Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

 

Idiotsupport svarer gjerne pr telefon at de ikke vet, dvs om de svarer. Henvendelse pr mail blir gjerne besvart

noen uker etter at jeg har fått tilbake båndbredden, og forteller meg at jeg er strupa en uke til.

 

 

Det festlige er også at SSH/VPN ikke fungerer når en er strupa, ser ut som om måten de gjør pakketapet fører til at tunnelen til stadighet faller ned.

 

support har jeg også dårlige erfaringe med, de vet lite om det en spør om.

 

jeg spurte hvordan i alle dager skulle jeg kunne holde orden på når jeg passerte 1 gb eller 6 gb grensen.. da fikk jeg til svar at det var en dårlig fungerende applikasjon på nettsiden til ice som en kunne sjekke dette på,. .. vel hvis dette ikke fungerer skikkelig så burde de heller ikke strupe.

 

ssg/vpn?

Link to post
Share on other sites

Som bedrift kan en kjøpe seg 15GB, men ikke som privat.

Som bedrift betaler en 299,- for 10 GB, som privat betaler en 299 for 6 GB.

Logikken er ?

 

...at man registrerer enkeltmannsforetak og overfører abonnementet dit?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare ICE her, men logikken er vel ikke så mye vanskeligere å se enn at den logikken passer deg dårlig. De prøver (på et kanskje litt tafatt vis) å fordele en begrenset båndbredde etter et slags estimert behov hos to forskjellige kundekategorier. Men når det koster deg sånn ca kr 0,- å tilpasse deg denne logikken og få en uttelling på 67% mer kapasitet, så er det vel bare å gjøre det?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det nye USB modemet. Virket i to dager, så forsvant dekningen. Fra Oslofjorden - strømstad og tilbake. Hovedproblemet er dårlig kundeservice. Ville derfor valgt noe annet. Får du problemer - så er det ditt alene, og du akn fort regne med en del hundrelapper i tlf-regning til ICE kundeservice, samt portoen for å sende for dårlig utstyr frem og tilbake. Det er surt om du skal bruke det i ferien.

Link to post
Share on other sites

Det koster bindingstid, og det er ikke Ice verdt.

Jetg ser ikke helt bort fra at det også koste mva i tillegg. Og fakturagebyr. Skal ikke si noe sikkert, men ved en feil etter et router-bytte, så ble den nye routeren registrert på meg som bedrift. Det fikke jeg ikke vite, og derfor stussa jeg på prisen som var 299 + mva.Og fakturagebyr (som jeg ikke hadde sett tidligere). Ringte inn, og fikk forklaringene - og ting ble fikset opp i. Skal selvsagt ikke påstå at det er sånn lenger, mva'ene kom i alle fall i tilleg i fjor sommer. Sjekka Ice sine sider, og der står det ingenting på bedriftsprisene hvorvidt de er med eller uten mva.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ICE suger.

 

Alle trådløse radioforbindelser, med unntak lokalt WLAN, vil suge !! Det ligger i teknologiens natur. Dette fungerer på samme måte, enten du har 3G fra Netcom/Telenor eller ICE. Ytelsene i slike nett kan bli gode, med høye hastigheter for upload og download. Men til dels høye ping tider, og stor jitter (variable ping tid), vil som regel alltid forekomme. En ting er å måle downloadhastighet for å finne ut at denne er 2-3 mbps (typisk super3G), men husk at da laster du ned en kontinuerlig datastrøm. Med bruk av tale over MSN/Skype/.... så sender og mottar du mange pakker som sendes i forskjellige datastrømmer. Og da vil ping&jitter være høyst merkbart.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Noen andre som sliter med elendig kundeservice fra ICE om dagen? ... Mitt spørsmål: Jo, på hjemmesiden står det at min D20 router må få en oppgradering ASAP, ...Det var det som startet det hele...

 

...Og elendig kunderservice når man ikke klarer å svare på henvendelser på over en uke!

Vel, bare for å følge opp denne (jeg hadde altså stillt spørsmål via mail, men ikke fått svar, og ringte i stedet).

 

I dag kom svaret på mailhenvendelsen - på dagen én måned etter at jeg spurte! Og hvilket svar(!) - helt økseskaft i forhold til mitt (subjektivt sett) ganske så presise spørsmål. Jeg er ganske overbevist om at de sender ut et av standardssvar-variantene etter at kundesystemet har fått en eller annen lampe til å lyse rødt eller gult fordi det ikke er svart ila en måned. Jeg opprettholder min tidligere påstand - glem mail, bruk telefon! Da treffer du høyst sannsynlig noen, det er i alle fall noe. Om svaret du får da er godt nok er nok mer variabelt...

 

Heldigvis fikk jeg et riktig svar fra Helge samme dag som jeg la ut mitt innlegg her på forumet (se under).

Neppe relevant for deg i dag. Jeg husker denne oppgraderingen fra den gang vi måtte oppgradere og det er flere år siden ja.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger opp for å sparke de som ligger nede: Det er selvsagt farlig å beskylde noen for ting, men sannheten er at jeg sendte min henvendelse på mail ca midten av juni (kanskje den 19.?). I svaret jeg fikk i dag ser jeg nå at det står at jeg har sendt min henvendelse 19. juli, altså (ca?) en måned etter at jeg faktisk gjorde det. Da vil det i Ice sine systemer se ut som jeg har fått svar ila 30 dager. Kan det være et internt kvalitetskrav at man skal svare inne 30 dager? I så fall er det kanskje fristene å manipulere datoer...?

 

Det kan selvsagt være tekniske feil/forhold som gjør dette, men det lukter litt sykehus i Asker/Bærum av dette... I så fall ikke særlig bra.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget fornøyd ice.net. Ingen problem hel båtferie fra Oslofjord til Strømstad og videre til Marstrand og retur. Takk være båt-anntene bra dekning.

Best ungår elektronisk, metall eller kompass nærmere pc maskin/ice.net får bra dekning. ;)

 

At-le :flag_bp:

 

Hei,

Har du prøvd å måle nedlastningshastigheten med interne kontra ekstern antenne? Jeg får alltid bedre dekning med de interne som står på routeren, så jeg lurer på om det er noe galt med den eksterne maritime antennen. Har hatt bra dekning mellom Tønsberg og Marstrand, men varierende hastighet. I Strømstad by fikk jeg ikke kontakt i det hele tatt. Ringte ICE og de bekreftet dårlig dekning akkurat der

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger nå på Käringön i Sverige og har testet litt. Jeg har D50 modem, og om jeg bruker to eller en USB-port ser ikke ut til å ha noen innvirkning på hverken signalstyrke eller hastighet.jeg har en ekstern antenne med 5,15dBi gain, og med den har jeg maksimal signalstyrke og hastighet ned/opp på 1500/500kbps. Jeg har PC'n inne i salongen på båten (glassfiber), og uten antenne varierer signalet mellom nesten max og null, og jeg har store problemer med i det hele tatt å få forbindelse. Så, som jeg har sagt tidligere; det knøtt lille modemet virker egentlig som om det ikke skulle ha noen intern antenne, men med ekstern antenne er det eksellent. Har aldri mellom Son og Göteborg vært uten forbindelse. Noen ganger har hastigheten vært lav, ned på 500kbps ned, og andre ganger rundt 3000kbps. Så til mobilt bruk er jeg kjempefornøyd.

 

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

webcam fra båten her

 

920220269.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har du prøvd å måle nedlastningshastigheten med interne kontra ekstern antenne? Jeg får alltid bedre dekning med de interne som står på routeren, så jeg lurer på om det er noe galt med den eksterne maritime antennen.

Tror ikke det er noe galt med antennen din, for tidlig i sommer hadde jeg samme erfaring på hytta. Når du kobler til med USB-kabel, kan du lese av styrken på radiosignalet, og den var 10 dB bedre med utendørs antenne. Likevel var nedlastningsbitraten 2-3 ganger høyere med de direktemonterte.

 

Senere på sommeren ble nettet ustabilt. Antar det ble for mange brukere, og da ble både stabilitet og bitrate best med utendørsantenne. I den situasjonen gjaldt det visst å sende så kraftig at basestasjonen kunne høre.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har du prøvd å måle nedlastningshastigheten med interne kontra ekstern antenne? Jeg får alltid bedre dekning med de interne som står på routeren, så jeg lurer på om det er noe galt med den eksterne maritime antennen. Har hatt bra dekning mellom Tønsberg og Marstrand, men varierende hastighet. I Strømstad by fikk jeg ikke kontakt i det hele tatt. Ringte ICE og de bekreftet dårlig dekning akkurat der

 

Har ikke prøve test hastigheten. Ifjor jeg hadde D-50 med vanlig antenne og treig nedlastingen i Strømstad. Iår jeg byttet router ny D-35 med antenne ga meget bra nedlastingen i Strømstad. :flag_bp: og resten svenskkysten bra dekning...... :cheers_wine:

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har et D-50 fra ICE og er både imponert og missfornøyd på samme tid.. prøvde det hjemme og der viste dekningskarttet at huset mitt var helt i kanten på dekninga om ikke utenfor.. her virka det nesten like raskt som mit modem fra Telenor! ikke spør om kapasitet for jeg har ikke peiling på data hehe.. kan bare programmene jeg bruker på jobben.. Hadde med det på hytta til Svigers på Møre (Stangvika) der var det også veldig raskt! kjempegreier tenkte jeg..

men på hytta mi som ligger ved Trondheimsleia (Taftøysundet) funka det veldig dårlig selv om det er god margin til kantene på dekningskarttet! dette var skuffende, fordi jeg kjøpte det primært for å bruke det der! hadde det med på ferie og i Oslo og Kristiansand var det kjempebra!

 

Kansje er det noen innstillinger eller tips å få her.. eller må man ha en større/ekstern antenne?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Kanske du kan finde noe på http://evdotips.blogspot.com & http://evdotips.blogspot.com/2009/06/pointing-directional-antennas-what-to.html

 

Men ja primært skal du fokuserer på exter antenne. fx, fra http://www.procom.dk se også https://baatplassen.no/i/index.php/topic/46850-ice-antenne-til-baaten-hvor-faar-jeg-tak-i-det/

 

hilsen s/y Unique, http://www.diva35.com

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er drittlei alt som har med ICE å gjøre! Jeg har vanligvis båten i oslo, mens i sverige har jeg kun opplevd dekning en eller to ganger. Når jeg flyttet båten fra oslo til horten mistet jeg selvfølgelig dekningen underveis og når jeg kom til horten fungerte det heller ikke før jeg igjen måtte ta tidlig fri og ringe kundeservice (dette nummeret har jeg lagret da det er helt normalt å måtte ringe de hver eneste gang jeg flytter meg litt, og at de holder stengt i helgene og stenger kl. 17 på hverdagene er i seg selv kritikkverdig). Forrige gang når jeg lå i horten skyldte de på noen feil innstillinger i sitt system, så det ble endret på og da fungerte det. Når jeg flyttet meg tilbake til oslo et par uker senere fungerte det ikke i det hele tatt. Nå gidder jeg ikke å ringe de lengre, men har kjøpt mobilt bredbånd fra Netcom i tillegg (Dette fungerer stort sett greit). de 150 kr jeg betaler for dette i måneden kommer jeg til å trekke fra regningen til ICE, så får vi se hva de sier (egentlig har jeg tenkt å notere i en blogg hver eneste gang ICE svikter, men vi får se om jeg orker. Da har jeg i hvertfall noe å dokumentere med). De siste to ukene i oslo har ikke ICE fungert i det hele tatt før det plutselig virket igjen i dag. Skal flytte til Horten ila helgen, og regner med at jeg må ringe de igjen da.

 

Jeg er sikker på at ICE har et system som gjør at de som bruker nettet forholdsvis mye (men innenfor grensen for redusert hastighet) blir nedprioritert på systemet og opplever dekningen som svært dårlig slik jeg gjør, mens de som bruker nettet forholdsvis lite opplever at det fungerer mye bedre, tom i sverige og danmark... Har ingen beviser for dette, men for meg er bredbånd fra ICE den største floppen jeg har vært borti på lenge! Har forøvrig hatt noen venner ombord her som er dataingeniører som har sjekket alt av pc, innstillinger osv, som begge konstanterer at feilene ligger hos ICE. :headbang:

 

JEG HAR ABSOLUTT INGENTING POSITIVT Å SI OM ICE! NÅR DET FUNGERER ER HASTIGHETEN OK, MEN TIL VANLIG SURFING OPPLEVES DEN IKKE SOM NOE KJAPPERE ENN BREDBÅND FRA NETCOM, MEN ALL USTABILITETEN MED ICE OG ELENDIG KUNDESERVICE GJØR AT JEG ALDRI VIL ANBEFALE NOEN DETTE SYSTEMET! Det er interessantå se at andre har så gode erfaringer med ICE, og det underbygger mine antakelser om at de driver med noe lureri i forhold til oss som bor i båt og bruker nettet litt mer enn noen få ganger i uka..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...