Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

.... er det tydelig at båter over 20 meter skal holde seg til "traffic lanes" mens båter under 20 meter skal holde seg til "inshore traffic zone" i et trafikkseparasjonssystem.

enig med dig i dette........det bör vi göre!

 

men det er ikke förbudt för båter mindre enn 20m o gå i traffic lanes.......(hvis man fölger IS)

 

impede betyder hindre,hemme, stoppe!

 

se de norske IS

 

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

TMS: Ikke så tydelig nei. De eneste som skal (shall) noe er de som trygt kan bruke de "ordinære" separasjonssonene. Andre fartøyer kan (may) bruke inshore traffic zones.

 

Mvh,

Kjell

 

Men regelen sier også at båter mindre en 20 meter og seilfartøy ikke skal hindre større båter i et trafikkseparasjonssystem. Det må jo bety at mindre båter er henvist til inshore traffic zones i praksis. Etter min erfaring er det umulig for en seilbåt å seile i den engelske kanal i traffic lanes uten å være til hinder for skipstrafikken..

TMS

Link to post
Share on other sites

Jippi.

 

Med andre ord, når dere ser meg kommer, vik unna :smiley::smiley::smiley:

 

Ser jeg mao seil forut min dieselspyttende farkost så ............

 

Sorry, måtte bare. (og for dere uinvidde, der har vært bittelittegrann diskusjon om vikeplikter for motordrevne fartøy kontra "ikkemotorseilende" fartøy m.m.)

Link to post
Share on other sites

Alle dekkede fartøy er pålagt å ha et eksemplar av sjøveisreglene ombord. De finnes her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html

 

Anbefaler alle å lese litt i disse før båtsesongen starter. :flag:

Siterer meg selv - skrev dette fordi "kortversjoner" ikke holder.

 

Det viser også denne diskusjonen så langt synes jeg. :smiley:

 

Skriv ut "FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)" og les!

 

Dette er den norske versjonen - fullstendig - og på norsk! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet var nok for elementært for våre faglige oppgaver.

 

Noen som har gode råd for å renske enn munnfull Pepsi Max fra tastaturet? :lol: :lol: :lol: :lol:

 

I alvor snakk, nei ikke spørsmål på eksamen, men det var pensum.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, du skulle ha vært med på D5LA samlingen vår i Stavanger like før påske. Vi diskuterte da om amfidromiske punkt har betydning for avlesning av solhøyden med sekstant. Du har vel noe synspunkt på dette? Det nærmeste amfidromiske punktet til Gule Hupen er kanskje utenfor Lista i Norge?

Link to post
Share on other sites

Siterer meg selv - skrev dette fordi "kortversjoner" ikke holder.

 

Det viser også denne diskusjonen så langt synes jeg. :smiley:

 

Skriv ut "FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)" og les!

 

Dette er den norske versjonen - fullstendig - og på norsk! :flag:

 

 

Veldig konstruktivt... du kunne like godt ha skrevet: du tar feil, men jeg vil ikke fortelle deg hva du tar feil i.... kan du være litt mer konkret og fortelle hva du mener jeg har sagt som er feil. Det jeg har sagt er kort sagt at motorbåter har vikeplikt for seilbåter, untatt i trange led, trafikkseperasjonssytemer og når det er seilbåten som innhenter motorbåten. Hva er feil med det ? hva er det du mener jeg utelater som endrer på disse punktene ?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Fra Innstilling fra Samferdselskommiteen Innst. S nr 178 (2004-2005) kan en lese følgende"

 

"I norske farvann finnes det i dag et trafikkseparasjonssystem vedtatt av IMO sørvest for Feistein i Rogaland, et trafikkseparasjonssystem i territorialfarvannet på strekningen Vardø - Nordkapp og et trafikkseparasjonssystem for Oslofjorden fra Hollenderbåen til Nesodden."

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

..........Vi diskuterte da om amfidromiske punkt har betydning for avlesning av solhøyden med sekstant. ............

 

har ikke pejling på "amfidromiske punkt"......håller meg til "terrestial navigasjon".....

 

skall läre meg sekstant en dag........

 

min morbror/onkel er sjökaptein(nu pensjonist)....varje gang jeg för dette på tal, att han skall läre mig dette

 

så säger han...kjöp deg en GPS til, så har du 'back up'....... :lol::lol:

 

har dokk en 'Oktant' som tilhörde ett sejlfartöy fra Fredrikstad.......fra min 'kones' slekt..dom er fra Hvaler!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...