Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

For dere som ikke har abbonement fra før, så kan det være verdt å vurdere å handle fra Sverige

Det var nye toner, før måtte en ha svensk adresse og også personnummer for å få abonnement der!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enhver antenne der dækker 450 MHZ kan benyttes. Selv bruger jeg Procom CXL 70-1/h, varenr 110000136 420 – 470 MHz

 

http://www.procom.dk/eng/Page_menu/Products/Marine_Antennas/225_-_470_MHz/Omnidirectional_Antennas/CXL_70-1

 

http://www.google.dk/search?q=antenna+450+mhz&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

 

Søg evt tilbage på baadplassen for tidligere tråde omhandlende "ICE NET"

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Sendte spørsmål til kundesupport hos Ice ang. lengde på kabel til ekstern antenne,(D50 usb.modem) og fikk til svar at den kunne være max 3,5 meter?

Det er begrensing på 3,5 meter på kabelen mellom magnetfotantennen og modemet.
Det er teoretisk mulig å skjøte denne kabelen også, men det vil fungere mye dårligere enn hva det gjør i dag.

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har set AIRCOM+ kabel anbefalet flere steder. Men det er en sag på 10.8 mm !!! Her er noget om tab vs. længde:

 

http://www.oz2jht.dk/COAX.htm

 

Der findes også nogen info her:

 

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1325&p=3

 

Iøvrigt - sørg for at brug korrekt crimp tang når du samler stik til kabel.

 

Til Amtigo: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/46850-ice-antenne-til-baaten-hvor-faar-jeg-tak-i-det/

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

OG SVENSLENE ER BEST PÅ HJEMMESIDE.

 

http://kundservice.net1.se/Privat/Kundservice.aspx

 

Båt- och husvagnsantenn 695 kr (ordinarie pris 795 kr)

Rundstrålande antenn för fastmontage. Detta är en väderbeständig rundstrålande antenn. Tänk på att placera antennen så högt som möjligt. Med denna antenn levereras ett fäste för att montera på en rundstång, en 10 m (husvagn) / 20 m (båt) antennkabel samt en övergång mellan antennkabel och modemet.

 

Teknisk specifikation: Vikt: 0,3 kg Längd: 0,33 m Frekvensomfång: 450-470 MHz Impedans: 50 ohm Förstärkning: 3 dBi

 

Bilantenn 395 kr (ordinarie pris 595 kr)

Denna antenn har en magnet på undersidan av fästet som gör att den enkelt fastnar och tas loss från t.ex. ett fordonstak. Magnetfotsantennen fungerar bäst om den har en yta av metall under sig som är vinkelrät mot antennen. Med denna antenn levereras en magnetfot med en 3,65 m lång kabel samt ett antennspröt som skruvas fast på foten samt en adapter för övergång mellan antennkabel och modemet.

 

Teknisk specifikation: Vikt: 0,8 kg Längd: 0,63 m Frekvensomfång: 450-470 MHz Impedans: 50 ohm Förstärkning: 5 dBi

 

http://kundservice.net1.se/Portals/0/Guides-antenner/Net1_Antennguide.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Jo, i Sverge så kostet ikke abbonementet mitt 299.- men 199.- svenske kroner (ca 177.- norske) og jeg skulle få 3 mnd. gratis og 3 mnd. halv pris siden det kostet 250.- svenske å etablere/bytte abbonement. Den eneste ulempen jeg så var at det var 24 mnd. bindingstid. Jeg gikk på og bestilte det svenske abbonementet, så får vi se hvor enkelt abbonement skiftet går :worry:

Hvordan har dette gått, da? Har du fått det du har bestilt?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det når det fungerer, har du bra signal og hastighet da?

Har du tatt dette opp med ICE?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du kontaktet ICE?

Signalene forsvant her i Sandefjord i høst. Ringte til ICE, 3 timer senere var det oppe å gikk igjen. Siden det har jeg ikke hatt noen problem. Hos ICE fortalte de da. At det hadde vært noe problemer med enkelte sendere etter oppgraderingen i fjor sommer.

Hvis senderen er nede 4-5 dager hver måned, må det være noe hakkande gale en eller annen plass

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det når det fungerer, har du bra signal og hastighet da?

Har du tatt dette opp med ICE?

Ja fruen kaster seg på tlf med en gang hun oppdager noe tull!

Dem har "reparert" feilen i dag en gang,så nå er det nett hjemme.Er ikke direkte noen krise,fordelen med ICE er at man kan ta med utstyret i bilen å kjøre ca 5km for da får en signaler fra en annen sender.

Har som oftest Max signaler(etter oppgraderingen),og en grei hastighet,men den kan også variere en del....

Har hatt 4 forskjellige modemer siden 06,det siste røk i de tider da oppgraderingen fant sted,da var vi uten nett i 3-4 uker...Fikk til slutt et nytt (brukt) på "garanti".

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan har det gått med ICE, de skulle vel komme med nye modemer her for en stund siden og dekningen/farten skulle bli mye bedre.

 

Jeg kjøpte et slikt modem i fjor vår men det gikk tilbake på returretten etter et par uker, det var nær null dekning i båten her i havna i Tønsberg.(vallø).

 

Nå er bindingstiden ute på mitt netcom modem så jeg vurderer å gi ICE en sjanse igjen om det er blitt bedre dekning og fart

 

 

 

 

Ser forresten at i sverige får man 25B pr mnd for 299SEK mot 6GB i Norge for samme pris.

http://www.net1.se/privat/order.aspx?ShowProduct=10102&SelectProduct=10102&ShowAntenna=10064&ShowAntenna=10063&ShowAntenna=10062&ShowAntenna=10065&ShowVoip=90002

Link to post
Share on other sites

Det er jo derfor det er interessant å høre hvilke erfaringer Skipet (litt lenger opp i tråden) har gjort seg, etter at han bestilte ICE (Net1) i Sverige.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det som er spørsmålet med Sverigeløsningen er om de har Norsk kontonummer så man slipper å betale gebyr for å betale med Swift/iban.

 

Og om man kan slippe unna 24mnd binding, noe jeg synes er lenge med tanke på at det er en rasende utvikling i dette og det kan hende dette slett ikke er beste løsning allerede om ett år eller før

Link to post
Share on other sites

Hvordan har det gått med ICE, de skulle vel komme med nye modemer her for en stund siden og dekningen/farten skulle bli mye bedre.
Det ICE selv har uttalt til pressen er at de håpet nye modem skal komme i handelen til sommeren, mens routere vil komme noe senere. Når det gjelder hastigheten, er det en 3-dobling av nåværende hastighet det er snakk om.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En setter da vel ikke noe kort inn i ICE sine bokser? Det er i hvert fall ikke noe slikt i ICE-modemet mitt.

 

Lagt til:

Rakk ikke å se at du trakk spørsmålet ditt, sorry. Men ellers så har ikke ICE noe med NMT450 å gjøre. Det var det gamle mobiltelefonsystemet før GSM, og ICE har kun overtatt frekvensområdet rundt 450MHz. ICE bruker CDMA teknologien som er en av de største globale standardene for mobile applikasjoner

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sendte mail til ICE i går og utrolig nok fikk jeg svar i går, i dyp kontrast til responstiden jeg opplevde for ett år siden, dog skal det sies at jeg sendte til salg og ikke support.

 

Hei!

 

Takk for din henvendelse.

 

Vi har oppgradert våres master så dem klarer høyere kapasitet.

 

Vi har fått ny programvare til våres ruter for dette, men det vil ikke hjelpe med dekningen.

Hvis du svarer på denne mailen med adressen du kommer til og bruke nette kan vi se hvor bra dekning det er der.

 

Privat alltid abonnementer har 6GB data mengde for 299,00

Bedrift alltid abonnementer har 10GB data mengde for 299,00 + moms.

 

 

Denne datamengden er en bransje standar i Norge.

Vi har dessverre ikke samme abonnement som ice Sverige.

 

Ha en fin dag videre!

Med Vennlig Hilsen

Alexander 9586

ICE Kundeservice

Link to post
Share on other sites

jeg har jamen vansker med å skjønne hva Alexander 9586 mener med

Hvis du svarer på denne mailen med adressen du kommer til og bruke nette kan vi se hvor bra dekning det er der.

hvis en selger representerer sitt firma med dårlige språkferdigheter får den potensielle kunden gjerne lyst til å velge bort det firmaet.

(nå er jeg fornøyd ICE-kunde allerede, så det skal ikke påvirke det kundeforholdet)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...