Jump to content

Båtførerbeviset er utsatt på ubestemt tid


Stigt:-)

Recommended Posts

Nå ser jeg ikke behovet for økt kontrollomfang selv om det blir innført båtførersertifikat på sjøen, .....

Jeg må si meg enig Sydvesten, for det finnes tross alt mange regler og påbud som ikke påvirker fornuftige mennesker, og dette kommer vel av at de fleste av oss allerede er ordentlige mennesker?

Link to post
Share on other sites

Det er statistikk som anses av mange å være bortimot like korrekt og troverdig som statistikkene i NHL rent tallmessig.

 

I USA har de fantisk statistikk på det meste innen sport, men fortsatt kan denne tolkes/brukes feil noe ikke minst The Red Sox (baseball-laget) har vist ved å hyre inn en a night watchman at a pork and beans factory som har satt tingene helt på hodet!

 

Etter at han ble hyret inn og statistikkene ble brukt på helt andre måter så har laget blitt verdensmestre to ganger og Bill James så godt som genierklært. Forut for denne ansettelsen så hadde dette laget ikke vunnet noe som helst i sin 86 år lange historie!

 

http://www.cbsnews.com/stories/2008/03/27/...in3974752.shtml

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Meget mulig du har rett Muche. Verden går fort rundt men samtidig for sakte til at man kan si hvorfor de fleste av oss ble fornuftige til slutt.

 

Det henger fremdeles igjen noen viklinger som plyndrer og voldtar, og det er vel primært disse samfunnet sliter med.

Om majoriteten av oss vikinger sluttet med plyndringen fordi vi ikke syntes det var kjekt lenger eller om det delvis skyltes opplæring og til slutt et forbud ser jeg ikke klart for meg.

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke det blir flere båtførere som vil kjenne til begrepet sjøveisregler med obligatorisk bevis da Lotus?

 

Det tror hvertfall jeg, og med årene slipper jeg kanskje å begymre meg over dette når jeg møter en annen båt på kollisjonskurs?

Så du tror det blir flere som kan forskjell på høyre og venstre med obligatorisk båtførerprøve? Det kan du jo tro, men implisitt sier du at du tror folk er særdeles dumme.

 

Av ulykkene som skjer, er det svært sjeldent det skjer kollisjoner mellom fritidsbåter. Det tilsier at du slipper å være bekymret. Dine båtkolleger på sjøen er smartere enn du tror.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig Sydvesten, for det finnes tross alt mange regler og påbud som ikke påvirker fornuftige mennesker, og dette kommer vel av at de fleste av oss allerede er ordentlige mennesker?

Interessant kommentar Ole Petter og jeg må si meg enig med deg; de fleste av oss er allerede fornuftige mennesker og de som ikke er det vil heller ikke bli det ved innføring av obligatorisk båtførebevis. :cheers:

Nettopp Mouche, men dette enkle faktum har veldig mange i særklasse vanskeligheter med å se.

Ole Petter ser det ikke. Han sier seg enig med Sysdvesten og sier at vi trenger ikke mer kontrollomfang, for de fleste av oss er fornuftige og lovlydige mennesker. Logikken skulle da tilsi at vi kan glemme at politiet er ute og sjekker.

 

Da kan vi vel glemme politiet fullt og helt, eller hva Ole Petter?

Link to post
Share on other sites

Da kan vi vel glemme politiet fullt og helt, eller hva Ole Petter?

Nei det mener jeg ikke.

Jeg føler meg bare ikke berørt av politiet og regelverket, og skjønner ikke at man må sutre over alt i samfunnet. Du har jo nettop skrytt over alle pengene Norge har både her og der.

Det må vel være mulig å innfinne seg på en positiv måte og glede seg over at vi bor på et av de beste stedene i verden.

Jeg tror vi har tapt denne saken Lotus.

Jeg har reist en del rundt i verden både på jobb og på ferie. Det rare er at mange steder så smiler og danser folk av gledene over livet, selv om de ikke eier nåla i veggen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du tror det blir flere som kan forskjell på høyre og venstre med obligatorisk båtførerprøve? Det kan du jo tro, men implisitt sier du at du tror folk er særdeles dumme.

De fleste vet forsjell på høyre og venstre, men de vet ikke at høyre og venstre spiller noen rolle når de er ute i båten og møter andre båter. Ingen har fortalt dem det. Med båtførerbevis i lomma skal det mye til å ikke få med seg dette.

Det tilsier at du slipper å være bekymret.

Berkymret (irritert et et bedre utrrykk) er jeg så lenge jeg daglig møter folk som ikke følger sjøveisreglene og som medfører at jeg må foreta spesielle manøvrer. Den dagen jeg kan trappe litt ned på beredskapen ifht disse ser jeg fram til, og den dagen kommer om noen år takket være obligatorisk båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker her om hva som er nødvendig eller ikke hvis man skulle bestemme seg for å innføre obligatorisk sertifikat som kan beslaglegges.

 

Først sier du at du er enig med Sydvesten i at man ikke trenger mer kontrollomfang. Så er det plutselig at du som enkeltperson ikke føler deg berørt av politiet og regelverket.

 

Kan jeg da si at jeg føler meg ikke berøret av utrykningspolitiet, så vi behøver dem ikke?

 

Jeg tror de fleste er oppegående nok til å se at innfører man obligatorisk sertifikat for båtfolket, så har det null verdi hvis ingen blir kontrollert. Som Mouche påpeker hjelper det ikke at de fleste av oss er lovlydige. Noen vil alltid bryte reglene. Ikke fordi de ikke aner at det er forbudt, men fordi de har stor motor og liker å kjøre fort. Fatter ikke at dette er så vanskelig å skjønne.

Link to post
Share on other sites

De fleste vet forsjell på høyre og venstre, men de vet ikke at høyre og venstre spiller noen rolle når de er ute i båten og møter andre båter. Ingen har fortalt dem det. Med båtførerbevis i lomma skal det mye til å ikke få med seg dette.

Du tror altså ikke de fatter at det er vikeplikt fra høyre når de er på sjøen?

Du har liten tro på intelligensen til dine båtkolleger. De fleste fatter vikepliktsreglene etter en halv dag hvis de ikke kunne det fra før. Etter å ha møtt 3 båter som alle viker til styrbord, begynner vel selv den sløveste å se tegninga? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi snakker her om hva som er nødvendig eller ikke hvis man skulle bestemme seg for å innføre obligatorisk sertifikat som kan beslaglegges.

Siden du skriver vi i denne setningen, så gjør jeg regning med at du inkluderer meg.

Da er det kanskje ikke så rart vi er litt uenige av og til, for etter sigende så er vi da heller ikke enige om hva vi diskuterer.

Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men jeg er enig med meg selv om at jeg ikke klarer å stoppe det som blir foreslått på stortinget.

Hva du får utrettet har jeg ingen formening om, men det kan bli spennende å se.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle vel heller ikke overraske meg om flertallet av de som fører en båt har noe erfaring fra trafikken, ja kanskje sågar et sertifikat, og da tror jeg at høyreregelen er sånn nogenlunde kjent av det store flertallet. Og selv de som er for unge til å ha et sertifikat har kanskje gått på en skole hvor man får sykkellappen eller på annet vis får noen opplæring i trafikk? Og kanskje disse også har foreldre som bidrar til litt opplæring?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, Ole Petter. Jeg inkluderer deg. Du har nettopp påpekt at du er enig med Sydvesten i at man ikke behøver mer kontrollomfang, for de fleste av oss er fornuftige og lovlydige mennesker. Så er det plutselig at du som enkeltperson ikke føler deg berørt av politiet og regelverket.

 

Så spørsmålet består:

Kan jeg da si at jeg ikke føler meg berøret av utrykningspolitiet, så vi behøver dem ikke?

 

Jeg tror de fleste er oppegående nok til å se at innfører man obligatorisk sertifikat for båtfolket, så har det null verdi hvis ingen blir kontrollert. Du kan kanskjeutdype hvorfor du ikke ser det på denne måten. For alt jeg vet kan det finnes en utmerket grunn til at man ikke behøver flere kontroller, men jeg klarer ikke å se sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen nødvendighet i kontrollere at båtfolket har sitt "sertifikat", men kontroller mot brudd på sjøveisregelene er noe helt annet....... Da vil sakte men sikkert verstingene bli tatt og/eller bøtelagt eller miste førefortet om de har dette... Jeg formoder selvsagt at alle lovlydige oppgegånde mennesker vil inrette de regler og skaffe seg dette sertifikatet når det blir innført...

 

Ingenting hadde vært bedre om de kune økt kontrollomfanget også, slik at vi luket ut verstingene med engang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ingen nødvendighet i kontrollere at båtfolket har sitt "sertifikat",

...

Jeg formoder selvsagt at alle lovlydige oppgegånde mennesker vil inrette de regler og skaffe seg dette sertifikatet når det blir innført...

Når flere hundre tusen 114.000 ikke har ansvarforsikret bilene sine, til tross for at dette er obligatorisk, og med hyppige kontroller, så tror du at samme folk kommer til å ta obligatorisk båtførerbevis uten kontroller???

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis obligatorisk sertifikat inføres er nok den viktigste grunnen til å etterleve forbudet at politi og forsikringselskap kommer til å gni seg i hendene hvis det etter en uheldig episode viser seg at den invoilverte ikke har sertifikat.

 

Det er åpenbart at forsikringselskapene kommer til å kreve avkorting av utbetalinger hvis fører ikke har sertifikat.

 

Politi og påtalemyndighet kommer også til å bruke det for det er verd. Nå lendsmannen skal uttale seg til lokalavisen om en grunnstøtt båt eller en savnet person blir det nok helt sår i saltet ved å påpeke at den grunnstøtte eller savnede ikke har obligatorisk båtførerebevis. I en påtale vil nok aktor påpeke at det er et skjepende forhold hvis den tiltalte har gjort noe uaktsomt uten bårførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Når flere hundre tusen 114.000 ikke har ansvarforsikret bilene sine, til tross for at dette er obligatorisk, og med hyppige kontroller, så tror du at samme folk kommer til å ta obligatorisk båtførerbevis uten kontroller???

Trodde at dette var påkrevd for å ha skilt på bilen, eller er det slik at 114' kjører uten skilt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke helt skjønner, er at man på et interesseforum kan være såpass uenige innen flere felter og samtidig oppleve å lese at opplæring kanskje er unødvendig. Noen må nødvendigvis ha feil når meningene stadig er forskjellige.

Jeg vet ikke engang om jeg oppfatter dette riktig.

I tråden Hvem har vikeplikt vil jeg si at man er uenige om hvordan vikeplikten virker, og jeg undres på hvorfor dette er uklart blant dere som tilsynelatende har erfaring med å ferdes på sjøen?

Det burde være en enkel sak egentlig, men her trenger jeg noen råd.

 

Jeg skal nå læres opp til å ferdes på sjøen, for jeg regner meg selv som ukyndig sammenlignet med mange av dere. Hvis dere som samlet brukergruppe av sjøen kan gi meg entydige svar på reglene og det jeg ellers måtte lure på, ja da er det kanskje slik som mange hevder, unødvendig med pliktig opplæring. Mange av dere har jo allerede benyttet dere av friheten til å velge, og dette skal jo da være godt nok regulert.

 

Jeg har ennå ikke bestilt kurs, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre hvis dere kan fortelle meg hvem av dere jeg skal spør når jeg lurer på noe.

Fyr løs.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden ingen ville fyre løs, så kan jeg fortelle en sann historie som fant sted for to somre siden, og så kan kanskje noen fortelle hvem som burde tatt et båtførerkurs av de to involverte partene.

 

Min svoger og svigerinne var på vei hjem etter at de hadde besøkt oss på hytten en varm sommerdag. De hadde nettopp kjøpt en liten båt med påhengsmotor og en båthenger.

 

På det siste åpne strekket mellom Lifjellet og Mariero holdt de på å bli påkjørt av en stor båt som kom fra Sandnes.

 

Problemet var at min svogers båt ikke gikk fort nok til å passere foran, og den andre båten så ikke ut til å ha observert dem. Derfor valgte de å stoppe helt opp. Problemet var at denne båten ikke gikk i strak linje, men i en svak bue til høyre og stadig kom nærmere.

 

Til slutt ble de så redde at de begynte å veive med armene, og denne båten passerte til slutt så nære at de nesten kunne ta på den. De to som satt oppe på terrassen vinket høflig tilbake.

 

Det var nære på at båten til min svoger og svigerinne gikk ned i hekkbølgene, og de var kliss våte fra topp til tå etterpå.

Vel det var min svoger og svigerinnes første opplevelse når de kjøpte båt, og det forteller meg at det er ikke helt trykt å ferdes på sjøen selv om det er mer enn god plass til alle.

 

Nå har verken min svoger og svigerinne båtførerkurs, men det var vel neppe problemet i dette tilfellet heller.

Nå er i vertfall regelen der i gården at store båter i høy fart bør holde en avstand tilsvarende den lengden min svoger klarer å kaste en murstein.

 

Hvis noen får en murstein i frontruta et sted i Gandsfjorden, så vet dere at farten var for stor og avstanden for liten, for min svoger kommer fra et sted slike ting ikke så fort blir glemt.

Link to post
Share on other sites

........Problemet var at min svogers båt ikke gikk fort nok til å passere foran, og den andre båten så ikke ut til å ha observert dem. Derfor valgte de å stoppe helt opp. Problemet var at denne båten ikke gikk i strak linje, men i en svak bue til høyre og stadig kom nærmere. .....

 

Tja, etter hva jeg leser av innlegget hadde ikke svogeren din satt seg inn i sjøveisreglene slik han burde. Der han skulle fortsatt på stø kurs og fart men være oppmerksom, lagde han kaos i hele trafikkbildet og stoppa opp. Føreren av den større båten hadde etter hva jeg skjønner av forklaringa di beregnet farten til de to båtene korrekt og ville passert bak med sikkert god margin. Ikke glem at for disse uerfane kan avstander fort misstolkes og bli ganske mye mindre når "sjokkoplevelsen" skal fortelles. Klart litt bølger er skremmende når man ikke er vandt til å være på vannet. Send svogeren på kurs du!

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg er derimot overbevist om at de aller feste kan høyreregelen. I tillegg har de sunn fornuft og høflighet. Da ordner det meste seg.

 

Så er det jo slik at man ikke nødvendigvis viker til styrbord. Møter man en båt som ligger litt til styrbord og denne gir tegn til å vike ytterligere til styrbord, ja da viker man til babord. Verre er det ikke. Da slipper fyren å krysse din kurs for å vike til styrbord og du slipper å krysse hans kurs for å vike til styrbord.

Link to post
Share on other sites

oppleve å lese at opplæring kanskje er unødvendig.

 

Jeg har ennå ikke bestilt kurs, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre

Kan du vise meg et innlegg her på BP hvor noen sier at opplæring er unødvendig?

(Ja det spørsmålet er stilt før men jeg har enda ikke sett noen har svart)

 

Bestill kurset ditt du og kos deg med en frivillig opplæring :wink:

 

Nå er i vertfall regelen der i gården at store båter i høy fart bør holde en avstand tilsvarende den lengden min svoger klarer å kaste en murstein.
:lol::lol:

 

 

 

Derfor valgte de å stoppe helt opp. Problemet var at denne båten ikke gikk i strak linje, men i en svak bue til høyre og stadig kom nærmere.
Har du tenkt over hvorfor den gikk i en svak bue til høyre her?

Enig med Sigurd her jeg. Ta de med deg på kurs :yesnod:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...