Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Hvilket lim brukte du til isolasjonen?

Under dørken har jeg bare limt platene direkte på uten ekstra lim. Her var platene helt glatte, og burde gi optimal heft. Om eller når de løsner får jeg kline på noe. Arbeidet er uansett å få skjært til platene, så det blir ikke noen stor sak å ta igjen. Forover mot lugaren er det ujevne plater, og dårlig heft. Siden alle bitene er limt sammen til ett stykke med alutape, burde det holde med diverse klammer, etc. som likevel var skrudd i skottet. Isolasjonen på lukene har jeg limt med sika i tillegg.

 

Glemte å ta med alt om isoleringen.

07042012777.jpg

Siden dørkplatene ikke går helt ut i skroget, laget jeg puter av presenning og glava som jeg stappet i ytterste dørkbjelke og skroget. Ikke lett å få det helt tett siden det går et utall slanger og kabler i disse "servicesjaktene".

iso.jpg

Resultatet ble i alle fall merkbart. Før var motorlyden inne i kabinen, mens den nå kom "utenfra". Meget mer behagelig, men tror det kan være mer å hente med isolering under dekk.

Link to post
Share on other sites

hvilket stoff har du brukt i "dasjen" for å oppnå den hvitfargen?

Bare biltemas 2-komponent polyuretan. På horisontale flater kan man legg tykt på med pensel, og det blir speilblankt. Har brukt samme metode på stuebordet hjemme. gammelt bord som er pusset opp. Like lett å tørke av som et glassbord.

 

Siden analfabetene i skatteetaten nok en gang forsøkte å gi meg en dårlig sesongstart, blir det dårlig med båtpenger på vårparten. Hadde naturligvis forutsatt at tabellkortet var ren gjetting, så jeg la inn 10000 ekstra gjennom fjoråret. Det var likevel ikke nok. Men slapp unna med et par piskeslag. Noe til overs blir det likevel ikke før feriepengene kommer. (Om jeg klarer gjemme unna noe for en feriekåt kone)

 

Tenker naturligvis på årets utstyrsinvestering. I fjor ble det ny dieselvarmer, og i år står valget mellom:

-Bøgtrøster

-Autopilot

-Ankervinsj

-Radar

-Line/Teinehaler

 

Heller foreløpig mot autopilot

auto.jpg

Er dette et godt valg? Noen gode aternativer? 2000 rimeligere med ST6002 styreenhet, men jeg tror jeg vil foretrekke å ha en knott å skru på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei tusen takk for en kjempetråd med mye godt pågangsmot og gode løsninger, det har vært en fornøyelse å lese gjennom hele tråden

(var så heldig å brekke skulderen/overarmen da båtpussen skulle beggynde for fult,kjøpte båt i november)uten å bli forstyrret av

Annet å gjøre. Får en del å gjøre når armen blir bra og ser at jeg kan ha mange gode ideer av denne tråden.

Ønsker deg en god båtsommer

Link to post
Share on other sites

Morro og se aktivitet igjen på siden. Har selv montert raymarine spx 10 autopilot i min båt. Helt fantastisk bra funker den. Så skal du prioritere, får du et fritt båtliv med den. Jeg kjøpte min fra cactusnav.com, men ser prisene i Norge er på vei ned, og dette var jo billig.

 

Når det gjelder resten av prioriterings listen, så er det bare og handle. Så lenge du tenker på, er det bare og kjøpe. Båt er et eget budsjett, så handle, handle, handle,. Det gir ro i en kjøpe glad båt sjel. Har det på akkurat samme måte

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har selv montert raymarine spx 10 autopilot i min båt. Helt fantastisk bra funker den. Så skal du prioritere, får du et fritt båtliv med den.

Var helt på nippet å bestille denne, men tilbudet gjelder kun for 12V. Skulle jeg ha 24V, var det rimeligeste å kjøpe 12V-pakken pluss en 24V pumpe. Det kom på 21000. Rimeligere å bruke omformer. Ca 800 for 30A. Men jeg ønsker primært å bruke 24V på nytt utstyr, så jeg utsetter dette en stund. I utgangspunktet var det lik pris på 12V og 24V for denne pakken. Autopilot står likevel på topp på prioriteringslisten.

Videre på listen har jeg Line/teinehaler og ankervinsj. En linehaler, eller spill, bør naturligvis være hydraulisk. Dette er tungt, og plasskrevende utstyr, og egner seg dårlig i en båt av begrenset størrelse, som også skal brukes til turbruk. En teinehaler med bensinmotor er også stor, og blir arbeidskrevende å slepe rundt på når den ikke skal brukes. En ankervinsj blir svært lite brukt, og har begrenset nytte. Men det kan likevel være praktisk å hive ut dreggen når man ligger å fisker på grunt vann. Strømmen fører deg raskt bort fra de beste fiskeplassene, og du må stadig vekk starte opp og gå tilbake. En slik vinsj må då være plassert i baugen. Ankrer du fra hekken, har du vind og sjø rett inn på dekk. Med ankeret i baugen sitter man i ly bak overbygget, og slipper sjø opp på badeplatformen.

For å kobminere disse momentene i en enhet, har jeg gått til innkjøp av en Quick Totem http://www.marinesho...px?q=p:10526020

 

img_0160.jpg

 

img_0162.jpg

 

Monterte den i ekte sunnmørsk mai-vær i går. I dag er det forøvrig ennå verre.

Denne tar liten plass, og har i mine øyner et vidt bruksområde. Med tau og blokker, kan det meste hales fra de fleste steder.

Som dette:http://www.worldseaf...s-who-s-got-one

 

Noe treg for haling av line/teiner, men for lette løfter det en smal sak å rigge seg til med en større trommel, og doble eller tredoble hastigheten.

 

Drøye 7000 er en hysterisk pris for en elektromotor, og litt rustfritt stål. Siden jeg allerede hadde "brukt" 15000 på autopilot, ble det derimot 8000 netto. Kreativ regnskapsføring.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte litt på hvordan det ble helt fremme i baugen (inne i båten). Der du hadde planer om å fjerne trekket :)

Tenker du på trekket under dekk, fremme i lugaren. Det har jeg ikke gjort noe med ennå. Derimot hadde jeg opp båten for vårpuss for tre helger siden.

 

img_0119.jpg

 

Rimelig heldig med været fredagen. Lørdag høljet det ned igjen men da gjensto det kun å sette den ut. Snøvær og urimelig friskt både de foregående, og påføgende helgene. Siden det er fare for å presse vogna av skinnene om det blåser for mye, var virkelig et lykketreff å få den opp, og ut igjen.

 

Bunnstoffet så fint ut, og var helt uten groe. Derimot hadde jeg litt skjeggvekst på bakerst halvdel. På bildet er det spylt bort, men randen viser.

img_0129.jpg

 

Hevet derfor vannlinjen ca 5 cm.

 

Skroget var malt før jeg kjøpte båten. Trolig med vannbasert maling, uten å rubbe gelcoaten.

img_0130.jpg

 

Flaknet av flere steder når jeg spylte. Bare å la naturen jobbe, så blir den nok fin og blank om noen år.

 

Byttet lekk trimsylinder.

 

img_0120.jpg

 

Fremfor å bytte tetninger i de som sto på, plukket jeg av sylinderene fra Liboen. Ville ikke risikere å sette ut igjen med lekkasje, om det ikke skulle bli tett.

 

img_0121.jpg

 

Zinken på trimplanene var bare grøt.

img_0123.jpg

 

Zinken rundt akslingen måtte også byttes.

 

img_0124.jpg

 

Langt mindre tæring under drevet. Den holder et år til.

 

img_0125.jpg

 

Ny propell, med mindre stigning.

 

img_0127.jpg

 

Monterte gjennomgående svinger. Quadra beam, plast.

 

Propellbytte førte til en turtallsøkning fra 2400 til 2900. Får den fremdeles ikke opp i plan, og den møter veggen på 9 knop. Da er hekksjøen så formidabel at det må sendes ut tsunamivarsel for nære kyststrøk. Får også synlig eksos på max pådrag. Tyder på at motoren jobber for tungt i enden av skalaen. Glemte åpne motorromsluka for å sjekke om motoren fikk nok luft. Får sjekke dette neste gang jeg er utpå. Justering av trimplan ga ikke løft i det hele tatt. Kun sideveis var det antydning til reaksjon.

Fremdeles snekke, men med litt større register å jobbe i.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg lurte litt på hvordan det ble helt fremme i baugen (inne i båten). Der du hadde planer om å fjerne trekket :)

img_0229.jpg

Rimelig shabby her fremme. En del mugg i trekket, og mye svart tre i listene.

img_0233.jpg

To av platene minnet mest om flatbrød, og smuldret opp i store flak.

img_0248.jpg

Fikk av trekkene hele, og ga dem en god vask. Likevel en del flekker. Prøvde shine dem opp med

img_0249.jpg

men det hadde ikke nok til å få dekket skikkelig. Grunnen til det, var at jeg allerede hadde brukt den ene boksen på

img_0247.jpg

Ble ikke så verst

img_0306.jpg

 

img_0307.jpg

men her hadde jeg også kunne brukt en boks til for å fått dekke skikkelig. Rimeligere å kjøpe nytt/brukt, men det er ikke lett å vite nøyaktig om det vil passe, og om det er godt å sitte i.

 

img_0232.jpg

Ferdig ribbet. Tegn på små lekkasjer, men kondens er nok de største synderen siden det ikke var isolert. Så var det nok også 35 år gammelt.

img_0274.jpg

Ribbet av alt dekksutstyr, og pakket om alle gjennomgående skruer.

img_0279.jpg

Byttet pullerten med ny. Måtte til med en svær sak, for å kunne bruke de gamle hullene.

img_0280.jpg

Montert tilbake og fuget.

img_0281.jpg

Ferdig isolert.

img_0290.jpg

Ferdig montert. Listene er også pusset ned og brukt på nytt. Måtte være litt kreativ i bakkant, siden listen ikke dekket noen utskjæringer i trekket.

img_0291.jpg

Ferdig arbeid.

 

Fikk onsider hengt opp forheng til forpiggen.

img_0295.jpg

 

img_0300.jpg

og til lugaren

img_0303.jpg

 

img_0301.jpg

 

Vinsjen er også koblet

img_0175.jpg

med fotbryter

img_0193.jpg

 

img_0195.jpg

og kassen er sparklet, og malt.

img_0177.jpg

Testet den med 20A sikring, men det holdt ikke til å få opp anker og hele taremareby. Har bestilt 40A, og regner med det blir gode greier.

img_0183.jpg

Skipshunden Dina viste ikke den helt store entusiasmen for hverken montering, eller testing av vinsjen.

img_0191.jpg

Tur er nok å foretrekke.

img_0185.jpg

Særlig på en slik skjeldent fin mai-kveld.

 

Testtur med ny propell (Litt skeiv pga nylig bunkring på styrbord tank)

Ca 2000 rpm. Snekkefart, og lite hekksjø.

Litt mer grundig dokumentert. Fremdeles snekkefart, men med sterkt økende hekksjø mot slutten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan koble sammen Cobra plotter og VHF

 

Har lenge planlagt å få posisjonen opp på VHFen, men har ikke hatt tid å forske så mye på det. Plug'n play er ikke veien å gå her, men plottermenyen viser at det bør finnes en løsning.

 

img_0317.jpg

 

Pluggen på plotteren brukes i dag bare til støm, men kablen skjuler flere muligheter.

 

img_0313.jpg

 

Så er det bare å snitte opp og se hva som finnes.

 

img_0312.jpg

 

Joda, alt ligger klart for den som vil koble selv.

 

img_0316.jpg

 

VHFen har inngang for en 2,5 mm plugg. Burde vært mono, men det beste jeg kunne finne i kjelleren var en A/V-plug.

 

img_0314.jpg

 

Litt prøving og feiling, så..

 

img_0315.jpg

 

Da var det bare å legge opp skikkelig ledninger. VHF eksamen i august, så er det bare å trykke inn distressknappen å synke i vei. :diving:

 

Angående synking, har jeg en gryende mistanke om at det er det jeg forsøker å bruker motorkraften til. Slik drevet står nå, løftes hekken opp, og baugen pløyer ned. Jo mer jeg gir på, jo mer på nesen ligger jeg. Ingen mulighet å komme i plan. Tilten fikk jeg ikke til fungere, da spindelen var knekt, så jeg har ikke mulighet å få testet dette på en enkel måte. Drevet kan justeres to hakk opp mener jeg, men det forutsetter en liten svømmetur, eller dokking om ting sitter fast, og det gjør de som regel.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Har du vurdert større motor, og evt overhaling av eksisterende motor? Det er jo så vidt jeg husker fra tidligere i tråden en ganske kraftig motor som står i. 12 knob på 100 prosen trottel, er litt skuffende. Har fulgt med tråden fra start, og det er et godt styke arbeid du har gjort.

Link to post
Share on other sites

Tror nok motoren er i god stand. Ekstremt lettstartet, uten gløding, i alle temperaturer. Ryker ikke, og bruker ikke olje. Om den er stor nok, vet jeg ikke, men første steg er å finne ut om kreftene virker riktig vei.

24042011306.jpg

Her ser man at bolten for drevlåser står på innerste stillet. Hvor mye det vil utgjør på vinkelen å flytte den ut, har jeg ingen formening om, men det er litt mye arbeid å ta opp båten hver gang jeg skal forsøke et nytt stille. Mulig jeg kan nå ned å flytte den i sjøen, men det kan bli problematisk med bunntoff på bolten, samtidig som drevet må presses vekk. Frister heller ikke med et lengre bad i 11-12 grader.

 

Da var det tilbake til tilten. Som før nevnt, sitter akslingen bom fast, og jeg får heller ikke delt den, siden huset og overdelen ikke lar seg rikke. Heldigvis fant jeg en til i garasjen.

img_0320.jpg

 

Her var aluminiumsdelen løs, så da kunne jeg bruke litt mer makt på problemet.

img_0321.jpg

 

Nå da den var åpnet, kunne jeg plukke den i biter, og slå ut akslingen som sto fast.

 

img_0325.jpg

 

Fant et par dårlige lager inni, men disse var bra på den andre. Problemet var at akslinger er bøyd, og kiler seg fast.

img_0326.jpg

 

Merkelig nok var de andre akslingen ennå verre.

I det hele tatt er forferdelig konstruksjon. Først en aluminiumsdel med 100mm fingjenger mot støpegods. For bruk i båt er dette en forferdelig idiotisk kombinasjon. At det er mulig å koke sammen en så dårlig ide, er lang over min fatteevne. To bøyde akslinger, tyder på at denne er underdimensjonert. Resultatet blir da at den før eller siden vil bøye seg slik at den setter seg fast. Resultatet blir at drevet ikke går i lås, og båten må på land. Om du da ikke allerede har grunnstøtt, og senket den. Å kjøre rundt med et drev som må tiltes inn for å kunne bakke, er i utgansgspunktet er talentløs konstruksjon.

Det var problemet. Og når jeg greier å legge fra meg tanken om en svensk ingeniør av rasen orangutang, som sitter å smører dårlige ideer utover papiret en gang på 70-tallet, kan jeg kanskje fokusere på å finne en løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ser jeg ikke har oppdatert prosjekt drevtilt, så det er nok på tide.

Fikk omsider satt sammen en fungerende tilt av det jeg hadde tilgjengelig.

img_0330.jpg

 

Etter noe feilsøking på det elektriske, tok jeg en titt inne i releene.

img_0333.jpg

 

slike releer får man heldigvis på Biltema nesten gratis, så fungerte det gamle opplegget som det skulle.

img_0334.jpg

 

img_0335.jpg

 

Alt i orden, og ut på prøvetur. Baugen kom nå opp, men hekken vil fremdeles ikke slippe. Mye sjø, mye røyk, lite fart.

Videre forskning ble satt til side til fordel for hummerfiske. Har logget ca 50 nye problemfrie motortimer i oktober/november i all slags vær. Starter like lett i -5, uten gløding.

AGM batteriene fra hyttebutikken er modne for utbytting. Har egentlig reagert på disse siden dag en, men nå er det ikke tvil om at de er ferdig. Holder på spenningen, men tømmer seg på minutter, selv med moderat forbruk. De to billige fritidsbatteriene jeg har som startbatterier er like bra som nye, og de er to år eldre. Nå blir det nye blybatterier fra Biltema. Tenkte på 2 x 200, men sliter da med plassen. Må ned i 120Ah for å få batterier med tilsvarende fysiske mål. Det får vel duge. Blir ikke nye AGM. Gidder ikke slepe rund på 40 kilos oppskrytte overprisede blyklumper en gang i året når jeg kan få like lite effekt av billige blybatterier til halv vekt og pris.

Link to post
Share on other sites

Tips: Prøv å gi motoren en real omgang med behandling av QMI. Innvendig vask først og smørolje behandling tilsatt i smørolje. Vil nok ikke føre til at båt går i plan, men hjelper på røyk og mekanisk støy. Har selv brukt dette, og sett andre brukt det på gammle slitte motorer med positivt resultat.

http://www.qmi-norge.no/sider-marine/marine-prod.html

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En liten oppsumering 2,5 år etter sjøsetting. Jo, den flyter ennå.

bilde

Oppgraderte med radar nå i høst, da jeg kom over en rimelig 4KW antenne, og en C120 classic. Med tanke på at dette er utrangert utstyr, burde man nok ikke ta i det i det hele tatt, men får krysse fingrene for at det kan vare noen år.

Tanken bak oppraderingen var blandt annet å få hjelp med det irriterende problem at båten er lite retningsstabil, særlig i lav hastighet. Det kreves konstant ratting for å holde rett kurs, og snur man seg et øyeblikk er man 90 grader uta av kurs.

bilde

 

Etter flere ukers montering, var det i dag endelig klart for testing av guds gave til styrmannen. I dette tilfellet Raymarine evolution, med ACU-200, 1,0 l pumpe, og p70r display. Enkel montering, men mye demontering for å trekke kabler. Braketter for pumpe og rorgiver måtte lages, slangekoblinger skaffes, og kke minst måtte instrumentkonsollen ommøbleres for å få plass til betjeningspanelet på egnet sted. Med en sea talk-sea talk ng adapter er den også fult kompatibel med plotteren. Og som bildet viser, her har piloten tatt over. Stø kurs, og mye bedre enn jeg skulle gjort det selv. Et kryss i kartet, og to tastetrykk, så ordner den resten selv. Tuslet rundt et par timer og testet på alle måter. Er hundre prosent fornøyd, selv om jeg synes 20000 er en absurd investering på gammel båt.

 

Ellers viser telleren ca 300 timer siden sjøsetting. Ingen problemer overhodet. Båten ligger ute hele året, og starter like lett sommer som vinter. Rusler og går, og har blitt testet i alle værforhold. Blir mest brukt høst og vinter. Om sommeren har jeg rett og slett ikke fått tid. I alle fall ikke den ene helga det er oppholdsvær og mer en 10 grader. Men alle gode ting er tre, så kanskje i år...

Link to post
Share on other sites

Artig å se at du fortsatt har båten og at løsningene dine fungerer som planlagt. Du hadde jo mange ukonvensjonelle løsninger når du bygget denne båten, så da er det kjekt å se at alt fungerer som det skal. Hvordan ble marsjfarten etter bytte av propellere etc?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rusler fremdeles i 6-7 knop. Har en mindre propell liggende, men måtte utsette opptak så lenge i fjor at det ble utsatt til i år. Satser på bytte rett over påske, så får vi se. Uansett tror jeg den blir mest brukt som i dag. Stille og rolig rundt 1600 rpm. Over 2000 synes jeg motorstøyen blir travel i lengden. Hadde likevel vært fint å ha muligheten å gi på en gang i blant.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Et kjapp oppsummering av Libo-oppussing. Ribba båten fullstendig, bygde opp igjen kjølen, og pussa ned alt av gammel maling. Hundre timer med sparkling og pussing før sprøyelakkering. Nye pakninger og vinduer, med unntak av det buede fremme. 4mm pleksiglass lot seg ikke bøye i denne fasongen. Må få en ny plate med 3 mm. Nytt elektrisk, og en del mindre forbedringer i innredning.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...