Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Ferdig med første uka av ferien, og har benyttet denne til å jobbe 12-14 timers dager hjemme. I tillegg til diverse maling av hus, oppussing av et barnerom, hagearbeid, en kveld på jobb, og bunnsmurning av Liboen..libo.jpg

..og fått den tilbake i båsen sin..

baatplass.jpg

..har jeg kommet så vidt i gang med innredningsarbeid.

Fjernet bakskottet på dassen. Dette for å frigjør ca 50 cm mer plass til byssa.

dass3.jpg

Skulle da få nok plass til komfyr og vask.

bysse.jpg

Neste steg er å flytte skottet på dassen bak vinduet, og flytte dass og vask fremover. Ser for meg å bruke det meste av styrbordsiden til dass, og evt. dusj. Vasken er grådig stygg, men tøff nok til at jeg skal beholde den om jeg får skrudd den ned uskadd.

Har også fått lagt en del av dørken i cabinen.

doerk1.jpg

Har forsøkt å dele opp platene for å få best mulig tilkomst til motor

doerk2.jpg

Sittegruppen på babord side vil gå ut til skøyten mellom platene, så planen er å vippe opp den største platen, for så å trekke den mindre frem under sittegruppen. Vil også ha brukbar tilkomst fra baksiden av motoren når en går ned fra dekk.

Gjenstående:

doerk3.jpg

Har ikke bestemt meg om dørken skal gå helt frem til skottet også der trappen er, eller bare på sidene. Muligens må jeg sage ut av skottet på bildet for å forlenge køya på babord side inn under dørken. Er god plass på denne side av motoren.

Totalt ønsker jeg fem soveplasser. To i baugen. en på babord side i lugaren, og to i sittegruppen i cabinen.

 

stereo.jpg

Har satt inn stereo og VHF. Bildet illustrerer vel best at blits på mobilkamera burde være standard. Hallo Nokia! Kalenderen sier 2008, ikke 1908. Må bare få legge til elendig batterikapasitet. Profftelefon? Får trøste meg med at jobben betaler.

Link to post
Share on other sites

Har lest det som er å innlegg om vinduer uten å finne noe om priser, men regner med det er en betydelig kostnad, noe som strider mot dette prosjektets filosofi.

 

Kontakt en glassmeter, lag maler i papp så skjærer glassmesteren til rutene dine, etterpå sendes de til f. eks. Modum Glassindustri for herding. Dette trenger ikke bli hakkandes galt i pris. Jeg betalte 700,- for en frontrute en gang.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kontakt en glassmeter, lag maler i papp så skjærer glassmesteren til rutene dine, etterpå sendes de til f. eks. Modum Glassindustri for herding. Dette trenger ikke bli hakkandes galt i pris. Jeg betalte 700,- for en frontrute en gang.
Nei det var rimelig. Var dette med rette eller avrundede hjørner? Aluminiumslister kan fort komme opp i 10000 alene, så det blir nok ombygging til runde hjørner og gummilister, eller en egenprodusert løsning. Fikk aldrig fått svar på hvilke lengder Hartveit kan levere, men regner med det er ukurrante mål som gir mye kapp. Kapp til 400 kr meteren blir fort dyrt.
Link to post
Share on other sites

Det var rette hjørner. Ellers vil jeg nevne et produkt du kan notere deg. Terostat 2759, dette er en grå butylmasse på 310ml patron som du får kjøpt hos de fleste Caravanforhandlere. Dette er en super tetningsmasse som ikke herder. Det vil si at du benytter den til tetnong der hvor det skal være mulig å demontere(ikke under vannlinjen). Overskytende masse(den som tyter ut ved montering) fjernes enkelt ved bruk av en klump masse i hånden. Dyttes mot det overskytende som da følger med på klumpen. Hvis du ikke finner forhandler så kontakt importøren : www.industrilim.no

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal forsette å vurdere vindusproblemet. Tror nok glassmesteren er rimligst på rette hjørner. Får la det surre i bakhodet en stund til, så dukker det nok opp en løsning.

 

Har gått i gang med prosjekt dass. Første steg var fjerning av det gamle.

dassborte1.jpg

Står en gammel skroggjennomførin bak der dassen var. Kan dette være et orginalt opplegg? Kansje var ikke båten bygget med septiktank orginalt? Den er uansett ikke i bruk, så den skal fjernes permanent. Ellers er der en overbordventil fra vasken.

Her vert gjort forandringer her tidligere. Skrogtrekk og finer ligger lag på lag.

lagvis.jpg

Flytting av skott:

Var ikke mulig å få av skottet i en bit. For mye lim og glassfiber mot benken, og en del godt gjemte skruer. Uansett greitt å få sette inn noe nytt treverk.

dassborte2.jpg

Planen er nå å sette opp nytt skott paralellt med det på babord side. Vil så bygge dass og dusjrom fremover langs styrbord side. Hvor gjør man så av avløpsvannet fra dusjen? Er det greitt å la dette renne i kjølen og bruke lensepumpen, eller bør man ha en kum med pumpe under dusjen. Kan dette pumpes over bord i havn eller må det samles opp og tømmes som septik?

 

Rydding er snart påkrevet.

rot.jpg

Tok en liten pause med høytrykkspyler og såpe. Jolla trengte en vask før den ble kjørt til naustet.

jolle.jpg

Resultatet ble over all forventning. Som vi kan se, kan den utrustes med både kjøl og rigg. Eller 2hk påhengs. Tror jeg må prøve med seil. :lol:

Link to post
Share on other sites

Innsetting av nytt skott:

Saging etter mal fra det gamle, og delvis ødelagte.

sagingavskott.jpg

Passet likevel overaskende bra.

tilpasning.jpg

Med et unntak. Det gamle skottet var saget rundt vinduet. Dette skulle ikke vært med.

utsparing.jpg

Skottet plastet fast.

skottplastet.jpg

Benyttet samtidig anledningen til å fjerne et par unødvendige vinduer. Trenger også noe veggplass inne. Får holde med vindu i døren.

 

vinduer.jpg

Fjernet benken på styrbord side.

 

skottforfra.jpg

Skrogtrekket satt heldigvis ikke særlig bra.

skottfrasidern.jpg

Vil benytte hele denne siden til bad/dusj.

Blir mye klatring opp og ned fra lugar, så vil nå ta fatt på bygging av trapp.

nedgang.jpg

Blir en skrå løsning for å ungå å ta for mye plass fra sittegruppen på babord side. Samtidig må jeg bygge trappen slik at den enkelt kan fjernes for tilkomst bak. Ny dørkplate må også sages da den gamle var noe "myk"

Link to post
Share on other sites

Om du ikke hadde den gamle skottveggen, hvordan ville du ha laget den nye da? Hvordan måler du etter eller kriker og kroker for å få det bra?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Om du ikke hadde den gamle skottveggen, hvordan ville du ha laget den nye da? Hvordan måler du etter eller kriker og kroker for å få det bra?
Tror jeg vill prøvd å klippe til flere mindre stykker papp, og merket dem i forhold til hverandre så de dannet hele profilen på den nye platen. Store stykker er vanskelig å arbeide med i trange rom.
Link to post
Share on other sites

Har bygget ferdig dørken, men trappen lar vente på seg. Klarer ikke helt å finne den beste løsningen med tanke på tilkomst bak og til sidene.

ferdigdoerk.jpg

Startet i stedet på prosjekt "forpigg".

koeye.jpg

Denne køyen må forlenges ca 50cm for å gi en respektabel soveplass for to voksne.

Ble mye tenking og måling, så jeg koblet opp stereoen og et par høytalere.

stereo1.jpg

stereo2.jpg

stereo3.jpg

Var usikker på plasseringen av høytalerene, men tror ikke de skal komme i veien for noe nå.

Med musikk, kappet jeg vekk halvskottet og monterte en støtte lenger bak.

forlenget1.jpg

Tenker så å dele opp lugaren med et skott og dør.

Benken på babord side blir nå for kort, mn det løste seg med å sage ut av skottet i bakkant.

benk.jpg

Får nå ca 190cm på denne benken.

Allerede kl 1100 i dag hadde kvikksølvet steget til 25 grader, så jeg tok tidlig helg.

Vil utover dagen konsentrere meg om :drink:

God helg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Så gikk ferien til helvete i år også. I stedet for en siste produktiv uke med oppussing har jeg nå havnet på Hydramarine i Kristiansand. :nonod: Skal vel være fornøyd med at jeg fikk to uker sammenhengende ferie i år, men prosjektet hadde sårt trengt en uke til for å få ferdig grovarbeidet. Håper å komme i gang igjen om ca 14 dager, men det blir lite fremdrift av kvelder og helger. Er ellers fornøyd med ferien som har bestått utenlukkende av arbeid i båt, maling, oppussing hjemme, hagearbeid og en tre timers båttur. At døgnet kun har 24 timer er en skandale. :headbang:

Link to post
Share on other sites

men hvordan tør du holde oversikt over kostnaden? :flag:
Litt skummelt er det. Men siden det ikke er lånte penger, og jeg heller ikke har planer om å selge den videre, så har jeg ikke noe budsjett å forholde meg til. Håper andre som vurderer et prosjekt kan ha nytte av det. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Fikk meget kjapt svar fra HD bådutstyr på prisforespørsel på vinduer. Ca 13500 danske penger for fire vinduer i herdet glass med aluminiumsrammer. Frakt inkludert. Som før nevnt vet jeg ikke hvilke lengder aluminiumslister Hartveit leverer, men frykter å nærme meg 10000 for listene alene, ikl. kapp. Må nok bare innse at Hartveit er den eneste butikken i hele verden som leverer disse listene i som metervare. Har sendt samme foresørsel til Colt, men ikke få svar ennå. Noen som har tips om flere som lager vinduer med lister på bestilling, eller som har erfaring med HD?. Kan trygt si at vinduslister til båt er det "smaleste " produktet jeg noen gang har søkt etter. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til Hartveit før jul der jeg oppga målene på hver enkelt list (med overmål), og ba om pris. Denne fikk jeg aldri svar på, så jeg gikk ut fra at de solgte bare hele lengder. Får prøve igjen. Takk for info. :yesnod:

Har du forresten fått lagd vinduer? Hva var i tilfelle prisen?

Link to post
Share on other sites

Oppdatering, vinduer.(4 stk, 50x100cm)

Ferdige:

HD bådutstyr: 14600 inkl. frakt

Colt:13600 + frakt

Hjemmelaget:

Lister fra Hartveit + lokal glassmester: ca 8000-10000

 

Ser at HD og Colt er svært like på pris. Differansen mellom ferdiglaget og hjemmelaget er derimot litt for stor til at jeg kan forsvare denne luksusen. Har estimert kr1000 per rute med glassmester, men det gjenstår å få et tilbud. Blir det dyrere en dette er det ingen vits å lage selv.

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med på Maloen din også, men det hadde vært fint med en egen tråd for prosjektet. (Eller er det bare jeg som ikke har funnet den?) Hadde ikke overbygget på min vært ferdig da jeg kjøpte den, ville jeg nok bygget det i sjark stil. Var slik jeg så for meg prosjektet da jeg lette etter gamle kalesjebåter for ombygging. Om det hadde sett bra ut kan diskuteres, men veldig praktisk, og det teller mye mer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter et ufrivillig 2,5 ukers opphold i Kristiansand har jeg fått fortsette ferien. I båten naturligvis. For å få stabil radiounderholdning har jeg koblet opp en 24-12V omformer og noe midlertidig elektrisk.

elektrisk2.jpg

Snekret benk/basskasse..

bass.jpg

..men rydding er det verre med.

Dagens prosjekt var skott mot sovelugar. Startet med å lage en mal.

mal.jpg

Klippet og teipet sammen flere deler i papp.

Dette fungerte bra, og etter et par småjusteringer var det på plass.

babordskott.jpg

Brukte samme mal på styrbord side.

lugarskott.jpg

Denne siden kunne ikke sages i en del, så jeg benyttet anledningen til gjenbruk av gammel innredning i underkant.

Har bruk 15 mm bjørkefiner. (900 kr platen) :eek:

Link to post
Share on other sites

Brukte dagen til å bygge forre benk i sittegruppen.

forre_benk2.jpg

Platen på toppen er gjenbruk fra gammel innredning, og luken passet godt til denne benken.

Planlegger vendbar rygg til denne, og har beregnet plass for å kunne sitte forovervent.

forre_benk1.jpg

Når jeg først var i gang med innredning, fortsatte jeg med byssa. I likhet med benkene, skal dette være en selvbærende konstruksjon slik at den enkelt kan demonteres ved behov.

Ramme for førersete.

bysse2.jpg

Prøvemontering av førersete og kjøleskap.

bysse3.jpg

Førerplassen blir ganske høy, men det regner jeg med er en fordel. Har også plassert setet et stykke ut fra siden for å kunne plassere hendlene på siden av føreplassen.

Link to post
Share on other sites

Ramme for førersete.

Prøvemontering av førersete og kjøleskap.

bysse3.jpg

Førerplassen blir ganske høy, men det regner jeg med er en fordel. Har også plassert setet et stykke ut fra siden for å kunne plassere hendlene på siden av føreplassen.

 

Hei.Flott tråd.

du har litt å jobbe med. Ser at du har jøpt cd/dvd på netthandelen til 1.200,- Har sett litt på den. Er den bra?

 

Ser også at setet ditt blir ganske høyt. Slik var det på halcoen vår også. Gikk greit på småturer men ved lengre turer merket vi godt på undersiden av lårene/knærne at føtterne "hang" i løse lufta. Anbefaler deg å bygge ett platå mellom kjøleskapet og skottet slik at du kan sitte med beina "på bakken" og ikke hengende i setet.

 

bare ett tips :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Spilleren er overraskende bra den. Kraftig nok uten ekstern forsterker, og bildet på skjermen er faktisk godt nok til å lese teksting på filmer. Meningen er likevel å koble det til ekstern skjerm, så ungene kan få sin daglige dose med tegnefilmer. Har sett denne gått for 700-800, og da tror jeg du får mye for pengene. :smiley:

Støtte for beina tenkte jeg på når jeg prøvesatt innretningen. Er nok en god ide å bygge opp noe her ja. Naturligvis blir beina akkurat på høyde med høgtaleren. :headbang:

Har kikket en del på Halco, Bella Falcon, og NB for å plukke ideer. I tillegg til manøverhendelene på siden av førersetet (som ikke vises på dette bildet), kan det vel lønne seg å bygge rattkonsollen ut over knehøyde så man slipper å strekke seg etter rattet. Tror mange båtdesignere kunne tenke litt mer bil når de designet førerplass. Ikke Ferrari kansje, men lastebil ville være et bra utganspunkt.

63_1011737181.jpg

Eksempel fra Halco 26, 1977 modell. (Godt mulig det bygget om, finnes en hel del forskjellige løsninger her)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...