Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Ja, det virker litt merkelig...

Merkelig eller ikke, så viser dette et bilde før obligatorisk. Da kan en jo lure på hvordan tilstanden blir dersom Norsk Test skal stå for den obligatoriske prøven. Er det den teoretiske opplæringen som er for enkel eller slipper Norsk Test gjennom de som ikke skule ha kommet gjennom nåløyet. Har selv opplevd eksempler på at personer, som har strøket ved prøven, likevel har mottatt båtførerbeviset. Er det sensoren som var for slepphendt :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja få alkohol grensen ned til 0,2 også for sikkerhet skyld,,, så kan vi ikke ta en kjøre pils en gang...

 

Kanskje det er greit med et obligatorisk sertifikat, så slipper vi denne alkoholdebatten med det første.....og kanskje for all tid. (På båttinget i våres ble det i hvert fall sagt at det blir et sertifikat, ikke et kompetansebevis)

 

Det hjelper jo voldsomt med beviser og ting og tang hvist di som kjøper båt ikke har peiling på hvordan man legger til en gang. du tar ikke bil sertefikatet hjemme på pcn eller??? uten kjøre timer.. Halooo...

 

Nå vet jeg ikke hva ting&tang er, men at kjøreopplæring blir aktuelt, det skjer ikke. Det som derimot burde vært et krav, er at denne opplæringen IKKE taes pr. internett, men i klasserom med dertil egnet lærer. Dette fører nemmelig til diskusjoner og debatter blandt deltagerne som har umåtelig høy verdi. Her får man en blanding av helt uærfarne og meget ærfarne båteiere som gir en gjensidig nytte som ikke kan prises høyt nok. Dette er punktet jeg håper man endrer på under revideringen !!!

 

Vi har nettop fått et skrekkeksempel på båthold i Drammen. En lokal båtselger tilbyr nå i tillegg til båtopplag også "båthotel". Dette betyr i praksis at alt du gjør som båteier er å ringe en halvtime før du skal på sjøen. Når du ankommer er båten ferdig tanket og ship&shape klar til å vri om tenningsnøkkelen.

Dette Lotus/Mouche, er vel en type båthold man gjerne skulle sett seg foruten..... Disse eierne vet knapt vilket lokk som skal fjernes før man tanker diesel. Hva om tror dere om disses kunskap om båt og sjømannskap ? Tro dere de er dri***ekker eller uvitende ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne utviklingen av tråden er Super, litt faglig "input" for oss alla :yesnod::yesnod::yesnod:

 

På de gamle Båtsportkartene var fuglereservater brunfarget i stedet for gulfarget(som resten av fastland og øyer) også der med fuglesymbolet og forklaring til reglene på side 2 i kartserien :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette Lotus/Mouche, er vel en type båthold man gjerne skulle sett seg foruten..... Disse eierne vet knapt vilket lokk som skal fjernes før man tanker diesel. Hva om tror dere om disses kunskap om båt og sjømannskap ? Tro dere de er dri***ekker eller uvitende ?

 

Dette er et båthold som er, og har vært i flere tiår, helt vanlig i mange land så det finnes nok en god del dokumentasjon på hvor ille disse eierne er, tror du ikke? Har forøvrig ingen mening, eller formening, om de som har, eller vil ha, båten sin i et båthotel er hverken det ene (dri***ekk) eller det andre (uvitende), har du? Finnes det ikke andre alternativer enn disse to?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det varierer litt. Her er et kartutsnitt fra Väderöene i Bohuslen. Slik ser symbolet ut der.

 

Takk for den roaldbj, men siden det tydeligvis er flere skilter, kanskje med litt forskjellig betydning så må jo det finnes samlet et sted. Jeg har Googlet som gal uten å finne noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det tidligere og gjentar det gjerne: Slik loven er utformet, er det ikke hjemmel for å innføre et obligatorisk teoretisk sertifikat som kan inndras. Akkurat denne oppfatning er det tydeligvis bred enighet om. Derfor var det nødvendig med en klargjøring av paragraf 26b. Men når flertallet ikke er villig til å gjøre de endringer som kreves....

 

Her er den gamle:

§ 26b. Krav til fører av fritidsbåt

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjoner. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles og om gebyr.

 

Her er den nye som ikke ble vedtatt:

Lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 26 b skal lyde:

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles, båtførerregister og om gebyr.

 

 

 

Vel, der gikk obligatorisk teoretisk båtførersertifikat filleveien - for denne gang i alle fall.

Inntil man klarer å få flertall for å endre loven, blir det ikke noen obligatorisk teoretisk båtførerprøve.

 

Min mening? Dette vil ikke skje med det første. 2 milliarder kroner, 100 millioner i årlige driftskostnader og 62 byråkrater til å følge opp byråkratiet..... motstanden er økende, mange har fått øya opp for hva statistikken faktisk sier og ikke basere seg på sensasjonsoppslag fra media. Og for en hardt presset Regjering og valg om et drøyt år?

 

Glem beslagbart obligatorisk teoretisk båtførerbevis i overskuelig fremtid.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at vi må leve med uopplyste ferske båtførere som setter både min og andres tolleranse på prøve i uoverskuelig fremtid.

Så håper jeg bare dere alle bidrar på hver deres måte til å rettlede og hjelpe slik at man redder et godt miljø blant oss båt-fanter i fremtiden også...... :seeya:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Antallet som tar frivillig båtførerprøve har aldri vært høyere. Det lover jo godt.

 

På den annen side kan det se svart ut når mange båtførere i henhold til opplysninger fra Norsk Test ikke fatter hva 5-tallet på skiltet ved inngangen til Blindleia og andre steder betyr. Men hvis føreren har et barn i nærheten som kan hjelpe, går det nok bra det også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Antallet som tar frivillig båtførerprøve har aldri vært høyere. Det lover jo godt.

 

På den annen side kan det se svart ut når mange båtførere i henhold til opplysninger fra Norsk Test ikke fatter hva 5-tallet på skiltet ved inngangen til Blindleia og andre steder betyr. Men hvis føreren har et barn i nærheten som kan hjelpe, går det nok bra det også.

 

 

Joda de aller fleste vet hvor mye 5 er , men det hender det står 7 også. Da er det kanskje flere som har litt problem med å forstå hva det betyr og hvem som har plikt til å rette seg etter påbudet. Det er jo ganske riktig at man lærer å telle i barnehagen og de fleste 3 åringer kan telle til 10 . Kravet til å føre en båt er noe mer krevende Lotus.

 

Det var forresten en her som mente at man kunne gi svømmeopplæring til båtførerene istedenfor båtføreropplæring. Da kunne de ihvertfall svømme til land ved grunnstøtting. Drukning er faktisk årsaken til nesten alle dødsulykkene på sjøen. 500 meter i iskaldt vann går unna på snaue 15 minutter så det skulle ikke være noe problem hehe.

Link to post
Share on other sites

Det var forresten en her som mente at man kunne gi svømmeopplæring til båtførerene istedenfor båtføreropplæring.

 

Er du sikker på at det ikke var på et annet båtforum? Kan vedkommende ha vist til et oppslag i nettavisen hvor det av artikkelen fremkommer at folk drukner fordi de ikke kan svømme, ikke fordi de gikk på et skjær, slapp opp for bensin eller ikke kunne navigere etter stjernene?

 

Har du forresten hørt oppslaget på radioen idag hvor noen byer i Tyskland har avskaffet alle trafikkregler bortsett fra å holde lav fart og vise hensyn? Hvordan slo den galskapen ut på ulykkesstatistikken i den byen? Byen Hamburg viser stor interesse i dette prosjekte som også har vært forsøkt i både England og Nederland og med samme interessante resultat som i den byen i Tyskland.

 

Kan du gjette hvordan resultatene av denne "galskapen", eller anarkiet som mange sikkert ville kalle det, er?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes ut som en aprilspøk....eller ? Hva gjør forsikkringsselskapene for å avgjøre skyld ? Er du sikker på at du ikke har drømt litt nå Mouche :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mange byer som har innført prøveprosjekter som det Mouche beskriver, med oppsiktsvekkende gode resultater, f.eks.:

 

Bydel By Land Innbyggertall

 

Makkinga Nederland 1 000

Drachten Nederland 45 000

Ostende Belgia 68 900

Ipswich England 126 700

Ejby Danmark 2 600

Bohmte Tyskland 13 500

Kensington London England 158 900

 

Ikke bare småbyer heller.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...