Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg har nå bestilt antenna på 2.3 meter fra Seatronic. De har inngått avtale med Holund som Lars H. har handlet sin antenne fra. Håper at jeg nå får bedre forbindelse i Sandspollen og ikke minst i Danmark i ferien. Jeg kommer til å plassere WLAN på overdekket nær antennen. Regner med at signalstyrken er tilstrekkelig til at jentene får forbindelse i lugaren sin.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det viste seg at Holund ikke hadde noen 2.3 meter på lager. Så jeg kjøpte en antenne fra eMCOM. I spesifikasjonen oppgis CSG rundtstråleantenne for Ice, 11 dBi, antennekontakt: N-hun. Jeg har fått med nødvendige kontakter og det gikk kjapt å koble antennen til WLAN.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var litt av en antenne, 11dBi gain gitt! Men dette er en antenne som nok hadde blitt litt dominerende men sin lengde på 3,8m på min Saga 27, kunne jo brukt den til mast og hengt på et støtteseil! Handlet du direkte med eMCOM? Så vidt jeg kan forstå er dette en butikk kun for bedriftskunder. Og hva ble prisen på en slik antene?

 

Selv sitter jeg nå med ICE-modem i en trang fjord på Nord Møre med svakt signal. Men med modemet (uten ekstern antenne) plassert på toppen av en lampett i stuen går det greit. Hastigheten er ikke helt topp (har ikke vært over 500kbps).

 

Det er litt avsidesliggende her, og mobiltelefonforbindelse har jeg ikke. Netcom har ikke oppdaget denne kroken av Nordmøre. (Telenor har). Men TV har vi (fremdeles analogt), så det blir fotballkamp på meg i kveld. Håper ikke svigermor skal se på noe annet på NRK akkurat da.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er alternativene til ice? Utenom telenor, er det noen?

 

Jeg endte opp med Netcom, 99,- pr mnd for fri bruk i helger og etter 1700 på hverdag. Billig, men ett år binding for å dekke prisen på modemet. Fungerer greit til mitt bruk så langt i alle fall! Men om det virker på Tampen området, det tviler jeg meget sterkt på... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ukesabonnementet løper til du sier det opp med 1 md. oppsigelsestid. Du betaler kun for de ukene du bruker det. Uken løper fra mandag kl.0000 til søndag kl. 2400.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke foreta deg noe som helst. Bruker du det, så kommer det regning, bruker du det ikke så kommer det ikke noen regning. Husk at uken er fra mandag 0000 til søndag 2400 slik at hvis du ikke slår av innen midnatt på søndag så blir du belastet for en uke til.

 

Tok ganske lang tid før jeg fikk første regningen, men da for fire/fem ukers bruk over et par måneder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ligger på Marstrand nå, bruker ICE. Funker ok her. Men det har vært vedlig varierende dekning. Skulle sende en epost med ett 3MB vedlegg og måtte gi det opp. Nytt av året er at det nå er Homerun dekning nesten over alt, koster 20 kr for 20 minutter. Blir belastet på mobilregning, passord på sms. Grei løsning hvis du skal sende eller motta større filer enn det ICE klarer å håndtere innen rimelig tid..

 

I Smögen va 60 minutter Homerun inkludert i havneleien :-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

I mange gjestehavner i Sverige kan du koble deg opp mot Roverrabbit via WLAN. Det koster SEK 299,- for en måned, og funker bra med god hastighet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott informasjon om ICE dekningen i Sverige. Jeg seiler til Strømstad i morgen og skal bruke endel tid nedover mot Gøteborg og muligvis til Anholt (med værforbehold). Jeg skal forsøke så godt som mulig å undersøke ICE dekningen på vestkysten. Er det noen ide om hvordan vi skal lage et oppsett for dekningsområdene? Jeg skal drøfte en ide med Ingar. Dersom noen vil skive et innlegg med aktuelle havner i området Strømstad - Gøteborg og mulighet for å angi dekningsgrad (eksempelvis god - moderat - dårlig), så skal jeg se hvordan dette kan oppdateres. Poengetr er at medlemmene kan justere innlegget i løpet av 24 timer, men vi trenger et oppsett som stadig kan justeres.

Link to post
Share on other sites

Hva om jeg kjøper modenet i Norge og kun bestiller abonementet fra Sverige, da skulle jeg jo slippe dette med svensk adresse. Er det noen som har ICE-abonement fra sverige som kan bekrefte at det virker?

 

du får IKKE abonomang fra sverige - jeg har prøvd

nordbaggare får inte svensk ice - synd for den er vesentlig billigere :sad::sad::sad:

Link to post
Share on other sites

Har spurt ICE i Sverige om dette. Fikk Følgende svar:

 

För att ta abonnemang hos oss så måste man ha svenskt personnummer, det funkar bra att surfa i Sverige, Norge och Danmark dock så skall modemet användas den större delen i det landet där vars abonnemanget tecknades.

Tex om du har abonnemang i Sverige men använder det enbart i Norge så finns risken att du istället blir debiterad för Norsk månadsavg.

 

Helt umulig er det altså ikke.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

det hjalp ikke med bare svenskt person nr man måtte ha svensk innkomst og adresse desuten var den versjon at du plutselig blir fakturert av norge helt ny

men ta kontakt flere ganger så skal jeg ete hatten om du får samme svar vergang hehe

jeg har undersøkt og skrevet maaaaange e poster og fikk til slutt bomtur til udevalla i dag når jeg skulle hente modem der

 

 

jeklare forb.... pirka :crazy::crazy:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har spurt ICE i Sverige om dette. Fikk Følgende svar:

 

För att ta abonnemang hos oss så måste man ha svenskt personnummer, det funkar bra att surfa i Sverige, Norge och Danmark dock så skall modemet användas den större delen i det landet där vars abonnemanget tecknades.

Tex om du har abonnemang i Sverige men använder det enbart i Norge så finns risken att du istället blir debiterad för Norsk månadsavg.

 

Helt umulig er det altså ikke.

Det skulle jo være midt i blinken for meg da som har tenkt til å bestille ICE og som kommer til å bli benyttet ca 90% i sverige....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...