Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

I denne for øvrig utmerkede artikkelen i VG, så står det beskrevet en innaskjærs lei ved Gula Humpen. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=512300

På innsida av/øst for Porsholmen.

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Trodde ikke det fantes noen slik passasje, og et rask kikk på google earth gjør meg ikke noe klokere.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som står i VG er rene tull. En kan unngå en liten bit av strekket dersom en dreier babord etter Stora Huvud på høyde med nordmerket. Så går en inn bak holmen Klätten og nord for den grønne staken. Men da er også det værste gjort, selve Gule Humpen, og det slipper en altså ikke unna. Videre går en så østover og følger Munkesund videre sydover som jeg har markert med rød strek. Den grønne streken er der alle vanligvis går.

 

gule_humpen2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som er beskrevet, er vel å holde til babord når man kommer ut fra Havstensund. Da får man kortest mulig strekning med "hump" - men helt innaskjærs blir det ikke.

 

Jeg hadde hørt mye forferdelig om "Gula Humpen" før jeg gikk der første gangen. Men etter å ha passert der mange ganger, synes jeg det er småtteri i forhold til Tønsberg tønne, Rakkebåene og Sild. Men det er noe av det samme, dønninger som kommer inn over grunt vann og gir krapp sjø.

 

(skrev dette samtidig med Lars H. og kartet ovenfor gir en fin beskrivelse)

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Denne "Porsholmen" som en skulle gå øst av, hvor er den? Jeg finner den ikke på kartet i dette området. Men navnet høres kjent ut. Ellers kan det nevnes at det opp gjennom tidene har vært mange forslag om å grave en kanal fra inderst i Sannäsfjorden og ut til Edsviken slik at en helt kunne unngå Gule Humpen (det heter Gule- og ikke Gula Humpen). Men det har hver gang rent ut i sanden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk, takk. Da er jeg ikke helt korka ennå.

Det indre leia som Lars H beskriver har jeg gått bare et par ganger. Synes ikke den hjelper så mye, for du må jo uansett utom det "værste" stykket. Selvfølgelig heter det Gule, Lars H. :blush:

 

I følge Kustregisteret fra 1996 så finnes det 7 Porsholmer mellom Varberg og Strömstad.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er jo forsåvidt noe sant i det som står. Legger man hardt babord etter sundet, så unngår man jo hele Gule humpen. :lol:

Har gått over gule humpen noen ganger nå. Til og med tur/retur bissen (nord for Resø) - grebbestad, i steady 320 m 9,9, for å hente fødepumpe til Perkinsen. Har stort sett hatt greit vær inntil i sommer. Hadde blåst flere dager, og hadde 24 m/s på måleren kvelden før. Lå omkring 16 m/s da vi gikk over, og det var om ikke de høyeste bølgene, så i allefall de krappeste og mest rotete jeg har vært ute for, tror jeg. Så det kan da bli ubehagelig ved riktig vær. Mener bølgemåleren på Vederøyene lå på 5,5m denne dagen.

Link to post
Share on other sites

Lå omkring 16 m/s da vi gikk over, og det var om ikke de høyeste bølgene, så i allefall de krappeste og mest rotete jeg har vært ute for, tror jeg. Så det kan da bli ubehagelig ved riktig vær. Mener bølgemåleren på Vederøyene lå på 5,5m denne dagen.

Ja, det er på slike dager att trafikken hoper seg opp i Strømstad og i Grebbestad. Ikke tilrådelig å passere Humpen på slike dager hvis ikke både du og mannskapet er svært drevne. Utenfor "Tjurpannan" får man en effekt som kalles stående bølger, eller pyramidebølger, som oppstår når inngående bølger treffer returbølger fra steile fjellforsmasjoner på land. Kan bli svært ubehagelig, og har nok i flere tilfeller vært med på å vaksinere mannskapet fra å begi seg ut på sjøen for all framtid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I denne for øvrig utmerkede artikkelen i VG, så står det beskrevet en innaskjærs lei ved Gula Humpen.

På innsida av/øst for Porsholmen.

Det er ingen led innafor Tjurepannan (det er bare nordmennene som kaller havstykket "Gula Humpen"). Det er en kolle som heter Gule Humpen, forresten.

Men det omtales en gammel idé om en kanal fra Sannäsfjorden og ut i skjærgården sønnafor Tjurepannan, som Lars H også skrev om i denne tråden. Den er aldri kommet til gjennomføring :smiley: .

For øvrig unngår man mange av de stående bølgene ved Tjurepannan ved å gå vest for Väcker, forbi (øst for) Sadlen og vest for hytta til Ingrid Bergman (en irret statue står på et skjær like ved). Det er jo mere bølger der, men ikke så plagsomme som inntil Tjurepannan.

For øvrig synes jeg stykket utafor Valön, sør for Hamburgön, mellom Ulön og Bottnefjorden, er plagsommere enn Tjurepannan.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som det kommer frem her, er det litt forskjellig mening om hva Gule Humpen er. Svenskene vet

nesten ikke hvor det er, de snakker om St. Huvudet og Tjurpannan som landområdet en passerer

der det står Gule Humpen i kartet. Så er Gule humpen det området jeg har markert med blått i

kartet? Greit nok, og der får en sørvesten med sjøen rett i fleisen, pluss reflekterte bølger fra land.

 

Men en skal videre sørøstover hele det rødmerkede feltet der en får sjø og vind rett inn fra siden.

Det er ikke langt, men føles i hvert fall langt med snekke i 7 knop og noen meter krapp sjø inn

på tvers. Og det er vel egentlig dette strekke de fleste av oss tenker med skrekk på når vi nevner

Gule Humpen. Og den første halvparten av dette strekket er det kul umulig å komme unna dersom

en ikke går mye lenger ut der bølgene er lengre.

 

humpen.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For øvrig unngår man mange av de stående bølgene ved Tjurepannan ved å gå vest for Väcker, forbi (øst for) Sadlen og vest for hytta til Ingrid Bergman (en irret statue står på et skjær like ved). Det er jo mere bølger der, men ikke så plagsomme som inntil Tjurepannan.

 

Blir omtrent den ruta vi valgte på nordgående. Gikk ut fra den grønne streken, ved ,er det fiskholmen? med kurs omtrent mellom sadlen og kistan til vi hadde høyde nok til å gå med været på utsiden av fyret og inn. Lengere vei, men større sikkerhetsmargin. :smiley:

Link to post
Share on other sites

For øvrig synes jeg stykket utafor Valön, sør for Hamburgön, mellom Ulön

og Bottnefjorden, er plagsommere enn Tjurepannan.

Ja Humperna kan være slitsomme de også. Og her skal en

holde tungen beint i munnen og holde seg på rett side av

leia (som er godt merket) i dette urene farvannet. Motorstopp

med sydvest kuling inn her ville ikke være noe en ønsker seg.

 

humperna.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Motorstopp med sydvest kuling inn her ville ikke være noe en ønsker seg.

Det er nettopp dette som kjennetegner disse områdene på Svenskekysten. Man er svært nære land, og lite tid å områ seg på om uhellet (motorstopp) skulle være ute. Både ved Tønsberg Tønne og ved Rakkebåene kan, og bør man legge seilasen lenger fra land nettopp for å ha litt å gå på om noe uforutsett skulle skje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

”Åtskilliga gånger har förslag lagts om en kanal genom det smala näset mellan Edsviken i Skagerrak och Bladviken längst in i Sannäsfjorden.

Veterligt stakades en kanal ut redan under de första åren av 1900-talet, men den blev inte byggd då, och inte har förslag väckta 1918, 1935, 1940 eller 1951 lyckats bättre.”

 

VG har fått med seg nyheten om at en kanal var planlagt. Men ikke at den senere ble skrinlagt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som det kommer frem her, er det litt forskjellig mening om hva Gule Humpen er. Svenskene vet

nesten ikke hvor det er, de snakker om St. Huvudet og Tjurpannan som landområdet en passerer

der det står Gule Humpen i kartet. Så er Gule humpen det området jeg har markert med blått i

kartet? Greit nok, og der får en sørvesten med sjøen rett i fleisen, pluss reflekterte bølger fra land.

 

Ja, navnet er skrevet akkurat som andre betegnelser på land-detaljer, og det er nok en gulfarget lav knaus.

Sannsynligvis den smale holmen like sør for St Huvudet. men vi vet hvor vi mener!

Det er jo svenskene som bor der, så de har nok Tjurepannan som navn på det beryktete stedet! :smiley:

 

Men en skal videre sørøstover hele det rødmerkede feltet der en får sjø og vind rett inn fra siden.

Det er ikke langt, men føles i hvert fall langt med snekke i 7 knop og noen meter krapp sjø inn

på tvers. Og det er vel egentlig dette strekke de fleste av oss tenker med skrekk på når vi nevner

Gule Humpen. Og den første halvparten av dette strekket er det kul umulig å komme unna dersom

en ikke går mye lenger ut der bølgene er lengre.

En unngår de verste stående bølgene ved å styre godt vest for Väcker. Eventuelt gå på utsida av Trossö-Kalvö-Lindö,

innafor Ulsholmen (det er en ledstrek i kartet, samt noen flekker på holmene), og så sikte på Sadlen.

Skjæra og grunnene fra Väcker og sørøstover stopper de reflekterte bølgene.

 

Min første tur sørover der var med en Nidelv 24, og bølger på 2 meter eller mer (syntes jeg den gangen i '88). Jeg kom ut fra Havstenssund, fortsatte

utafor fyret og det var lange (men høye) bølger noe forenom tvers, og uten refleks fra Tjurepannan. På tross av bølgene og uvant skipper ble det

behagelig nok, men vi gikk inn til Fjällbacka og tok en times tid med fast grunn under føttene :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil minne om den sikreste måten å passere dette "forferdelige" havstykket:

 

Landligge til været blir bedre!

 

Vi er vel på ferie når vi er i det området?

Ønsker vi havari?

Ønsker vi å skremme vettet av resten av familien i båten?

 

Selv har jeg ligget over både i Grebbestad på nordgående og Havstensund på sydgående.

På nordgående etter å ha ligget og ventet to dager i Grebbestad snudde vi faktisk da vi

passerte Stora Fiskholmen på starten av "havstrekket". Og da vi kom tilbake til Grebbestad

sto den samme gamle farbrorn på kaien som hadde hjulpet oss med trossen og tok trossen

for oss igjen med kommentaren: "Så ni kom til fornuft ni också!"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skumleste med det stykket er at man er veldig nært land så for de som ferdes for motor kan det gå riktig ille om maskinen stopper i det aller galeste øyeblikket , personlig så passer jeg bare på å ha oppe maximalt med seil etter forholdene for å ha god framdrift og styring når jeg passerer mellom de holmene der det bryter som verst. Å bli liggende å drive der eller ikke ha god nok framdrift er ikke noe morro for å si det sånn.

Jeg passerte der i 1995 i en comfort 32 og fikk bommen i hodet i en ufrivillig jibb , gikk ned for telling og etter noen sekunder når jeg kom til meg selv igjen så hadde båten dreid helt og jeg sleit fælt med å finne korrekt retning , skummelt men det gikk som vanlig bra. Har flere ganger sett folk i små snekker ol passere der og det ser ikke akkurat behagelig ut.

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp dette som kjennetegner disse områdene på Svenskekysten. Man er svært nære land, og lite tid å områ seg på om uhellet (motorstopp) skulle være ute. Både ved Tønsberg Tønne og ved Rakkebåene kan, og bør man legge seilasen lenger fra land nettopp for å ha litt å gå på om noe uforutsett skulle skje.

Her er jeg enig med Nimbuster - det finnes et godt alternativ til både Humparne og Gule Humpen - man kan gå utaskjærs. Ofte rundere sjø og mer avstand til land om noe skulle skje.

 

begge steder preges av at havet står rett på og det blir brått grundt. På Gule Humpen får vi i tillegg refleksjon av bølgene som rem beskriver. VI har gått over her i rufsete sjø- Etter at jeg hadde psyket opp mannskapet om at det kunne bli røft var de litt skuffet da vi rundet inn mot Havstensund. Faktisk synes jeg Kosterfjorden kan være vel så rufsete på en blåsig dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det heter

 

Gule Humpen o inget annet.....tror det er bare Nordmenn som kaller det Gula Humpen.....(se kartet!)

 

anbefaler ikke o gå den "inre leden" gå den som LarsH skrev om som alle går.......grönn linje (se opp for 2,4an)

 

ett ev motorhaveri i den inre leden så har man bare noe sekunder o få i draggen.......i den yttre noe minutter.... :smiley:

 

Gule humpen er veldi 'overreklamert' det er 15-20 minutter man har litt bölger sen er det over! (Rakke er värre!)

 

gule_humpen2.gif

 

humpen.jpg

 

Edsvikskanalen eller Isvikskanalen som aldrig blev av ....går o lese om her !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

her er en film fra SSRS som bla handler om en norsk sejlere som fikk rorhaveri utanför Gule Humpen.........

( i filmen blåser det 20 m/s.........vilket ikke er normalt vid Gule Humpen sommertid! :wink: )

 

http://www.ssrs.se/page/287/filmer.htm

 

gå in på 'Detta är Sjöräddningssällskapet'...... 38 sekunder in i filmen kommer bilder fra Gule Humpen

 

allt gick bra....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har vært uppmerksom en gang og opplevd å komme vel nære brotta som er umerket - det er en 1 meter som det bryter over ved litt sjø - pass på den!
Yepp, du ser den godt ved litt sjø. Da ser du også brottene rett syd for 1 meter'n, men ved flatt vann er den skummel.

 

vacker.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...