Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Gule humpen er veldi 'overreklamert'

 

Det synes det som om vi er alene om å mene.

Ellers har de i uminnelige tider vært en god prosedyre at når man traffikerer en le kyst, så holder man seg så langt vekk fra den som man kan. De gangene jeg har mått seile forbi der i dårlig vær har jeg seilt utaskjærs. Men det er en fascinerende kyst.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal for første gang til sommeren passere Gule Humpen.Og etter å ha lest innleggene, har jeg fått stor respekt for dette stedet og vil kun passere det i godvær. Men, hvis været er er dårlig, og jeg må vente en dag eller tre, er det noen som kan anbefale en trygg og trivelig havn på veien sydover? På vei hjemover er vel Grebbestad et godt alternativ. Har enda ikke noe kart over svenskekysten, så det hadde vært fint med noen alternativer fra "lokalkjente" her på forumet. På forhånd takk. :wflag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

...Man er svært nære land, og lite tid å områ seg på om uhellet (motorstopp) skulle være ute. Både ved Tønsberg Tønne og ved Rakkebåene kan, og bør man legge seilasen lenger fra land nettopp for å ha litt å gå på om noe uforutsett skulle skje...
Landligge til været blir bedre!
...Det skumleste med det stykket er at man er veldig nært land så for de som ferdes for motor kan det gå riktig ille om maskinen stopper i det aller galeste øyeblikket ...

Uff, ja... Mitt første møte med Gule Humpen (snekke ca 7 knop) var i etttertid helt klart uforsvarlig. Når vi kom fram til Gräbbestad fikk vi høre at det var målt 17 m/s rett før vi ankom. Under overfarten kom det vann inn i vinduspakninger og takventiler som jeg aldri siden (eller før) har opplevd. Båten rullet som bare plastsnekker kan. Små barn hadde vi også ombord. Fire av fem spydde etter hvert som griser. I ettertid har jeg hatt mange søvnløse timer med tanke på hva som kunne ha skjedd. Alt fra ei trosse i propellen, oppvirvlet grums i diseltank, tømmerstokk, "vanlig" motorstopp osv. At jeg var relativt trygg på kursen hjelper liksom ikke så mye alene. I ettertid var dette klart uansvarlig, at det gikk bra er kanskje nesten like mye flaks som noe annet.

 

Mitt eneste forsvar er at jeg/vi rett og slett ikke ante hva vi begikk oss til, men noe fullgodt forsvar er selvsagt ikke det når man ferdes til sjøs. Jeg lærte mye om Gule Humpen, men det er nok andre pedagogiske metoder som er bedre enn dette, ikke minst tryggere...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt eneste forsvar er at jeg/vi rett og slett ikke ante hva vi begikk oss til, men noe fullgodt forsvar er selvsagt ikke det når man ferdes til sjøs. Jeg lærte mye om Gule Humpen, men det er nok andre pedagogiske metoder som er bedre enn dette, ikke minst tryggere...

Tiltredes på egne vegne, men i endel andre farvann enn ved Gule Humpen.

Link to post
Share on other sites

http://www.ssrs.se/page/287/filmer.htm

gå in på 'Detta är Sjöräddningssällskapet'...... 38 sekunder in i filmen kommer bilder fra Gule Humpen

 

Og: Vi får sannelig også se Poseidons nyeste skoleskip "Poseidon II" i et lite glimt, idet redningskrysseren "Grängesberg" freser forbi på vei til oppdrag.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Jeg har nu sejlet op langs den svenske kyst et par gange sydfra. Hele vejen er "udenskærs" og særlig stykkerne omkring Kullen, Tylø, Varberg og Nidingen virker også meget urolige og "dramatiske" - selv i let vejr. Er Gule Humpen SÅ meget værre end disse stykker? Og i givet fald - hvad kan grunden så være til det?

 

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Sånn jeg ser det:

Gule Humpen i dårlig vær er det eneste dramatiske stykket mellom Strømstad og Smøgen, man kan jo gå innaskjørs så å si heleveien utenom dette (det er jo dette som er noe av det som er unikt med dette kyststrekket). Men det er over på 20 minutter, så enig med Gunga Din at dens rykte er noe overdrevet.

 

Vil man ungå området og om man ikke er redd for å gå litt utaskjers så kan man f.eks. gå ut fra Kosterfjorden og inn igjen ved Musön, man får da litt slakere bølger.

Link to post
Share on other sites

Er Gule Humpen SÅ meget værre end disse stykker? Og i givet fald - hvad kan grunden så være til det?

Jeg har også lurt litt på dette, men etter å ha studert kartet og passert dette strekket mange ganger, har jeg følgende tanker.

 

1. Det er ikke særlig dypt her, 30 - 40m (gir krappere bølger enn på større dyp)

2. Landet innenfor stuper bratt i sjøen og reflekterer bølgene

3. Det er mange grunner på utsiden av leia som roter opp sjøen (se kartet)

4. Vindretningen som gir største bølger inn fra havet er sydvesten. Da får en bølgene lite gunstig inn helt på tvers av båten.

 

brott.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal for første gang til sommeren passere Gule Humpen.Og etter å ha lest innleggene, har jeg fått stor respekt for dette stedet og vil kun passere det i godvær. Men, hvis været er er dårlig, og jeg må vente en dag eller tre, er det noen som kan anbefale en trygg og trivelig havn på veien sydover? På vei hjemover er vel Grebbestad et godt alternativ. Har enda ikke noe kart over svenskekysten, så det hadde vært fint med noen alternativer fra "lokalkjente" her på forumet. På forhånd takk. :wflag:

Har måttet ligge å vente på været ved Havstensund et par ganger og det er en del fine plasser å legge seg til der. Du kan gå inn Sannesfjorden. Der er det mange muligheter.

Du kan også gå vestover mot Kalvøen og inn til Ystholmen og Getholmen tror jeg den heter.

Men som over alt ellers langs Bohuslenkysten, det er grundt, veldig grundt mange plasser.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Her er et lite kartutsnitt sør for Havstensund, dvs. syd for Gule Humpen, hvor det er mange muligheter for ankring. Nord for Tanumstrand ligger Grebbestad. Jeg har mange netter på svai i dette området. På Bjørnåsen er det bygd mange steinstatuer som kan minne om en fjern fortid. På denne øya er det flere tilleggingsmuligheter. Selv foretrekker jeg Musösältan. Her er det som regel alltid god plass. SXK har også bøye her.

 

havstensunds.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved et beskjært kart av orginalt flyfoto som er tilgjengelig fra SXK. Jeg har sett mange ganske store seilbåter inne i havbassenget. Den greieste innseilingen er å komme inn nordfra, øst for Bjørnåsen. Mellom Bjørnåsen og Stora Grötet er dybden 9 meter men avtar til ved lavvann nær 2 meter like vest for St. Grøtet, deretter lenger sydover øker dybden til 4 - 5 meter. Det er 2 SXK-bøyer i selve bassenget. Jeg har snakket med flere seilere som har fortalt at de har kommet inn med 2.5 m dyptgående uten vansker uavhengig av lavvann/høyvann. Med 2.10 som dyptgående burde det ikke være noe problem. Anbefaler å vandre omkring på Musön. På sørsiden av øya står en stor stein som ser ut til å ramle når tid som helst. Men den har stått der i mange år - og står nok noen dager til. Flere kjente svensker har sommerbolig på denne øya. Heldigvis virker det som om få nordmenn har oppdaget denne øya. Jeg møter i alle fall få nordmenn her. Her kan man virkelig kose seg.

 

583850_mussltan.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg - mens jeg er i farta - legger jeg inn forstørret bilde av offisielt kart fra kartoppdatering 13.6.2007, opprinnelig skala 1:8.000, kart nr H5019 (det er nok ikke så mange som har dette Mekatorkartet?). Ut fra dette synes det å være helt uproblematisk å gå inn med 2.1 som dyptgående.

 

stgrtet.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har nu sejlet op langs den svenske kyst et par gange sydfra. Hele vejen er "udenskærs" og særlig stykkerne omkring Kullen, Tylø, Varberg og Nidingen virker også meget urolige og "dramatiske" - selv i let vejr. Er Gule Humpen SÅ meget værre end disse stykker? Og i givet fald - hvad kan grunden så være til det?

 

Som Lars H siger, de reflekterede bølger fra den stejle bjergvæg giver stående bølger et stykke udad fra bjerget, men efter min erfaring er det nemt nok, hvis man går et stykke vest for Väcker fyr.

Hvis du på din vej nordpå sejler længere ude, og gør nytte af de nordgående strømmer - den baltiske strøm kombineret med strømmen, der har kommet over fra Skagen - og går udenom skærgården, så vil de stående bølger ikke mærkes. Til gengæld får du højere, men længre bølger fra vinden - helt anderledes end ved tilsvarende vinde i de grunde danske farvand.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg er av dem som aldri har forstått det spesielle med Gule Humpen. Men det kan nok komme av at jeg alltid bruker maskinkraft i dette området for å få stabilisert båten. Har seilt i dette farvannet i mange år med tre forskjellige båter og i ganske variabelt vær. Dersom værmeldingen ikke er i samsvar med ønskene mine om behagelig seilas, ligger jeg alltid fortøyd enten nord eller sør for havområdet. Dette gjelder ikke bare for Gule Hupmpen, men også for andre vanskelige strekninger. Jeg har imidlertid stor forståelse for at båter som seiler med skrogfart kan oppleve rulling og stamping som ubehagelig - som også er beskrevet rikelig i denne tråden.

 

vckerfyr.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Musösältan er tydeligvis et fint sted å ligge på svai. Her et kartutsnitt til, fra NP Hamnlotsen (merk 0,6m grunnen langt inne):

 

mussaltan.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at det har blitt grunnere på ditt kart over Gule humpen enn mitt båtsportkart fra 2005 Roald.

3m -> 2,9m, 1m -> 0,9m, 2,8-> 2,7m og 2,4 -> 2,3m. Hvilket kart har du scannet? Er det Mecatorkartet nu nevnte ovenfor?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Deler synet ditt Roald - Gule Humpen var værre da vi drev med seilbåter. Nå er det 10-15 minutter i 15-18 knop halvplan - og da hjeler det med både fast tak, bra med motorkraft og skarp v bunn

 

Vi har gått over her i 4 meters sjø i 16-18 knop og det var helt greit. Faktisk synes jeg Humparna er litt mere kinkig ettersom leia her er så smal at det er vanskelig å holde god nok fart pga andre båter.

Link to post
Share on other sites

Og hvor får du tak i disse kartene? De så svært klare og tydelige ut.

Hvilke områder dekker de?

Hva koster de?

Størrelse?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...