Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Vi har tenkt å legge turen nedover svenskekysten neste sommer. ....Legger vi lista litt høyt nå ? ( kan vi dra til Hvaler kan vi til svenskekysten også)

Ikke høyt idetheletatt. Dra av gårde. Det er noen litt åpne strekk - ytterst i Sekken (som dere kjenner), lengst sør i Kosterfjorden, forbi Tjurepannan/"gule Humpen", Valö huvud/"humparna" - og er det litt vel frisk bris fra SV plasker det litt. Men dere har jo også skjærgården sør for Sydkoster. Med spesialkartet og lav fart er det et flott område.

God jul!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Legger vi lista litt høyt nå ? ( kan vi dra til Hvaler kan vi til svenskekysten også)

 

Christian

har du tagit deg til Hvaler.....så kan du ta deg til Gøteborg(eller lit sør Gbg)....

det er bare o stå på ! (er vinden over 10m/s SW eller W, så kan det vare litt sjø vid Gule Humpen, normalt er denne passasjen inge problem!)

 

 

neste hakk på den navigatoriske 'skalen' er over til Danmark!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

med seilbåt er Gule humpen en drøy halvtime. Med motorbåt 5-10 minutter. Det kan være grov sjø om det er har blåst godt noen dager. Jeg har større respekt for andre strekk langs kysten - feks Humparna rett N for Hunnebostrand, men også her går det greit om man bruker innsiden av hodet. Merk at begge strekk har uproblematiske alternativer på utsiden - men Kosterfjorden kan være litt tøff om det blåser mye. Kortere vei til flere skjær her. Om dere er usikre på å gå over alene - så ta kontakt med noen du kjenner eller avtal med medlemmer her. Vi sakker gjerne farten over og går i flokk over med andre om det er ønskelig.

 

Svenskekysten er et deilig sted om sommeren. For en 26 fots båt kan jeg tenke meg at døgnprisen inkl strøm ligger på 150-200 kroner i havnene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det praktiseres ikke med noe tilsvarende Campingpass i gjestehavnene. Snaue 200 sek. natta + eventuell strøm.

Nordre del av Bohuslen er dyrest, rimeligere jo lenger vekk fra Norske grensa du kommer.

 

Enig med Bitteliten at Humparne er mer ufyslig enn Gule Humpen. Litt lengre stykke og du får sjøen på siden. Blir mye slingring om en har en saktegående båt.

Gule Humpen er ett kort stykke. Som regel er det ok vær der. Har passert en masse ganger og kun en gang med skikkelig MYE sjø.

Men det var vår egen feil. Etter 1 uke med sydvest 15-20 m/s er det ikke smart å gå over Humpen. Men det gikk heldigvis bra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vel, med sjø på tvers i en Saga 27 i 7 knop, kjøleskapdøren flyr opp og skapet tømmes, skuffene i pantriet flyr ut og treffer skottet på motsatt side, er ikke særlig lurt med kone og barn ombord. "Be'n there, done that" (med kone, uten barn men med hund). Vi ligger heller på været i Havstensund for sydgående eller i Grebbestad for nordgående.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har større respekt for andre strekk langs kysten - feks Humparna rett N for Hunnebostrand

Eller Islandsbergstrekket mellom Grunnsund og Gullholmen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt enig rem, eller Marstrandsfjorden for den slags skyld. Har ligget inneblåst på Dyrön med 20m/s målt inne i havnen og 3-4 meter sjø mot moloen. Men det er jo ikke noe problem? Man følger da med på værmeldingen og holder seg i havn i dårlig vær? Og en fordel med svenskekysten selv om en har utsatte strekninger som Gule Humpen, Humperna, Islandsberg, Marstrandsfjorden osv.: Det skal mye til å bli overrasket av sjø og vind på disse korte strekkene som selv jeg med snekke passerer på halvtimen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og en fordel med svenskekysten selv om en har utsatte strekninger som Gule Humpen, Humperna, Islandsberg, Marstrandsfjorden osv.: Det skal mye til å bli overrasket av sjø og vind på disse korte strekkene som selv jeg med snekke passerer på halvtimen!

enig i det LarsH skriver

 

med undantag av Gule Humpen og Humperne, så finnes også innanskjæers alternativ, man trenger ikke passere disse 'blåshål' om man tykker det går før mye sjø

 

og har man seilbåt så kan man ju gå på utsiden/utenskjærs så slipper man den besværlige sjøn

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men det er jo ikke noe problem? Man følger da med på værmeldingen og holder seg i havn i dårlig vær?

Lars H.

Du har så inderlig rett, Lars!

Hvorfor er folk så redde for å legge værfast?

Vi ligger ofte "værfast" i dagevis, selv nesten uten vind!, og det har vi faktisk fortsatt med selv med den båten vi har nå.

En må ikke stime, det er fali det!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har aldri hatt noen ubehagelige erfaringer over gulahumpen, men over humparna hadde jeg i sommer en erfaring jeg gjerne skulle vært foruten..

 

Planen var å gå fra Bohus Malmön til Musön på sydsiden av Grebbestad. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg å gå rett ut ved Hunnebostrand og gå utenfor Humparna. Været var grått, men foruten vind,bølger, nedbør eller tåke. I løpet av 10 min endret dette seg til å blåse 10 m/sek, rotete sjø, striregn og veldig dårlig sikt. Planen var i utgangspunktet å stå på gjennom uværet. Plutselig begynnte plotteren å hoppe 3-400 m frem og tilbake mellom skjærene.. Jeg besluttet da å gå inn til land, Nord for saltskär, noe som var svært så ubehagelig i rotete sjø, dårlig sikt og kun kartreferanser.

 

Poenget mitt er at om du holder deg til leden (E6), så byr det på få utfordringer. Er du usikker, slakk av og noen vil ta deg igjen så du kan henge deg på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...