Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

sepsone.jpg

 

Dette er ikke et trafikkseparasjonssystem som det henvises til i sjøveisregel nr 10. Et trafikkseparasjonssystem er noe annet.... ta en titt på et kart for den engelske kanal så forstår du hva jeg mener. Et trafikkseparasjonssystem består av soner for trafikken i begge retninger, med soner på utsiden av disse som fritidsbåter kan benytte. Ved kryssing av "sonene" skal det foregå mest mulig på tvers av trafikksonene..... I Oslo fjorden har vi lov til å seile f.eks en kurs fra Huk til Steilene og dermed krysse separasjonslinjen i en vinkel på 20-30 grader... I et trafikkseparasjonssystem, som den Engelske kanal, er en slik "skrå" kryssing av sonene forbudt...

TMS

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er dette et fullverdig trafikkseparasjonssystem som man kun skal krysse i tilnærmet 90 grader. Jeg har ikke kartene for meg men mener å huske at systemet starter S for Drøbaksundet og går ut forbi Ferder og Thorbjørnskjær. Nord om sette, i indre fjord, ved Huk og Steilene som det refereres til gjelder vanlige regler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hur ser kartet ut runt Jeløya.........med begrensningslinjerna...

 

jag har alltid trott att det var en Trafikkseperasjon in mot Oslo.....det er så markert på kartet !

 

(har alltid trott att VTS Horten o kystvakten i Norge er litt mer "fleksible", annet enn England!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja. Inni sonen.

Du har ikke lov å være der i det hele tatt.

Du kan krysse den tvers over.

 

Utafor sonen kan du seile hvor du vil.

 

 

Kartutsnittet ditt viser ikke "soner" kun en skillelinje som som skiller nordgående og sørgående hovedled i Oslofjorden. Det er ingen steder det er forbudt for fritidsbåter å være, hverken på den ene eller andre siden av ledmarkeringen. Og du har lov til å seile sydover langs Jeløya, til tross for at dette er på "feil" side av leden....

 

Hvor mener du "yttergrensen" av leden går, jeg finner ingen slik markering i mine kart....

TMS

Link to post
Share on other sites

trafikksepdroebak.jpg

 

Bildet over viser en trafikkseparasjonslinje, bildet under viser et trafikkseparasjonssystem:

 

trafficseparationschemes.jpg

 

Som dere ser er det områder på hver side av sonene som er for fritidsbåter. Slike soner finnes ikke mellom Drøbak og Son....

 

 

Her er en forklaring på trafikkseparsjonssystem ala den Engelske kanal (og ikke drøbaksundet):

 

The different zones used in a Traffic Separation Scheme

 

Traffic Separation Schemes have 3 types of area. There is an area designated as an Inshore Traffic Zone and there are the opposing traffic lanes with a Separation Zone (or Separation Line) between them (see Fig 1).

 

Inshore Traffic Zones

Inshore traffic zones may be used by vessels less than 20 meters or sailing vessels. They are also frequently used by fishing vessels when fishing. Large vessels may use an inshore traffic zone when en route to a port, offshore installation or structure, pilot station, or any place situated within the inshore traffic zone, or to avoid immediate danger.

 

 

Traffic Lanes

Lanes are usually at least 3 miles wide and often more than this. The traffic lanes are normally only used by larger vessels. I cannot think of any circumstance when I would choose to use a traffic lane in a small vessel. If you do, remember you are not allowed to impede the safe passage of any vessel following a traffic lane.

 

 

Separation Zones (or lines)

The separation zone is an area like the median of a divided highway that separates the opposing traffic lanes. Small vessels only use the separation lanes when crossing the area though fishing vessels often use this area for fishing.

Most Separation lanes are at least 2 miles wide though where there is not sufficient room to have a wide separation zone it may be reduced to a line.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Her er seperasjonslinjen ved Gullholmen. Men nå er vi langt unna Gule Humpen.

Når jeg seiler fra Son til Skagen/Skagerak følger jeg ofte seperasjonslinja, og på korrekt side. Jeg har aldri blitt ringt opp av Horten VTS.

 

tror bare det gäller fartyg över en viss störelse o anmälla til VTS'n sånn er det her i Gbg....(högerklikke på en rapporteringspunkt på "dig.kartet" så ser du..........

 

nu har jag ikke allverdens erfaring av trafikkseparasjonssoner.... men trur ikke att det er förbudt för lystfartöy, men

vi må fölge IS.....dvs i rett riktning!

 

trur att norske o svenske 'kystvakter' er veldi "fleksible" med oss lystbåter....

 

annet er det i Tyskland o England...der dom 'radar-recorder' oss o bötfeller hvis vi ikke fölger reglerne till 'punkt o prick'!!

 

:smiley:

 

(av kartet runt Jelöy ser man att man kan gå söröver i en 'kysttrafikkson' !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kan du være litt mer konkret og fortelle hva jeg har misforstått ? Når mener du at et seilfartøy har vikeplikt for en motorbåt ?

Jeg forholder meg til din fremstilling. Du har utelatt ganske mye i din oppsummering. Folk bør lese sjøveisreglene selv for å unngå misforståelser.

Link to post
Share on other sites

En trafikkseparasjonssone i et trafikkseparasjonssystem (traffic separation sheme) separerer fartøystyper i separate soner og "kjørebaner/retninger"

 

"separasjonslinjer", som dere snakker om, separerer hovedretningene i leden uansett fartøystype. I "kjørebanen" i et trafikkseparasjonssystem skal bare store fartøy være, her skal ikke båter mindre enn 20 meter og seilfartøy være. Utenfor disse "kjørebanene" skal mindre fartøy og seilfartøy være, her skal ikke store fartøy være. Unntakene er ut og inn av havner og kryssing av sonene...

TMS

Link to post
Share on other sites

Hvorfor henviser dere ikke til sjøveisregel nr 10? (Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer ) her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html

 

 

Fordi separasjonslinjen i Oslofjorden kun er en separasjonslinje og ikke et trafikkseparasjonssystem i den betydning som er ment i sjøveisregel nr 10. Praktisk vil forskjellen bli at en seilbåt som krysser den Engelske kanal har vikeplikt for skipene som går i trafikksonene. Men en seilbåt som krysser fra Østfold til Vestfold ikke har vikeplikt for danskebåten... (selv om jeg ville valgt å endre kurs tidlig og tydelig og ikke stått på min rett)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

er det denne?

 

(j) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

 

 

Ja og i sammen med dette:

 

A vessel shall not use an inshore traffic zone when she can safely use the appropriate traffic lane within the adjacent traffic separation scheme. However, vessels of less than 20 meters in length, sailing vessels and vessels engaged in fishing may use the inshore traffic zone.

Notwithstanding subparagraph (d)(i), a vessel may use an inshore traffic zone when en route to or from a port, offshore installation or structure, pilot station or any other place situated within the inshore traffic zone, or to avoid immediate danger.

 

A vessel, shall so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

 

 

.... er det tydelig at båter over 20 meter skal holde seg til "traffic lanes" mens båter under 20 meter skal holde seg til "inshore traffic zone" i et trafikkseparasjonssystem.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Men en seilbåt som krysser fra Østfold til Vestfold ikke har vikeplikt for danskebåten... (selv om jeg ville valgt å endre kurs tidlig og tydelig og ikke stått på min rett)

Dette er en farlig påstand! Jeg tror man i det minste skal ha passert Bolærne før man kan anta at en stor ferge anser seg å være utenfor en trang led.

 

Jeg har selv ligget og drevet i stilla en nattseilas utenfor Larkollen, og en tysk containerbåt endret kurs noen grader for at vi skulle slippe å starte jerngenoaen - men for meg var det ingen selvfølge at de skulle vike for oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...