Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

for de yngste menneskene tar større risiko.

Du som er opptatt av korrekt bruk av statistikk, er dette sitatet basert på forskning og statistikk, eller bare på synsing?

 

For de som ikke er interessert i statistikk eller er ute etter en mulig forklaring på hvorfor fakturaen på forsikringen muligens stiger, er det best å gå til sengs.

Når vi vet at en del bilmodeller har forikringspriser som varierer med flere hundre prosent mellom de forskjellige selskap, og alle prisene er begrunnet i statistikk, så sier det seg selv at forsikringspremien ikke er noen god måleparameter på skadestatistikken.

Link to post
Share on other sites

Du som er opptatt av korrekt bruk av statistikk, er dette sitatet basert på forskning og statistikk, eller bare på synsing?

 

Det er statistikk som anses av mange å være bortimot like korrekt og troverdig som statistikkene i NHL rent tallmessig.

Årsaken er jo selvfølgelig god tilgang på innhentede tall som er gjort mulig på grunn av påbud om bilførerbevis i kombinasjon med ordningen med skademeldinger.

Man kan selvsagt spekulere i om tallene representerer et ønske fra de unge om å ta risiko eller om det skyldes mangel på erfaring. Jeg tror sannheten er et sted midt i mellom.

 

Hva tror du O.B.lix?

 

http://www.nhl.com/nhlstats/app?formids=Pr...mit_0=Get+Stats

Link to post
Share on other sites

Hva tror du O.B.lix?

Jeg har ikke tilgang på slik statistikk, og må basere mitt ståsted basert på erfaringer i nærmiljøet og på mediadekkede hendelser.

 

I båtsammenheng virker det som det ikke spiller noen rolle om unge er vågale eller ikke, simpelhen fordi de ikke har råd til større båter enn en jolle med 9,9 på. Ikke er de ute i drittvær med slik båt, heller ikke lange turer, slik at de stort sett holder seg i sitt nærområde hvor de er kjent. Klart de kan kjøre på land, men sjelden med store konsekvenser.

 

De som koster penger for forsikringsselskapene, er de som har råd til større og dyrere båter. Når det er sagt, ser det ut til at de fleste situasjoner jeg har hørt om, har skjedd med godt kvalifiserte personer, som har lang erfaring og gjerne sertifikater opp til albuene.

 

Men det kan virke som er at: "dette kan jeg, så jeg trenger ikke være forsiktig".

Det er nettopp disse man ikke vil treffe med noen obligatorisk opplæring, simpelthen fordi det vil da bli "skippertaklæring", ting vil pugges, besvares og glemmes.

 

De som oppsøker kunnskapen frivillig, vil være mye mer motivert og engasjert, og vil også prøve å vedlikeholde kunnskapen. Noe brukerene på her på BP er et godt bevis på.

 

 

På land er det mer sannsynlig at ungdommelig overmot lager ulykker. De har bare råd til de billigste, dårligste bilene, men som går like fort. De er mye mer ute på kveld og natt hvor forholdene er vanskeligere, og de er ikke like erfarne, som betyr at hvis noe stjeler fokuset, går det ut over kjøringen. En erfaren kan kjøre uten å "tenke", det klarer ikke en uerfaren.

Link to post
Share on other sites

Ser virkelig frem til at politiet endelig vil se det som en prioritert oppgave å kontrollere all ferdsel til sjøs og at de setter opp hyppige "veisperringer" hvor alle båtførere vil bli kontrollert om de har avlagt og har med seg bevis for avlagt båtførerprøve! Lurer dog litt på hvilke oppgaver de vil nedprioritere, i tillegg til de mange oppgaver de idag ikke bare har nedprioritert, men rett og slett ikke gjør en dritt for å undersøke/forfølge, sågar saker med kjent gjerningsmann, kriminelle forhold innrømmet, men saken henlagt pga bevisets stilling les; manglende kapasitet!

 

Er så flott atte!

 

:cryin:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette var da en god nyhet på tampen av lørdagskvelden, det at de legger seg på muligheten for inndragelse er meget flott...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Man var ikke først og fremst interessert i kompetansen. Det man ønsket var et ikke kompetansedokument, men et sertifikat som kan inndras !!

 

Dette krever imidlertid et overvåkings- og kontrollregime, for det er jo ingen vits i et sertifikat som kan inndras, hvis det ikke følges opp med hyppige kontroller. Slik ståa er i dag kan man jo kjøre rundt heler sommeren uten å se en politibåt. Dessuten er det jo slik at når politibåten først er ute, sprer det seg fort, så da er det bare å ta det pent til polti forsvinner igjen. For de skal vel ikke kontrollere alle båter dem ser om at man virkelig har lappen? I så fall får de ekstremt mye å gjøre.

 

Ikke bare får vi et overvåkings- og kontrollregime på sjøen. Vi får også et sett av forskrifter som skal styre hva som gir bot og hva som gir beslag av førerkortet. Hvor mange knop over i 5 knop sone? Hvor mange prikker før lappen mistes? Så skal det følges opp av domsstoler. Uten samtykke til beslag må saken for retten. Det koster jo tid og penger. Køen i rettsvesenet er lang nok fra før.

 

Ærlig talt. Dette kommer ikke til å skje. La denne AP-politikeren fatte konsekvensene av hva han ønsker å vedta, kostnaden ved det og den bortimot fraværende effekten av et slik beslagbart sertifikat, så tenker han seg kanskje om en gang til.

 

Det store spørsmålet blir: Er dette virkelig noe vi ønsker skal skje? Ønsker vi en slik inngripen i båtlivet? Båtlivs lesere stemte nei til obligatorisk båtførerprøve. Antagelig ville de slaktet innføring av sertifikat.

 

Snart blir det vel slik at onkel dukker uventet opp og vil se både vognkort og førerkort hos oss alle.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke tilhengerne skal glede seg altfor tidlig. Utfra den korte reportasjen var det mange uavklarte momenter:

* Realkompetanse skal det ha noen betydning?

* Unntak over en viss aldersgrense?

* Båtførerregister?

* Knytte dette til småbåtregisteret...?

* Enkelt å forvalte???

 

Hovedpoenget er å kunne inndra noe!

 

Jeg tror det ikke før jeg ser det....

Link to post
Share on other sites

Norges kyst er lang. :smiley: Og skal en patruljere denne kysten trenger en stor kapasitet. Med dagens VHF og mobil dekning blir det nok ikke en enkel jobb for øvrigheta. Jeg ønsker dette velkommen, men er redd for at dette blir en kamp med skyggeboksing hvor kontrollen taper. Noen blir forhåpentligvis luket ut fra det marine område, men hvem kan sette en stopper for at disse ikke er ute på farten igjen en time senere. Sitter med en følelse av at dette sertifikatet blir en utopi og umulig å håndheve.

 

Hører fra mine kolleger innen EU at disse nasjonene arbeider med å starte opp praksis for å hindre lystbåter adgang til sine områder / havner dersom ikke en person ombord har et eller annet godkjent bevis på sin ferdighet. Og da er muligens et sertifikat fra Norge veien å gå for de av oss som ønsker å ferdes innen EU område.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg spent på politifolkets øyemål. Penny er såvidt jeg vet 6.90 lang, med ror/påhengs blir den over 7 meter, men sertifikatgrensen må da gå ved skrogets lengde uten påskrudd utstyr? Skal jeg måtte medbringe mitt stakkars D5L-sertifikat i lite fuktbestandig papp, eller kommer de først og fremst til å gå på båtene som helt klart er langt over grensen, slik man i dag håndhever fartsgrenser på 3/5 knop ved å ta dem som planer?

Link to post
Share on other sites

Jøss, er det Steinar Gullvåg som bestemmer i Norge nå ?

Stilig med en enehersker !

Visste ikke vi hadde fått det jeg.

 

Tror jeg venter med noe offisiellt fra de lovgivende myndigheter først.

 

Agurkbåtmedia, og spesiellt Båtliv er bare ræææva !

Det bladet blir bare mer og mer idiotisk. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget er å kunne inndra noe!

 

Du er nok inne på det mest vesentlige her `Oteren` når du nevner "å kunne inndra noe". Her er det nok ikke bare Båtførerbeviset som kan bli inndratt , men sikkert også muligheten for Staten til å bøtelegge deg og meg for å ha passert, for eks. en stake på feil side. etc. etc. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Noen blir forhåpentligvis luket ut fra det marine område, men hvem kan sette en stopper for at disse ikke er ute på farten igjen en time senere.

Du kan spørre, men det er verre å svare. Over tid blir nok dette problemet minimalt, og så får vi bare slå oss til ro med at et system som har full effekt fra første dag blir noe inni hampen dyrt. I tillegg til kontroll så vil det nok hjelpe at forsikringsselskapene antagelig vil benytte seg av anledningen til å avkorte utbetalinger dersom båtfører ikke har et påkrevet sertifikat. Enkelte marinaer og båtforeninger krever allerede at båtene er forsikret, og da kan det bli en naturlig konsekvens at noen av dem vil kreve at de som bruker båten har papirene i orden.

 

Vi blir nok ikke kvitt verstingene på sjøen, men om dette gjør at de gjenværende verstingene i større grad holder seg unna områder med mye trafikk (og fare for kontroll) så hjelper det kanskje på sikkerheten til sjøs?

Link to post
Share on other sites

Politiet har så lite ressurser at de må la småkriminalitet med kjent gjerningsmann slippe påtale.

Skatteetaten har nå så lite ressurser at de må la småsakene passere.

Helseforetakene har så lite ressurser at de stenger sengeposter, men lar de samme pasientene ligge på gangen.

Kommunene har så lite ressurser at de legger ned skoler og lar være å bygge ut eldreomsorgen trass i et prekært behov.

 

En av 3 mennesker over 18 år i dette landet er på en eller annen form for trygd. Alder, uføre, arbeids.

Infrastrukturen forfaller. Kommunalt vedlikehodl forfaller. Etterslepet, bare i kommunalt vedlikehold av bygningsmassen, er drøye 60 milliarder.

 

Staten har over 2000 milliarder på bok.

Staten har eierandeler i næringslivet for over 1000 milliarder.

Staten går med 250 milliarder i overskudd på statsbudsjettet hvert eneste år.

 

Og hva er en viktig sak for rikspolitikerne? Bruke noen milliarder på obligatorisk båtførersertifikat, trass i statistikken som forteller hvor fantastisk bra det egentlig er.

 

Rett før jeg blir pensjonist skal jeg sørge for å gjøre et skikkelig brekk. Politiressursene er vel så beskjedne at jeg neppe blir tatt. Og skulle jeg bli tatt, får jeg enerom, gratis kost, fortløpende legebehandling og en masse andre kjekke rettigheter. Problemet er vel heller at jeg dør i soningskøen.

 

Det blir neppe bedre enn dette. Takk for de glimrende politiske prioriteringene.

 

Prioriter noen milliarder på kontrollregime på sjøen. At det samtidig dør 400 i trafikken hvert år, er ikke så viktig. Tross alt er det umoralsk å kjøre bil.

 

Er det ingen som ser at pengene kunne vært brukt samfunnsøkonomisk mye bedre på en av 10.000 andre oppgaver?

 

Ærlig talt. Dette landet trenger en ny ledelse.

 

 

 

PS: De sier at antallet som tar frivillig båtførerprøve aldri har vært høyere. Det har de sagt hvert år de siste 4 årene.

 

Imidlertid er frivillighet skikkelig oppskrytt!

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg ikke behovet for økt kontrollomfang selv om det blir innført båtførersertifikat på sjøen, det rekker at politiet stopper de som bryter de regler som gjelder og de av oss som forholder til sjøveisreglene trenger jo ikke bli stoppet med mindre det er mistanke om noe straffbart. Dette krever ikke større ressurser enn de har i dag.

 

Jeg formoder de fleste sjøfsrende er lovlydige borgere og forholder seg til de regler som gjelder, og blir det innført båtførerbevis så forholder de oppegående av oss til det på en ryddig måte.

 

Ter man seg som båtfolk på sjøen og innordner seg etter de regler som gjelder så slipper man å bli stoppet og kan gjøre som i dag, hilse på politiet når man treffer på dem. De som oppfører seg som folk i båt og har vanskelig med å innordre seg etter de regler som gjelder vil kunne bli stoppet og rekasjon fra myndighetne vil kunne bli en realitet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg ikke behovet for økt kontrollomfang selv om det blir innført båtførersertifikat på sjøen, det rekker at politiet stopper de som bryter de regler som gjelder og de av oss som forholder til sjøveisreglene trenger jo ikke bli stoppet med mindre det er mistanke om noe straffbart. Dette krever ikke større ressurser enn de har i dag..........

Den skjønte jeg ikke. Kontrollen skal ikke økes, men de skal bare stoppe de som bryter reglene. Jeg lever antakelig i en annen virklighet enn deg. Har ikke treffi en eneste representant for myndigheten på sjøen der jeg ferdes de siste 12 månedene. Og jeg er myye på vannet hele året, i det som regnes som ett av pressområdene! Skjønner ikke hvordan politiet skal fakke "all synderne" uten et kontrollomfang som overskrider null.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt. Dette landet trenger en ny ledelse.

 

Sitter med en fornemmelse av at det siste utspillet er siste krampetrekning for "å få gjort noe" før neste stortingsvalg.....

 

Masse fromme tanker om sikkerhet til sjøs, men hvilke forbedringer vil det gi. Hvilke registre må være operative. Hvordan skal avgrensningene være mht alder/ fart/ størrelse?

 

Dette har jeg ingen tro på er på plass til sesongen 2009..

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ingen tro på er på plass til sesongen 2009..

Ikke jeg heller. :nonod:

Men nå har jo AgurkBåtmedia, Redningsselskapet, Knbf, Båtskoler og andre som tjener

masse penger på et eventuellt Båtførerbevis innført dette flere ganger allerede.

Så engang til spiller vel ingen rolle. :lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

For ihuga båtfolk må vel dette være genialt og mye kjekker enn å klippe håret på hverandre. Vi østlendinger kurser hverandre i martime aktiviter dagen lang så kan vestlendiger og folket videre oppover sørge for inntekter for landet slik de alt gjør i dag, FRP passer på klimaet og står for generell samfunnssyting - vi koser oss, og slik går nå dagan. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...