Jump to content

Vi på forumet under 25 år.


Seilaren

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er jo en del unge her på dette forumet, uten at vi helt selv vet hvem det er.

(Er du 26 år så ikke bli fornærmet, men måtte bare sette en grense en plass :lol: )

 

Hvorfor bruker vi så mye av tiden vår på båter? Er det foreldrene våre som har dratt oss med i båt i barndommen og gjort det til en naturlig del av livet vi ikke kan leve uten? Eller er det noe vi har funnet ut vi skal drive med helt selv?

 

I denne tråden kan vi virkelig diskutere båtliv uten at disse gammlingene skal plage oss :cheers: (Brus!)

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Svært arvelig belastet (sønn av bruker Poseidon). Har vokst opp i motorbåter, så det var kanskje litt uventet at jeg kjøpte seilbåt da det ble min tur. Hele livet i båter som sier "brrrrrrrr" i området 200-3000 rpm, begynte å bli klar for en båt som kan bevege seg uten lyd og vibrasjon. Driver også med kajakk, har en storebror som allerede midt på barneskolen fant ut at han ville padle, så padlingen har jeg fra ham.

Link to post
Share on other sites

Får skrive litt eg og då sidan eg har blitt sterkt anbefalt det av Seilaren :lol: ...

 

Kvifor eg er interessert i båt i det heiletatt er i seg sjølv eit godt spørsmål, eg er iallfall ikkje arvelig belasta... Det har riktignok alltid vore ein robåt på gården, men den har tidligare vore eit redskap på lik linje med ein traktor og ein spade, og ikkje noko hobby/livsstil. Grunnen til at eg liker båt så godt som eg gjer trur eg er fordi at det kombinerer alt det eg liker. Trearbeid, metallarbeid, mekanisk arbeid (motor), elektronikk, fisking og å slappe av.(dei to siste førekjem berre når det andre er gjordt unna)

 

Båtinteressa starta eigentleg med at eg kjøpte påhengsmotor til trebåten for konfirmasjospengane, og eit halvt år etter måtte eg ha ny båt, trebåten var blitt for treig :wink: . Før eg kjøpte ny båt dreiv eg å surfa litt på nettet om båt og påhengsrelaterte ting og så var eg så (u)heldig at eg fann dette forumet. Her vart eg fora med allslags sprøe idear om å montere stereoanlegg i båt og at eg var i stand til å støype høgtalarkassar og styrekonsoll sjølv. (må sei eg begynner å få taket på denne støypinga etter kvart :wink: ). Året etter lurte eg meg sjølv til å bytte spant/band i ein skral strandebarmar me hadde ståande heime, og i år har eg nok med velikehald :sweat: .

 

Overrasker sikkert ikkje at eg trivst minst like bra med å arbeide med båtar som det å faktisk bruke dei :lol: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Min båtinteresse er absolutt arvet. Bestefar begynte med en Kajakk under 2 verdenskrig som 15 åring. Da han ble voksen endte han opp med en veldig flott seilbåt i mahogny som han hadde til han rundet 40 år. Da bestemte han seg for å kjøpe hyttetomt og bygge hytte. Dette endte opp med at han måtte ha en transportbåt(Altaboat 19) som han og familien kjørte til og fra hytten med. Han har også hatt et utallige antall landstedsbåter på hytten.

Min far som har vokst opp i båt pga bestefar begynte sin båtkarriere i 1988 da han kjøpte en Mekling 27 som han fortsatt har!

 

Jeg satt sjøbein etter 5 måneder og har siden tilbarkt utallige timer på sjøen.

Jeg tror at båtinteressen min er arvelig, men at jeg kom i båt allerede i tidlig alder har gjort sitt til at jeg nå daglig tilbringer timer foran dataen for å søke etter båter på nettet.

Jeg bruker også kajaken aktivt på hytten om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Kan jo skrive litt om hvordan jeg ble blitt av dette båt og sjø viruset.

 

Mor og far kjøpte en Nidelv 24 lenge før jeg ble født og brukte den til å komme seg på sjøen i helgene. Den ble flittig brukt til dette til jeg ble født, men så begynte vi og bruke besteforeldrene mine sin hytte i Ryfylket. Nidelven be brukt til å transporterse oss fra byen og ut dertil, hver helg og hver sommer.

I en Saga 14 satte vi tegner og fisket, og i en Mini Buster fikk vi luft i håret. Nidelven ble solgt for 4 år siden, så den hadde vi lenge.

Noen somre var vi også på båttur i nidelven sammen med noen med seilbåt. Far ble litt inspirert av det og kjøpte en gammel optmimistjolle til meg når jeg var 8 år. Det likte jeg dårlig.. :lol: Syntes det var ufattelig skummelt. Da jeg var 10 år meldte far meg inn i Seilskolen til Stavanger seilforening. Der lærte jeg og seile og ble veldig gla i det. Etter å ha hatt 3 småbåter, 2 optimister og en e-jolle så kjøpte jeg seilbåten jeg har i dag. Det må være noe av det smarteste jeg har gjort. Har ufattelig mye glede av både arbeidet med den, og å bruke den. (Selv om det er ganske dyrt)

Nå jobber jeg som instruktør i Stavanger Seilforenig og det viktigste for meg er ikke at ungene blir verdens beste seilere, men at de skal få glede av sjøen og fortsette med båtlivet slik som seilskolen fikk meg til å gjøre. :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Min meget store interesse for båt (og da særlig fiskebåter og sjarker) kom visst helt av seg selv. :smiley: Jeg var med fiskebåter på havet, og det var da jeg innså at båt var noe for meg. Etter det vokste båtgalskapen til uante proporsjoner! :cool: Og plutselig gikk det opp for meg at tresjark, ja det var tingen.

Så nå er jeg like trebåt-gal som båt-gal! :lol: Da jeg bor ganske nært sjøen, så kan den stakkars tresjarken min se fram til maaange fisketurer til sommeren.

Men man må jo få tatt noen "ikke-fisketurer" også da! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd - jeg tar sjansen på å skrive et innlegg, selv om jeg passerte 25 for snart tre år siden :diving:

Hva med å "rename" til: Vi på forumet under 30 ? :wflag:

 

Min båtinteresse er nok mer eller mindre medfødt, og lyden av måkeskrik og bølgeskvulp fikk jeg høre allerede før jeg ble født...

Med en bestefar med en omfattende premiesamling etter et langt liv som ivrig seiler, er det ikke fritt for at jeg at jeg ble med besteforeldre på seiltur hver sommer - i veldig mange år. Etterhvert kjøpte også min far en liten seilbåt, som jeg ofte var med på tur i - og senere på tur med på egenhånd. Ikke før denne båten ble solgt, innså jeg hvor mye jeg faktisk savnet båtlivet; det har nå gått 7 sesonger uten egen båt - men de 4 siste har jeg vært ivrig deltaker på diverse regattaer i Trondheim og i Stavanger, fortrinnsvis som mannskap. Dette har vært svært lærerikt - kunnskapen om hvor lite jeg kan, og hvor mye det gjenstår å lære - er god å ha. :flag_sw:

 

Fremdeles hjelper jeg min bestefar på snart 90 med seilbåten hans, som han desverre har litt problemer med å seile alene - men som han greier ypperlig med litt hjelp.

Det er alltid kjekt å "lære av de gamle"; det finnes mange gamle sjørøvertips for den som lytter et øre :lol:For å ikke snakke om gamle sjørøverhistorier... :sleep:

 

Oppdragelsen har alltid vært at "det er ikke utstyret det kommer an på", men jeg må innrømme at jeg som den yngre generasjon jeg tilhører nok er litt glad i litt utstyr endog. :)

Gleden av å være på sjøen har bare blitt sterkere med alderen, men allerede som 15 åring fikk jeg prøve meg som "reder". Min far hadde da en 19 fots Ockelbo; en liten kjølbåt med overnattingsmuligheter. Denne ga meg flere utfordringer, som å ta vårpussen hver vår - ordne med påhengsmotoren (som etterhvert ble byttet ut), legge opp nytt elektrisk anlegg osv. Gleden med såvel å arbeide med båten, samt å bruke den - er dypt savnet :cryin:

 

Nylig har imidlertid drømmen om egen båt blitt mulig å realisere, og en splitter ny Hanse er i bestilling. :cool:

Dette blir svært, svært spennende - da jeg har 0 erfaring med havseilas eller typiske problemer man gjerne har med en ny båt. Men med dagens bruktbåtpriser er det ikke store steget over til ny båt - kanskje litt mindre utstyr, men alikevel nytt. Noen sjanser må en ta her i livet...

 

Forhåpentligvis er gleden av å seile, samt båtlivet forøvrig, minst like godt i en ny båt - som i en brukt. Med mye fritid, ser jeg for meg mange late dager på sjøen kommende sesong - mens byens larm stadig blir fjernere, fjernere og fjernere... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst opp på feriehuset vårt der vi bokstavelig talt har sjøen utforbi kjøkkentrappa. Jeg har siden jeg kunne gå hoppet rudt på fjæresteinene rundt på øya. (med varierende hell, så noen blåmerker og knekte tenner har det blitt)

 

Faren min var tidligere yrkesfisker, og når han var 17 år gammel gikk han i banken og tok opp lån for å bygge seg en fiske sjark. Denne båten har han fortsatt og er i bruk året rundt. Ikke så mye til fiske lengre, men til mange andre ting. Jeg har selv hatt joller både med seil og motor siden jeg var en neve stor, nå bruker jeg heller familiens Rana på 14 fot. med 25 HK. Jeg bruker også tresnekka til farmor flittig.

 

Når jeg var 4-5 år gammel var jeg med faren min på båten til en yrkesfisker i et par dager. Selv om jeg ikke rakk over kanten på sløyebingen stortrivdes jeg. Jeg har også vært med faren min i hummer fisket i fint og mindre fint vær, derfor er bølger noe som bekymrer meg lite. I de siste årene har jeg begynte å fiske hummer selv.

 

Med andre ord så er båt noe som alltid har vært i livet mitt, og kommer forhåpentligvis til å fortsette å være det.

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd - jeg tar sjansen på å skrive et innlegg, selv om jeg passerte 25 for snart tre år siden :diving:

Hva med å "rename" til: Vi på forumet under 30 ? :wflag: ... :sailing:

 

Javel då.. :lol:

 

Ser du holder til i Stavanger! Hvor skal du ha den nye båten din henne?

Det blir spennende, kankje vi treffes i Ryfylket i sommer :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

båtinteressen min startet når jeg kun var noen måneder eller mindre. og når jeg fikk begynne å kjøre jolla med 10 hk startet interessen min for båt alvorlig mye... selv om den var over gjennomsnittet allerede.

 

når jeg var 9 fikk jeg min første båt, med en johnson 5hk 03 modell... husker fortsatt den dagen veldig godt, gode minner...

men når jeg ble eldre (omtrent i 12års alderen) begynte jeg å elske å kjøre fort, for da fikk jeg 10 hk på gummibåten, og jeg ble mer og mer glad i å kjøre fra de andre jollene og å bare cruise bortover, da startet min interesse for fart alvorlig, har kjøpt en gh nå, men egentlig ville jeg kjøpe en winrace, det vil jeg ha... men det får jeg ikke ha.

 

gh'en skal vel kanskje testes i påska nå hvis været holder seg, da blir det noe helt annet med 20 hk mer og 1 fot mer, gleder meg som en unge!

 

må vel snart få gjort unna den siste finpussen og nå snart, polering... huff... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Slenger med på denne tråden her.

 

Båt interessen min har jeg alltid hatt, fra jeg var født og frem til nå har båt så og si vært min hovedinteresse. Interessen min for båt ligger milevis foran en gjennomsnittlig person og slik har det vært lenge.

 

Jeg liker nesten alle typer båter, fra 2 til 100m og kansje større enn det. Jeg fikk min første båt i 2002 eller 2003, en Aquaquick ¨MS300 med en tohatsu 5 Hk, det var ikke første gangen jeg var i båt for det hadde jeg drevet med fra før jeg kunne gå, men det var første gangen jeg fikk kjøre båten alene. Etter jeg fikk Aquaquicken, begynte båt interessen å bli enda større. Båtparken til familien å bli betraktilg større. I 2004 kjøpte vi en 1977 modell Andunge, 23 fot seilbåt, året etter kjøpte vi en GPlast 700SE fra 2000. I 2006 fikk jeg min andre båt som jeg fikk kjøre alene, en C-marine tendy 11.

 

Nå venter jeg bare på å beynne med vår pussen, har tre glassfiberskrog, tre motorer og en mast som skal gjøres klar. Dette kan ta tid! må begynne snart for å bli ferdig til sommern.

 

Viste ikke at det var så mange under 25 her på forumet, gleder meg til å diskutere med dere.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...