Rastløs Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Jeg sitter å ser på brosjyren på den Nye Beneteau Oceanis 31. Specen ser jo i og for seg ganske lik ut som Bavaria 31. Bavaria 31 har imidlertid fått CE klasse A mens Oceanis har klasse B. Hva er det som utgjør forskjellen mon tro ? Quote Link to post
Herman Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Det har fint lite med den specen du ser i salgsmaterialet å gjøre. Ihvertfall hvis man bare ser på det man får utdelt på båtmesser eller finner på nettet. Det dreier seg vel mer om konstruksjonsmetode, vindusstørrelser, cockpitvolum, vertikal avstand fra cockpitdørk til nedgang, stabilitetskurve, innfesting og styrke på riggen, seilareal, deplasement. Altså saker man i liten grad kan gjøre noe med eller ettermontere. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Rastløs Posted February 25, 2008 Author Share Posted February 25, 2008 (edited) - men allikevel pussig. To båter beregnet for samme marked, og den ene kan teoretisk sett gå på verdens havene, mens den andre må stanse ved Færder Jeg vet jo at mange Beneteauer trives best med tidlig reving, men synes det allikevel er rart at Beneteau ikke gjør seg umaken å gjøre det som skal til for å få den i samme CA klasse som sine naturlige konkurrenter. Rent praktisk tror jeg ikke jeg hadde følt meg så mye mere trygg i en Bavaria 31 eller Hunter 31 på åpent hav. - Sikkerheten er vel +/- den samme skulle jeg tro. Derfor ; de detaljene som skiller hadde det vært morsomt å visst mer om Edited February 25, 2008 by Rastløs (see edit history) Quote Link to post
runes Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Det var det samme med den forrige modellen - 323, den hadde også klasse B, mens sammenlignbare modeller hadde klasse A. Antar det har en naturlig, bagatellmessig forklaring, men jeg vil påstå at dette kan hemme salget. Jeg fikk iallefall kommentarer på dette når jeg solgte min 323, hvorpå en potensiell kjøper mente han valgte et annet merke pga CE klassifisering. Jeg sender en mail til Normar og gir dere svar om jeg får noe..... Quote Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
alidal Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Sikkert pga. de har lagt for mye vekt på boplass.............. :wink: Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 På seilbåter i den størrelsen er det ofte stabilitetskravene som gjør at man ikke oppnår kategori A. Man kan f.eks sammenligne jeanneau's sun odyssey 32 kontra sun fast 32. Dette er identisk båt men sf har dypere kjøl og høyere rigg. Så vidt jeg husker er so 32 kategori B, mens sf 32 er kategori A. Dvs at båtens tyngdepunkt er avgjørende. En annen ting er at kategori A er alt for lett å oppnå... mvh Viggo Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NilsPils Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 En annen ting er at kategori A er alt for lett å oppnå... Er litt enig her. Forskjellen på de forskjellige designkategorier ligger i mange konstruksjonsdetaljer, som Herman også bemerker. Etter å ha gått detaljert gjennom de fleste relevante ISO-standardene, er jeg enig i at designkategori er lett å oppnå, ikke minst når det gjelder styrke og stivhet i skroget. Jeg ville også blitt svært skeptisk dersom en seilbåt av en størrelse som burde vært havgående bare er designkategori B. Nå har jeg ikke mye greie på seilbåter, men er kanskje 31 fot i minste laget for å krysse de store verdenshavene? Må det ikke være ekstremt ruskete dersom en må stoppe ved Færder med kategori B? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Xtian Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Jeg sitter å ser på brosjyren på den Nye Beneteau Oceanis 31. Specen ser jo i og for seg ganske lik ut som [andre 31-fotere på markedet]. [Andre 31-fotere på markedet] har imidlertid fått CE klasse A mens Oceanis har klasse B. Hva er det som utgjør forskjellen mon tro ? En mulighet kan jo være at Beneteau rett og slett er ærligere enn andre produsenter, eller? På den annen side, så ser jeg av spesifikasjonen at f.eks. Bavariaen stikker noe dypere (1.87 mot 1.80) og er ca 700kg tyngre. Hvor mye av denne ekstra tyngden som sitter i kjølen, vet jeg ikke for kjølvekten holder Beneteau helt kjeft om tydeligvis. Vet ikke om noen har klart å fritte den opplysningen ut av dem? Så jeg tipper forskjellen ligger i stabiliteten og rettende moment. Mulig Bavaria rett og slett har laget en mer sjødyktig båt. Men hvis du vil ha Beneteau i den størelsen CE klasse A, så har du jo First 31.7. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sun Flyer Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Mulig Bavaria rett og slett har laget en mer sjødyktig båt. Men hvis du vil ha Beneteau i den størelsen CE klasse A, så har du jo First 31.7. Her illustreres poenget som mange ikke vil forstå, nemlig at en cruiser-racer ofte er tryggere turbåt enn en ren cruiser. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Men hvis du vil ha Beneteau i den størelsen CE klasse A, så har du jo First 31.7. Christian 8-) First 31.7 er så vidt innenfor A, og det bare så vidt. Monterer du duppeditter litt feil på denne, så er den fort en klasse B? Ligger ikke den på ca 112 på Stabilitets indexen? All denne uviten om CE Klassene kommer av at Scandinavisk måling av handycap ikke måler stabilitet. Dermed har det blitt nærmest fritt fram for båtprodusentene å hemligholde stabiliteten på båtene. Og mange er veldig lite opptatt av dette. Og jeg håper at denne tråden tar den helt ut om dette? Men heldigvis har det skjedd en vist framgang på dette område. Og jeg håper det blir ORC internasjonal i Scandinavia, som måler stabilitet eller at LYS begynner å måle stabilitet på LYS Advance. Da først våkner seilbåtfolkene og produsentene av seilbåtene må begynne å tenke mere stabilitet. For det går virkelig mange båter som er helt på grensen til CE klasse A. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Kosmix Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Over Atlanteren i 31 fot (First 31.7) Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 (edited) Over Atlanteren i 31 fot (First 31.7) Det er ofte "hermetikken" som blir stuvet i kjølen som berger stabiliteten på slike turer. Prøv turen med en som ikke har lastet? Jo jeg kjenner skipperen godt og vet om båten også godt. Og har sett den både forran meg som bak meg på flere race her til lands. Meget dyktig skipper og kjenner sin båt godt. Edited February 25, 2008 by De Cåsta (see edit history) Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Oystein. Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 en oceanis 323 har en gz kurve på 118 grader jeg tror grensen til klasse a ligger på 120 grader og at det er stabilitet som er det viktigste for hvilken klasse båten har Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 (edited) Det er ikke bare First,en som ligger lavt, selv min egen synest jeg ligger også for lavt på Stabilitets indexen. Og mener at flere merker ligger på samme område. Derav tror jeg at flere Cruiser har kommet med kortere mast med mindre seilareal, nå i det siste. Klippet: "Det anbefales at arrangøren sjekker at deltagende båter oppfyller ORC’s ”stability index” (OSR 3.04.3). Stability index står på alle IMS-sertifikater, og hvis båten ikke har et IMSsertifikat kan man sammenligne med søsterbåter. Minimum Stability Index for forskjellige OSR kategorier er vist i tabellen: OSR Kategori Minimum Stability Index ISO Category Kat.0 120 Kat.1 115 A Kat.2 110 A Kat.3 B Kat.4 C De fleste solide turbåter oppfyller kravet til Stabilty Index for OSR kategori 2, men en del regattabåter og mange mindre båter oppfyller ikke kravet." Link til dokumente her som er mere forståelig: http://www.seiling.no/files/%7BF89AECAD-A4...3452464D%7D.pdf Edited February 25, 2008 by De Cåsta (see edit history) Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 (edited) Det er ikke bare First,en som ligger lavt, selv min egen synest jeg ligger også for lavt på Stabilitets indexen. Og mener at flere merker ligger på samme område. Derav tror jeg at flere Cruiser har kommet med kortere mast med mindre seilareal, nå i det siste. Vi ser at båtene får større bredde nå en tidligere, samtidig kryper kjølvekten.. Har også lagt merke til at mastene blir lavere. Og ser at antall personer ombord også for konsekvenser for sertifiseringen. Interesant tema som er av et sikkerhetsmessig aspekt. Edited February 25, 2008 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
baatsman Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 (edited) OMEGA 42 Lengde over alt 12,80 meter Lengde i vannlinjen 10,00 meter Bredde 3,10 meter Dybdegående 1,67 meter Deplasement 7.400 kilo Kjølvekt (forsinket jern) 3.750 kilo LYS 1,23 uten genua, 1,24 med genua Mastelengde 18.5 m(høyde over havet?) BAVARIA 42 Dimensjoner: Lengde 1299 cm, LH 1283 cm, LVL 1140 cm, Bredde 399 cm, Vekt 9200 kg, Dyptgående 180-210 cm, Kjølvekt 3000 kg, Seilareal 93 kvm Mastelengde 18 m(høyde over havet) Nå har jeg hentet litt fra "2 verdener". Bavaria med sin bredde(som cruisere) samt en elegant eldre smal dame Omega. Bredde kontra kjølvekt. Edited February 25, 2008 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Vi ser at båtene får større bredde nå en tidligere. Har også lagt merke til at mastene blir lavere. Og ser at antall personer ombord også for konsekvenser for sertifiseringen. Interesant tema som er av et sikkerhetsmessig aspekt. Jeg mener at dette tema om stabilitet må bli mere allmentkjent, for dette dreier seg om sikkerhet om båten. Og som forteller hvordan båten din er? Jeg selv er veldig opptatt av dette. Prøver selv å øke stabiliteten på min egen båt med optimalisering og trimming av båten. Og putter absulutt ingen ting av "duppe ditter" oppe i masten, pga dette. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Kosmix Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Også lukene kan visst være med på å skille mellom klasse A og B Eksempel: http://en.lewmar.com/products/index.aspx?l...1&page_id=5 Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 OMEGA 42 Lengde over alt 12,80 meter Lengde i vannlinjen 10,00 meter Bredde 3,10 meter Dybdegående 1,67 meter Deplasement 7.400 kilo Kjølvekt (forsinket jern) 3.750 kilo LYS 1,23 uten genua, 1,24 med genua Mastelengde 18.5 m(høyde over havet?) BAVARIA 42 Dimensjoner: Lengde 1299 cm, LH 1283 cm, LVL 1140 cm, Bredde 399 cm, Vekt 9200 kg, Dyptgående 180-210 cm, Kjølvekt 3000 kg, Seilareal 93 kvm Mastelengde 18 m(høyde over havet) Nå har jeg hentet litt fra "2 verdener". Bavaria med sin bredde(som cruisere) samt en elegant eldre smal dame Omega. Bredde kontra kjølvekt. Omega,en klarer sansynlig en "Roll over" men Bavaria,en skal virkelig slite med å klare det like fort som Omega,en. Vist Bavaria,en klarer det i hele tatt? Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
baatsman Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Omega,en klarer sansynlig en "Roll over" men Bavaria,en skal virkelig slite med å klare det like fort som Omega,en. Vist Bavaria,en klarer det i hele tatt? Akkurat det forsøket blir jeg ikke med på. Men det er klart å rette en båt med bredde 4 m og lengde 13 m og en kjølvekt på rundt 30%. Men dette er int for det er slik nye cruisere blir laget av de forskjellige produsentene. Men i mine yngre dager gjorde vi et forsøk med en Sirius(Albin). Vi seilte i bra vind, hadde 2 kompiser som klatret opp på salingen. Kan tro broachen kom fort. Pga at jeg hadde nok med å holde meg fast til roret, fikk jeg ikke sjekket om vi nedi, men den spratt relativt fort opp igjen. 4. mann likte seg ikke så det ble det ene forsøket. Dette ble gjordt etter at masten på Cutteren brakk i NM. Men forsøket ga oss noen svar. IKKE GJØR SAMME ØVELSE HVIS DU ER USIKKER PÅ RESULTATET: Quote Vi sees! Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Også lukene kan visst være med på å skille mellom klasse A og BEksempel: http://en.lewmar.com/products/index.aspx?l...1&page_id=5 Det er vel for at den skal tåle significant bølgehøyde: "Wave height up to approx 7 m." og 28 m/s vind i CE A. Om dette i : RORC safety and Stability indices. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 (edited) kjølvekt pårundt 30%. Men dette er int for det er slik nye cruisere blir laget av de forskjellige produsentene. Jeg er litt heldigere, har 32% kjølvekt? Edited February 25, 2008 by De Cåsta (see edit history) Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 OMEGA 42 Lengde over alt 12,80 meter Lengde i vannlinjen 10,00 meter Bredde 3,10 meter Dybdegående 1,67 meter Deplasement 7.400 kilo Kjølvekt (forsinket jern) 3.750 kilo LYS 1,23 uten genua, 1,24 med genua Mastelengde 18.5 m(høyde over havet?) BAVARIA 42 Dimensjoner: Lengde 1299 cm, LH 1283 cm, LVL 1140 cm, Bredde 399 cm, Vekt 9200 kg, Dyptgående 180-210 cm, Kjølvekt 3000 kg, Seilareal 93 kvm Mastelengde 18 m(høyde over havet) Nå har jeg hentet litt fra "2 verdener". Bavaria med sin bredde(som cruisere) samt en elegant eldre smal dame Omega. Bredde kontra kjølvekt. Man må jo også se litt på hvor kiloene er plassert. Omegaen trenger mer vekt i kjølen fordi den er såpass grunn og at den mangler skrogstabilitet når den er så smal. Her er sf 40: Lengde 12,20 m Bredde 3,95 Vekt 7300 kg Ballast 2620 kg Dybde 2,4 Seilareal på kryss 94,2 kvm Lys 1,29 Denne kjølen: Veier omtrent det samme som denne: Hvilken er mest effektiv? Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 En mulighet kan jo være at Beneteau rett og slett er ærligere enn andre produsenter, eller? På den annen side, så ser jeg av spesifikasjonen at f.eks. Bavariaen stikker noe dypere (1.87 mot 1.80) og er ca 700kg tyngre. Hvor mye av denne ekstra tyngden som sitter i kjølen, vet jeg ikke for kjølvekten holder Beneteau helt kjeft om tydeligvis. Vet ikke om noen har klart å fritte den opplysningen ut av dem? Så jeg tipper forskjellen ligger i stabiliteten og rettende moment. Mulig Bavaria rett og slett har laget en mer sjødyktig båt. Men hvis du vil ha Beneteau i den størelsen CE klasse A, så har du jo First 31.7. Christian 8-) 31.7 er vel helt marginal: Sjekk 'STABILITY DATA' i midtre kolonne på dette IMS-målebrevet: CALCULATED LIMIT OF POSITIVE STABILITY: 107.7 DEGREES RATIO STABILITY CURVE AREAS, POSITIVE/NEGATIVE 1.506 (hvilket betyr at den er omtrent like stabil opp-ned som rettvendt). Sammenlign f.eks. med M(umm) 30: CALCULATED LIMIT OF POSITIVE STABILITY: 131.9 DEGREES RATIO STABILITY CURVE AREAS, POSITIVE/NEGATIVE 5.322 Quote Link to post
Xtian Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 31.7 er vel helt marginal: [...]CALCULATED LIMIT OF POSITIVE STABILITY: 107.7 DEGREES RATIO STABILITY CURVE AREAS, POSITIVE/NEGATIVE 1.506 No vart æ skræmt, ja! First 31.7 er den båten vi hadde endt opp med, om vi hadde hatt bred nok båtplass. Tror særlig det siste tallet illustrerer hvorfor stor bredde ikke nødvendigvis er noe pluss for sikkerheten, og at verden ikke nødvendigvis går fremover på alle punkter hvis man sammenligner med eldre turbåter. Det å få lurt en GZ-kurve ut av produsentene har jo ofte vist seg å være enda vanskeligere enn å fritte ut av dem hvor mye kjølen egentlig veier. Christian 8-) Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.