Jump to content

Hva skal egentlig til for at en seilbåt blir CE klasse A


Rastløs

Recommended Posts

Det er mye interessant lesning i MAIB rapportene.

Et eksempel er denne: http://www.maib.gov.uk/publications/invest.../hooligan_v.cfm om en båt som mistet kjølen.

En annen er denne: http://www.maib.gov.uk/publications/invest...s/2007/ouzo.cfm om kollisjon mellom en seilbåt og en ferge.

Begge disse har blitt diskutert i Yachting World.

 

Ellers er det interessant å se hvor mange RIB-ulykker det er.

 

Hva med Norge, gjøres det tilsvarende grundig arbeid som i England, f.eks. i forbindelse med den seilbåten der en kar datt over bord utenfor Arendal. Finnes det noe offentlig tilgjengelig?

Link to post

Det finnes nok rapporter på hendelsene langs kysten her. Men dem blir unndratt offentligheten. Og jeg kan tenke meg at moder Norge diskuterer enda om hvilken ettat som skal skrive disse rapportene.

 

Det virker som om at det landene som har en form for påbudt sertifikat på å føre fartøyet, skriver offentlig rapport om hendelsen?

 

Stabilitetene på cruiserene er så helt på grensen i kat 2. (A), at når eieren begynner å putte på duppedittene faller stabiliteten med en gang under. Og blir en båt i B klassen.

 

Det er dette produsentene prøver å ikke informere noe om, mener jeg. I de stabilitets papirene ikke er å oppdrive på mange nye båter.

 

Det en kan gjøre selv er å måle båten inn i ORC eller IMS. Der er det stabilitetsmålinger. Men da har en jo allerede handlet båten.

 

Selv min egen gamle Bavaria vipper på grensen og jeg er veldig obs på dette, hvor jeg har utstyret montert. Selv slapptankvirkningen gjør stort utslag i drittvære på en slik båt og kan være nok til at det går ille når båten er allerede på grensen på stabilitetskurven..

 

Lette higetech seil berger min gamle båt på denne stabilitetskurven, og som gjør at den kommer lengre oppe på kurven. Og at jeg har enten helt fulle tanker eller helt tomme. (Spesielt på seiling i race)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Jeg la merke til to ting: AVS på den aktuelle båten var UNDER 110! Men også at båten ble funnet flytende etterpå (flytende riktig vei) og måtte senkes.

 

Det at platen foran nedgangen datt ut og forsvant var en tankevekker. Det er jo en meget viktig sikkerhetsdetalj, men er ikke alltid like godt ivaretatt av designere. Den kan selvsagt låses som når du låser båten i havn, men det er jo ikke praktisk hvis man har noe mannskap nedenunder og noen i cockpit. På egen båt har jeg i tillegg en enkel låsemekanisme som låser nedgangsluken på plass selv om skyveluken skyves opp, men den kan kun betjenes utenifra.

Link to post
Har dagens turbåter bedre stabilitet enn den omtalte oceanis'en?

 

De ligger som regel noe høyere på AVS, men ned mot 120 er ikke uvanlig så vidt jeg vet. Har selv Bavaria som visstnok skal ha en AVS på 130 med standardkjølen, så med blykjøl regner jeg at den er et stykke over det. HR f.eks. ligger typisk høyere, rundt 140.

 

Men det er ikke bare AVS som er interesant, også arealet under og høyden av GZ-kurven på hver side av AVS er viktig. Man ønsker selvsagt mye stabilitet snudd riktig vei, og liten stabilitet snudd opp ned. Husker at en del av tidligere Open 60-båtene de seilte Vendee Globe med var så brede at de ikke tippet over igjen når de var snudd opp ned. Det ble da et krav til klasen at det skulle være en måte å rette båtene opp igjen på, og det bel vel innført som test alle båtne mååte gjennom (snudd opp ned og rettet igjen).

Link to post

I sikkerhetsreglene i Kat 2 sier at en skal ha låseanordning på lukene. Og at dem skal være gjort fast i båten slik at dem ikke går over bord i eventuel i en brottsjø.

 

Og en slik låseanordning må som regel eierene designe og ordne selv på båten, og er ikke innstalert på nye båter.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Det er et viktig poeng det at samme båt kan ha vidt forskjellige stabilitets kurver.

 

I utgangspunkte på en ny innvistert båt, kan båten ha en bra stabilitets kurve for aktuelle seilaser.

 

Så begynner invisteringen og monteringen av duppeditter, og ikke minst invisteringen av seilene. Og ved feil montering og feil invistering av seil kan delvis eller helt ødelege stabiliteten på båten, til det negative.

 

For å forstå dette, må en nesten ta skipper'n og eventuelt ta sikkerhetskurse i regi av ISAF og NSF? For å unngå å gjøre en slik bommert på sin egen båt, eller legge ut med en helt ukjent båt over havet...som ikke er innenfor kravet.

 

First 31,7 og min Bavaria 38 ac har samme SH LYS 1,17 og vanlig LYS 1,18, men helt forskjellige stabilitetskurver.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Joda, og eksempelet over (First 31.7 med høy rigg) var det verste jeg fant, andre First 31.7 er marginalt mer stabile. Er den forresten classifisert som CE kat A eller B?

 

Ifølge RYA stability list

1) Dypkjøl-varianten (1,9m): AVS 131, STIX 31 og category A

2) Grunnkjølvarianten (1,45m): AVS 127, STIX 30 og category B.

Redigert av aquilo (see edit history)
Link to post

Neppe i Kat 0, 1 og 2 som A6?

 

Jeg mener at Ce merkingen er forvirrende og forteller ikke alt hvordan båten er?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Hvordan skal man egentlig lese en slik kurve.

 

I et tidligere innlegg i denne tråden fant jeg noen data for Dufour 34 med høy mast.

 

The screening stability value of the boat is: 23.99; Angle of Vanishing Stability is 138.6

gz.jpg

 

Er det noen som kan peke og forklare et slikt bilde

 

 

Se på disse her.

http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1161819582

 

http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1162480374

 

Sun Odyssey http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1163285623

Sun Fast 43 http://www.boatdesign.net/forums/attachmen...mp;d=1163285623

 

 

 

BENETEAU 50 AVS 109 STIX 41

 

BAVARIA 42 STIX 36

 

BENETEAU 50 STIX 41

 

BENETEAU 57 STIX 53

 

CATALINA 34 MK11 STIX 36

 

CATALINA 42 40 AVS 105

 

COMET 36 STIX 32.5 AVS 127

 

CONTESSA 32 STIX 33 AVS 155

 

CYCLADES 39 STIX 38 AVS 126

 

CYCLADES 43 STIX 36 AVS 121

 

DISCOVERY 55 STIX 37 AVS 122

 

ELAN 37 STIX 40 AVS 136

 

ELAN 40 STIX 37 AVS 128

 

ELAN 44 STIX AVS 124

 

ETAP 32 STIX 36 AVS 122

 

ETAP 34 STIX 37 AVS 123

 

ETAP 37 STIX 42 AVS 123

 

FIRST 36.7 STIX 34 AVS 126

 

FIRST 40.7 STIX 37 AVS 126

 

FIRST 42.7 STIX 35 AVS 118

 

FIRST 44.7 STIX 41 AVS 130

 

FIRST 47.7 STIX 46 AVS 123

 

FISHER 34 STIX 33 AVS 180

 

FISHER 37 STIX 43 AVS 180

 

HANSE 371 STIX 35 AVS 122

 

HANSE 411 STIX 33 AVS 128

 

HANSE 461 STIX 35

 

HANSE 531 STIX 39

 

HARLEY REFLEKS 38 STIX 41 AVS 143

 

HOD 35 STIX 41 AVS 140

 

HUNTER CHANNEL 31 (single keel) STIX 32 AVS 130

 

HUNTER CHANNEL 31 (twin keel) STIX 33 AVS 130

 

HUNTER CHANNEL 323 STIX 35 AVS 149

 

ISLAND PACKET 350 STIX 49 AVS 141

 

ISLAND PACKET 370 STIX 43

 

ISLAND PACKET 380 STIX 55 AVS 136

 

ISLAND PACKET 420 STIX 59 AVS 136

 

ISLAND PACKET 440 STIX 48 AVS 133

 

ISLAND PACKET 445 STIX 53 AVS 141

 

ISLAND PACKET 485 STIX 66 AVS 143

 

J12O STIX 43 AVS 127

 

J100 STIX 37 AVS 126

 

J125 STIX 42 AVS 131

 

J133 STIX 46 AVS 130

 

J145 STIX 52 AVS 139

 

J160 STIX 57 AVS 118

 

J42 STIX 45

 

J46 STIX 48 AVS 127

 

MALO 45 STIX 62

 

MISTERY 35 STIX 32 AVS 156

 

NAJAD 380 STIX 43 AVS 128

 

OCEANIS 343 STIX 34 AVS 134

 

OCEANIS 351 STIX 35 AVS 125

 

OCEANIS 361 STIX 32 AVS 120

 

OCEANIS 36CC STIX 35 AVS 126

 

OCEANIS 373 STIX 36 AVS 132

 

OCEANIS 381 STIX 38 AVS 130

 

OCEANIS 393 STIX 43

 

OCEANIS 411 STIX 37 AVS 114

 

OCEANIS 423 STIX 38 AVS 119

 

OCEANIS 44CC STIX 34 AVS 110

 

OCEANIS 461 STIX 37 AVS 115

 

OCEANIS 473 STIX 48 AVS 119

 

OCEANIS 523 STIX 46 AVS 111

 

OCEANIS 42CC STIX 38 AVS 38

 

SEAQUEST 32 STIX 37 AVS 132

 

SEAQUEST 36 STIX 46 AVS 142

 

SEAQUEST PRIMA 38 STIX 52 AVS 131

 

SOUTHERLY 110 STIX 55 AVS 151

 

SOUTHERLY 115 STIX 51 AVS 150

 

SOUTHERLY 35RS STIX 37 AVS 160

 

SOUTHERLY 135 STIX 54 AVS 139

 

SUN ODYSSEY 37 STIX 33

 

SUN ODYSSEY 39i STIX 33

 

SUN ODYSSEY 40DS STIX 37/39

 

SUN ODYSSEY 40.3 STIX 36/38

 

SUN ODYSSEY 43/43DS STIX 44

 

SUN ODYSSEY 52.2 STIX 50

 

SUNFAST 35 STIX 33 AVS 127

 

SUNFAST 37 STIX 32

 

SWAN 40 STIX 36 AVS 112

 

SWAN 44 STIX 38 AVS 123

 

SWAN 45 STIX 57 AVS 134

 

SWAN 46 STIX 53 AVS 128

 

SWAN 48 CR/R STIX 49 AVS 135

 

SWAN 56 R STIX 50 AVS 127

 

SWAN 56 R/C STIX 55 AVS 124

 

SWAN 57 RS STIX 53 AVS 132

 

SWAN 60 R STIX 68 AVS 128

 

SWAN 60 R/C STIX 70 AVS 122

 

SWAN 601 STIX 84 AVS 153

 

SWAN 62 STIX 63 AVS 122

 

SWAN 68 R STIX 76 AVS 127

 

SWAN 70 STIX 82 AVS 133

 

SWAN 75 R STIX 81 AVS 121

 

SWAN 80 R STIX 80 AVS 138

 

SWAN 82 R STIX 88 AVS 127

 

VANCOUVER 28 STIX 36 AVS 170

 

VANCOUVER 34P STIX 35 AVS 166

 

VANCOUVER 34C STIX 36 AVS 139

 

WARRIOR 40 STIX 47 AVS 133

 

WESTERLY OCEAN 43 STIX 40 AVS 129

 

X YACHTS 37 STIX 35 AVS 123

 

X YACHTS 40 STIX 37 AVS 113

 

X YACHTS IMX 40 STIX 47 AVS 132

 

X YACHTS 43 STIX 40 AVS 119

 

X YACHT IMX 45 STIX 46 AVS 124

 

X YACHT 46 STIX 44 AVS 123

 

X YACHT 562 STIX 57 AVS 122

 

X YACHT 612 STIX 51 AVS 110

 

X YACHT 70 STIX 73 AVS 126

 

X YACHT 73 STIX 84 AVS 121

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Her ligger en animasjo på denne, tror jeg la den inn for noen år siden også, eller var det i forumet til NBK?:

http://web.usna.navy.mil/~phmiller/yachtdesign.ppt

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Punkt 4. er veld en gjenganger hos produsentene og importørene?

Spør en etter stabilitetspapirene på båten,får en bare et skuldertrekk, hvorfor?

Tja, noen produsenter har lagt ut GZ-kurven på nettet for dem som er interessert, men det er gjerne en beregnet kurve som ikke tar hensyn verken hva folk har i masten eller hvordan de stuer lasten. Krysser du av for teakdekk, rullestorseil og kakeboks med radar når du bestiller båten bør du nok be produsenten om å beregne en ny kurve. Det kan det hende de gjør for deg, men noen ganger lurer de vel bare på hva du skal med en ny kurve når standardkurven ikke var særlig god til å begynne med. :rolleyes:

Link to post
GZ kurve beskriver størrelsen på rettende moment ved forskjellige hellinger. Ved 0 grader (AVS) tipper båten og arealet under kurven viser arbeidet som må til for å snu båten.

Her må jeg tillate meg å være en smule uenig... GZ er en "arm" (lengde) mellom oppdriftpunktet (CB) og tyngdepunktet (CG) i båten og ikke noe moment....

 

Ved 0 grader AVS så flyter båten rett opp og ned (GZ-armen er lik 0)...... "X-aksen" viser normalt vinkelen til båten, og "Y-aksen" i GZ diagrammet viser normalt armen i meter eller annen lengdenehet... Om en flytter deg langs Heel angle linjen og noterer når GZ-armen er lik null, så er man i fare for at båten kullseiler, passerer man dette punktet så er kullseiling et faktum.

 

Mulitpliserer man en kraft med GZ armen så får en moment som virker på båten, da blir diagrammet noe slik som det Enzo har lagt ved i denne tråden RM på Y-aksen mot "heel angle"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Stix 38 AVS ? , er dette mulig? Eller er det en stolt eier av båten som har laget denne kurven?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...