Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

For de av dere som ikke bryr dere om prisene på avgiftsfri diesel, så kan det vel hende at pipen får en litt annen lyd når høy oljepris begynner å gå utover alle andre vare vi også kjøper. Hvor lang tid tror dere det tar?

 

Inflasjonen er på vei opp allerede den! Det har sågar vært et mål for Norges Bank å få inflasjonen opp til 2,5%. Og det skyldes stor økning i råvareprisene generelt, olje, kull (hard coaking coal som er tredboblet i pris på et år), stål, jernmalm, aluminium, gull, sølv osv osv og ikke minst lønningene! Så det er ikke lenger et spørsmål om "når", men så lenge lønningene øker mere enn prisene så får vi, og vil fortsatt få(!), økt kjøpekraft/levestandard, men dessverre ser det ikke ut som dette synker inn hos folk flest eller blir verdsatt i særlig grad?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Råvarerisene går opp og i Asia går økonomien for full musikk. Oljeprisene kommer til å runde 150 USD/fat før utgangen av juli, dvs. en literpris på bensin på ca. kr 15 og kr 16 for autodiesel.

 

Har tidligere spådd marinesommerdieslepris på kr 14-15 per liter på sørlandet. Literprisen vil nok passere 15 kr tipper jeg.

 

I og med at prisstigningen er på gli, vil nok Norges Bank holde igjen på styringsrenta. Dette er ingen garanti for at bankrentene ikke vil gå opp da bankene må ut i markedet og kjøpe dyr kapital, som igjen betyr høyere utlånsrente. Blir mye billig båt med store motorer for salg denne høsten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I disse tider der dieselprisen hopper i været for hver dag, er det bra å ha drivstoffgjerrig stor maskin. Logget 10,4 liter pr. time i gjennomsnitt sist sesong. Dette er faktisk mindre en forrige båt (KAD 43) selv om jeg har 80 hester mer og 1 tonn tyngre båt å dra på. :flag:

Link to post
Share on other sites

Så det er ikke lenger et spørsmål om "når", men så lenge lønningene øker mere enn prisene så får vi, og vil fortsatt få(!), økt kjøpekraft/levestandard, men dessverre ser det ikke ut som dette synker inn hos folk flest eller blir verdsatt i særlig grad?

 

:yesnod:

 

Det overrasker meg at ikke flere prøver å se sammenhengene (eller vil se sammenhengene :rolleyes: ).

Link to post
Share on other sites

Betalte 9,90 pr. liter diesel i Holmestrand lørdag formiddag.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

I disse tider der dieselprisen hopper i været for hver dag, er det bra å ha drivstoffgjerrig stor maskin. Logget 10,4 liter pr. time i gjennomsnitt sist sesong. Dette er faktisk mindre en forrige båt (KAD 43) selv om jeg har 80 hester mer og 1 tonn tyngre båt å dra på. :flag:

 

 

Forklar meg en ting!

Om du har en 310hesters diesel betaler du ca 200 000mere enn tilsvarende bensinmotor. Om en antar at bensin motoren bruker 30% mere og motoren kjøres 200timer pr år sparer du ca 15 000 i året når du bruker 10.4liter per time med diesel. Tapte rente inntekter ved 6% rente er ca 12 000dvs en netto gevinst på 3000 kroner per år! Du må bruke båten i ca 66år for å spare inn forskjellen. Dessuten koster dyser og div servicedeler vesentlig mere på en moderne diesel motor. Støy, akselerasjon, lukt og røyk er også bedre på en bensin Hvor er logikken her? Jeg ser ikke den fantastiske økonomien i dette!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager blir litt provosert når folk kommer dragende med timeforbruk som bare forteller at de har en motor som går på tomgang hele sommeren!

En skips diesel motor på 4000hk som bruker 20l/h, hva forteller det deg? At eiern har kjøpt en motor som er 3900hk for stor? Han bruker 100hk og kjøpte en med 4000hk?. Det kaller ikke jeg god økonomi! 3.9millioner ut av vinduet!Jeg forstår godt at noen ønsker en stor motor i båten men å gi det et økomomisk alibi er vanskelig! Selv om 4000hesteren bruker 5% mindre spesifikt!

Link to post
Share on other sites

Nytt prissjokk på diesel og verre skal det bli i følge ekspertene. Pumpepriser på autodiesel snart 17 kr/l. Det tilsvarer vel snart ca. 18-19 kr for båtdiesel i marinaene på Sørlandet kan jeg tenke meg.

 

Vi har ingenting å syte for mener økonomene. Folk handler akkurat like mye drivstoff nå som før og kommer også til å gjøre det enda en stund. Er enig i dette, men jeg tenker litt mer på turtall, maks. dreiemoment og økonomi når jeg er utpå.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvor er logikken her? Jeg ser ikke den fantastiske økonomien i dette!

 

Den ser du den dagen du vil selge båten igjen, og du får 150-200.000,- mer for den enn en tilsvarende båt med bensinmotor! Og du har gjerne 5-6 interesserte kjøpere, mens bensinbåten er det ingen som vil ta i engang nesten uansett pris! Og i mellomtiden har du hatt lavere drivstoffutgifter og et tryggere liv på sjøen. Synes ikke det høres så galt ut jeg! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har spart 3000kr pr år! Ikke rare avkastningen for 200 000kroner! Ser selvfølgelig poenget og har diesel motor selv. Forskjellen er at min motor som er ca en tredjedel så stor bruker mere pr time enn 310 hesteren selv om spesifikt forbruk er det samme. Poenget er er at om du kjøper en 310hk motor og bruker 10l pr time kan du ikke si at dette er en økonomisk motor, det du kan si er at motoren går mest på tomgang. Min motor går bare under 3000rpm ved varmkjøring og ved kaldkjøring etter krusing.

 

Hvis en brukte en 310 hester på samme måte og brukte 45l/h og kjørte 200timer pr år ville reinestykket bli for diesel 45*200*10 =90k kr i året

Med bensin ville det bli 45*1.3*200*13 = 152k kr da sparer du 60k kr i året. Da blir nedbetaling rask!

 

Litt kuriositet: om du bruker 10l/h på en 310hester i gjennomsnitt om motoren bruker 1l/h på tomgang kjører du en av 10timer på marsfart

DVS av 200 driftstimer kjører du 40 på marsjfart resten på tomgang. Fordelingen kan selfølgelig være noe mit mellom men i prinsippet slik!.

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...