Jump to content

Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A


Rastløs

Recommended Posts

-skiter i var löygangen sitter....men föredrar o få vekk tamparna fra cockpit

-ang kjölalternativ så vill jag ha relativt lang kjöl....för o få rettningsstabilitet i båten + att den har en positiv

inverkan på den dynamiske stabiliteten !

- vill hellre ha en VP i båten

- har gjerne rullestorseil

 

:smiley:

Korte kjøler putter dem på for det blir billigst for produsent og kjøper, men bryr seg ikke om konsekvensen av egenskapene dette skaper, bare at den er så vidt innenfor kravene til CE.A Kat.2.

Motorer er det som er billigst i innkjøp.

Rullestorseil har kommet for å bli, men dette gjør at mastene blir kortere og kortere i høyde for at den skal komme igjennom kravene til CE.(Stabilitet 110)

 

Hva om det blir standar med radar i mastene, hvor korte blir mastene da?

 

Og vist dette skal få lov til å fortsette, hva sitter en igjen med da av seilbåt?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

hva sitter en igjen med da av seilbåt?

 

Nå er du farlig nær å pådra deg adskillig vrede.

 

Slik jeg ser det er det to typer seilbåteiere.

-De som synes seiling er toppen av alt.

-De som vil ha størst mulig innredning og fortelt.

Ikkeno gæernt med noen av dem så vidt jeg kan bedømme.

 

Jeg kjenner noen med rullemast.

De har to ting til felles.

Rullemekanismen har satt seg fast, og de skal ikke ha det på neste båt. Jeg tror nok at rullemasta innen kort blir avløst av kraftige elektriske fallvinsjer. Det er bare ulemper med rullemasta. Den er for tung, den er for utsatt for feil og den tar vekk alle muligheter for trim.

Link to post
Share on other sites

Motorer er det som er billigst i innkjøp.

der tror jag du tar feil De Cåsta.......

 

dom våger ikke putte i en 'no name-maskin' då blir båtarna svårsålda även om båten blir billigare !

för en förstegangskjöper av seilbåt...som har null erfaring av sejling, han känner ändå til

dom store motorfabrikaten........

 

De har to ting til felles.

Rullemekanismen har satt seg fast, og de skal ikke ha det på neste båt. Jeg tror nok at rullemasta innen kort blir avløst av kraftige elektriske fallvinsjer. Det er bare ulemper med rullemasta. Den er for tung, den er for utsatt for feil og den tar vekk alle muligheter for trim.

det skulle jag oxo kunne tenke mig.......

 

ett enkelt winchsystem med lazybag........ikke dumt

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner noen med rullemast.

De har to ting til felles.

Rullemekanismen har satt seg fast, og de skal ikke ha det på neste båt. Jeg tror nok at rullemasta innen kort blir avløst av kraftige elektriske fallvinsjer. Det er bare ulemper med rullemasta. Den er for tung, den er for utsatt for feil og den tar vekk alle muligheter for trim.

 

Jeg kan også komentere dette. Var 2 turer ute i Atlanteren i fjor. Siste gang med kjølbåt av et kjent merke, oog med rullestorseil.

 

Eieren var med, som nettopp hadde kjøpt båten og hadde liten seilerfaring.

 

Det var ikke akterstagstrammer, men ble satt på omgående av meg med noen billige blokker. Da fikk en litt trimme muligheter.

 

Vi havnet i tøffere vær, prøvde å flate ut seilet, men håpløst nesten. Endte opp med kiling i rullen. (triradial storseil)

 

Eieren skulle aldri ha rullestorseil mere, og skjønte alvore med å ikke få inn storseilet når en først har havnet i drittværet ute i det store havet. Når nærmeste havn ligger flere dager unna.

 

Alternativet er å skjære ned seilet med kniv, men hvem har lyst til å klatre opp i masten i slikt vær?

 

For vår del fikk vi lirket løs floken etter en tid. Men å stå opp mot vinden i slik vind og bølger, glemmer en ikke? Med rull er det store sjanser for at ting kan gå galt, alt for stor. Gjentatte ganger.

 

Rullesystemet er for dårlig og det går faktisk fortere å greiere med 2 eller 3 lines revesystem inn til cocpit.

Og har også mere tro på elektriske vinsjer tar over på fall og reveliner, i stede for rulle systemet.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

der tror jag du tar feil De Cåsta.......

 

dom våger ikke putte i en 'no name-maskin' då blir båtarna svårsålda även om båten blir billigare !

för en förstegangskjöper av seilbåt...som har null erfaring av sejling, han känner ändå til

dom store motorfabrikaten........

 

 

det skulle jag oxo kunne tenke mig.......

 

ett enkelt winchsystem med lazybag........ikke dumt

 

Alle det gangene jeg har kjøpt båter, motorbåt som seilbåt. Har ikke kona mi spurt engang om hvilken farge motoren hadde.

 

Og jeg har følelsen for at hun bestemmer over 50% av hva som skal kjøpes eller ikke. Bare at båten passer henne intriørmessig og med sitt volum.

 

Og tror nok produsentene har skjønt det?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det flere forskjellige rullestystmer. Både utenpå mast, samt i bom. Jeg har akterstagsstramemmer som jeg

bruker winchehåndtak på . Hadde bananbøy i masten, da låste rullestor seg. jeg må slippe opp ved reving.

 

I tilegg prøver jeg å være nøye med å rulle inn storn etter "klokka". motsatt har den en tendens til å gå tregere, blir større motstand.

 

Enkle forhåndsregler. Blir nok rullestor på meg neste gang også. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det flere forskjellige rullestystmer. Både utenpå mast, samt i bom. Jeg har akterstagsstramemmer som jeg

bruker winchehåndtak på . Hadde bananbøy i masten, da låste rullestor seg. jeg må slippe opp ved reving.

 

I tilegg prøver jeg å være nøye med å rulle inn storn etter "klokka". motsatt har den en tendens til å gå tregere, blir større motstand.

 

Enkle forhåndsregler. Blir nok rullestor på meg neste gang også. :wink:

 

Det var godt at det kom noen på banen med noe positivt med rullemast. Jeg skal prøve det for første gang med min nye båt nå og er rimelig spent. - men det kan jo ikke bare være trøbbel med rullemast. Det er jo relativt utbredt så helt katastrofale er de vel ikke ?

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det flere forskjellige rullestystmer. Både utenpå mast, samt i bom. Jeg har akterstagsstramemmer som jeg

bruker winchehåndtak på . Hadde bananbøy i masten, da låste rullestor seg. jeg må slippe opp ved reving.

 

I tilegg prøver jeg å være nøye med å rulle inn storn etter "klokka". motsatt har den en tendens til å gå tregere, blir større motstand.

 

Enkle forhåndsregler. Blir nok rullestor på meg neste gang også. :wink:

 

Ja heldig vis er det lov til å velge selv.

 

Men problemene med dette rulle greiene er, når en er på lengre turer og går vaktsystem med flere seilere som ikke kjenner "knepene" med å unngå "kiling" på rull. Selv om en lærer dette bort, så skjer det. "knepene" glemmes fort når bølger og vind tar all oppmerksomheten, når en har havnet oppe i det.

 

Rull er kjekt og greit, men da har jeg inntrykk av at det er skipper som må gjøre dette med reving hver gang, for å unngå slike problemer.

 

Har en tunge Dacron seil og rull, går det gale veien med stabiliteten også? Slikt veier utrolig mye.

 

Jeg har prøvd rull på bom også med en av mine tidligere seilbåt. Der var det helt håpløst å få flatet ut storseilet etter reving, rett og slett umulig å få til.

 

 

Og skal en først ha rull, mener jeg at en burde ha det moderne lette seilene.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Og skal en først ha rull, mener jeg at en burde ha det moderne lette seilene.

 

Jeg har fullspilende seil, og ville kanskje kjøpt enda råere seil nå en da. Vekten på seilene gjør at den ikke er noen lettvinds-racer(ikke att den er bygget slik heller). De står ikke bra i lite vind. Neste gang blir det noen kroner ekstra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Capsize Screening Formula er nok en meget enkel tilnærming... som i prinsippet er bredden dividert på tredjeroten av deplasementet

fann dette oxo.....

 

CAPSIZE RISK = beam/(disp/.9*64)^.333 A seaworthiness factor derived from the USYRU analysis of the 1979 FASTNET Race, funded by the Society of Navel Architects and Marine Engineers. The formula penalizes wide boats for their high inverted stability and light weight boats because of their violent response to large waves

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, nå får jeg til 1.97

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en studie på denne siden.

 

http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html

 

Grensen der er satt til 2.00?

fot & lb.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Da er du også innenfor grensen som dem har satt til 2.00.

Men vær obs på det dem sier, at mange andre faktorer påvirker båten din også?

 

Prøv å gjør båten din 1 fot smalere på formelen, synker verdien raskt, til det posetive.

Så kan en prøve formelen med Max last, da forstår en at det er det som berger mange båter på havet. I forutsetning at lasten holder seg på sin plass?

Noe å tenke på?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra seilmessen i Son og der tok jeg en prat med folka som selger oceanis 31 som er CE kl B. Spurte hvorfor denne er i klasse B og Bavaria 31 er i kl A.

Han sa det hele beror på oppgivelse av max lastekapasitet , de oppgir en høyere lastekapasitet i oceanisen og da faller den ned i B. Han mente at en Bav31 kommer i klasse A men om man fyller tankene i den så kan man knapt ha mennesker ombord før den tipper over i B så det hele beror på hvordan man leser tallene produsenten oppgir.

Link to post
Share on other sites

Han forklarte det med at en båt er klasse A inntil man har lastet den med såså mange kilo så skrider den ned en klasse , beneteau har valgt å oppgi at båten standard lastes med XXXX kilo og Bav laster med XXX.

Ikke spør meg hvordan men han mente at i praksis så var oceanisen en A båt om man bare lastet lite nok i den og likeså vil Bavariaen som er i A tippe over i B når man bare laster den nok. I praksis så er de like men beneteau har altså oppgitt en større standard last enn bavaria og dermed så havner den i B

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Det er nok riktig det, på CE merkingen på min båt er det oppgitt en lastekapasitet på 1000kg for A sertifisering. Det er bilde av mennesker og bagasje, så jeg håper at dette ikke inkluderer vann og diesel også for da kan man jo trekke i fra 450kg med en gang.

Hvis du syns dette var litt tynt, kan du jo kjøpe min sf 40 som er klasse A helt til lasten overstiger 2600 kg. Du skal få den til spesialpris. :yesnod:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...