Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

.... Resten ligger i en haug oppå bordet, og når jeg legger noe nytt oppå, raser en ny ting ned og under motoren. Må nok rydde snart, men jeg skal bare...

Ja, - "..jeg skal bare..." - den kjenner jeg godt til, 10ta9c! :yesnod:

 

Det er noe med at man ikke har lyst til å avbryte en god driv for å rydde. Det blir best kontinuitet på den måten, men når alt verktøy forsvinner nedunder på dette viset der, så gir det seg egentlig selv når du er nødt for å ta en ryddesjau! :lol:

 

Lykke til med resten, og fortsett i samme tempo, du - så blir det bra!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest i fra side 1. til hit. Har ikke sett denne tråden før, så til å begynne med, tenkte jeg; Stakkars jevel som ikke vet hva han har begynt med, dette blir sikkert stående og røtne.. Men etter å ha lest alt sammen og sett bilder må jeg ta av meg hatten. Dette er arbeidssøknad god nok for meg om du trenger jobb :yesnod:

Stå på og ta flere bilder, jeg er veldig spent på om du får liv i motoren....

 

 

Godt nytt år :flag:

Link to post
Share on other sites

mulig at returen ikke kan overkomme trykket som diesel volumet representerer ned til bunnen av tanken
Skal ha det i tankene. Er vel ikke snakk om mer enn ca 0,05 bar som skal til, men skulle det by på problem kan jeg i nøden koble meg på luftingen.

 

 

når alt verktøy forsvinner nedunder på dette viset der, så gir det seg egentlig selv når du er nødt for å ta en ryddesjau!
Har en grei regel for når det er tid for rydding: Når tiden du bruker til å lete etter et verktøy overstiger tiden du bruker på å utføre arbeidet med dette verktøyet. (Har nå ryddet) Grattis med kameraet. Det var vel fortjent.

 

 

nå er det bare og stå på, snart kommer våren
Pokker. Det var det jeg var redd for.

 

 

jeg er veldig spent på om du får liv i motoren....
Ja, da er vi minst to. De siste dagene har da også gått med til småpusling, og forskning på Hinoen. Den ligner da også mye på en motor, bare mye mindre. Slik er statusen:

 

Luft:

Luftinntaket har et spjeld, som lukkes med en fjær (Inntaket skimtes oppe til høyre)

inntakspjeld.jpg

Dette spjeldet åpnes med en solenoid

solenoid.jpg

Grunnen til denne patenten kan vel muligens være å stenge luftintaket mens man "gløder" Det finnes derimot ingen glødeplugger, men en heater i luftinntaket.

heater.jpg

Solenoiden til dette spjeldet må da kobles slik at det åpner sammen med startreleet, men forblir åpen. Dette kan nok ordnes gjennom tenningslåsen, men foreløpig får jeg legge opp en bryter.

 

Diesel:

Her har jeg surret sammen noen gamle greier som lå her orginalt.

diesel.jpg

Røret inn og ut fra vannutskiller er derimot mindre enn på motoren. Er redd denne er litt for liten. Ser forøvrig slik ut:

vannutskiller2.jpg

Den er fryktelig skitten, og dreneringspluggen under (plast) står fast.

Har koblet slanger til motor, og retur.

dieselmotor.jpg

Her finnes også noe jeg tror er en primemumpe.

primepumpe.jpg

 

Vann:

Har fått plugget unødvendige hull og stusser.

bliding1.jpg

Har brukt ting jeg har funnet i kjelleren.

blinding2.jpg

Noen mer kreative enn andre.

blindig3.jpg

Er nå klar å fylle vann, men vil helst gjøre det i dagslys så jeg kan se om det lekker. (Frostveske koster også penger)

 

Olje:

Har plukket ned oljefilteret, og oppdaget da en mystisk slange.

oljeslange.jpg

Denne går rett inn i bunnpanna (tror jeg), og er blindet i instruksjonsboka for marineversjonen. På nettet fant jeg denne siden:http://www.mercruiserparts.com/selectDocs.asp?doc_nbr=834999, men her mangler selvfølgelig deletegningen til eksosiden av motoren. I stedet finnes det to identiske view fra andre siden :headbang: . Men jeg har funnet ut at det finnes en oljekjøler bak dette dekselet,

oljekjoeler.jpg

og at en vannkjølt eksosmanifold ville koste meg 10197 USD (pluss frakt)

Kjøpte i dag et par kanner olje av simpleste kvalitet (Europris). Tenker å bytte før oppstart, og igjen før sjøsetting. Spyle gjennom gammel dritt.

 

Pådrag:

Hadde en gasswire liggende. Den passer ikke helt med festeanordningen på motoren, men bør enkelt kunne tilpasses.

gasswire.jpg

I andre enden har jeg en Morse MT2 kontrollboks. Denne mangler en hendel, men så vidt jeg kan alt kontrolleres med en. Den andre er nok for dobbel motorisering.

 

Starter:

Disse kablene kan tyde på at motoren har vært startet siden den ble tatt ut av lastebilen den sto i.

kabler.jpg

Koblet til blokk, og startmotor. Startmotoren har et startrele med to kabler. Den sorte, og den med gul stripe. Vil releet slå inn når disse kobles sammen? Den røde og sorte "startkabelen" må kobles rett på batteri, men det kunne vel være lurt å legge sikringer i mellom?

 

Sjøvann og eksos:

Det blir frieksos i første omgang. Satser på å legge eksosen gjennom drev senere, uten lyddemper. Sjøvannspumpen må kobles bort for å ikke tørrkjøre. Prøvde å fjerne impeller, men var redd for å ødelegge. Er heller ikke sikker på hvordan den er satt sammen. Pumpen er en Jabsco av denne typen:

jabsco.jpg

Siden drivreima ligger innerst, må jeg også fjerne reimene til dynamoen, og her er det noe trangt. Er det forresten noe fare å kjøre dynamo uten tilkoblinger?

 

Forøvrig kom det nye året med snø og minusgrader.

julestemning.jpg

Skikkelig julestemning, litt på etterskudd. Så får man heller tåle litt måking.

 

Og en ting til. Om jeg får start, hvordan stoppes den? Kan ikke finne noen stoppsolenoid. Der finnes feste for en ekstra wire på pådraget. Skal det muligens kobles en wire her som trekker i motsatt retning for stopp?

Link to post
Share on other sites

Noen som har kjennskap til denne dynamoen?

sawafuji.jpg

Den har en kobling på toppen.

kondensator.jpg

Denne ser ut til å skulle gå til + på batteriet. Ser ut til å være koblet til en liten kondensator?

kobling.jpg

Videre finnes denne kontakten. Rød, grønn og blå.

Aner ikke hvordan denne skal kobles, og kan heller ikke finne noe på nettet. Muligens kan jeg finne ut noe mer ved å åpne den, men om noen har greie på dette, og ønsker dele sin kunnskap, så har de muligheten her.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til start.

Da er alt rigget til en prøvestart. Stemplene hadde nok satt seg litt, men etter noen rykk med brekkjern på akslingen, løsnet det, og maskinen føles fin å tørne.

Så var det starteren.

startmotor.jpg

Saken på toppen kalles vel en startsolenoid. Her har jeg koblet + fra batteriet. Ut fra denne går det en skinne ned på selve startmotoren. Nå skjer det ingen ting, så jeg må få solenoiden til å lukke en kontakt for å lede strømmen gjennom skinnen og ned på startmotoren. Samtidig skal den trekke til seg en arm som skyver startmotoren inn på svinghjulet.

startsolenoid.jpg

Det finnes to mindre tilkoblingspunkter på solenoiden. Det ene er koblet til skinnen som går til startmotoren. På den andre var der en kort ledningsstump. Skal denne ledningen gå gjennom tenningslåsen, eller snakker vi om mye strøm her, så vi trenger et rele? (Rimelig voksen denne for å være 24V) Skal den kobles til + eller jord?

Der er også en sort/gul ledning på bildet. Denne går sammen med + kabelen, og har ingen funksjon i denne sammenheng.

Siden jeg ikke vet hvordan dette skal fungere, er det vanskelig å finne ut om det fungerer som det skal. Prøve og feile metoden kan gå hardt ut over både nerver og utstyr.

Link to post
Share on other sites

Den ledningsstumpen fra innslaget på starteren et til styrestøm (+) , skal til tenningslåsen. :smiley: Slangen på siden av motorblokken er til retur av olje fra vakumpumpen som har vært bake på dynamoen (ser den er fjærnet) Koblingen av dynamoen husker jeg ikke men kablene skal til regulatoren. oppsøk noen som skrur Hino lastebil, få stømsjema på dynamo.

Link to post
Share on other sites

Den ledningsstumpen fra innslaget på starteren et til styrestøm (+) , skal til tenningslåsen.

Takk for svar. Var redd for det. Smalt en 10A sikring da jeg forsøkte sette + på denne, men har ikke forsøkt igjen etter at jeg åpnet den og gikk over koblingene. Mye skitt utvendig, men så bra ut inni. Burde da ikke trekke all verden strøm en slik spole? Vil den kortslutte om den er brent?

Link to post
Share on other sites

Gjorde et nytt forsøk med starteren i dag. (Kun styrestrøm tilkoblet) 10A sikring røk med det samme jeg vred om nøkkelen. Gikk opp til 15A, og fikk innslag. Men fremdeles røk sikringen. Forsøkte så med 30A med samme resultat. Solenoiden fungerer med andre ord, men trekker svært mye strøm, eller kortslutter i lukket stilling. Vil ikke gå høyere enn 30A, med mindre jeg kan finne noe tilsier at dette er riktig. Strømmen skal tross alt gjennom tenningslåsen, og denne har nok sin begrensning. 30A er tross alt 720W, og jobben som skal utføres burde være overkommelig med dette grunnlaget. :crazy:

Link to post
Share on other sites

I påvente av en lys ide, eller reservedel, har jeg lagt motoren på hylla en stund. Tok derfor en grundig ryddesjau, og la ned igjen dørkplatene. Har bare ventet på å ramle ned i motorrommet de siste ukene, så det var godt å få fast grunn under beina. Arbeidslysten meldte seg også for å gjøre noe småplukk. Fant en gammel tenningslås blant rotet som følgte med båten. Denne virket i god stand, og originalnøkkelen sto faktisk i.

tenningsnoekkel.jpg

Har også kobler wire for gass og gir. Fungerer greitt, men pådraget har litt kort vandring, så jeg vurderer å forlenge armen på pumpen. Nå er det full gass på ca 1/2 vandring på spaken.

varmerpanel.jpg

Betjeningspanel for dieselvarmer og defroster. Bryter og lampe for defrosteren var montert på en hjemmelagd aluminiumsplate, men jeg synes det var like greitt å montere direkte i konsollen.

turteller.jpg

En gammel Volvo turteller. Merkelig nok var denne på 24V, så jeg satser på å kunne bruke den. Viss ikke får jeg kjøpe en i samme størrelse.

oversikt.jpg

Ser straks litt mer ferdig ut, selv om ingenting er koblet.

Link to post
Share on other sites

Se, det begynner å ta form, jo!

 

Du er nå utrolig oppfinnsom og ikke "skuddredd" når det gjelder å prøve ut diverse ting med motoren. En god egenskap, 10ta9c! Håper at du finner ut av det med strømmen til starteren.

 

:seeya:

Lykke til videre.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Se, det begynner å ta form, jo!

Joda, og her har tatt litt mer form.

instrumenter2.jpg

 

instrumenter3.jpg

Dro frem kabler for tilt og trimplan.

tilt.jpg

Disse var utstyrt med kjekke plug & pray koblinger, og rikelig lengde.

plug.jpg

Så enkelt var det likevel ikke. Det eneste som skjedde når jeg testet, var at radioen kom på. Med hovedbryteren av. :nonod: Hvordan dette kan skje, aner jeg ikke, men strømmen kan kun komme via memorykabelen, som er den eneste som er koblet rett til batteri? Uansett finnes det 0,5V på bærtur rundt i nettet, og dette er under visse omstendigheter nok til å starte radioen.

Startsolenoiden målte under 0,1 Ohm, og var bare å kassere. Har fått napp på en ny, brukte to båtlapper som agn, så får jeg håpe den gjør nytten når den er halt ombord. Mercruiser forhandlere tar disse delene på strak arm, så var den bekymringen ute av verden. Så får man heller tåle at de tar seg godt betalt.

Link to post
Share on other sites

Enig i prioriteringen,10ta9c! men når du skal ta av dette rattet må du sannsynligvis bruke en ters etter at du har tatt av messinglokket i sentrum og skrudd ut rattnavmutteren. Konen kan sitte noe utrolig fast etter noen år. Etter det bildene viser har du mange oppgaver som haster mer enn rattet, men båten blir kjempefin den!

Hold fram med tråden!

mvh

JanS

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Bildet lyver nok litt. Er for så vidt trangt mellom, men det er høydeforskjellen som er viktigst. Vurderer om jeg må sette setet litt lavere. Har 5-6cm å gå på om jeg bytter platen over kjøleskapet med noe tynnere, samt bytter lektene under. I tillegg til bedre plass under konsollen, slipper jeg å slå hodet i taket ved litt sjøgang.

Link to post
Share on other sites

Men det var kanskje sarkastisk da.. :lol:

Tja, rattet var litt tøft, på en måte, men hører vel best hjemme i en traust snekke. Hadde vært knall å montert det i bilen, men det får bli et annet prosjekt.

Strømmysteriet var en kombinasjon av at 12V omformeren leverer spenning lenge etter den er slått av, og denne hvite bryteren på toppen.

endebryter.jpg

 

tilt2.jpg

Denne hang, og leverte spenning i alle retninger. Fant derfor heller ingen logikk i feilsøkningen. Når jeg banket litt på den, spratt kontakten på plass, og alt ble mye klarere. Likevel får jeg kun spenning frem til releene, men ikke til motoren. Motoren går derimot når jeg kobler direkte, men jeg kan ikke se at den gjør hva den skal, hva nå det måtte være. Tenker å demontere litt, for å finne ut hvordan dette skal fungere. må vel kanskje bytte releene også.

Nedtrykt av disse el. problemene, gikk jeg over til trimplan. Satset på at Bennet leverer bedre enn Volvo, og koblet pluss og jord der det virket logisk. Her ble det liv med en gang, og de gikk som de skulle vært brukt i går. Konsistensen på oljen virket derimot noe besynderlig, så jeg skrudde av oljebeholderen og sjekket for vann. Den inneholdt også stort sett vann med et par cm olje på toppen. fylte ny olje, og fikk luftet på et par kjøringer.

trimplan.jpg

Rød og fin olje nå, men litt bekymringsverdig at den var full av vann.

Prøvemontere så defrosteren. Siden den støyer som en liten støvsuger satte jeg den i kjelleren.

varmer.jpg

Etter å ha tenkt litt , står den nok opp ned. Men fungerte gjorde den, selv om indikasjonslampen var litt i skarpeste laget.

varmer2.jpg

Dieselvarmeren vil jeg montere på andre siden, sammen med septiktanken. Da var det ingen vei utenom.

foer.jpg

Skraping og vasking...

etter.jpg

..og maling.

Begynner så smått å bli trivelig her nede.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har gått smått i det siste. Overtid hver dag + fire strake helger gir lite rom for fremdrift. Ser heller ikke lys i enden av tunnelen de neste 4-6 ukene. Har et lite håp om å få hentet startsolenoiden i helgen. Den har ligget på vent i butikken et par uker nå, men har ikke hatt anledning til å hente den. Fare for utsetting av sjøsetting, er nå absolutt til stede, men jeg nekter foreløpig å innse det. Litt har jeg likevel fått gjort de siste par kveldene, og fikk kombinert et nødvendig ærend med en tur på Jula. Kjøpte det et par billige blandebatterier.

blandebatt.jpg

Her til byssa.

blandebatt2.jpg

Og et til badet. Dette inneholdt også "fjernstyrt" propp, som jeg vil montere i vasken på byssa.

Betalte 199 per stykk for disse, så får vi se om de duger.

En naturlig oppfølging av dette, var å koble opp trykkvannspumpen.

trykkvann.jpg

Denne ligger fremme i forpiggen, og resten av mine første 50 meter av kabelrør gikk med i monteringen.

kabelroer.jpg

Har brukt 30mm rør. Kunne godt tenkt meg større, men får heller legge flere.

Har ennå ikke kjøpt inn bryterpanel, så foreløpig blir det en provisorisk kobling av et jeg hadde liggende.

bryter.jpg

Pumpen fungerte, men jeg har for tiden ikke vann på tanken. Slanger har jeg liggende, så når jeg får koblet opp, blir det nok å fylle opp. Så satser jeg på at vi ikke blir videre plaget av blå i tiden fremover. Ser da også ut til at våren har kommet. "Sydentemperaturer" og regn så langt værvarselet rekker. :headbang: (Fikk et glimt av skiføre sist uke, men tropevarmen slo til før jeg rakk å si møkkavinter)

Når det gjelder bryterpanel, har jeg ikke helt bestemt meg, men laget konsollen med tanke på denne typen fra Wave. (Montert på siden som skråer mot førerplass)

wave.jpg

Tiden er nok inne for innkjøp, ikke så dyre heller disse.

 

septiktank.jpg

Fikk satt inn igjen den nå rene septiktanken, og fant ut at plassen mellom den og tanken var grei for montering av dieselvarmeren.

Enkleste måten å gjøre dette på var å snekre en hylle, og henge den opp i bjelken under dørken.

hylle.jpg

Sånn ble den seende ut, og er meget solid. Er også montert over tanken, som instruksonen anbefaler.

mikuni.jpg

Med bokser og kabler montert ble jeg kvitt en haug av "skrot" som jeg har flyttet rundt på 1000 ganger. En lettelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...