Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg er drittlei alt som har med ICE å gjøre!

Det er igrunnen ganske underlig hvor forskjellig erfaring med og holdning til ICE er. Vi har benyttet ICE fra de startet opp. Vi har ferdes rundt omkring på kysten mellom Stadt og Tyskland, og er positivt overrasket med hvor LITE problem vi har hatt med dekning. Det er svært få steder vi helt har manglet kontakt, så som: Flåm i Sognefjorden, Sunndal i Maurangsfjorden, Nesvåg på sørvestkysten. I Danmark manglet signalet på Anholt og i Grenaa. Men alle disse stedene er også hvite på ICE dekningskart. Det må sies at hastigheten til tider har vært lav, men det sier seg selv, båndbredden er en helt annen med 450 Mhz enn det som kan oppnås på mobilnettene.

 

Det er nok en viktig faktor at vi har en solid utendørs antenne på egen antennemast. Jo lavere frekvens dess viktigere er det med gode antenner. Se på forskjellen mellom en håndholdt VHF og en stasjonær med skikkelig antenne. Frekvensbåndene som mobiltelefon benytter derimot er ganske snåle. Enda høyere frekvenser krever fri sikt mellom antennene, og lavere store antenner, mens signaler på disse båndene ser ut til å finne fram bare det er en åpning, og de trenger ikke mer antenne at den kan gjemmes helt bort inne i en bitte liten mobil. Ulempen er at de rekker ikke så langt, det må være tett mellom sendermastene, og det er det som kjent ikke på ute sjøen, bare når en ligger i havn.

 

Det beste er selvfølgelig ja takk begge deler, mobil 3G i havn og ICE på sjøen. I praksis bruker vi allikevel mest ICE, det er så behagelig med egen lokal WiFi og tilgang med flere maskiner samtidig.

Link to post
Share on other sites

Det er igrunnen ganske underlig hvor forskjellig erfaring med og holdning til ICE er. Vi har benyttet ICE fra de startet opp. Vi har ferdes rundt omkring på kysten mellom Stadt og Tyskland, og er positivt overrasket med hvor LITE problem vi har hatt med dekning. Det er svært få steder vi helt har manglet kontakt, så som: Flåm i Sognefjorden, Sunndal i Maurangsfjorden, Nesvåg på sørvestkysten. I Danmark manglet signalet på Anholt og i Grenaa. Men alle disse stedene er også hvite på ICE dekningskart. Det må sies at hastigheten til tider har vært lav, men det sier seg selv, båndbredden er en helt annen med 450 Mhz enn det som kan oppnås på mobilnettene.

 

Det er nok en viktig faktor at vi har en solid utendørs antenne på egen antennemast. Jo lavere frekvens dess viktigere er det med gode antenner. Se på forskjellen mellom en håndholdt VHF og en stasjonær med skikkelig antenne. Frekvensbåndene som mobiltelefon benytter derimot er ganske snåle. Enda høyere frekvenser krever fri sikt mellom antennene, og lavere store antenner, mens signaler på disse båndene ser ut til å finne fram bare det er en åpning, og de trenger ikke mer antenne at den kan gjemmes helt bort inne i en bitte liten mobil. Ulempen er at de rekker ikke så langt, det må være tett mellom sendermastene, og det er det som kjent ikke på ute sjøen, bare når en ligger i havn.

 

Det beste er selvfølgelig ja takk begge deler, mobil 3G i havn og ICE på sjøen. I praksis bruker vi allikevel mest ICE, det er så behagelig med egen lokal WiFi og tilgang med flere maskiner samtidig.

 

Jeg tror ikke dette har noe med antenne å gjøre, jeg tror det kun skyldes at dere mest sannsynlig ikke bruker ICE jevng og trutt daglig hele året igjennom. Hos meg fungerte det også fint for en veldig kort periode, men når bruken er oppunder 6-8 gb i måneden kan det virke som ICE driter fullstendig i kundene. Det er klart at det er en gullgruve for ICE å ha kunder som kun bruker internett av og til, men for de som bruker det jevnt og trutt så er jeg brennsikker på at de har et eller annet system som ekskluderer oss! Jeg har hatt 3 forskjellige modemmer fra ICE jeg også, og har vært med siden oppstarten, men det tok ikke lang tid før alt tullet begynte. Hvis det er slik at en f.eks. ikke kan ligge i horten havn, bygdøy, eller arendal havn med routeren på dekk uten å få inn internett, så har de levert et totalt ubrukelig produkt! Da bør vi isåfall informeres om at produktet er totalt ubrukelig uten ekstra antenne, men det har jeg aldri fått høre fra de, og jeg ser heller ikke sammenhengen med at jeg må ringe de (før kl. 17 mand-fre) hver eneste gang jeg har flyttet litt på båten for å få internett til å fungere igjen. Jeg har jo null dekning hver gang jeg flytter meg, men når jeg ringer de ordner de et eller annet fiksfakseri på skjermen sin også fungerer det omtrent like bra som vanlig mobilt bredbånd fra Netcom etterpå...

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har et D-50 fra ICE og er både imponert og missfornøyd på samme tid.. prøvde det hjemme og der viste dekningskarttet at huset mitt var helt i kanten på dekninga om ikke utenfor.. her virka det nesten like raskt som mit modem fra Telenor! ikke spør om kapasitet for jeg har ikke peiling på data hehe.. kan bare programmene jeg bruker på jobben.. Hadde med det på hytta til Svigers på Møre (Stangvika) der var det også veldig raskt! kjempegreier tenkte jeg..

men på hytta mi som ligger ved Trondheimsleia (Taftøysundet) funka det veldig dårlig selv om det er god margin til kantene på dekningskarttet! dette var skuffende, fordi jeg kjøpte det primært for å bruke det der! hadde det med på ferie og i Oslo og Kristiansand var det kjempebra!

 

Kansje er det noen innstillinger eller tips å få her.. eller må man ha en større/ekstern antenne?

 

Da kan jeg berolige deg med at senderen på fonnja som også dekker der du har hytte var ute av drift, men er oppe igjen nå :)

Redigert av Øyvind Kvammen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme problemet som Kaftein ØL. Bare at hos meg var det forretningen der jeg kjøpte modemet som hadde glemt å innberette salget. Det gikk fem minutter fra jeg hadde snakket med support i Trondheim til at forbindelsen fungerte. Slik sett så tror jeg at de har veldig godt grep om kundene sine.

Link to post
Share on other sites

Ser at noen sier det er dårlig dekning i f.eks. Strømstad. I sommer hadde jeg 1,2 mbit der. I år har jeg ikke opplevd å ikke ha kontakt. Har dog ekstern antenne.

Jeg var i Kostersundet for 3 uker siden; full dekning med ruteren inne i båten; ingen grunn til å heise noen ekstern antenne opp i riggen. Før har vi vært på norske noder der (det kan vi se på annonser i noen nett-tjenester); denne gangen var det svenske annonser, så det må være ny node i Strömstad-Koster-området. (det er jo et poeng å unngå annonsene, da - siden de bidrar til kapasitetsbruken; det var et eller annet produkt som skulle ta dem. Admuncher?)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

100% enig med Kpt Øl poster over her, jeg har opplevd akkurat det samme.

 

Jeg har sagt opp ICE-skiten og bruker nå tilgjengelig wifi (Har Ventelo 3G på lur), kan kanskje vende tilbake for ukeabo i sommerhalvåret om jeg seiler utover det lokale distriktet men vurderer hvem som helst før ICE igjen.

 

Jeg har erfart ICE gjennom 2 år som fullstendig ubrukelig til noe som helst utenom tilfeldig bruk, kundeservicen er som en blondine fra helvete, produktopplevelsen er totalt negativ fordi forventningene til båndbredde etter markedsføringen av "Alltid på nett" strekker seg utover månedens 2 første uker. Vilkårlig og tilfeldig struping og tilnærmet halvering av kapasitet er også noe jeg bare ikke finner meg i uten rasjonell forklaring.

 

ICE suger bigtime og de mister kunder pga det.

De har også pådradd seg høylytte badmouth's pga sin praksis, herunder undertegnede.

 

For dere som har opplevd ICE som bra er det selvfølgelig hyggelig, det er bare å ønske at det fortsetter samt at dere ikke opplever det samme som de av oss som er skrudd av ICE har gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette har noe med antenne å gjøre, jeg tror det kun skyldes at dere mest sannsynlig ikke bruker ICE jevng og trutt daglig hele året igjennom.

Høres fortsatt merkelig ut.. I rederiet jeg jobber har vi ca 30-35 båter og i alle disse har vi ICE. Det har vi hatt i et par tre år nå og alle er stort sett fornøyd med det. Vi farter nok faktisk enda litt mer rundt enn Kaftein Øl også vil jeg påstå, og det er meget sjelden vi opplever at det ikke er dekning.

Vi har en skikkelig ekstern antenne, men hvis det ikke har noe med den å gjøre så er det jo enda mer fantastisk :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

I rederiet jeg jobber har vi ca 30-35 båter og i alle disse har vi ICE. Det har vi hatt i et par tre år nå og alle er stort sett fornøyd med det.

 

Det er vel ikke helt utenkelig at ICE behandler bedriftskunder og privatkunder forskjellig mht struping...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen ekstern antenne, og forstår ikke helt hva det har med saken å gjøre når det bare er å ta seg tidlig fri fra jobb for å rekke hjem før kl. 17 også ringe de og få de til å ornde opp, også sier de "hmm...var visst noen feil innstillinger her hos oss ser det ut til, klikkklikkk, se om et fungerer igjen nå", og da fungerer det stort sett greit. Poenget er at når dette skjer i helgene, eller når jeg er på ferie er det vanvittig irriterende! De få gangene ICE har fungert i sverige har jeg også måttet ringe de hver eneste gang og be de om å rydde opp. Jeg tror ikke det er dekningen som er problemet når det ordner seg bare ved å ta en telefon, men i sommmer opplevde jeg at en kamerat som har samme router som meg (også uten antenne) og akkurat kjøpt det kom seg på nett mange ganger hvor mitt ikke fungerte. Jeg har byttet router en eller to ganger uten at dette har endret noe på situasjonen, og er derfor brennsikker på at ICE driver skittent spill :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal flytte abonnementet over til firmaet mitt nå, så får vi se om det endrer seg. Jeg har uansett ikke et forbruk som går over grensen for redusert hastighet, men det blir interessant å se om det blir noe mer pålitelig. Eneste grunnen til at jeg enda ikke har kastet ICE over bord er at det er veldig greit med internett både i sverige og danmark når man er på tur. Selv om jeg ikke har hatt noen glede av å kunne bruke det der foreløpig, håper jeg fortsatt det kan la seg gjøre en gang i fremtiden...

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke så mye til før et eller annet skygger for routeren. På Hulda fikk jeg ikke inn en skvett før jeg skiftet til ekstern antenne. Nå er Hulda av jern, men selv om at den er montert i salongen og har en 'glassveranda' rundt seg, så fungerte den ikke. Det gikk på centimeteren om jeg hadde skygge eller mottak når jeg gikk rundt i salongen med routeren. Nå er jeg plaget en del med at jeg må slå routeren av og på igjen når signalet detter ut. Signalet kan falle ut, selv om dioden på routeren lyser grønt. Noe som i seg selv ikke skulle være mulig, slik jeg har forstått.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Jeg har skrevet om dette før, men jeg nevner det her igjen!

 

Jeg har nemlig oppdaget at min Grundig RiksTV boks påvirkes av ICE-routeren når vi ligger i utkant av RiksTV dekningsområde. TV signalet forsvinner simpelthen.

 

Når jeg slår av ICE routeren så kommer TV-signalene tilbake!

Må også nevne at ICE routerens eksterne antenne er plassert ved siden av Glomex ufo-antennen.

 

Men det jeg lurer på: Kan RikTV systemet/Glomex'en påvirke ICE-systemet/eksternantennen den andre veien om man ligger i utkanten av ICE dekningsområde???

 

?? :rolleyes:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kan RikTV systemet/Glomex'en påvirke ICE-systemet/eksternantennen den andre veien om man ligger i utkanten av ICE dekningsområde???

 

Neppe.

Grunnen til at du opplever at ICE forstyrrer TV er at ICE har sender (såvel som mottaker), og frekvensene ligger nokså nær hverandre. ICE kan derfor godt tenkes å forstyrre TV-mottakeren når forholdene er marginale. TVen inneholder derimot ikke sender, kun mottaker, og kan derfor neppe forstyrre ICE på noen måte.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal flytte abonnementet over til firmaet mitt nå.

 

Jeg har både bedriftsabonnement og ekstern antenne. Kjenner meg ikke igjen i dine problemer, det er synd at du opplever dette. jeg har etter tre år ikke vært i kontakt med ICE en eneste gang. Bruker den ikke hver dag hele året men har ca. 80 døgn i båten i år. Jobber også en del da bla. VPN og alt dette har fungert ok.

Jeg erfarte dog at uten ekstern antenne hadde jeg dårlig (ISDN hastighet) i hjemmehavna mi på Mågerø. Etter at jeg monterte ekstern antenne seksdoblet jeg hastigheten. Prøv med bedriftsabonnement og ekstern antenne før du gir opp :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Så netopp tilfeldigvis at også Netcom struper:

For å sikre alle kunder god ytelse finnes det en grense for hvor mye data hver kunde kan laste ned pr måned: Litt bruk 5 GB, Fritid 2 GB, Hele tiden 6 GB, Premium 15 GB og NetCom 4G 30 GB. Etter grensen reduseres maksimal hastighet til 200Kb/s. Ved nedsatt hastighet kan du kjøpe en ny kvote med full hastighet her
Link to post
Share on other sites

også Netcom struper:

 

Samtlige operatører har så vidt jeg vet slike klausuler på mobilt bredbånd. Problemet med bredbånd over radio er at alle abonnentene deler på den samme kapasiteten. Til sammenligning har kabelabonnentene hele kapasiteten for seg selv.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte å ta med alle tekniske forbeholdene bak det utsagnet, men fant fort ut at det ville bli en hel liten avhandling, så jeg gadd ikke...

 

Det jeg sammenlignet var abonnentkabelen med radiostrekket til nærmeste aksesspunkt. Ser du bare på den delen, så holder utsagnet mitt, men du har rett i at hele bildet er mye mer komplisert enn som så.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg var en tur i Sverige i går og da ble jeg stoppet av en selger fra Net1 (ICE i Sverige). Han solgte abbonement, og da jeg fortalte at det ikke var interresant fordi jeg var ICE kunde så tilbød han å endre abbonementet mitt slik at jeg gikk på et svensk abbonement i steden for det norske. Hvorfor i all verden skulle jeg det??

Jo, i Sverge så kostet ikke abbonementet mitt 299.- men 199.- svenske kroner (ca 177.- norske) og jeg skulle få 3 mnd. gratis og 3 mnd. halv pris siden det kostet 250.- svenske å etablere/bytte abbonement. Den eneste ulempen jeg så var at det var 24 mnd. bindingstid. Jeg gikk på og bestilte det svenske abbonementet, så får vi se hvor enkelt abbonement skiftet går :worry:

 

For dere som ikke har abbonement fra før, så kan det være verdt å vurdere å handle fra Sverige.

 

NET 1

/per

Link to post
Share on other sites

På den negative side må lige tilføjes at Nordisk Mobiltelefon International AB presser ICE Net / NET 1 med planer om endnu bedre dækning & speed i det nordiske areal. Nordisk Mobiltelefon International AB har således vundet (købt!) adskillige licenser i frekvensområdet 450 MHZ+ i udbud i både Sverige & Danmark på det seneste.

 

http://m.comon.dk/nyheder/doed-teledirektoers-droem-lever-maske-videre-1.378337.html

http://www.comon.dk/nyheder/det-vil-auktionsgyserens-vinder-1.379977.html

http://blog.comon.dk/2010/12/08/cdmas-stille-d%C3%B8d-i-danmark/#comment-81

 

r selv glad kunde hos NET1 - men jeg anbefaler at udviklingen følges.

 

Greetings,

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...