Jump to content

Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A


Rastløs

Recommended Posts

svarte 'generellt' :wink:

 

mest med tanke på att moderne brede båter har ett högt relativt högt lystall men att det går ut över

stabiliteten i hög sjö...spes dynamisk stabilitet......

båtarna blir som store joller, blir livlige o kräver sin rorsman hele tiden......

 

Cayenne, Wasa 30, 55 etc er snabbe lange båter.......men som Cruiser i "heavy sea", nja tror jag ville valt noe annet !! :smiley:

 

Hvordan skal en klare å få ut denne kunskapen til den menige mann? Det virker som ingen bryr seg om at det moderne brede Cruiserene krever sin mann på roret?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, hvor finner en

 

Det er et skrogprogram.

Basert på en numerisk modell beregner det hydrostatikk, stabilitet og en bråte annet.

Du kan konstruere et skrog, og så kan du eksportere spanttegninger, plateutfolding og stort sett alt du trenger for å bygge.

Jeg har, litt unøyaktig sålangt, lagt inn linjene på båten min.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal en klare å få ut denne kunskapen til den menige mann? Det virker som ingen bryr seg om at det moderne brede Cruiserene krever sin mann på roret?

tror ikke man skall pröve dette......... :wink:

 

det öker möjligheten att få tag i bra sjöbåter til ett rimligt pris,

hvis merparten er mer opptagne av Lys-tall o årsmodell på båt........ :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne kurven viser at det rettende momentet blir borte ca 118 grader, og da blir vel AVS 118?

 

Den krysser 0 på ca 120 ikke 118 , jeg bare plottet tallene fra båten inn i den kalkulatoren og om det da skulle komme ut 120 så gjorde jeg noe feil , har egentlig ikke peiling på de tingene der så ikke spør hvorfor jeg fikk tallene jeg fikk

Link to post
Share on other sites

Beklager, kryssingen er på ca 120 grader.

 

Jeg prøvde å legge inn parametrene fra egen båt etter Sydvestens oppskrift med 3 fot for skrogdraft og fikk ut en AVS på 133, mens jeg i en annen tråd her ble oppgitt 118 for Oceannis 323. Jeg kan ikke skjønne annet enn at også dybden av kjølen har innvirkning på AVS og ikke bare skrogdybden?

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Selvsagt har kjøldybden innvirking, derfor er dette kun retningsgivende noe som også står at lese på siden for kalkulatoren... En må nok gå betydelig dypere tilverks slik som modellen til Mulligan viser om det skal bli "rett".... men denne formelen kan si noe om forskjellen mellom de forskjellige båtene på markedet i dag og mot eldre båter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fant en "Angle of Vanishing Stability Calculator":

http://www.sailingusa.info/cal__avs.htm

Den kalkulatoren var jo interessant. Jeg la inn verdier etter hukommelsen og fikk AVS et sted mellom 125 og 130. Men hva er det egentlig som regnes som ballast? Er det alt som er under vannlinja bortsett fra selve skroget? (eller kanskje inkludert deler av skroget også?) Hvordan i huleste beregner man isåfall ut det? Det blir jo de nederste cm av all innredning, motor, en del av vann og dieseltankene osv. osv Gjettet på 1500 kg inkl kjølen, men har egentlig ingen anelse.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tror nesten du må ta en titt på denne referansen og lese hva som er skrevet der.... forsøkte å finne ut mere om dette selv, men fant ikke noe lesbart på nettet i allefall...

 

Reference: K. Adlard Coles' and Peter Bruce's (editors) Adlard Coles' Heavy Weather Sailing (30th edition) Stability of Yachts in large breaking waves. Chapter 2 pp11-23 International marine, Camden, Maine
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En blir nesten deprimert når en bruker kalkulatoren, og når en sitter med så høye forventninger.Men nei, la inn tallene på capsize formula og får til svar "May be vulnerable to capsizing!!"

Men skrog farten ble jeg fornøyd med, hele 7,62kn.

Stabiliteten må en nok gjøre noe med, mere optimalisering??

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Capsize Screening Formula er nok en meget enkel tilnærming... som i prinsippet er bredden dividert på tredjeroten av deplasementet

 

 

CAPSIZE SCREENING FORMULA (CSF): Some years ago the technical committe of the Cruising Club of America came up with a simple formula to determine if a boat had blue water capability. The CSF compares beam with displacement since excess beam contributes to capsize and heavy displacement reduces capsize vulnerability. The formula is the maximum beam divided by the cube root of the displacement in cubic feet; B/Displ.333. The displacement in cubic feet can be found by dividing the displacement in pounds by 64, of course.

 

The boat is acceptable if the result of the calculation is 2.0 or less but, of course, the lower the better. For example, a 12 meter yacht of 60,000 lbs displacement and 12 foot beam will have a CSF Number of 1.23, so would be considered very safe from capsize. A contemporary light displacement yacht, such as a Beneteau 311 (7716 lbs, 10'7" beam) has a CSF number of 2.14. Based on the formula, while a fine coastal cruiser, such a yacht may not be the best choice for ocean passages.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig et stort og komplisert tema som handler om stabilitet, men også om en hel del andre forhold. Det kan være verd å være oppmerksom at trender i båtverden kan være farlige. Ett eksempel er utviklingen av IOR-klassen. For mange av de meste ekstreme båtene ble dette en katastrofe under stormen i Fastnet race i 1979, hvor de mer konservative båtene klarte seg bedre.

Vi hadde lenge en trend med grunne, høye båter med liten kjølvekt. På 90-tallet forliste en Oceanis m/ tragisk dødsulykke på Bisckaya. Britisk sjørett fastslo at båtens konstruksjon ikke var sjødyktig. Også dagens tendensen med høyt skrog, lav kjølvekt samt lite bæring i baugseksjonen kan nok svekke sjødyktigheten, men som tidligere påpekt - det er volum og lystall som gjelder.

Link to post
Share on other sites

IOR? Ja, hva med LYS som nærmest gir tillatelse til fritt fram. Jeg mener det er den samme utviklingen vi ser nå som da. Og samtidig må vi gå kurs i øst og vest i regi av NSF og blir belært om akkurat dette, det tragiske som skjedde med Fastnet racet-79?. Den andre hendelsen Hobart race var det en annen handycap, som fikk stoppet noen av verstingene av båtene i å delta. Men det ble hendelser der også.

Og ISAF har gitt klar beskjed i år at det verste "baljene" skal lukkes ute. Mange trur det er eldre båter dem mener, men i realiteten så er det noen av det ny dem mener.

Dette klarer dem å renske opp i, med å innføre stabilitetsmålinger i LYS eller begynne med ORC.

Det krever en del forarbeid av LYSkomiteen å få igjennomført dette. Men jeg mener tiden er inne nå, før det tar helt av.

 

Alle er tjent med å ha mere stabile og sjødyktige seilbåter.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Også dagens tendensen med høyt skrog, lav kjølvekt samt lite bæring i baugseksjonen kan nok svekke sjødyktigheten, men som tidligere påpekt - det er volum og lystall som gjelder.

Jeg er enig i at moderne turbåter prioriterer volum, men uenig i at de prioriterer fart. De typiske turbåtene som oceanis, bavaria cr og sun odyssey er ikke spesielt raske. De båtene som er det heter beneteau first, bavaria match og sun fast. Disse er bygd for å seile rask og som positiv bivirkning har de også mye lavere tyngdepunkt. En typisk sammenligning kan være benetau first 40,7 som veier 6900 kg og har 2700 av disse i kjølen som stikker 2,4 meter. Dette er meget stabilt i forhold til beneteau cyclades 39 som er deres charterbåt. Den veier 7350 kg og har 2095 av disse i kjølen som stikker 1,8 meter. Dette er en båt som ikke egner seg spesielt for havkryssing. Men den er likevel kategori A. De har ikke prioritert fart, men derimot volum, volum og volum.

 

Det beste er nok om folk lærer seg å se sånt selv slik at man ikke kjøper en båt der trygghetsfølelsen og seilgleden i hardt vær blir drept. Men folk flest velger gjerne båt etter hva som fungerer best i en messehall på bondelandet midtvinters. Produsentene lager bare det folk vil ha.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at moderne turbåter prioriterer volum, men uenig i at de prioriterer fart. De typiske turbåtene som oceanis, bavaria cr og sun odyssey er ikke spesielt raske. ..................

mvh

Viggo

 

er enig med dig jeanneau.......

 

men jag tycker ikke de prioriterer tur eller cruiser heller.......da hade de haft en helt annet skrogform.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

De er jo fine til kystseiling i rolige vindforhold og er vel egentlig bygd for charter. Mange kabiner og bad, stor åpen cockpit og dusj ute... Fungerer helt fint det. Dessuten må vi jo huske at uansett så er alle disse seilbåtene mye mer stabile og trygge enn f.eks planende motorbåter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det beste er nok om folk lærer seg å se sånt selv slik at man ikke kjøper en båt der trygghetsfølelsen og seilgleden i hardt vær blir drept. Men folk flest velger gjerne båt etter hva som fungerer best i en messehall på bondelandet midtvinters. Produsentene lager bare det folk vil ha.

 

mvh

Viggo

 

En må begynne å lure på om det er jentene våre som har størst invirkning på hvordan båtene skal være, og blir? Og at mannen tier for at han skal få båten han ønsker seg?

 

Jentene ønsker seg volum og praktiske ting inne i båten, men det går utover konstruksjonen.

Og prøver mannen å optimalisere den volumøse konstruksjonen til mere sjødyktig, begynner ting å gå istykker. Selv ved seiling i kystnære områder.

 

Det var bare en tanke, kanskje urettferdig men er det slik?? :sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

En blir nesten deprimert når en bruker kalkulatoren, og når en sitter med så høye forventninger.Men nei, la inn tallene på capsize formula og får til svar "May be vulnerable to capsizing!!"

Men skrog farten ble jeg fornøyd med, hele 7,62kn.

Stabiliteten må en nok gjøre noe med, mere optimalisering??

formeln er en 'veldi' förenkling

 

her er den med en liste på flere vanlige båter........

 

själv har jag 1,70

 

http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall slik at bilselgere henvender seg til kvinnen i et par som kommer for å kjøpe bil. Båtsalg fungerer vel ikke veldig anderledes? Jeg hadde ihvertfall aldri turt å kjøpe en båt som ikke var "godkjent". Er den ikke det, blir jeg nok soloseiler fortere enn jeg skulle ønske.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å kjøpe båt etter behov. Vi drømmer ikke om langtur. Er helt fornøyd med Skagen som langtursmål. Har seilt i Caribia, men tok fly over.

 

Skulle målet vært å færdes på "de store hav", ville andre kriterier lagt til grunn. Hvilken båt vi hadde endt opp med, aner ikke.

 

Derfor er det viktig å sette seg godt inn i "produktene" på forhånd. Og som De Cåsta skrev: ja min kone er strålende fornøyd med båten. I og med uthavn er viktig, har vi en batteribank som tilsvarer et middels kjernekraftverk.

 

Pga batteribanken vår er nok båten selvrettende, og skulle ikke det være nok, holder en tur på systemet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Etter at vi har hatt en volumbåt (so 35) og en performance cruiser (sf40), har min samboer bestemt at:

 

- Vi skal alltid ha båt med løygang i cockpit (hvis mulig)

- Vi skal alltid velge det dypeste kjølalternativet

- Vi skal ha yanmar motor

- Vi skal ikke ha rullestorseil

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å kjøpe båt etter behov.

Jepp det er det viktigaste......... :smiley:

 

 

själv ger jag ikke mye för denne "CE klasse A"..........7 meter bölger o 28 m/s.......

skulle aldrig vilja sitta i noen av desse 'stor-joller' under sådana förhållanden !

 

sen er sikkert statestikken veldi lav för o möte sådant väder, även på en jordomseiling

hvis man sejler litt 'safe routes' :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter at vi har hatt en volumbåt (so 35) og en performance cruiser (sf40), har min samboer bestemt at:

 

- Vi skal alltid ha båt med løygang i cockpit (hvis mulig)

- Vi skal alltid velge det dypeste kjølalternativet

- Vi skal ha yanmar motor

- Vi skal ikke ha rullestorseil

 

Jag trur du er en typisk regattasejler jeanneau.....

 

Jag skulle sagt akk tvärtom.....

 

-skiter i var löygangen sitter....men föredrar o få vekk tamparna fra cockpit

-ang kjölalternativ så vill jag ha relativt lang kjöl....för o få rettningsstabilitet i båten + att den har en positiv

inverkan på den dynamiske stabiliteten !

- vill hellre ha en VP i båten

- har gjerne rullestorseil

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...