10ta9c Startet 5.Februar.2008 Del på Facebook Startet 5.Februar.2008 Er i gang med forbredelser til et større prosjekt. Dvs søker på nettet etter informasjon og gode kjøp av diverse utstyr. Prosjektet er en Alicraft 26 fot, og sjøsetting planlegges optimistisk til våren 2009. Trodde jeg hadde all verdens tid, men et uventet tilbud om båtplass tvinger frem et strammere skjema. Noe større arbeid blir nok ikke igangsatt før til våren, så vinteren får gå med til planlegging. Prosjektet: Opprinnelig båt med vindskjerm. Innredning er fjernet, og overbygg bygd i glassfiber på finerplater. Har ikke funnet noe på nettet om akkurat denne modellen. Nettsiden Alicraftweb nevner heller ingen ting om en 26-foter. Hadde vært intressant å sett bilder av båten i orginal stand. Motor: Hino EH700. Heller ingen lett jobb å finne opplysninger om denne. Usikker om det er 160 eller 175 hk. Har ikke turbo, så jeg tror det er 160hk. Har fått fatt i kopi av instruksjonsbok fra et nettsted i USA. Mye brukt i Bayliner tidligere, men relativt ukjent på norske nettsider. Opprinnelig motor var i følge insrumentpanelet VP. 130hk. Denne var opptært av sjøvann. Historien til Hinoen vet jeg ingenting om. Montert, men ingenting er koblet. Bare en bonus om den skulle fungere. Jobber for tiden med å ordne transport fra midlertidig lagringsplass til hagen. Ligger et lass med skrot i lugaren, så jeg får legge ut flere bilder når jeg har fått den hjem og ryddet ut. Håper med dette inlegget å få svar fra noen med erfaringer med båttypen eller motoren. All info mottas med takk, om det er generelle tips, svartmaling, morsommheter på min bekostning, eller direkte visvass spiller ingen rolle. Har større takhøyde enn kunnskap om båt av slike mikroskopiske dimmensjoner. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Draco24styling Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Gratulerer med nytt båt prosjekt. Er ikke Hino mye det samme som mitsubishi? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
SF Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Du finner litt om Hino om du søker her på båtplassen, det ligger bla en til salgs her: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...1874&cat=11 Men den motoren din, er det en marinisert motor?? Den eksosmanifolden så ikke akkuratt vannkjølt ut. Hva med motoren er den saltvannskjølt eller har den varmeveksler? Litt orginal den overføringen mellom motor og VP drevet. Vet du om den er selvlagd eller om dette er noe som har blitt brukt på flere båter? Redigert 5.Februar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
10ta9c Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Gratulerer med nytt båt prosjekt. Er ikke Hino mye det samme som mitsubishi?De er vel bygd eller eid av Toyota mener jeg å ha lest. Du finner litt om Hino om du søker her på båtplassen, det ligger bla en til salgs her: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...1874&cat=11 Men den motoren din, er det en marinisert motor?? Den eksosmanifolden så ikke akkuratt vannkjølt ut. Hva med motoren er den saltvannskjølt eller har den varmeveksler? Litt orginal den overføringen mellom motor og VP drevet. Vet du om den er selvlagd eller om dette er noe som har blitt brukt på flere båter? Nei den er nok ikke marinisert. Har varmeveksler og muligens oljekjøler, men har ikke studert nærmere på hvordan dette passer sammen. Overføringen ser ikke selvlagd ut, men er sikkert ikke orginal. Får nok ta kontakt med tidligere eier etterhvert for å høre litt nærmere om tekniske detaljer. Ligger en del utstyr og slenges som jeg ikke aner om det hører til den nye eller gamle motoren. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Ra Balder Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Hei! Jeg har et vennepar som har restaurert/bygget om en slik båt. Noe annerledes løsning på overbygget. Skal se om jeg kan få tak i noen bilder til deg. Denne har VP40 165 hk på V-gear. Båten er ganske uvanlig, det stemmer. Men du finner bilder av noen eksemplarer om du Googler "Alicraft 26". Prøv også "Alholmen 26" (kalles også Ali Alholmen 26). Den finnes det endel av i Sverige, og ser veldig lik ut. Skroget må iallefall være det samme, såvidt jeg kan skjønne. Redigert 6.Februar.2008 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
tuffff Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Tror det er samme AliCraft som en fetter av kona har. Vi lå longside med denne en helg i sommer. Likner fælt i hvert fall. Jeg skal se etter når båtene kommer på vannet til sommeren, og prøve å huske å få tatt noen bilder av denne - ute og inne. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg har et vennepar som har restaurert/bygget en slik båt. Noe annerledes løsning på overbygget. Skal se om jeg kan få tak i noen bilder til deg Kjenner litt til denne båten jeg også. Syns overbygget er veldig likt på gamle Halco 26, før de fikk to vindusrekker i styrhuset. Mulig tidligere eiere har skjøtt sammen skrog og overbygg, jeg har aldri sett en lik båt i hvertfall. Har dessverre ingen bilder, men vi satser på at Edmund finner noen. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Ra Balder Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Her er et bilde utvendig: Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
10ta9c Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ser ut til å kunne være samme skroget. Må si Halco var det første som slo meg også. En løsning som krever at motoren er plassert bak. Siden min er midtplassert, har jeg et hav av plass under dekk, selv med rimelig store dieseltanker på hver side. Får vel lage et skikkelig stuerom her. Ved du noe om marsjfarten til denne? Hadde håpt på rundt 20 knop selv. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Ra Balder Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 ca 20 marsj / 24 på fullt. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
10ta9c Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 ca 20 marsj / 24 på fullt. Håper det samme er tilfelle for denne. Forrige eier oppga 18 knop med 130 hk, så det virker ikke urimelig. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
10ta9c Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Har fått ryddet litt opp i alt rotet, og sortert ut en mengde elektrisk utstyr. Det meste kan jeg se hvor det hører hjemme, men ikke alt. Noen som vet hva dette er? Merket Bosh, stor, tung og har vert koblet rett på batteri. Den har i tillegg en del løse ledninger. Motoren har stått i lastebil og har 24 V anlegg. Denne har orginal oljekjøler, og sjøvannspumpe er påhengt. Kjøling av manifold gjenstår. Blir hjemmesnekret løsning her. Varmeveksleren er merket FH420 og TH6. Tidligere eier mener denne skulle ha effekt nok til motor over 200 hk. Noen som vet mer om denne? Noen bilder innvendig etter rydding. Noen som har synspunkter på 12/24V problematikken? Det beste ville nok være å gå for komplett 24V anlegg, men så finnes det en del 12V komponenter som det vil koste å erstatte: Hydraulisk styring, trimplan, trykkvannspumpe, septikpumpe, vindusviskere, viduspyler, defrostervifter pluss en del småkomponenter av mindre betydning. Bytte dynamo, startmoter, etc, til 12V blir ikke aktuelt. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Jon B Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Hei Mercedes har hatt biler med 24 volt start og 12 volt på resten av bilen. Bla. L608D kassevogn. Forsök å kontakte en Mercedes lastebil forhandler for å få koblingsskjema på startreleet. Jon B Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Hei Mercedes har hatt biler med 24 volt start og 12 volt på resten av bilen. Bla. L608D kassevogn. Forsök å kontakte en Mercedes lastebil forhandler for å få koblingsskjema på startreleet. Jon B Takker Jon B. Har kikket litt på div forum for biler, der dette er blir diskutert. Omformere er nok vegen å gå, men de koster. Noen som har en slik løsning? Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
asunde Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Tipper dynamoen er 12 V. Den bosch delen du ser er startreleet til motoren samme som på gamle Mercedes/Hanomag Henschel kassebiler. Den får inn 12 volt fra startknappen, 2 batterier er koblet i serie mot releet slik at det slipper igjennom 24volt til starter. Med andre ord er bare starter 24 volt mens resten er 12v. Slik var det i hvertfall på de første Mercedes kassebiler, og det releet er i hvertfalldet samme. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Har ikke fått sjekket i båten, men det finnes flere 24V komponenter blandt løse deler. Rele med tre ledere for syrestrøm. Ser også ut som et rele. To ledere for styrestrøm, men større kabeltverrsnitt for hovedstrøm. Diverse andre komponenter: Denne er merket S.E.V. Marchal, 14V. Har tre ledere. Italiensk sak, Stebel. Merket Tipo GP2, GMP3, GP3, GMP2. 12v, kontakt for +/- Sitter en åpen rørstuss i fremkant. Kan det være en trykkføler. Hva skal den brukes til? Dette må vel være en termostat. Tror jeg så plastdelene i en skuff ombord. Vet ikke hva den kunne vært brukt til. Båten har ikke varmtvannstank. Kjøleskap muligens? Noen hensikt å bruke tid på denne? Må vel ha vært koblet til en fartsgiver av et slag. Fart gjennom vannet er vel ikke av større interesse. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Moyja Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 (redigert) Det som dere kaller rele med ledninger på bildet er ikke et rele, men en hoved strømsbryter (har samme type i min båt) ved og sette strøm på styringen med en trykkbryter så slår det inn/ut. S.E.V. Marchal, 14V. ser ut til og være en regulator til en dynamo Stebel. Merket Tipo GP2, GMP3, GP3, GMP2. 12v, er en kompressor til kompressorhorn De to øverste ser ut til og være glødereler fra en eller annen japse Autohelm har jeg ikke noe peil på Hvis mulig , Glem 24V for tungvint. Redigert 18.Februar.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Etter noen måneder på midlertidig lagringsplass er båten hjemme og klar for prosjektstart. Første steg er å få den tett. Har lest det som er å innlegg om vinduer uten å finne noe om priser, men regner med det er en betydelig kostnad, noe som strider mot dette prosjektets filosofi. En tanke som slo meg er å bruke bilvinduer. Sideruter fra diverse varebiler kunne være av noenlunde riktig størrelse, og fintillpassning kan gjøres med glassfiber. Noen som har forsøkt en slik løsning? Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Hva med plexiglass, mindre arbeid ihvertfall. Prisen er vel ikke så gal heller Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Plexiglass er "all-right" til f. eks. sidevinduer, men frontvinduene bør være av glass. Dette p.g.a. vindusviskere som nok fort vil lage slitespor i plexi og at glass ikke krakelerer som plexi gjør, etter en stund. Utsikten forover bør man ikke sjanse med! Jeg ser av bildet ditt at vinduene dine har skarpe vinkler i hjørnenen - da kan du ikke bruke de vanlige gummiprofil-listene heller. Radier på gummilister bør ikke være mindre enn 10cm diameter - det er max av hva en gummilist kan bøyes inni. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
10ta9c Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) Har ikke fått noe prisoverslag på vinduer, men fått inntrykk av at det skal være overkommelig hos den lokale glassmesteren. Han kunne ordne både laminert og herdet. Prisen på aluminiumslister er derimot 400 kr meteren(Hartveit), totalt 6500. Med kapp kommer man nok fort opp i 8000 (fire vinduer). Gummilister er langt rimligere, så det er et alternativ å bygge om hjørnene på vinduene. Pleksiglass på sidene og bak har jeg vurdert, men som nevnt er det nok best å gå for glass foran. Tror uansett vinduene bak ryker til fordel for veggplass, men setter nok inn et vindu i døren. Dette blir liggende i skjermet, så her blir det nok sika og trelister. Tar gjerne imot tips om andre levrandører av vinduslister. Redigert 19.April.2008 av 10ta9c (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det er jammen litt av et prosjekt dette. Volvo leverer slike mellomakselløsninger originalt den dag i dag. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det er jammen litt av et prosjekt dette.Mye morro, og lærerikt. Sitter for tiden med brukket arm (fotball), så det blir nok planlegging og tråling av Finn i ca tre uker til. Har båt på vannet, så jeg slipper å stresse med å få denne ferdig. Har fått i hus gasskomfyr, defroster, varmtvannstank og dieselvarmer så langt. Alt brukt og til greie priser. Er nå særlig på jakt etter kjøleskap (24V). Etter at jeg bestemte meg for å gå for 24V, har det haglet inn med rimelige 12V kjøleskap, men det dukker nok snart opp noe. Greitt å ha de store komponentene på plass før jeg starter å innnrede.Har også kjøpt båtplass til 75000. Dyrt, men denne setter jeg på budsjettet: invistert eiendom. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
-Matros- Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Kosmix Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Vi hadde plexiglass i vinduenen på båten, og jeg kan ikke huske at det ble riper i det av vindusviskerene. Når det gjelder krakelering, så vil vel det ta mange år før den oppstår - om det ikke er spenn i vinduene da. Og når den tid kommer, er vinduet antagelig lett å bytte. Alternativt til pleksiglass er jo uknuslig plast - men den blir det hvertfall riper i. ...Men når jeg tenker meg om, er det kanskje mulig å beskytte den med noen lag klarlakk? Har aldri prøvd, så det er ikke en anbefaling. Spennende prosjekt å følge med på, forresten :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.