Jump to content

Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A


Rastløs

Recommended Posts

Dette gjelder nok ikke 45DS, har man valgt 2 lugarer så blir det 2 lugerer. Det er ihvertfall en flott båt.

 

Jeg tror man velger den fleksible løsningen ved å bestille 4-lugars. Når man gjør den til to-lugars versjon vil den se litt "enklere" ut enn den som er bestillt som 2-lugars. På forrige ds-modell var det iallefal slik. Sjekk denne annonsen: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12554544

 

Beskrivelse

 

Nydelig praktisk båt med et hav av plass.

Lys trivelig salong med store vinduer og god utsikt. 2-3-4 lugarer etter ønske, kan endres med enkle håndgrep.

2 delikate bad, og eget dusjkabinet.

Båten har ny løpende rigg, og er nyoppusset.

Enkel båt å seile, all seilbetjening skjer i cocpit og kan fint handteres av en person. Dekksalong - meget komfortabel for alle forhold.

Den ideelle langtur båt. Da er ex mva en meget gunstig løsning.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sitat: (TMS @ 01.03.08 22:13)

Hva skal man med en 45 foter hvis man ikke trenger mer enn 2 lugarer ? :-)

 

 

 

 

 

 

Nettopp, da har man ikke behov for enebolig lenger.....

Hvis alle hadde tenkt sånn ville eneboligene vært billigere og boligmarkedet kollapset med katastrofale virkninger for folk flest. Dermed ville vi ikke hatt råd til disse dyre båtene.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvis alle hadde tenkt sånn ville eneboligene vært billigere og boligmarkedet kollapset med katastrofale virkninger for folk flest. Dermed ville vi ikke hatt råd til disse dyre båtene.. :smiley:

 

Det er riktig, men barna våre hadde hatt råd til å kjøpe seg boliger med plass til mange barnebarn....

TMS

Link to post
Share on other sites

Er man klasse A med 3 lugarer og klase B med 2?

Eller er man B med 3 bad og A med 4?

 

Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. :cheers:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. :cheers:

 

 

En klassifisering går på stabilitet. Antall mennesker i cockpit kan selvfølgelig innvirke. ØL i kjølsvinnet, er i bedringens

tegn.

 

Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual"

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual"

 

I gummijolla jeg kjøpte i fjor, var det ingen GZ kurve i Owner manualen? :lol:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Veritas om dette, det skal være med en GZ kurve over båten i båtens "Owner maual"

Sitter i båten med manualen. Det ser ut som at jeanneau driter i hva Veritas mener. Derimot står det at Maximum load er 5952 lbs. Er det Liter BruS?

 

Dessuten har heitmann skrevet i utleieinstruksjonene at "ved seiling i hard vind og grov sjø skal alle benytte redningsvester". Det var jo betryggende. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Klasse A med fire bad og tre kasser øl hvis disse er på boks og ikke glassflaske. Klasse B hvis man har et bad i baugen men kun har kaldt vann i dusjen på badeplatformen. Klasse C hvis kjølen er knukket og roret kan brukes som spade. :cheers:

 

Og det forutsetter selvfølgelig at både mannskap, evt. klær, badet og boksene med øl er CE-merket!

Hvis noe ombord ikke er CE-merket, havner båten automatisk i den ukjente kategorien E (Excluded).

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har foresten en walker bay jolle. Den er kategori D. Siden den er amerikansk har den også et skilt der det står at om man ikke følger bruksanvisning kan man bli alvorlig skadd eller i verste fall dø av å bruke jolla... :cryin:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvor lengre eller større båten er, mindre AVS behøves det for å komme i Klasse A. Mener jeg å ha lest en plass?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Mener å ha forstått at det er STIX indeks (+ minimum AVS) som nå er standarden for klassifisering, ISO 12217-2.

 

Dette er forøvrig en glimrende tråd for å lese om stabilitet: http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=13569

 

Sjekket for en tid tilbake STIX for båter rundt 30-35 fot. Enig at GZ-kurver og STIX burde vært obligatorisk å oppgoi fra produsentene. De sitter på tallene.

 

Dette (se under) er i hovedsak tallene som benyttes til å beregne STIX. I tillegg kan man trekke fra poeng for luker etc...

 

Overall Hull Length

Length Waterline

Flooded Buoyancy (Y/N)

Beam Waterline

Beam

Displacement MSC

Displacement Max

Height of CE above DWL

Height of CLR below DWL

Angle of vanishing stability

Downflooding angle, (Afl)

GZ at downflooding angle

GZ at 90 degrees

Sail Area

Area to flooding (Agz)

Area to AVS

Redigert av aquilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne boken anbefales:

 

51Bgzc74BnL._SL500_AA240_.jpg

Seaworthiness: The Forgotten Factor, av C. A. Marchaj er en klassisk analyse av hva som egentlig (bør) menes med sjødyktighet, og hvilke faktorer som innvirker på denne. Kanskje litt teknisk, men anbefales virkelig for de som ønsker en nærmere innføring i emnet.

 

Linky: http://www.amazon.com/Seaworthiness-Forgot...1389&sr=8-1

 

Hint: Leses helst når man faktisk er om bord i en seilbåt. Da forstår man virkelig hva det er forfatteren vil frem til :sailing:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Det ikke så mange tenker på er hvordan man laster båten , laster man høyt og tungt så skjer det noe radikalt med stabiliteten.

De som er på langtur for å ta et eksempel har ofte ekstra vann og drivstoff med seg og ofte er dette stroppet fast på dekk , da snakker vi gjerne et par meter over vannlinjen og de fleste vet vel hva som skjer med stabiliteten ved å installere rullestorseil og f.eks en radar i masten uffuffuff.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen beregninger som viser hvor stor utslag en radar på 9,5 kg (Raymarine 2kW) og et feste på et par kg utgjør på stabilteten på en 4 meter bred båt på rundt 8-9 tonn. Vi snakker her om ca. 12kg som er montert midt på masten og mastehøyden over dekk er vel 14-16 meter vil jeg tro.

 

Og hvor mye mere veier en rullmast kontra en vanlig mast og hvordan blir dette med tanke på at rullestorseil normalt er en del mindre i areal enn et vnli seil med tanke på stabilitet under seil.. på 40 fots cruiser så er et rulleseil rundt 35-37m2 og vanlig tett over 40.... om genoan er "hovedmotoren".

 

Etter som jeg tolker Enzo her så vil dette ha dramtiske følger for stabiliten på en båt... Det kunne vært greit med noen fakta beregninger her slik at vi kunne se den reelle forskjellen på stabilteten under seil på slike turbåter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så du posten jeg linket til ?

 

Er noen dokumenter jeg fikk tilsendt , står Nils Nordenstrøm nede på de , vet ikke eksakt hva det sto på det ene bildet men det er vist 28% endring i stabilitetskurve ved å installere rullegenoa og rullestorseil.

For en båteier med rett over 20% i kjølen så er vel ikke dette så hyggelig lesning om han har mye tjafs i masten

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er noen dokumenter jeg fikk tilsendt , står Nils Nordenstrøm nede på de , vet ikke eksakt hva det sto på det ene bildet men det er vist 28% endring i stabilitetskurve ved å installere rullegenoa og rullestorseil.

Nils Nordenstrøm er leder av teknisk utvalg i Norges Seilforbund (NSF). Jeg har en mistanke om at dokumentene du fikk tilsendt er hentet fra pensum for første del av NSFs sikkerhetskurs for havseilere.

 

Jeg tror vi kan gå ut fra at opplysningene faktisk stemmer, Sydvesten.

 

En radar i kakeboks som står midt på masta, et vått storseil som ligger innrullet i masta, en våt genua som er rullet opp på forstaget. Legger du det sammen så er det faktisk så det merkes på stabiliteten. Lange vektarmer er ikke til å spøke med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...