Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Hei, ser du har montert dieselvarmeren, kan se ut til du har "glemt" at det skal kobles slanger i endene? utluft og innluft? Vil anbefale at du henter luft utenfra motorrommet som skal sendes inn i kabinen, hvis ikke får du nok fin motorlukt etc i kabinen, en annen fare er at dersom eksosen fra forbrenningen på varmeren skulle gå lekk, fyller du kabinen med denne like så, og da sover en for godt for å si det slik :sweat:

Link to post
Share on other sites

kan se ut til du har "glemt" at det skal kobles slanger i endene?
Nei, pussig dette med bilder. Det er faktisk god klaring over skråplaten du ser i forkant, men når jeg studerer bildet nærmere, ser jeg at det lyver som en gammel sjøulk. Planen er da også å hente luften utenfra. Er helt på linje med din argumentasjon. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ble til slutt ni strake helger og kvelder med jobbing før jeg denne uken kunne gå tilbake til mer normal arbeidstid. Så ennå noen dager der jeg måtte utnytte vårværet hjemme, før jeg endelig i dag fikk børstet støv av prosjektet. I mellomtiden fant jeg en bordstøtte på Finn. En fin ting å starte opp med, siden det viser igjen.

bordstoette.jpg

Bordplate montert

montbord.jpg

Bordet kan nå presses ned og låses jevnt med benkene.

nedfelt.jpg

Slik får jeg en relativt romslig køye for to barn, eller en kortvokst voksen.puter2.jpg

I praksis funker det for meg på 190 også, bare man bruker bredden. Etter sengebruk er det bare å løsne skruen, og bordet hever seg til vanlig stilling. Likte den detaljen.

Som nevnt tidligere vurdert jeg wave bryterpanel. På Biltema kom jeg derimot over et som liknet i fasong, og til 1/3 av prisen.

biltemabryter.jpg

Kvaliteten ser man gjerne på detaljene.

biltemabryter2.jpg

Ellers er det motoren som har prioritet fremover. Har byttet startsolenoiden, så da skal det snart være klart for oppstartsforsøk. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei 10cta9c.

Har ein 31 foter Alicraft, forrige eiger bytta ut sideglassa, skyvevinduer. Han fekk dei laga på SI-Glass i Saudasjøen.

Eg har stående heilt sett med desse, som var litt for små, feillevert. Det er herda/ laminerte glass, så dei kan nok ikkje bearbeides, men skulle dei passe så ??

 

Flott båt! Den er nok skjelden, har aldri sett en slik, så ta godt vare på den!

 

vh Oddvar

 

OOps: Det var visst noen sider eg ikkje hadde fått med meg, sorry, men lykke til med prosjektet!!

Redigert av Silje4 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir vel en videosnutt da vel :smiley:
Kunne la seg gjøre, men hvordan gjør man det? :confused: Fikk forøvrig dradd den rundt på starteren i dag, etter mange blåste sikringer, intens forskning, og til slutt bruk av ekstra rele jeg fant i skrotkassa. Fin følelse å kunne vri om nøkkelen, og høre ting våkne til liv. Før jeg slipper på diesel blir det imidlertid en grundig sjekk på at kjøling og olje oppfører seg som det skal.
Link to post
Share on other sites

..filme med mobil eller fotoapparat er saken grei, hvis du kan få det overført til pc.
Joda, filme eller ta opp lyd, samt overføre til pc er greitt det. Problemet er å få dette ut på forumet. Prøvde gå via You tube med en filmsnutt lagd i windows movie maker, (mp3+jpeg), men fikk ikke spilt den av etter at jeg lastet den opp. :nonod: Siden hvert sekund teller, og jeg har mye å gjøre, får det heller bare ligge. Siden været har vært upåklagelig, har det blitt noen ikke båtrelatrte prosjekter så langt i ferien. Er den uheldige eier en bratt og utilgjengelig urskog midt i sentrum. En svær tomt som jeg ikke engang kan få gitt bort til en blind mann i fylla. Området er fulstendig gjenbygd, og alle muligheter for en tilkomstvei er effektivt tettet av hus og garasjer. Her regjerer lønnen. Et ondartet tre som skamløst strekker seg innpå to meter i året, og vokser tett som gress. Utstyrt med motorsag, og heavy duty kantklipper har jeg nok en gang vunnet slaget, men neppe krigen. For å bedre oddsene, har jeg derfor ofret en fridag til å bygge en trapp.

trapp.jpg

Med denne letter jeg tilkomsten med for tyngre artelleri. Sterke gifter og flammekaster ønskes.

Når jeg så endelig kom i gang med båtprosjektet igjen, er der i alle fall fremgang å melde. Som eneste person i verden kan jeg nå avsløre hemmeligheten bak dieselpumpen, på nettet. Det er rett og slett umulig å finne en beskrivelse noen steder om hvordan dette skal fungere.

stop.jpg

Spaken A styrer pådraget samtidig som staget B styrer spjeldet til innsugsluften. Motoren stoppes med å dra C fremover. Der jeg nå har festet wiren for pådraget ©, er altså feste for stopwiren. Dette førte til at jeg fikk naturlig nok plundret endel med å få start. Jo mer gass jeg trodde jeg ga, jo mer stengte jeg for dieselen. Når jeg først innså dette feilgrepet, startet den øyeblikkelig, og malte som en katt, selv med fri eksos.

Stoppet den gjorde jeg naturligvis på denne måten.

stop2.jpg

Logisk? Nei men det årner sei.

Som nevnt brukte startsolenoiden mer støm enn tenningsnøkkelen kunne takle, så jeg satte inn et rele jeg fant i skrothaugen.

rele.jpg

Det til venstre. Dette fungerte fint, så jeg forsøkte det samme med "glødingen". El-heater i innsuget.

heater.jpg

releet til høyre på bildet. Dette hadde derimot en tredje leder.

rele2.jpg

Pluss\minus gjennom den hvite kontakten vil jeg tro, og den mystiske tredje. Koblet pluss og minus nom nevnt, og testet. Releet slår nå inn og ut i rask takt. Er dette et blinklysrele på høygir, eller har den tredje lederen en funksjon som kan gi et fast innslag.

dings2.jpg

Kabeldimmensjonen virker uansett i overkant for 24V blinklys.

 

Ble litt oljesøl den gang jeg byttet olje på motoren. Siden bunnpluggen sitter litt langt fremme, har jeg i lenger tid irritert med over denne dritten som ligger der å flyter. Nå er det bare en oljefilm oppå vannet, men jeg får ikke spylt det skikkelig bort. Lette derfor frem Whalegulperen som jeg har hatt liggende lenge.

lensepumpe2.jpg

Fant en grei plass til den i akterkant.

lensepumpe.jpg

Tomt ble det, og plenen nedenfor fikk seg en god mix av olje, diesel og såpe. Nå er jeg litt på kant med planteriket for tiden, så jeg mister nok ikke nattesøvnen av den grunn.

Har ellers begynt å legge opp vann, men mangler noen T koblinger. I den forbindelse må vasken på dassen på plass.

vask2.jpg

Gammel og stygg, men det hjalp med nytt blandebatteri.

Sysler også litt med ventilasjonen, og må få lagd med et bend mellom eksosmanifold og eksosslange. Påsken er heldigvis ennå ikke over, og våren er her med arbeidslys til langt på natt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kort dag i dag, med rydding og planlegging av bad. Utgangspunktet er dette.

bad.jpg

Og jeg ser for meg noe sånn som dette.

bad2.jpg

Dusj og dass deles av med en terskel i dørken og forheng. Som dørk i denne delen støper jeg en komme med sluk og slange til lensepumpe. Siden takhøyden bare er 180 cm, vil jeg plaste et sete i dusjen, så denslags aktiviteter ikke skal bli en utfordring for oss som rager litt høyere i terrenget.

Dro også frem noe kabel til ting som ikke var koblet. Blant annet ekkoloddet. Siden jeg har en innestøpt svinger med kuttet ledning, lette jeg i skrothaugen, fant resten av kabelen, og skjøtte det sammen.

svinger.jpg

Aner ikke hvilken type dette er, og kontakten i andre enden passet heller ikke med loddet. Klippet derfor av denne, og prøvde med frem med å stikke leningene inn i forskjellige hull i kontakten på loddet. Fant til slutt en kombinasjon som ble akseptert, og nå fikk jeg en visning på 20 cm. Ikke godt å si om dette blir riktig , men det er godt nok til at jeg tester det på sjøen før jeg eventuelt kjøper ny.

elodd.jpg

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag gikk med til å sysle med litt ventilasjon. Fant en egnet gjennomføring for lufttilførsel til defrosteren.

inne.jpg

Skruhullene passer til denne stussen, så den har nok vært brukt til dette formålet tidligere.

Utvendig ser det slik ut.

inntak.jpg

Videre må jeg lage en løsning for å få luften opp til vindusdysene. Har montert disse på denne måten.

hull.jpg

 

forankonsoll.jpg

Og slik ser det ut under.

under.jpg

Kanskje kan jeg dele et plastrør eller lignende. og plaste det fast som en kanal under dysene. Får se hva jeg kan finne i kjellere og loft. Viktig at den bygger lite, siden takhøyden er lite imponerende i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

.... Når jeg først innså dette feilgrepet, startet den øyeblikkelig, og malte som en katt, selv med fri eksos

....Nå er jeg litt på kant med planteriket for tiden, så jeg mister nok ikke nattesøvnen av den grunn.

 

Det var flott at du fikk start på motoren, 10ta9c - lurte litt på hvordan det skulle gå. Da ordnær det seg! :cheers_wine:

 

Litt anstrengt forhold til planteriket - ser jeg - fin måte å uttrykke seg på... :lol:

 

......Kanskje kan jeg dele et plastrør eller lignende. og plaste det fast som en kanal under dysene. Får se hva jeg kan finne i kjellere og loft. Viktig at den bygger lite, siden takhøyden er lite imponerende i utgangspunktet.

 

 

Jeg må si jeg beundre deg og din ukuelige vilje med å 'finne opp' nye og fine løsninger. Dette blir bra når du få varmluft gjennom disse justerbare spjeda. Hvor fikk du tak i disse? Bilhogger?

 

Lykke til videre med jobben!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra når du få varmluft gjennom disse justerbare spjeda. Hvor fikk du tak i disse? Bilhogger?
Nei, disse fant jeg hos Maritim Nord, ca 50 kr stykket. Skulle ellers gjerne tatt meg en tur til hoggeren, kunne brukt mye derfra.
Gleder meg til å få youtube linken.
Nei, funket ikke den. Skal se om jeg får dratt med meg videokamera en dag, så skal vi vel få det på stell.

Ellers har jeg fundert litt på eksosen. Tenkte at det enkleste var å gå ut gjennom drevet, men der er stussen maltraktert, og det ser ut som det er sveist en plate nedi.

bilde006.jpg

Det var sist brukt tørr eksos, med gjennomføring babord akter. Dette blir uansett på feil side nå.

gammeleks.jpg

Manifolden ser slik ut

man.jpg

og flensen er 15-20cm over vannlinja. (markert med tusj)

man2.jpg

Her må jeg lage et bend med et stikk for kjølevann.

Et alternativ er å gå rett akterover

alt1.jpg

men da vil slangen gå nærmest ligge vannrett.

Et annet alternativ er å lage noe sånt.

alt2.jpg

Kanskje en bedre løsning. Lager en gjennomføring ca 5-10 cm over vannlinjen.

Var inne på tanken om å støpe en potte som denne

114336fp.jpg

men her snakker vi om en diameter på 16 tommer, og en høyde på 12. Er det behov for slike dimensjoner, så kan det være det samme. Blir ikke kjøpt noe i denne omgang, så det blir vel til at jeg dropper det, og hører hvordan det blir uten.

 

Litt baderom.

Her har jeg saget til denne platen

plate.jpg

som base for dassen. Denne biten lå i båten, og skulle vært kastet. Men siden det var 10mm glassfiber, tok jeg vare på den i håp om at den skulle komme til nytte.

Etter litt justering på vasken kom jeg frem til denne løsningen.

bad3.jpg

Lenger kom jeg ikke.

Ellers står jeg fremdeles fast med hvordan dynamoen skal kobles. Den har en tykk ledningsstump ut fra toppen, også koblet til en kondensator.

kondensator.jpg

regner med at denne skal til pluss på batteriet.

Videre er der en kontakt

kobling.jpg

med blå, grønn og rød ledning. Om det finnes noen i hele verden som noensinne har vært borti noe sånt, er jeg takknemlig for tips. 100timer med nettsøk har ikke gitt resultat.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet endel med badet siden sist. En lite effektiv uke, som har vært preget av endel forstyrrende aktiviteter. Om vinteren gleder man seg til våren med lyse kvelder, men glemmer at årstiden er infisert av hagearbeid, fotballsesong, familieaktiviteter, husmaling, og en endeløs rekke med andre tidkrevende sysler. Fikk likevel gjort unna en del av grovarbeidet i helgen. Etter mye tenking, kompliserte oppmålinger og synsing, kom jeg frem til dette resultatet.

bad4.jpg

Den skrå kassen er i dusjdelen, og etter mye fundering om hvordan jeg skulle få til en tett luke, tror jeg at denne løsningen blir det enkleste.

15555.jpg

Tenker montere en sånn i fremkant på denne benken

Skal siden plaste alt treverk, så det blir et samenhengende og vanntett møbel.

Siden dette var et møysommelig og krokbøyd arbeid, hadde jeg også et lite sideprosjekt som avveksling.

 

Kjøpte sammen med noen andre greier dette vindusspyleanlegget. Var på tilbud hos Maritim, og kostet nesten ingen ting.

spyling1.jpg

Fant en grei plassering ved nedgangen til lugaren.

spyling2.jpg

En dyse per vindu. Ser at jeg burde hatt to, men det får duge.

spyling3.jpg

Dysene stikker litt langt ned. Må finne på noe lurt når jeg kler taket.

Bryteren er naturligvis fjærbelastet, så jeg måtte bruke den som følger med. Siden konsollen er ganske tykk, ville montering av denne bryteren kreve at jeg først monterte den på en tynn plate, som jeg så skrudde fast i konsollen. Dette ville bli både arbeidskrevende og stygt. Siden jeg hadde et ekstra bryterpanel liggende, byttet jeg en av de originale bryterne med den fjærbelastede, og monterte panelet i konsollen.

spyling4.jpg

Krevde litt ommøblering, men ble ok. Så har jeg noen ekstra brytere å leke med.

spyling5.jpg

Joda, det funket.

konsol4.jpg

Begynner å fylle seg opp. Plassen ved siden av plotteren, er satt av for radarskjerm. Betjening for autopilot må også få plass.

Link to post
Share on other sites

Prosjekt vann.

Her har jeg brukt 15mm slanger fra whale. Disse passet ikke inn på nippelene for pumpen og akummulatortanken, men lot seg fint bearbeide med en vifteovn.

varmesl.jpg

Koblet så pumpen

trpumpe.jpg

og akummulatortanken.

akummulatortank.jpg

På stikkene opp til vaskene brukte jeg disse t-koblingene fra whale.

tkobl.jpg

Genialt enkelt. Bare å kappe slangen, og trykke inn. Så er det låst, og tett. Plastrør er nok en bedre betegnelse enn slange.

Blir fin orden på rørleggingen med disse klipsene.

klips.jpg

Har er vi i kjelleren, og tar en avstikker til varmtvannstanken.

tilvtank.jpg

Her var også stussene i groveste laget, og den røde slangen var adskillig mindre samarbeidsvillig.

vpistol.jpg

Måtte derfor lete frem tyngre skyts

vtank.jpg

og til slutt fikk jeg presset den på. Den observante vil nok se at dette er feilkoblet. Dette oppdaget jeg da jeg ikke fikk varmtvannet tilbake. Måtte uansett pakke om alle forskruningene da de lakk som en sil. Ble riktig til slutt.

Strekte så varmtvann tilbake

dusjroer.jpg

og endte opp i dusjen.

Det måtte så fylles vann. Fremme på dekk fant jeg denne.

fylleflugg.jpg

Det så lovende ut. Det gikk også slange nedoverdaarliglufting.jpg

men luftingen så sjaber ut.

Siden det ser sånn ut over vanntanken

rotikoey.jpg

droppet jeg noe mere forskning på dette, og satte i slangen.

 

fylling.jpg

Og vannet kom inn i tanken, og ingen andre steder.

vanntank.jpg

Imponerende.

Nå var det bare å starte pumpa og teste.

vannispring.jpg

:yesnod:

Tett var det også, men sikkerhetsventilen på varmtvannstanken startet ettervert å sprute. Mulig den fungerer som den skal, men har ikke fått undersøkt hvilke trykk pumpa skal gi, og når denne åpner. Uansett gjenstår det å montere inn trykkbryter, men her manglet jeg noe fittings. Får se i morgen hvordan det fungerer med denne inne.

Link to post
Share on other sites

Trykkbryter

tryukkbr.jpg

Var ikke barebare å få koblet inn denne. Godt jeg har tilgang til en reol med all verdens dimensjoner ermeto. Nå starter pumpen når jeg åpner en krane, og stopper like etter. Trykket var derimot for lavt. Har mye å gå på før sikkerhetsventilen åpner. Satser på at bryteren kan justeres, ellers blir nok dusjing en sparsom opplevelse.

24lys.jpg

Ellers kjekt at dette høykvalitets Biltemapanelet lyser på både 12 og 24V. Hadde ikke tenkt å bruke lys i bryterne, siden jeg regnet med at det kun ville funke på 12V delen. Men jeg måtte bare prøve.

Har ellers mye slanger og greier i posten et sted. Som vanlig tar dette forbausende lang tid. går gjerne 10-14 dager fra ordren er behandlet hos Nettbåt, til jeg har den i posten. Andre er hakket bedre, og noen er mye verre. Rekorden er vel 8 mnd, og det settes ny hver dag. Om alternativet er å reise til Ålesund, så er det likevel ventetiden vel verdt. De har ikke en gang tunnel den veien. :nonod: Skikkelig Kinareise med bil og båt, som vi gjorde det i gamle dager.

Link to post
Share on other sites

Så var helga over igjen. Ble lite produktiv, da andre gjøremål gjorde krav på både fredag og lørdag. Klarte likevel å lure meg vekk en en liten time på lørdag da jeg sa jeg måtte på "butikken". Tok med en sirkelsag og fikk sagd ut dørkplaten i dassen.

broenn.jpg

Dette rommet tenker jeg bruke som brønn for dusjvann. Strekker en slange fra whale gulperen, og lar denne stå å gå mens det dusjes.

Søndag.

Fikk plastet sammen delene til baderommsinnredningen. Tidkrevende greier som nesten ikke viser igjen. Siden jeg hadde glemt minnekort i kameraet, og lagt igjen mobilen ble det ingen bilder av den beskjedne fremgangen. I stedet legger jeg igjen et bilde som noenlunde oppsummerer helga.

img_2568.jpg

Link to post
Share on other sites

img_2568.jpg

..I stedet legger jeg igjen et bilde som noenlunde oppsummerer helga.

 

He-he!

Midt i blinken, 10ta9c! Vi skjønner den. Det er lov til å ikke jobbe hele tiden - jeg vet hva jeg snaker om.....

 

 

 

:rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er lov til å ikke jobbe hele tiden

Jo, men det er abstinensene, da. Greier ikke tenke på annet. Må nok på avrusning når dette er over. Finnes det kanskje AB møter? (Anonyme båtpussere)

Søndag fikk jeg heftet sammen delene av baderomsinnredningen. La remser med glassfiber i alle hjørner. Planen er at den skal bli et komplett møbel, støpt fast i skroget.

Mandag gikk jeg løs på den nitriste jobben å dekke flatene med glassfiber. Første steg var å runde hjørnene. Dette går som en lek med en sånn.

bilde000.jpg

Skikkelig støvsuger er kjekt å ha.

stoevsuger.jpg

Har til og med funnet frem målebeger.

maalebeger.jpg

Disse pleier jeg å rote bort eller ødelegge, så blir det blandet etter øyemål. Oftest blir det da for mye herder, og så rekker jeg ikke bruke alt før det stivner. Dårlig økonomi.

Hendene har en tendens til å bli temmelig hårete og klissete etter en stund, så denne gangen har jeg også husket engangshansker.

hansker.jpg

Da er det viktigste god tid, tålmodighet og god musikk. Musikk har jeg, så en av tre er ikke verst.

plastet2.jpg

Da var det gjort. Videre skal jeg støpe fast en dørkplate med sluk over brønnen i dusjdelen, samt skottet bakenfor. Men det blir dessverre ikke i dag. Har ellers mye god sparkling og pussing å se frem til.

For å lense denne brønnen har jeg lagt slange fra gulperen. For å også kunne bruke den som lensepumpe, har jeg satt inn en treveisventil.

treveis.jpg

Foruten å fungere som reserve lensepumpe, er den også fin til å tømme kjølsvinet fullstendig. Slangen er i tynneste laget , men det var noe jeg hadde liggende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...