Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det er mye interessant lesning i MAIB rapportene. Et eksempel er denne: http://www.maib.gov.uk/publications/invest.../hooligan_v.cfm om en båt som mistet kjølen. En annen er denne: http://www.maib.gov.uk/publications/invest...s/2007/ouzo.cfm om kollisjon mellom en seilbåt og en ferge. Begge disse har blitt diskutert i Yachting World. Ellers er det interessant å se hvor mange RIB-ulykker det er. Hva med Norge, gjøres det tilsvarende grundig arbeid som i England, f.eks. i forbindelse med den seilbåten der en kar datt over bord utenfor Arendal. Finnes det noe offentlig tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det er veldig dårlig at slike hendelser ikke blir etterforsket like grundig i norsk farvann. Har dagens turbåter bedre stabilitet enn den omtalte oceanis'en? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det finnes nok rapporter på hendelsene langs kysten her. Men dem blir unndratt offentligheten. Og jeg kan tenke meg at moder Norge diskuterer enda om hvilken ettat som skal skrive disse rapportene. Det virker som om at det landene som har en form for påbudt sertifikat på å føre fartøyet, skriver offentlig rapport om hendelsen? Stabilitetene på cruiserene er så helt på grensen i kat 2. (A), at når eieren begynner å putte på duppedittene faller stabiliteten med en gang under. Og blir en båt i B klassen. Det er dette produsentene prøver å ikke informere noe om, mener jeg. I de stabilitets papirene ikke er å oppdrive på mange nye båter. Det en kan gjøre selv er å måle båten inn i ORC eller IMS. Der er det stabilitetsmålinger. Men da har en jo allerede handlet båten. Selv min egen gamle Bavaria vipper på grensen og jeg er veldig obs på dette, hvor jeg har utstyret montert. Selv slapptankvirkningen gjør stort utslag i drittvære på en slik båt og kan være nok til at det går ille når båten er allerede på grensen på stabilitetskurven.. Lette higetech seil berger min gamle båt på denne stabilitetskurven, og som gjør at den kommer lengre oppe på kurven. Og at jeg har enten helt fulle tanker eller helt tomme. (Spesielt på seiling i race) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg la merke til to ting: AVS på den aktuelle båten var UNDER 110! Men også at båten ble funnet flytende etterpå (flytende riktig vei) og måtte senkes. Det at platen foran nedgangen datt ut og forsvant var en tankevekker. Det er jo en meget viktig sikkerhetsdetalj, men er ikke alltid like godt ivaretatt av designere. Den kan selvsagt låses som når du låser båten i havn, men det er jo ikke praktisk hvis man har noe mannskap nedenunder og noen i cockpit. På egen båt har jeg i tillegg en enkel låsemekanisme som låser nedgangsluken på plass selv om skyveluken skyves opp, men den kan kun betjenes utenifra. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Har dagens turbåter bedre stabilitet enn den omtalte oceanis'en? De ligger som regel noe høyere på AVS, men ned mot 120 er ikke uvanlig så vidt jeg vet. Har selv Bavaria som visstnok skal ha en AVS på 130 med standardkjølen, så med blykjøl regner jeg at den er et stykke over det. HR f.eks. ligger typisk høyere, rundt 140. Men det er ikke bare AVS som er interesant, også arealet under og høyden av GZ-kurven på hver side av AVS er viktig. Man ønsker selvsagt mye stabilitet snudd riktig vei, og liten stabilitet snudd opp ned. Husker at en del av tidligere Open 60-båtene de seilte Vendee Globe med var så brede at de ikke tippet over igjen når de var snudd opp ned. Det ble da et krav til klasen at det skulle være en måte å rette båtene opp igjen på, og det bel vel innført som test alle båtne mååte gjennom (snudd opp ned og rettet igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) I sikkerhetsreglene i Kat 2 sier at en skal ha låseanordning på lukene. Og at dem skal være gjort fast i båten slik at dem ikke går over bord i eventuel i en brottsjø. Og en slik låseanordning må som regel eierene designe og ordne selv på båten, og er ikke innstalert på nye båter. Redigert 18.August.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
gimi Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 ....Men også at båten ble funnet flytende etterpå (flytende riktig vei) og måtte senkes.... Etter andre knock down mistet den jo riggen slik jeg leser raporten. Det gjør jo underverker på GZ-kurven og nok største bidragsyteren til at båten snudde seg riktig vei igjen. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 IMS-målebrev omfatter også stabilitetsdata. Se f.eks. http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php...&Itemid=106 og http://www.blur.se/IMS/ for målebrev for en rekke ulike båter. Et eksempel på lav stabilitet er First 31.7: AVS 103.6 grader, forhold mellom positiv og negativ stabilitet på 1.19. Montro hva tilsvarende Oceanis 311 (samme skrog, men cruiser) har av stabilitet? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) IMS-målebrev omfatter også stabilitetsdata [...] Husk at et IMS målebrev gjeder en konkret båt. Det gir jo en pekepin, men hvis du ser på forskjellige båter av samme merke ser du at stabilitetsdataene kan være vesentlig forskjellige. Redigert 18.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Joda, og eksempelet over (First 31.7 med høy rigg) var det verste jeg fant, andre First 31.7 er marginalt mer stabile. Er den forresten classifisert som CE kat A eller B? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Det er et viktig poeng det at samme båt kan ha vidt forskjellige stabilitets kurver. I utgangspunkte på en ny innvistert båt, kan båten ha en bra stabilitets kurve for aktuelle seilaser. Så begynner invisteringen og monteringen av duppeditter, og ikke minst invisteringen av seilene. Og ved feil montering og feil invistering av seil kan delvis eller helt ødelege stabiliteten på båten, til det negative. For å forstå dette, må en nesten ta skipper'n og eventuelt ta sikkerhetskurse i regi av ISAF og NSF? For å unngå å gjøre en slik bommert på sin egen båt, eller legge ut med en helt ukjent båt over havet...som ikke er innenfor kravet. First 31,7 og min Bavaria 38 ac har samme SH LYS 1,17 og vanlig LYS 1,18, men helt forskjellige stabilitetskurver. Redigert 18.August.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
aquilo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Joda, og eksempelet over (First 31.7 med høy rigg) var det verste jeg fant, andre First 31.7 er marginalt mer stabile. Er den forresten classifisert som CE kat A eller B? Ifølge RYA stability list 1) Dypkjøl-varianten (1,9m): AVS 131, STIX 31 og category A 2) Grunnkjølvarianten (1,45m): AVS 127, STIX 30 og category B. Redigert 18.August.2008 av aquilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Neppe i Kat 0, 1 og 2 som A6? Jeg mener at Ce merkingen er forvirrende og forteller ikke alt hvordan båten er? Redigert 18.August.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Hvordan skal man egentlig lese en slik kurve. I et tidligere innlegg i denne tråden fant jeg noen data for Dufour 34 med høy mast. The screening stability value of the boat is: 23.99; Angle of Vanishing Stability is 138.6 Er det noen som kan peke og forklare et slikt bilde Se på disse her. http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1161819582 http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1162480374 Sun Odyssey http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1163285623 Sun Fast 43 http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1163285623 BENETEAU 50 AVS 109 STIX 41 BAVARIA 42 STIX 36 BENETEAU 50 STIX 41 BENETEAU 57 STIX 53 CATALINA 34 MK11 STIX 36 CATALINA 42 40 AVS 105 COMET 36 STIX 32.5 AVS 127 CONTESSA 32 STIX 33 AVS 155 CYCLADES 39 STIX 38 AVS 126 CYCLADES 43 STIX 36 AVS 121 DISCOVERY 55 STIX 37 AVS 122 ELAN 37 STIX 40 AVS 136 ELAN 40 STIX 37 AVS 128 ELAN 44 STIX AVS 124 ETAP 32 STIX 36 AVS 122 ETAP 34 STIX 37 AVS 123 ETAP 37 STIX 42 AVS 123 FIRST 36.7 STIX 34 AVS 126 FIRST 40.7 STIX 37 AVS 126 FIRST 42.7 STIX 35 AVS 118 FIRST 44.7 STIX 41 AVS 130 FIRST 47.7 STIX 46 AVS 123 FISHER 34 STIX 33 AVS 180 FISHER 37 STIX 43 AVS 180 HANSE 371 STIX 35 AVS 122 HANSE 411 STIX 33 AVS 128 HANSE 461 STIX 35 HANSE 531 STIX 39 HARLEY REFLEKS 38 STIX 41 AVS 143 HOD 35 STIX 41 AVS 140 HUNTER CHANNEL 31 (single keel) STIX 32 AVS 130 HUNTER CHANNEL 31 (twin keel) STIX 33 AVS 130 HUNTER CHANNEL 323 STIX 35 AVS 149 ISLAND PACKET 350 STIX 49 AVS 141 ISLAND PACKET 370 STIX 43 ISLAND PACKET 380 STIX 55 AVS 136 ISLAND PACKET 420 STIX 59 AVS 136 ISLAND PACKET 440 STIX 48 AVS 133 ISLAND PACKET 445 STIX 53 AVS 141 ISLAND PACKET 485 STIX 66 AVS 143 J12O STIX 43 AVS 127 J100 STIX 37 AVS 126 J125 STIX 42 AVS 131 J133 STIX 46 AVS 130 J145 STIX 52 AVS 139 J160 STIX 57 AVS 118 J42 STIX 45 J46 STIX 48 AVS 127 MALO 45 STIX 62 MISTERY 35 STIX 32 AVS 156 NAJAD 380 STIX 43 AVS 128 OCEANIS 343 STIX 34 AVS 134 OCEANIS 351 STIX 35 AVS 125 OCEANIS 361 STIX 32 AVS 120 OCEANIS 36CC STIX 35 AVS 126 OCEANIS 373 STIX 36 AVS 132 OCEANIS 381 STIX 38 AVS 130 OCEANIS 393 STIX 43 OCEANIS 411 STIX 37 AVS 114 OCEANIS 423 STIX 38 AVS 119 OCEANIS 44CC STIX 34 AVS 110 OCEANIS 461 STIX 37 AVS 115 OCEANIS 473 STIX 48 AVS 119 OCEANIS 523 STIX 46 AVS 111 OCEANIS 42CC STIX 38 AVS 38 SEAQUEST 32 STIX 37 AVS 132 SEAQUEST 36 STIX 46 AVS 142 SEAQUEST PRIMA 38 STIX 52 AVS 131 SOUTHERLY 110 STIX 55 AVS 151 SOUTHERLY 115 STIX 51 AVS 150 SOUTHERLY 35RS STIX 37 AVS 160 SOUTHERLY 135 STIX 54 AVS 139 SUN ODYSSEY 37 STIX 33 SUN ODYSSEY 39i STIX 33 SUN ODYSSEY 40DS STIX 37/39 SUN ODYSSEY 40.3 STIX 36/38 SUN ODYSSEY 43/43DS STIX 44 SUN ODYSSEY 52.2 STIX 50 SUNFAST 35 STIX 33 AVS 127 SUNFAST 37 STIX 32 SWAN 40 STIX 36 AVS 112 SWAN 44 STIX 38 AVS 123 SWAN 45 STIX 57 AVS 134 SWAN 46 STIX 53 AVS 128 SWAN 48 CR/R STIX 49 AVS 135 SWAN 56 R STIX 50 AVS 127 SWAN 56 R/C STIX 55 AVS 124 SWAN 57 RS STIX 53 AVS 132 SWAN 60 R STIX 68 AVS 128 SWAN 60 R/C STIX 70 AVS 122 SWAN 601 STIX 84 AVS 153 SWAN 62 STIX 63 AVS 122 SWAN 68 R STIX 76 AVS 127 SWAN 70 STIX 82 AVS 133 SWAN 75 R STIX 81 AVS 121 SWAN 80 R STIX 80 AVS 138 SWAN 82 R STIX 88 AVS 127 VANCOUVER 28 STIX 36 AVS 170 VANCOUVER 34P STIX 35 AVS 166 VANCOUVER 34C STIX 36 AVS 139 WARRIOR 40 STIX 47 AVS 133 WESTERLY OCEAN 43 STIX 40 AVS 129 X YACHTS 37 STIX 35 AVS 123 X YACHTS 40 STIX 37 AVS 113 X YACHTS IMX 40 STIX 47 AVS 132 X YACHTS 43 STIX 40 AVS 119 X YACHT IMX 45 STIX 46 AVS 124 X YACHT 46 STIX 44 AVS 123 X YACHT 562 STIX 57 AVS 122 X YACHT 612 STIX 51 AVS 110 X YACHT 70 STIX 73 AVS 126 X YACHT 73 STIX 84 AVS 121 Redigert 18.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aquilo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 GZ kurve beskriver størrelsen på rettende moment ved forskjellige hellinger. Ved 0 grader (AVS) tipper båten og arealet under kurven viser arbeidet som må til for å snu båten. Arealet over 0 viser arbeidet som må til for å tippe båten over. Se Stability Intro Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) En liten til Redigert 18.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Her ligger en animasjo på denne, tror jeg la den inn for noen år siden også, eller var det i forumet til NBK?: http://web.usna.navy.mil/~phmiller/yachtdesign.ppt Redigert 18.August.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sjøtummel Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Punkt 4. er veld en gjenganger hos produsentene og importørene?Spør en etter stabilitetspapirene på båten,får en bare et skuldertrekk, hvorfor? Tja, noen produsenter har lagt ut GZ-kurven på nettet for dem som er interessert, men det er gjerne en beregnet kurve som ikke tar hensyn verken hva folk har i masten eller hvordan de stuer lasten. Krysser du av for teakdekk, rullestorseil og kakeboks med radar når du bestiller båten bør du nok be produsenten om å beregne en ny kurve. Det kan det hende de gjør for deg, men noen ganger lurer de vel bare på hva du skal med en ny kurve når standardkurven ikke var særlig god til å begynne med. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) GZ kurve beskriver størrelsen på rettende moment ved forskjellige hellinger. Ved 0 grader (AVS) tipper båten og arealet under kurven viser arbeidet som må til for å snu båten. Her må jeg tillate meg å være en smule uenig... GZ er en "arm" (lengde) mellom oppdriftpunktet (CB) og tyngdepunktet (CG) i båten og ikke noe moment.... Ved 0 grader AVS så flyter båten rett opp og ned (GZ-armen er lik 0)...... "X-aksen" viser normalt vinkelen til båten, og "Y-aksen" i GZ diagrammet viser normalt armen i meter eller annen lengdenehet... Om en flytter deg langs Heel angle linjen og noterer når GZ-armen er lik null, så er man i fare for at båten kullseiler, passerer man dette punktet så er kullseiling et faktum. Mulitpliserer man en kraft med GZ armen så får en moment som virker på båten, da blir diagrammet noe slik som det Enzo har lagt ved i denne tråden RM på Y-aksen mot "heel angle" Redigert 18.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Kan man si at jo mindre og slakkere kurven er under 0 jo bedre er det ? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Det stemmer vel det. Hvis du leser testen av Moody 45 i en av de siste utgavene av Yachting Monthly, ser du at GZ-kurven er positiv for alle vinkler. Jeg stusset da jeg først så det, men innså en slik stabilitetskurve forutsetter at terrassedørene og stuevinduene holder tett. Redigert 19.August.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 eller denne...Scanyacht 290.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Stix 38 AVS ? , er dette mulig? Eller er det en stolt eier av båten som har laget denne kurven? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
aquilo Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Her må jeg tillate meg å være en smule uenig... GZ er en "arm" (lengde) mellom oppdriftpunktet (CB) og tyngdepunktet (CG) i båten og ikke noe moment.... Ja du har helt rett. Moment ble feil begrep. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Stix 38 AVS ? , er dette mulig? Eller er det en stolt eier av båten som har laget denne kurven? med dype kjölen!......med "shallow draft" har hun 33,5 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.