Jump to content

Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A


Rastløs

Recommended Posts

Han nevnte at Oceanis 31 var satt til 1400kg og at Bav 31 var rundt 300kg

Som man roper i skogen, får man svar... husk han skulle selge den båten :lol:

Jeg tror heller det har med vinduet i hekken å gjøre. Er ikke forenlig med class A å ha noe sånnt, så nært vannlinjen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er svar jeg fikk fra Normar om hvorfor den har klasse B:

 

"Takk for din henvendelse angående den nye Oceanis 31.

 

Det er riktig observert at båten er klasset i Ocean B. Vi vet faktisk ikke helt grunnen til dette ennå, men vi antar at verftet regner med at båten er best egnet for kystseiling og kryssing av kortere havstrekninger

 

Og at de av den grunn ikke har tatt bryet med en klasse A sertifisering. Vi driver og sjekker dette med verftet nå.

......"

 

CE klassifisering har ofte et tall bak f.eks CE A-8/B-10 der tallet bak henviser til antall personer for hver klasse.

 

Forstår jeg rett mente Oceanis selgeren at Bav32 A sertifiseres med totalt nyttelast 300 kg?

 

Dette må da være lett å sjekke om man tar en titt på spekk/sertifiseringsbrakketen limt på båten, der står det CE og maks kg last.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg rett mente Oceanis selgeren at Bav32 A sertifiseres med totalt nyttelast 300 kg?

CE-regler o CE-regler :crazy:

 

kan det vare så att 300kg avgör om det båten...'ramler' ner i klasse B

 

hvis det er så snäve toleranser......

 

regner konstruktören med fulle tanker ombord?

kansje dette er medtatt hvis tankerne ligger lavt o gynner stabiliteten....men vad händer då med tomme tanker???

 

er 70-80m kjetting+anker+ankerspel medtatt i kalkulasjonen? dette er ju ofte 'options'

 

osv osv

 

jag må si, at jeg begynner og lure mer o mer på CE-sertifisering

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Den ene båten er sertifisert A og den andre B. Hvor mye det betyr for den enkelte, tror jeg er inviduelt. Bavaria er en A båt, til noens forergelse til andres glede. Det samme med Benetau.

 

Når det gjelder hva konkurrenter sier om hverandre, er det mangel på argumenter på eget produkt. Selger jeg produkt

D, sier jeg ingenting om produkt F. Om produkt F ber jeg heller kunden gå til den levrandøren.

 

Ett ord om konkurrenten er et mindre om eget produkt. Gammelt visdomsord. Hvor mye klassifisering A betyr for den enkelte kyst-seiler skal jeg la være usagt.

 

Ellers var jeg på messen idag, tittet spes på Jeanneau 45. Helt uint at Heitman stiller ut en 45 med 2 cabiner. Båten er flott,

burde vært en 3 eller 4 cabiner. En bekjent som solgte sin Bav 46, endte med å kjøpe ny Bav 46. Kjøpte den igår til

en meget hyggelig pris. TIlbudet fra verftet(takk og lov) gikk ut igår. Den båten manglet ingenting. Så for de som stiller opp

i HS i år blir han en farlig utfordrer igjen. Bare det blåser nok. Bav liker seffern mye vind.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på Sjøen for alle i dag og skiltet på B31cr oppga nyttelast til 1000kg, så det er mulig selgeren i Son bør ta seg en tur på Sjøen for alle. :yesnod:

 

SOm jeg skrev, det beste er å lære seg sitt eget produkt. Ikke imp av båtbransjen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det rimer vel greit. Hanse hadde vært aktuelt, hvis de hadde hatt en annen løsning på 430. Den aktern er ikke bra.

 

Jeg aner ikke hvordan det er å seile Hanse (og da tenker jeg turkomfort og ikke de siste 0,3 knopene), men jeg synes designen er tilltalende. Kvaliteten ser umiddelbart ut til å være tilsvarende de andre budget merkene. Jeg var ombord i 400en og bet meg merke i at det var bare en sideventil som kunne åpnes (over byssa). Er også litt skeptisk til innfestningen av vinduene før det er blitt bevist at dette funker og ikke fører til lekkasje over tid.

Klarer Nelson å behandle kundene like bra som Lunde blir det nok fort mange Hanser på fjorden.....

Link to post
Share on other sites

Klarer Nelson å behandle kundene like bra som Lunde blir det nok fort mange Hanser på fjorden.....

 

Det tror jeg også, og uten å være for stor spåmann. Hanse tar de kundene som ønsker litt ekstra inne seilegenskaper.

Betal stand-personalet litt mer å få noen som er litt mer erfarne. Å slenge litt om konkurrentene er ikke bra.

 

Når det gjelder 430 liker jeg den veldig godt. Men de stiller den med helt åpen hekk. Det egner seg godt på en racer, men

en Hanse som ikke stiller i den klassen burde den vært delvis lukket. Flott båt, med sleider i masten, trenger en ikke

rullestor. El fall-winch holder.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den ene båten er sertifisert A og den andre B. Hvor mye det betyr for den enkelte, tror jeg er inviduelt. Bavaria er en A båt, til noens forergelse til andres glede. Det samme med Benetau.

Det vil bety litt. De fleste mener jo at en ce A båt er tryggere enn en ce B. Hadde jeg vært selger ville jeg ihvertfall brukt klassifisering som et argument for eget produkt.

Når det gjelder hva konkurrenter sier om hverandre, er det mangel på argumenter på eget produkt. Selger jeg produkt

D, sier jeg ingenting om produkt F. Om produkt F ber jeg heller kunden gå til den levrandøren.

Ett ord om konkurrenten er et mindre om eget produkt. Gammelt visdomsord. Hvor mye klassifisering A betyr for den enkelte kyst-seiler skal jeg la være usagt.

Her er jeg enig. Hanse røk ut av diskusjonen på en messe i 2002 da selger omtalte nabobåtene som campingvogner.

Ellers var jeg på messen idag, tittet spes på Jeanneau 45. Helt uint at Heitman stiller ut en 45 med 2 cabiner. Båten er flott,

burde vært en 3 eller 4 cabiner.

Noen produkter kan være lagd for forskjellige målgrupper. Jeg syns det er mer interessant med 2 enn 4 kabiner fordi jeg som båtboer vil ha en stor eierkabin. Dette har jeanneau tenkt på. På mange modeller går det an å flytte de skottene som deler kabinene foran og bak slik at man selv i løpet av et par timer kan "bygge" båten om fra 2 til 3 eller 4 kabiner. Dette er mulig på den sf 43'en som jeg holder på med og på de jeanneau 45 som er til salgs med charteravtale i Bergen. Tanken er at man kan ha mange lugarer når båten er charterbåt, men så gjøre den om til "owners version" når den er ferdig som charterbåt evt når barna blir voksne og flytter ut. Dette er altså mulig, men de som bare kjøper båt etter hva som er "billigst i verden" rekker ikke å tenke tanken på dette. Det er vel uansett fullstendig uaktuelt for de som bytter båt hvert annet år.

 

Hvis jeg vil ha en 45 foter med to lugarer, har bavaria noe som passer? Nei.

Hvis du vil en en med fire lugarer, har jeanneau noe som passer? Ja.

 

En bekjent som solgte sin Bav 46, endte med å kjøpe ny Bav 46. Kjøpte den igår til

en meget hyggelig pris. TIlbudet fra verftet(takk og lov) gikk ut igår. Den båten manglet ingenting. Så for de som stiller opp

i HS i år blir han en farlig utfordrer igjen. Bare det blåser nok. Bav liker seffern mye vind.

Hvis kjølen ikke knekker.... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at forskjellen om en båt blir klassifisert som A eller B ikke nødvendigvis utgjør den store forskjellen i reell sjøsikkerhet. Kanskje som å sammenligne en person på 98 kilo med en på 102. En marginal forskjell i vekt, men menst den ene stiller i 0-100 kilosklassen så stiller den andre i 100-200 kg's klassen... Hvis en skal virkelig seile på havet bør en vel velge en båt som klarer kravet til kategori A med god margin.

 

Var forøvrig på messa i dag og besøkte både 37- og 40 foteren til Hanse. Ble veldig imponert av størrelsen på badet i 37-foteren. Ellers ble jeg ikke så veldig imponert over selgeren som ikke helt viste om Oceanis og Sun Odyssey, og måtte spørre om hvilke produsenter som lagde disse...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kjølen knekker nok ikke. :wink:

 

Jeanneau, jeg forstår godt dine ønskemål. Jeg prøvde meg på bytte inn Bav i en større i høst. resloutt nei fra kona. 42 er stort nok. Egentlig er jeg enig, men har vel funnet løsningen. Salongløsningen er ikke etter min løsning optimal. Når resten av familien koser seg med tv, da tar jeg frem mine båtblad/bøker. Kunne tenkt å trekke meg tilbake. Var villig til å betale for det, men fruen satte benet ned.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På mange modeller går det an å flytte de skottene som deler kabinene foran og bak slik at man selv i løpet av et par timer kan "bygge" båten om fra 2 til 3 eller 4 kabiner.

 

Dette gjelder nok ikke 45DS, har man valgt 2 lugarer så blir det 2 lugerer. Det er ihvertfall en flott båt.

Link to post
Share on other sites

Det rimer vel greit. Hanse hadde vært aktuelt, hvis de hadde hatt en annen løsning på 430. Den aktern er ikke bra.

Hekken på 430 er jo noe av det nydeligste meg den båten :smiley: mulig man kan få en kasseløsning å sette inn der for å lukke hekke (burde ihvertfall være mulig å bestille det) åpen hekk er jo vakkert ,moderne og sikrere enn lukket men så var det dette med smak og behag da

 

Hva skal man med en 45 foter hvis man ikke trenger mer enn 2 lugarer ? :-)

Hva skal man med 150kvm hus og 50kvm stue når man bare er 2-4 i familien , jo det er gjerne slik at noen vil ha mange dasser og mange lugarer mens andre vil ha ett dass og akkurat nok soverom samt stor stue.

 

......

Link to post
Share on other sites

Hva skal man med en 45 foter hvis man ikke trenger mer enn 2 lugarer ? :-)

Hva skal man med enebolig hvis man ikke har barn som bor hjemme?

 

Kjølen knekker nok ikke. :wink:

Hvordan kan du vite det?

Jeanneau, jeg forstår godt dine ønskemål. Jeg prøvde meg på bytte inn Bav i en større i høst. resloutt nei fra kona. 42 er stort nok. Egentlig er jeg enig, men har vel funnet løsningen. Salongløsningen er ikke etter min løsning optimal. Når resten av familien koser seg med tv, da tar jeg frem mine båtblad/bøker. Kunne tenkt å trekke meg tilbake. Var villig til å betale for det, men fruen satte benet ned.

Det er akkurat derfor vi satte grensa ved 43 fot. Noe større blir uhåndterlig. Spesielt hvis man syns det er nok med en propell. :wink:

Vi kommer til å sette opp 43'en med tre lugarer og eierlugar foran. Dette fordi vi ikke vil sove vegg i vegg med varmeapparatet. I den ene av akterlugarene tenker vi å fjerne putene for å benytte den som stuerom. Skal derfor prøve å bygge noe kassegreier som skal være enkelt å ta bort når båten skal regattaseiles. Den andre akterlugaren som har egen inngang til det bakerste badet vil benyttes som gjesterom.

 

Er vi akkurat passe OT nå?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Var forøvrig på messa i dag og besøkte både 37- og 40 foteren til Hanse. Ble veldig imponert av størrelsen på badet i 37-foteren. Ellers ble jeg ikke så veldig imponert over selgeren som ikke helt viste om Oceanis og Sun Odyssey, og måtte spørre om hvilke produsenter som lagde disse...

 

Mener jeg var ombord sammen med dere i Jeanneau 45. Men kan ta feil :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...