreie seg om. Det blir en avsporing!

 

Dessuten - på siden (men du dro det inn): Hva i all verden skal vi med redningsvester i fly? For enda færre av de som styrter lander på vann. Her kunne vi spart penger (for vester med lys og fløyte, som jeg forøvrig også antar skiftes ut regelmessig), og vi kunne spart dyrebar tid i form av instruksjoner knyttet til vesten ved oppstart. Likevel er "hele verden" enige om at det er lurt å ha vester under setene. Pussig...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, antallet drukninger med fritidsbåt er meget lavt i forhold til bruken og sammenlignet med alle andre drukninger er det også meget lavt.

 

Men er ikke antallet alvorlige ulykker med fritidsbåt også meget lavt?

 

Og for oss som ikke kjører med promille eller som svin, er jo antallet ulykker omtrent ingenting.

 

Så hva skal fokuseres på? Hindre folk i å kjøre påvirket og uforsvarlig fort for da forsvinner det meste av alvorlige ulykker?

Eller påtvinge resten en obligatorisk leseprøve?

Link to post
Share on other sites

Og så bør man kanskje legge til at sikkert en del av ulykkene forårsakes av førere som HAR båtførerbevis (akkurat som de fleste ulykker på landeveien forårsakes av førere som HAR bestått førerprøven).

 

Nå er det vel også slik at de fleste ulykker på sjøen rammer en selv? Jeg har derfor liten følelse for at JEG trenger beskyttelse mot dem som ikke kan reglene om navigasjon og fyrlyktkarakteristikker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og så bør man kanskje legge til at sikkert en del av ulykkene forårsakes av førere som HAR båtførerbevis (akkurat som de fleste ulykker på landeveien forårsakes av førere som HAR bestått førerprøven).

Genialt, vi avskaffer også bilførerkort, i hvertfall på biler under 7,5 t totalvekt! Det bør få ned ulykkestallet, og vi tar vekk promillelovgivningen, de fleste er i tillegg edru! :cheers::wink:

Neida, jeg skjønner hva NilsPils mener, men det ble for fristende :lol:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg ikke før jeg får noe mer offisielt enn fra Rolf Terje Klungland.

Er ikke det bråkmakeren som holdt på å bli sparket ut av AP, men trakk seg fra nominasjonslista før de rakk å sette den opp og stryke ham?

 

Han har maset om dette lenge og jeg stoler ikke på et ord av det han sier.

 

Fra 1.1.2009? Om 2 og en halv måned så er det ulovlig for en drøss mennesker å kjøre båten sin??? Eller rettere sagt om noen uker fra de etter Klungland mening har vedtatt dette.

 

Han skreik og hylte tidligere om at nå ble det vedtatt, men det ble det jo ikke. Vi får se denne gangen, men jeg har mine tvil.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det bråkmakeren som holdt på å bli sparket ut av AP, men trakk seg fra nominasjonslista før de rakk å sette den opp og stryke ham?

Han følte seg visst frosset ut og oversett av partiledelsen.

Derfor tar han ikke gjenvalg ifølge ham selv.

At han ikke ville kommet på lista er kanskje nærmere sannheten. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette fra?
Jeg har tatt noen tester i forbindelse med båtførerprøven, hvor dette spørsmålet kom fram.

 

Majoriteten av de som drukner gjør det på en solskinnsdag og befinner seg i en jolle som av forskjellige årsaker går rundt.

Den forulykkede er gjerne en voksen mann som er ute og fisker i følge statistikken.

Det er nok ikke manglende kompetanse om kompasskurser og fyrkarakteristikker som gjør at folk drukner. Folk drukner i små fjellvann også, vet dere.

Jeg skulle gjerne sett et statistikk over drukningsulykker der et obligatorisk båtførerbevis KUNNE hatt en positiv effekt på ulykkesforløpet. Noen som har noe relevant?

 

Statistikk er nå statistikk. Mitt poeng var at dersom folk hadde hatt mer generell kunnskap om badevett, hvordan å oppføre seg i en jolle, ha med og bruke redningsvest; rett og slett mer kunnskap om livet på sjøen, hadde det vært en forebyggende faktor mot slike ulykker.

Link to post
Share on other sites

Nå synes det jo åpenbart (?) at festen er over og at det blir andre tider i økonomien med bl.a.økt arbeidsledighet. I så måte vil jo dette være et utmerket sysselsettingstiltak for å holde arbeidsledigheten nede, ikke minst i distriktene?

 

Mye bedre enn å hugge bautasteiner!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her har politikerne sittet og surret, rotet, tvilt, foreslått og forkastet i en årrekke rundt dette båtførerbeviset, og så gir man noen hundre tusen båteiere i beste fall et par måneder på seg for å skaffe seg et slikt bevis om man skal opptre lovlydig. Nå har ikke jeg noen tro på at nyttår blir innføringsdato. Men hadde forslaget latt seg gjennomføre i praksis? Finnes det kurs nok, kursholdere, eksamensrettere, lærebøker, bevisutstedere til å ta i mot denne horden før jula setter inn?

Joda, noen vil sikkert bruke våren til lesning før båten skal på vannet, andre vil antagelig droppe fisketuren etter nyttår inntil båtførerbeviset lander i postkassen. Men jeg er ganske sikker på at om Klungelands kongstanke går igjennom, har politikerne med et pennestrøk skapt en bråta lovbrytere for en god periode fremover. Og det er vel ikke den gode intensjon?

 

Og kontrollen til sjøs er jo en diskusjon for seg.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på dette?

 

For å finne ut om du er registrert og eventuelt få utstedt duplikat til ditt Båtførerbevis, kan du ta kontakt med Norsk Test som har denne oversikten.

 

 

Ja jeg har vært i kontakt med Norsk Test og Ungdom skolen, jeg er nå 42 år gammel og det er jo noen år siden jeg gikk i 8 kl det står ikke oppført noen plass.

 

Det burdte vært gratis, eller at di infører bevis for di som er født etter di fikk arkivert di som har tatt dette... helt sykt. Det blir nokk kjempe bra til sommeren når Politiet som ikke har råd til og ta en tur utpå fjorden uten spesielle grunner, skal ut og stoppe båt folket for og se om beviset er i orden,,, herregud...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...