Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Da ble ICE bestilt av meg også, etter å ha ventet en stund på trådløs router fra Telenor (som var mitt førstevalg). De greier foreløpig ikke å levere utstyret og kan ikke garantere leveranse før ferien, så da kansellerte jeg og bestilte ICE i dag. ICE har allerede gitt beskjed om at utstyret er på vei i posten. Blir test langs Sørlands- og Vestlandskysten i sommer. :thumbsup:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg benyttet internett fra Netcom de siste ukene fordi ICE ikke har kunnet brukes! Har stort sett vært i Oslo den siste tiden, men pratet med ICE i dag (har lagret nr på telefonen siden jeg må ringe de så ofte). Har kjørt speedtest i flere omganger og konstantert at hastigheten er på mellom 0,07 mbps og helt opp i ekstreme 0,09 mbps :eek: Har forlangt nytt utstyr nå som skal komme i posten snart så får vi se om jeg også snart får et internett jeg kan stole på ombord :thumbsup: Hvis det viser seg å være feil på modemet er det isåfall det 3 eller 4 D35-modemet jeg har ombord her på 2 år pga feil :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik ICE router ombord i april mail i fjor, den gikk i retur på angreretten etter en uke da den var ubrukelig på dekning.

 

Testet på nytt igjen i begynnelsen av mai i år og det var samme skjiten, og ja jeg har en ICE båtantenne. og ja jeg fikk tilsendt ny router i tilfelle det var feil med den jeg hadde.

 

Jeg har en slik liten ICE USB dongle sak som jeg har hatt i flere år på ukesabb for bruk når jeg er i utlandet, jeg testet den i forrige uke koblet til denne antennen og det fungerte overraskende bra, betydelig bedre enn routersaken.

Jeg vurderer nå å bruke den og bare tuppe den inn i en router for å få den trådløs ombord. Hadde internett under seil ved væderøyene, skagen,lysekil,koster osv. Ikke superraskt men båtakseptabelt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ICE trådløs router denne uken og skulle tilfeldigvis en kjøretur ilag med min sønn t/r Kristiansand. Selvfølgelig noe med båt (overtagelse av Nidelv 28) og besøk hos svigermor. :saint:

 

Biltur er jo kjedelig, så vi fant ut at vi skulle gjenomføre en test av ICE nedover fra Bergen til Kristiansand og retur via Setesdalen. Understreker at vi har kun tatt stikkprøver på hvert sted. Brukte en smartphone for å gjøre målingene ved hjelp av en app. Og her er resultatet - selv om jeg ikke vet hvor interessant det er. :sleep:

 

Resultatene er oppgitt i kbps (kilo bit pr sekund). Bilen var stort sett i fart og jeg har ikke annen antenne en de som er på routeren.

 

Sted Download Upload

Sandvikvåg 1571 852

Jektevik(Stord) 16 21

Leirvik (Stord) 620 560

Stordabrua 1400 520

Sveio 710 180

Aksdal 0 0

Tysvær 1040 420

Bokn 650 100

Arsvågen 1128 724

Boknafjorden 1859 428

Mortavika 1878 385

Rennesøy 203 31

Åmøy 206 272

Randaberg 1293 832

Stavanger Forus 2367 779

Sandnes 780 204

Ålgård 139 91

Bjerkreim 475 54

Moi 410 97

Flekkefjord 1063 384

Kvinesheia 842 528

Lyngdal 2553 607

Vigeland 1126 821

Mandal 1043 822

Kristiansand 1362 548

Mosby 1002 107

Evje 1633 792

Bygland 0 0

Rysstad 0 0

Valle 0 0

Hovden 1345 593

Haukeli 1072 818

Odda 2510 773

Rosendal 333 159

Hardangerfjorden 182 220

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått ny router fra ICE! Jeg pratet med de for en ukes tid siden og etter litt teknisk hjelp konkluderte de med at det må være routeren som det var defekt på... Jeg har merket at hastigheten gradvis har blitt dårligere og dårligere det siste halvåret, og nå som den nye routeren er i hus er konklusjonen at nettforbindelsen er MER UBRUKELIG ENN DEN NOE SINNE HAR VÆRT! :headbang: Jeg får ikke en gang til å kjøre speedtest da det bare går mange minutter før det i det hele tatt skjer noe på siden. Mail og slikt er ikke mulig å få åpnet...jeg kan bare drite i å betale regniner i nettbanken (eller å bare sjekke saldo for den saks skyld) Hva kan problemet skyldes? Jeg har forsøkt å koble vekk den eksterne antennen og benytte de interne, plassert routern på dekk, satt bryteren i begge posisjoner osv. Alle PC'ene ombord og mobiltelefonen min oppfører seg likt. Forbindelsen oppfattes som særdeles upålitelig og treg og totalt uegnet til å bruke noe som helst. Hva kan dette skyldes? ER det virkelig slik at ICE ikke evner å levere internett til folk som bor i tettbebygde strøk? Jeg er fortsatt på Bygdøy, kun 5 min sykkeltur fra Oslo sentrum :confused: Når det gjelder kundeservice, så driter ICE akkurat like mye i kundene sine som tidligere, og tillater seg fortsatt å stenge telefonen kl. 1700. Saksbehandleren skrøt riktignok av at de har åpnet telefonen hele 2 TO timer på lørdager også, men hvis de ikke er i stand til å levere noe bedre produkt enn dette skulle det bare mangle at de ikke er døgnåpne så vi får noen å skjelle ut hver gang nettet går til helvete :thumbsup: Jeg har forøvrig brukt 15 min på å få åpnet denne siden og få luftet min frustrasjon over min særdeles upålitelige, utilgjengelige internettleverandør... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

jaja, kapt. ØL, dine erfaringer endrer ikke på mine gode erfaringer.

 

Nei, det er åpenbart at du har helt andre erfaringer enn det jeg har. Nå er situasjonen den at jeg bor i båten og mest sannsynlig bruker nettet endel mer enn de fleste gjør. Jeg mener derfor det er naturlig å dele disse erfaringene. Synes du eks. at det er greit å måtte ta deg fri fra jobb for å få kontakt med ICE kundeservice? Jeg tviler på at jeg er den eneste som reiser ut døra før kl. 8 om morgenen og sjeldent er tilbake fra jobb før kl. 17 :confused: I helgene når jeg er ute med båten pleier jeg forøvrig å pusle med litt kontorarbeid, gi tilbud på forskjellige oppdrag osv. når det passer seg. Da er det svært frustrerende å oppleve at internettet er borte og få beskjed om å ringe igjen på mandag morgen. Når jeg forøvrig skal på jobb :headbang: :headbang:

 

Jeg har forøvrig vært i kontakt med ICE i dag. De har feilsøkt og undersøkt både det ene og det andre. Konklusjonen er at modemet pendler mellom forskjellige sendere og de innrømmer derfor at det ikke er i stand til å levere internett på bl.a. Bygdøy. Dette synes jeg er altfor dårlig, og når en tar en titt på dekningskartet til ICE er det ingen tvil om at de driver villedende markedsføring når de gir inntrykk av at folk kan ha fin internettforbindelse langs hele norskekysten. For mitt vedkommende er dette bare sprøyt fra ende til annen, men da følger det også med at jeg stort sett ferdes der hvor mange andre også ferdes :puke: eks. har det fungert helt fint på hytta når jeg er milevis avstand fra alle andre folk, men det hjelper lite når de ikke informerer om at dekningen i tettbebygde strøk er en STOR svakhet ved deres systemer! Det som er påfallende er at det fungerer bra for noen, mens det ikke fungerer overhodet for andre :crazy: De har ingen gode råd å gi vedr. plassering av antenne, forstyrrende elementer og slikt, men det er mulig jeg skal eksperimentere litt med det i helgen hvis jeg får tid, hvis ikke skal alt sendes i retur.... Skal også låne et annet ICE-modem for å se om dette fungerer annerledes.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har hele konteksten her, Kaftein ØL, men du virker ikke lettfornærmet: Er det ikke bare å skrote ICE og satse på bredbånd fra Telenor (3G)? Det vil jo sannsynligvis fungerer mye bedre bla sentralt i Oslo og kanskje mange andre steder også. :confused:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

....eller t.o.m. 4G fra Netcom for bruk i Oslo. Hvis de dekker helt ut til Bygdøy, da...

Jeg har også inntrykk av at Kaftein ØL er en i overkant tålmodig person. Noe som selvsagt er en god egenskap, ikke misforstå meg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo også lignende erfaring som kaftØL og da de sjekket senderen så var jeg koblet til en sender i Østfold da jeg lå i havna p vallø i Tønsberg, altså vil driten ikke koble meg på nærmeste sender. Jeg har nå tilsammen erfaring med 4-5modem og alle er like elendige.

Nå skal det sies at netcom heller ikke er imponerende her på Vallø, derimot så fungerer telenor perfekt men der får jeg ikke abbonement siden jeg er UFB så da lever jeg på min www.islandtimepc.com antenne inntil videre sammen med ICE donglen når jeg er i utlandet og ikke finner wifi som er åpen innen de nærmeste kilometrene

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt at jeg har vært SVÆRT tålmodig når det gjelder upålitelig internett fra ICE! :headbang: Grunnen til det er nok svært begrensede datakunnskaper og at jeg fortsatt av og til lever i håpet om at dette internettet er fantastisk slik mange her i tråden hevder og ikke minst alle de superpositive, ukritiske testene som er utført i bladene som er sponset av ICE. :sailing: Jeg skal forsøke å låne et annet modem i helgen når jeg skal på tur for å se om det oppfører seg annerledes. Det har vært veldig praktisk å kunne benytte denne routerten, men siden jeg fikk Netcom ombord så har jo hastigheten og påliteligheten til Netcom vært milevis foran ICE i samtlige anledninger. Jeg ser allikevel fordelene ved å kunne benytte nettet fritt i sverige og danmark også, selv om jeg aldri har fått glede av det, men når de på kundeservice ikke har noe godt svar på hvorfor nettet er så upålitelig begynner jeg virkelig å lure på hva slags produkt de egentlig leverer, og hva de baserer deres deknigskart på. I skrivende stund fungerer det helt ok, selv om det er drittvær og båten fortsatt ligger på samme plass som den har gjort siste uken... :rolleyes:

 

enzo; jeg hadde båten i Horten i vinter. Helt umulig nettforbindelse, selv om de angivelig hadde en sender på Jeløya. Det var da jeg måtte skaffe ekstern antenne, som fungerte fint et par måneder, før det igjen ble upålitelig og jeg måtte tegne reserveabonnement hos Netcom. Problemet med at routerene svitcher mellom senderne ER et STORT problem ved ICE sitt system. I hvertfall i indre oslofjord :headbang:

Link to post
Share on other sites

I hvertfall i indre oslofjord :headbang:

Kaftein ØL, du husker kanskje at jeg flere ganger har reklamert for ICE og dekning langs kysten.

MEN, jeg ville ikke drømme om anbefale ICE for bruk på Bygdøy. Frekvens og cellestørrelse gjør det rett og slett uegnet for bybruk. 3G derimot er perfekt for tett befolket og trafikkerte strøk. Så skift ut, eller gjør som jeg, ja takk begge deler. (Jeg tester begge, noterer og skal komme med resultat når vi er hjemme igjen)

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt at det ikke er ideelt med ICE i tettbebygde strøk, men når man er seiler er det utrolig praktisk å ha tilgang på nett forholdsvis langt ut i havet, spesielt i forhold til å laste ned ferske værmeldinger, men også musikk o.li.... derfor synes jeg ordningen til ICE har virket veldig fin og lovende, men de markedsfører fortsatt at de leverer nett både i Oslo, Horten og alle andre mulige steder jeg har vært. Hastigheten vil naturligvis ikke være så bra i disse strøkene, men med så upålitelig internettforbindelse som jeg har hatt fra ICE det siste halvåret og en kundeservice som ikke evner å løse opp i problemet synes jeg det er DRØYT å våge å påstå at de leverer nett i Oslo eller eks. Horten hvor jeg også har bodd i et halvt år. I gode perioder fungerer det fint, gjerne rett etter man tar det i bruk (slik som nå, nå har jeg akkurat slått på og nettet fungerer upåklagelig), men det virker som problemet oppstår etter noen timers bruk eller når man har brukt nettet i samme havn i flere dager. Da synker hastigheten gradvis og til slutt blir den helt fraværende. Når jeg nå er i kontakt med ICE erkjenner de at det er problematisk å levere pålitelig nett i tettbebygde støk pga mange sendere og brukere, men dette er ikke noe kundene blir informert om når de bestiller det. Da er det naturlig å forvente at de leverer (pålitelig) nett der dekningskartene deres illustrerer at de gjør det. Ikke noe annet... Det er i hovedsak dette og ikke minst den totale utilgjengeligheten de har (i forhold til telefonsupport) som gjør at jeg synes folk bør tenke seg grundig om før de blir kunde der. Jeg heller nok mot å si opp ICE, men beholde modemet slik at jeg kan benytte sesongabbonnnement i sverige og danmark i perioder (kanskje tom jeg får oppleve at det virker der en gang? :rolleyes: ) også skaffe en pålitelig nettforbindelse fra en annen leverandør når jeg er i oslofjorden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt at jeg har vært SVÆRT tålmodig

Det virker utvilsomt slik ja

 

Men som Regina III vil jeg påpeke at inne i byene er nok Telenor, Netcom m.fl et bedre alternativ ut fra at det er der de primært har bygd ut de raskeste nettene sine. Ute i veldig grissgrendte strøk og langs kysten har jeg for min del MYE bedre erfaringer med ICE enn Netcom/telenor. Joda visst har Telenor og Netcom dekning ganske mange plasser der også, men da veldig ofte bare EDGE med teoretiske makshastigheter på bare 200 kbps inn og 100 kbps ut - som regel får man enda en del lavere. De stedene opplever jeg som regel mellom 500 og 1500 kbps med ICE (der jeg ferdes).

 

Begynner å lure på om jeg har vært heldig med ruterne???? Vi har aldri hatt noen problemer med den gamle D20 (hatt i flere år) og heller ikke med den nyere D35, men den har vi ikke så veldig mange måneder.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

ICE i Kalvöhavna (utafor Havstensund, Tanum): null signal på dekk med ruteren, fullt signal med ekstern antenne heist seks-sju meter opp i et fall.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Vi har kommet til 2012 og diskusjonen rundt ice.fortsettter... :cryin:

 

Etter å ha lest om hastigheter opp mot 9Mbit/s nedlating og 3Mb/s opplasting ville jeg prøve ICE.no som et alternativ til ADSL på hytten på Sjernarøy/Ryfylke - som har maks 0.6Mb/s opplasting.

Har satt opp et webcamera på hytta, og trenger derfor rakere ut.hastighet.

 

Etter å ha sjekket dekningskartet og så at jeg burde få utmerket deking på min hyttetomt, foventet jeg jo i det minste på få hastigheter noenlunde nær opp mot 9Mb/s og 3Mb/s.

 

Men erfaring viser at man bare får ca 100kb/s både opp og ned. Ruteren står høyt i et vindu i andre etasje, vendt mot sør.

 

Signal-lampen lyser konstant (betyr bra signal).

 

Så hvordan kan man da bare få rund 100kb/s? Det er jo på nivå med gamle ISDN...

Er det noen som har oppnådd noe i nærheten av 9Mb/s med ice, og i tilfelle hvor langt fra antennen??

 

I brebåndets barndom. ble en "bredbåndsforbidelse" definert til minimum 2Mb/s, så hvordan kan ICE da kalle det mobilt "bredånd"?

 

Da jeg testet det på fergekaien på Finnøy med utsyn over fjorden og hele fjellheimen i det fjerne, oppnådde jeg bare så vidt 1Mb/s med ICE. Til sammenlikning fikk jeg ca 7Mb/s på Telenor 3G (iPhone) og ca 3Mb/s på Netcom (iPad)

 

Ice har lovet å sende en ekstren antenne, og gitt meg nye 14 dagers angrefrist, men er redd jeg blir nødt til å betale Telenor for å fikse deres egne kabler likevel..

Redigert av mtvedten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å skrote ICE og satse på bredbånd fra Telenor (3G)? Det vil jo sannsynligvis fungerer mye bedre bla sentralt i Oslo og kanskje mange andre steder også. :confused:

Problemet for mange av oss i Oslofjorden er at vi på sommeren lever et liv i Sverige. Kostnadene for bruk av Telenor Mobilt Bredbånd i Sverige er skyhøyt. Løsningen for oss har blitt ja takk, begge deler. Vi bruker Telenor i Oslofjorden som er gratis i helgene og har bedre dekning og ICE i Sverige (lavere kostnad)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bruker svensk sim kort fra 3 i Sverige og Danmark - så er problemet løst. Har brukt ICE med ekstern antenne i toppen av 20 meter mast. Det fungerte riktig bra en gang og det var på finnmarkskysten i begynnelsen av desember - et sted man egentlig ikke vil være...

Link to post
Share on other sites

Og her har vi dette resultatet med ICE ved Kommersøya akkurat nå. I forgårds var vi oppe i 6Mbps

 

1960169854.png

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

man kan si mye om ice ,selv har jeg vært ganske fornøyd og valgte og binde meg og få nyere modem som skulle være mye bedre ..........

men der er jeg plutselig blitt skuffet , brukte ice på somerstedet vårt i fjor og prøvde det nye her nå , ble ikke det spøtt bedre , har ekstern antenne men den fungerer likebra med antenna på

føler meg litt lurt med tanke på bindingstid da jeg sa opp eller satte på pause da jeg eide det gamle modemet om vintern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...