Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Spilleren er overraskende bra den. Kraftig nok uten ekstern forsterker, og bildet på skjermen er faktisk godt nok til å lese teksting på filmer. Meningen er likevel å koble det til ekstern skjerm, så ungene kan få sin daglige dose med tegnefilmer. Har sett denne gått for 700-800, og da tror jeg du får mye for pengene. :smiley:

 

Da skal jeg by videre på den:-)

 

Støtte for beina tenkte jeg på når jeg prøvesatt innretningen. Er nok en god ide å bygge opp noe her ja. Naturligvis blir beina akkurat på høyde med høgtaleren. :headbang:

Har kikket en del på Halco, Bella Falcon, og NB for å plukke ideer. I tillegg til manøverhendelene på siden av førersetet (som ikke vises på dette bildet), kan det vel lønne seg å bygge rattkonsollen ut over knehøyde så man slipper å strekke seg etter rattet. Tror mange båtdesignere kunne tenke litt mer bil når de designet førerplass. Ikke Ferrari kansje, men lastebil ville være et bra utganspunkt.

 

 

Enig. Som sagt...går greit på småturer men når man sitter bak rattet i timesvis, begynner man å kjenne hvodan man egentlig skulle utformet kontrollene :-)

 

i forhold til bildet du har av halcoen har vi hevet salongen slik at passasjerene kunne se ut storvinduene i stede for de små undervinduene og førerstolen til nivå med benken bak stolen og da oppdaget vi problemet med belastningen i knehasene ved lengre turer :-)

 

men lykke til videre. Skal følge med tråden din :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Her er et tips om dashbord:

http://www.norgesbat.no/BorgInnredning/index.htm

 

Kjøpte selv det største i min båt...

Veldig flott dette. Omtrent akkurat hva jeg har i tankene. Ble nesten fristet til å ta en snarvei. :nono: Men får holde meg til å stjele ideer. Takk for tipset. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Plassering av komfyr og vask.

bysse8.jpg

bysse4.jpg

Ble mye prøving og feiling før jeg fant den beste plasseringen. Det ble som ventet trangt, så hver centimeter måtte utnyttes optimalt. Hadde noen gamle benkplater liggende. Ikke akkurat som nye, men gjør nytten her.

Planen er at benkplaten over komfyren skal vippes opp...

bysse5.jpg

..og siden det da ikke er mer benkplass, kan setet vippes frem.

bysse6.jpg

Dette bør gi gode nok kokemuligheter, om den noen gang blir brukt.

På loftet har jeg liggende en masse nyere fronter fra en gammel kjøkkeninnredning. Vil forsøke å bruke det jeg kan av disse rundt omkring.

bysse7.jpg

Har stor sans for det som er gratis. Fant også et gammelt bord på loftet.

bord.jpg

Var ca 20 cm for bredt, men etter en kjapp omgang med sagen, passer det ganske bra. Rekker ikke like langt ut som benkene, men kan eventuelt bruke den avsagde biten til å forlenge det. Trenger uansett en justerbar sokkel for å kunne senke bordet ned mellom benkene. Lite villig å betale 2000 for dette. Bør være mulig å mekke noe selv.

For å bedre radioforholdene var jeg en tur på taket å monterte antenne. VHFen fungerer også utmerket.

antenner.jpg

Link to post
Share on other sites

...Har stor sans for det som er gratis...

Har sans for din instilling her, 10ta9c - og tråden din!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har sans for din instilling her, 10ta9c - og tråden din!

:o)

Takk for det Walter S. Følger nøye med på tråden din. En riktig lærebok i båtbygging, og mye inspirasjon. Får nesten litt mindreverdighetkompleks. Men jeg får legge lista etter tid til rådighet. Med tre små barn, gammelt hus, stor hage og tidvis altfor mye jobb, må jeg nok velge enkle løsninger for å ha håp om å bli ferdig. Likevel måtte jeg i dag ta meg tid til rydding. Dette ble tvingende nødvendig ettersom tidsforbruket av å lete etter verktøy ble stadig mer dominerende.

rot2.jpg

Samtidig fikk jeg prøvemontert bordet i sittegruppen.

proevebord.jpg

Lappet på ca 10cm innerst for å få rette bredden når det skal brukes som køye.

proevebord_2.jpg

Rydding føles som litt botkastet tid, men det hjalp godt å høre Norge knuse Russland i håndballfinalen i bakgrunnen.

rydding4.jpg

De nye benkene ga god oppbevaringsplass.

rydding2.jpg

Og det så meget bedre ut etterpå.

rydding3.jpg

Så er det tilbake på jobb igjen på mandag, og en del prosjekter i huset seg presser også frem. Kan derfor bli smått med fremgang den nermeste tiden. Må også begynne å tenke på å få den tett til vinteren. Provisorisk eller permanent. Har vært fantastisk morro å jobbe med dette i sommer. Om noen går med planer om et båtprosjekt, vil jeg anbefale det på det sterkeste, men rent økonomisk er nok pent brukt et bedre alternativ.

Link to post
Share on other sites

Kun en liten time i båten i dag. Fant noen skuffer på loftet som passet bra under komfyren. Siden skinnene allerede var montert på sideplatene, var det bare å sage til disse, og skru dem på plass.

skuffer.jpg

Foreløpig gir de god oppbevaringsplass for verktøy.

skuffer2.jpg

Monterte også en lås på skapdøren.

doerlaas.jpg

Kjøpte disse hos Nettbåt. Virker litt skramlete, men var meget enkle å montere og gjør sikkert nytten.

doerlaas2.jpg

Meget praktisk, og ser bedre ut enn diverse andre løsninger.

doerlaas3.jpg

Tenker montere slike på alle skuffer og skap.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Oppdatering, vinduer.(4 stk, 50x100cm)

Ferdige:

HD bådutstyr: 14600 inkl. frakt

Colt:13600 + frakt

Hjemmelaget:

Lister fra Hartveit + lokal glassmester: ca 8000-10000

Har nå tatt en bestemmelse på vindusproblemet. Lister fra Hartveit er kjøpt. Pris, 14,4 meter ink. skruer, pakninger og frakt kom på 6980. Tilbud hos glassmester: 80 x 100 cm, 6mm herdet glass, kr 810, med ca 25% tillegg for ukurrante vinkler. (Dvs. ulik 90 grader) Ser at 6mm blir litt mye, da jeg ikke får presset listene nok sammen med pakninger montert. Vinduene bør derfor være 4-5mm, og veggen max 7mm. Totalt ender jeg nok opp med ca 11000 kroner. Altså kun 3500 å spare på å lage selv. Er ikke alltid like lett å være sunnmøring. :nonod: Bonusen er at jeg får gjøre det selv. :yesnod: Måtte uansett ta en besluttning nå, så jeg kan få den tett før vinteren.

Ellers har jeg montert forsterker.

forsterker.jpg

Denne trengte jeg for å koble til subben. Ble meget god lyd nå. Selv på svært lavt volum. Minuset er at den trekker opp til 50A. Dette er mer en 12V omformeren kan levere. Må nok bytte den ut med en 24V sak etter senere, men de er dyre, så jeg vil lete etter en brukt. Denne kostet kun 400, og får duge i byggeperioden. Kan pensjonere denne i en av bilene, så blir jeg råner på mine gamle dager.

Har videre lekt litt med utforming av "dashbord"

Vil forsøke å bygge noe i denne stilen:

konsol1.jpg

Måtte bygge på litt, siden jeg ikke hadde satt av plass til radar ved første utkast.

konsoll3.jpg

Blir nok mange endringer før jeg setter denne i produksjon, men det er god hjelp med tanke på valg av ratt, instrumenter, bryterpaneler etc.

 

konsoll2.jpg

Neste post blir prefab. av vinduer. Som bildet over viser, er åpningene sagd helt ut til bjelkene, og må bygges om før vinduslistene kan festes. Dette blir derfor en omfattende ganske jobb.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Å sage lister til vinduene er ikke å anbefale. Siden prisen for listene er så vanvittig høy, er det bedre å sende en bestilling og sette seg i godstolen å vente på et perfekt resultat. Siden jeg valgte å ikke ta til fornuft fikk jeg 14 dager i garasjen (10-15 timer) med saging, banning, og et halvgodt resultat. Det er også et hav av måter å drite seg ut på, men heldigvis avslørte jeg de fleste fadeser etter første kappet, så jeg fikk rettet dem opp før katastrofen var et faktum. Det første problemet var at listene ikke kunne kappes med kappsag. Trolig fordi denne har for høy omdreining. Resultatet ble forvridd og smurt utover. Kjøpe spesialsag til formålet var ikke aktuelt, så det ble baufil. Var ikke enkelt å få er rett kutt med baufil. Hadde en tendens til å få en svak bue på kappet, så det ble glis i begge ender når de ble satt sammen. Løsningen på dette var å sette endene sammen i rammen, feste med tvinger å ta et nytt kapp i riktig stilling.

list.jpg

Nå ble flatene perfekt, så sant vinkelen var likt fordelt mellom listene.

Fikk omsider montert listene i rammene.

list2.jpg

Siden det er 3-5 ukers leveringstid på vinduene. (Gjetter på 6-8), må jeg bruke platene som vinduer en stund fremover.

I båten brukte jeg Casco maritim teknikk ettellerannet for å lime rammene fra innsiden. Sikkert bare en dyr sikafleks, men var ikke så grisete å jobbe med.

vindu.jpg

Siden blir de plastet sammen med glassfiber fra utsiden.

vinu2.jpg

Vindusrammene er forøvrig plastet, sparklet og malt på utsiden, men det var for mørkt til å ta bilde ute.

vindu3.jpg

Nå var det egentlig for mørkt for mobilbilder inne også, men det får greie seg denne gangen. Må nok til med skikkelig kamera utover vinteren.

Som sagt, det er for lite å spare på denne jobben til å gjøre det selv, men det gir en viss tilfredstillelse å være ferdig. Resultatet ble rimelig bra med kritiske øyne, og folk flest vil nok ikke se de små glisene som jeg synes lyser opp. Siste hinder er om vinduene ikke passer. Det skal være umulig, men... :sweat:

Sensommeren har forøvrig vært fantastisk her på Sunnmøre, og en båttur på speilblankt hav i 17 plussgrader, midt i September er vel nærmest en sensasjon på disse kanter.

tur1.jpg

tur2.jpg

Livet er herlig! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Noen utvendige bilder.

utvendig.jpg

utvendig2.jpg

Ser at øverste del av vindusrammen er umulig å komme til. Heldigvis har de som bygget overbygget kun festet taket med fire bolter. Kan dermed løfte av taket for plasting og finish der oppe. Vil forsøke å beholde denne løsningen for fremtiden. Praktisk ved motorbytte.

utvendig3.jpg

Har kortet inn sidevinduene i forhold til den opprinnelige åpningen. Så ikke poenget i å ha det så stort. Kan også være praktisk å ha litt veggplass til skap og tv.

utvendig4.jpg

Snart klar for vinteren.

Link to post
Share on other sites

Har syslet litt med det elektriske. Her kommer kablene fra fra batteriene inn i sikringsskapet. Har montert 200A hovedsikringer. (24V) Dette burde holde til det meste, men ryke ved kortslutninger.

hovedsikring.jpg

Siden automatsikringer var kompliserte greier, har jeg nøyd meg med bladsikringer. Disse boksene fra Blue Sea, burde gjøre nytten.

sikringsboks.jpg

Har foreløpig en for 12V, og en for 24V.

sikringsboks2.jpg

 

Etter å ha koblet kun tre kurser begynte det å bli kaotiske tilstander i skapet. Etter en liten ryddeaksjon så det straks bedre ut.

orden.jpg

(Får komme med bedre bilde senere)

Noen ledninger ble selvfølgelig for korte. Trodde jeg hadde regnet god lengde, men får ta det igjen det senere.

Kjøpte et brukt Humminbird 717 for en tid tilbake, og fant ut at det var til for å se om det fungerte.

lodd.jpg

Bildet var absolutt en positiv overraskelse. Meget høy oppløsning, og et bilde som minner om papirlodd. Er nok å foretrekke fremfor et billig fargelodd.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fint arbete detta då vi nestan är nabo så får vi ge varandra lite moraliskt stød när fruarna säger stopp till det man vill handla inn :smiley: . O så må ja ge dig kredit før att du e nog den förste som ja vet som kopplat in radio o dvd så tidigt hehe.

Fortsätt i samma stil o vem vet ja kanske tar mig en tur om det e ok

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

O så må ja ge dig kredit før att du e nog den förste som ja vet som kopplat in radio o dvd så tidigt hehe.

Fortsätt i samma stil o vem vet ja kanske tar mig en tur om det e ok

Musikk til arbeidet må man ha, og skulle du befinne deg på disse kanter er du hjertelig velkommen. Du får sende meg en IM om anledningen skulle by seg. Kreditten jeg opparbeidet meg med oppussing sist uke, har jeg brukt i båten denne helgen. Bygging av styrekonsoll var helgens prosjekt.

konsoll1.jpg

Plassering av plotter og ekkolodd.

konsoll4.jpg

Hydraulisk styring. "Snekkerattet" hadde jeg egentlig ikke tenkt å bruke, men jeg aner ikke hvordan jeg får det av. Så egentlig litt tøft ut.

konsoll5.jpg

Kontrollboksen plasserte jeg på siden. Virker praktisk sånn.

konsoll6.jpg

Bygget et lite tilbygg på siden for plassering av bryterpanel.

konsol7.jpg

Ferdig. Synes jeg får et praktisk førermiljø på denne måten. At konsollen dekker "halve" frontruta er noe som bekymrer meg litt. Hva det betyr i praksis får vise seg når jeg får sette inn vinduene og se ut. Samtidig skulle billedkvaliteten bedre seg noe.

Neste steg er å få kassa i kjelleren for plasting og maling.

Som nevt tidligere, kortet jeg inn siderutene for å få bedre veggplass inne. Blant annet til tv.

tv.jpg

Ble nå god plass til en 19 tommer. At den henger rett over komfyren er nok mindre heldig, men alternativene er få.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har fått ferdig konsollen og koblet kablene for kontrollen finner jeg nok en motor i andre enden. Da er det ingen vei utenom. Taktikken er å ha kommet så langt at det er for sent å snu i tilfelle motoren viser seg å være skrapjern. Føler jeg har snart har nådd dette stadiet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har omsider fått montert vinduene. Trenger litt finjustering av et par hjørner for at pakningene skal tette skikkelig, men dette har jeg tatt høyde for. Har nå god klaring mellom lister og vinduer, så det er ikke fare for at det blir for kort om jeg sliper litt av listene.

ferdigvinduer.jpg

Pris for fire vinduer i 5mm herdet glass, kom på 5600. Dette ble noe mer enn glassmesteren antydet ved forespørsel, så han bedyrer at han har tatt ut meget lav avanse.

Grunnen til at vinduer og lister koster mer en en middels god bruktbil, er nok at markedet for det er lite, og konkurransen temmelig fraværende. Et søk på skyvedører gir om mulig ennå dårligere resultat. Ser ikke for meg at det kan skaffes for en fornuftig pris. Så her ble det billigste løsning.

En plate 15mm kryssfiner av dårligste kvalitet, 480 kr.

skyvedoer1.jpg

Et skyvedørsbeslag av rimeligste type, kr 370.

skyvedoer2.jpg

Skinnen er i aluminium, men "hjulopphengene" er stål. Nå er de ganske beskyttet der oppe, men har naturligvis ingenting i en båt å gjøre.

Platen stikker ca 5 cm ut forbi døråpningen på hver side. I tillegg vil døren ligge an mot pakninger på sidene, og toppen vil ligge godt skjult under taket. Mer om dette senere, men jeg er rimelig sikker på at dette blir tett. Døren skal i tillegg plastes utvendig, og ha en rimelig stor lysåpning med pleksiglass.

Konsollen har hatt et opphold i garasjen, og gjennomgått plasting, sparkling og maling.

ferdigkonsoll1.jpg

Resultatet ble bra nok for mitt bruk.

ferdigkonsoll2.jpg

Platen der plotteren er festet har jeg behandlet for seg. Kan sikkert være praktisk å kunne åpne her. I tillegg vil jeg lage en luke i bunn for bedre tilkomst.

Grunnen til at jeg er så opptatt av tilkomst ser vi her.

bak.jpg

Baksiden av det gamle instrumentpanelet. Og her er det heller ikke mange instrumenter.

fram.jpg

Har tatt med dette hjem for demontering. Får se om det finnes noen logikk i galskapen, og hva som kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Detaljer, skyvedør:

aapen.jpg

Har skrudd i en lekt ca fem cm inn på platen. Her skal jeg lime på pakning som vil tette mot skottet.

lukket.jpg

Da skulle denne siden bli 100% tett.

aapning.jpg

Lekten til høyre er skrudd i skottet, og stikker ca 3-4 cm ut bak. På denne flaten vel jeg feste en pakning som vil tette mot en list skrudd på baksiden av døren.

doeroppe.jpg

Gliset oppe tettes med "børstepakning" Mener det finnes noe slikt.

nede.jpg

Nede hviler døren mot dørstokken. Dette fungerer fint på land, men en slags låsing må til i sjøen. Døren må kunne låses fast i både åpen og lukket stilling. Helst med en enkel operasjon. Dette har jeg ingen løsning på for øyeblikket.

Med noenlunde tett dør, fikk jeg nok varme for til å plaste den faste delen av konsollen.

plastet.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei 10ta9c!

 

Blir nesten litt vemodig når jeg ser ditt bilde av denne, for meg, velkjente utsikten:

tur1.jpg

 

 

P5040006-AM2-Small.JPG

 

PA270037-AM-Small.JPG - PA270037-AM5-Small.JPG

 

P5040007-AM3-Small.JPG - P5090024-AM4-Small.JPG

 

Som du ser, hadde en gang (2002) maken selv! :o) Dog med mye mindre motor, bare 9,9 / 15 hk..... :sad:


 

Instrumentkonsollen din ble riktig bra. Hvordan fester du den til innredningen - regner med at det har blitt noe vekt på den, med polyesterstøp oppå?

 

Måten du lager denne skyve-døren på er kreativ og flott!

 

Du skriver videre: "...Døren skal i tillegg plastes utvendig". Dette har jeg også gjordt, med vekslende hell.

 

t23_doerenute2.jpg

Var nødt til å skru på langsgående forsterkning på baksiden når jeg plastet, for at ikke dørbladet skulle vri seg helt ut av form. Skriver litt om det i innlegg # 246 i tråden min. Polyester har enorme krefter, når den størkner / stivner! Nå har nok du brukt tykkere emne (15mm) mot mine 12mm, men dog. Bare vær obs på det at fassongen kan bli endret under støpeprosessen! Og døren kommer til å bli tung av polyester og matte, ta det med i beregning i forbindelse med opphenget ditt.

 

Og én ting til, når det gjelder dørbladet. Husk på endeveden, spesiellt i ned-kanten hvor vannet vil samle seg. Sause godt inn med fortynnet polyester før selve innstøping med glassfiber tar til, for å unngå vanninntrenging.

 

:o)

 

Spaghetti-bildet ditt av baksiden av det gamle instrumentpanelet er også et velkjent fenomén! :lol: Hadde omtrent maken ombord i >MALAIKA< og skal til å skifte alt av ledninger - én av gangen dog, for ikke å lage mere problemer enn det man allerede har! :wink:

 

Lykke til med resten - det går fremover. Man vokser når men vinner litt fremskritt hver dag!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

P5090024-AM4-Small.JPG

 

Var litt mer strøken din ja.

Min har behov for endel kosmetiske forbedringer, og ny vindskjerm (ser nesten ikke gjennom den i sollys). Men foreløpig får den fungere som bruksbåt. Vil bli satt i naustet når den andre kommer på sjøen, så da blir det nok litt kosearbeid med sparkling og maling. Hva som så skjer med den får tiden vise. Har mer lyst å gi den bort i familien enn å selge den. Siden jeg har investert i ny motor vil jeg uansett ikke få igjen noe i nærheten av hva den har kostet meg.

 

Konsollen kommer jeg nok til til å skru fast fra innsiden. Tenkte å plaste den fast, men ser for meg at det kan være praktisk å kunne kunne løsne hele konsollen, og ikke bare den ene platen, i alle fall nå i byggeperioden da det blir en del prøving og feiling.

 

Når det gjelder finerplaten så er jeg også skeptisk til egenskapen som dør. Den platen som ble brukt hadde et spenn som gjorde at det var 5cm klaring på midten når jeg la den ned. Fant ikke noe bedre heller. Bjørkefiner hadde vært bedre egnet, men er dobbelt så dyr, og i denne tykkelsen blir prisen aldeles urimelig. Den ble imidlertid rett med en kraftig lekt i ene siden. Forhåpentligvis vil den beholde fasongen etter plasting.

Innsausing av bunnen av døren er nok viktig å passe på. Takk for tipset.

 

At prosjektet skrider frem, vises på utgiftene. På tide med en liten oppdatering:

 

Båt Alicraft 26 fot Finn 49000

Båtfrakt Lokalt transportselskap 17500

Instruksjonsbok Hino EH700 Marime engine.com 240

Vindusspyleanlegg Maritim 156

Viskermotor Maritim 457

Gasskomfyr Finn 1850

Varmtvannstank 30 liter Finn 950

Lensepumpe Whale gulper 220 Baatplassen 1150

Defroster Isotherm, 10kW Finn 1250

Høyttaler 2stk 6x9", 300W Gooba 169

Høyttaler 2stk 6,5", 120W Gooba 79

Sub 12", 800W Gooba 142

Frakt Gooba 290

Bilstereo/DVD Fence audio Netthandelen 1200

Vhf Cobra 55 Finn 1300

Dieselvarmer Mikuni, 3,5kW Finn 2200

Hovedstrømbryter Nettbåt 265

VHF antenne 1,5m Nettbåt 395

Justerbar antennefot Nettbåt 75

Slanger for trykkvann Whale, 20m Nettbåt 580

Akummulatortank for trykkvann Plast Nettbåt 128

Dørlåser, krom 5 stk Nettbåt 475

Frakt Nettbåt 200

Kjøleskap Supercool Lokal garasje 1000

Batterier 2x115A Bilxtra (Butikk) 1980

Batterilader Ctek multi xs14000 Bilxtra 3000

Kartplotter Cobra 600CI Maritim 2999

Kart C-map max wide Maritim 2200

Frakt Maritim 119

Omformer, 24-12V Studer MCD 2412-30 PowerShop 1424

Dørkplater (15mm forskalingsplate3 stk, 100x200 Byggmix (Butikk) 1500

Finerplate, 15mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1800

Finerplate, 9mm Bjørk 2 stk 120x240 Byggmix 1204

Fierplate, 15mm Furu 120 x 240 Byggmix 450

Lekter Diverse Byggmix 700

Skruer Byggmix 160

Ekkolodd Humminbird 717 Finn 1500

FM antenne Bilnorge (Butikk) 100

Panel for bladsikringer (12 sikriBlue sea systems (2stk) Aye Aye 1228

Bladsikringer 30 stk Aye Aye 150

Frakt Aye Aye 180

Forsterker Tinly, 800W Gooba 460

Vinduslister 14 mtr aluminiumslister Hardtveit 6980

Vinduer 4stk 5mm herdet Lokal glassmester 5600

Glassfibersparkel 2 stk Lokal butikk 500

Maling 2 stk Jotun hardtop Lokal butikk 500

TV Icast, 19'' Netthandelen 1900

Inverter 24V-220V, 150W Nautisk handel 587

Sum 118272

 

Dette ser strøkent ut i editoren, men mellomrommene forsvinner når jeg poster innlegget. Noen som vet hvordan et regneark kan postes, og beholde kolonnene? Blir for utydelig som bilde.

Link to post
Share on other sites

Har mistet en dyrebar helg på garasjebygging

garasje.jpg

Søndagen ble ikke akkurat holdt hellig, men dagslyset er dyrebart på denne tiden av året. Håper å få denne ferdig før helgen, så jeg kan konsentrere konsentrere meg om viktigere ting. Nå er det ikke min garasje, men siden min far har tildelt meg en hageflekk til prosjektet er det payback time.

Likevel fikk jeg gjort litt finish, og utført en hardt tiltrengt ryddeoperasjon.

kontroll.jpg

Når jeg kommer i gang igjen er tiden kommet for å gå under dekk. Med det samme jeg er der nede har jeg noen komponenter å montere.

varmere.jpg

Defroster og dieselvarmer tenker jeg å montere i maskinrommet, på skottet mot lugaren. Forhåpentligvis blir det også plass til varmtvannstank i samme område. Praktisk med tanke på kobling av kjølevannet.

Tenker montere varmtvannstanken først på kjølevannsløyfen, deretter en regulerbar treveisventil for å kunne bypasse defrosteren. Etter defrosteren går kjølevannet tilbake til motor via kjøleren. For defrosting av vinduer tenker jeg bruke slike:

09720.jpg

Tenker å lede luften i en støpt kanal under begge frontvinduene og plassere to slike under hvert vindu. Kanskje burde jeg koble et uttak fra defrosteren inn fra hver side på denne kanalen?(60mm) Da har jeg to uttak igjen. Ett til under beina på føreplass og ett i lugar. Litt usikker på hvor mye luft defrosteren gir. Skal straks få teste den, men litt vanskelig å vurdere uten slanger og dyser. (Ardic 10kw). Defrosteren har to inntak.(90mm) Får den for lite luft med bare en tilførsel? Vil legge slange for tilførsel ut i friluft.

Når slangene for luftfordeling er på plass hadde det vært greitt å bruke disse også fra dieselvarmeren. For å få dette til må luften gå gjennom defrosteren. I praksis enkelt nok, men mener å ha lest at dette ikke kan gjøres. Må man da legge opp nye slanger rundt i båten? Noen som har synspunkter/erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...