Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Jeg har passert Gula Humpen en rekke ganger. Ifjor hadde vi 3 meter bølger i hekken og det var jo en fryd.

 

Når man går i retning sør får man som oftest bølgene inn fra skrå styrbord. Itillegg får man kjempebølger fra en rekke store båter som passer i begge retninger som kjører som de har stjålet båtene, ene alene for å ha det behagelig ombord. Man får store bølger fra havet, returbølger fra fjellveggen mot øst og hekkbølger fra hurtiggående båter som passerer kloss inntil båtsiden. Det blir et bølgekaos uten like og saktegående båter sliter . Gula Humpen lever opp til sitt rykte og bør passeres med dypeste respekt. Går noe galt her er det bare minutter unna fjellveggen og den er nådeløs.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig bevandret på Svenskekysten, men Gule Humpen som dere beskriver så levende her minner jo om hva man også finner på Vestfoldkysten.

Hvis man går "Båtleia"(den indre leia) fra ytterst i Sandefjordsfjorden sørover til ytterst i Larviksfjorden skulle jeg mene det ble noe av det samme.

Her opplever man for det første at man går meget nær land, man har en rekke grunner og skjær som roter opp sjøen og er man riktig uheldig har man 15 sekundmeter sydvestlig vind blandet med sørgående havstrøm på 3 knop. Dette kan gi meget krappe bølger og svært ubehagelige opplevelser. Vi har jo også Tønsberg Tønne, men jeg synes som sagt utfordingen ligger i forrannevnte strekk litt lengre sør. Muligheten er selvfølgelig å gå "Skipsleia" litt lengre ut, men heller ikke her slipper man ikke unna fenomenet med vinden rett mot en kraftig havstrøm, man har bare litt lengre tid på seg før man slår inn i fjellsiden ved motorstopp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For mange med "dritt" i diesltanken kan det være en større utfordring en om båten/mannskapet tåler det. Det er kort vei til grunnene.

 

Når vi seiler holder vi oss på "best muligst avstand" unna. Dette er en regel for oss, ikke bare i dette omtalte området.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig bevandret på Svenskekysten, men Gule Humpen som dere beskriver så levende her minner jo om hva man også finner på Vestfoldkysten.

Hvis man går "Båtleia"(den indre leia) fra ytterst i Sandefjordsfjorden sørover til ytterst i Larviksfjorden skulle jeg mene det ble noe av det samme....

"...Noe av det samme..." er selvsagt et realtivt begrep. Min (subjektive) opplevelse er likevel at Gule Humpen er hakket "råere" når det står på, og særlig dette med "uhåndterilig" land så tett innpå. Noe kan det selvsagt ha å gjøre med at jeg er svært godt kjent i området du beskriver, og deremd førler meg tryggere. Likevel - jeg mener Humpen er mer nådeløs. Skal riktignok gjøre et unntak for Tønna, der kan det være mye rar sjø om det virkelig står på.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig bevandret på Svenskekysten, men Gule Humpen som dere beskriver så levende her minner jo om hva man også finner på Vestfoldkysten.

......

Muligheten er selvfølgelig å gå "Skipsleia" litt lengre ut, men heller ikke her slipper man ikke unna fenomenet med vinden rett mot en kraftig havstrøm, man har bare litt lengre tid på seg før man slår inn i fjellsiden ved motorstopp.

 

Den havstrømmen er den samme som man kan "ri" på ved seilas nordover om han holder lengre ut i havet f eks ved "Gule Humpen"/Tjurpannan - der går den oftest samme veg som vinden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

hej roaldbj

 

vad er ett Mekatorkart.......firmanavn eller bare feilskrivning?

 

Bitteliten gir god forklaring. Og for å gjøre det enda mer "komplisert". Vi snakker også om overføring fra gnomoniske kart til merkatorkart. Gnomoniske kart er slike som brukes til storsirkelseilas over lengre strekninger. Langs storsirklene vil seilasen følge en rett linje og deretter overføres storsirkelseilasen til de mer vanlige mekatorkartene. Dette er en ganske grei oppgave for de som skal seile litt lengre strekninger. Det som på storsirkelseilas kart ser ut som en rett linje vil på Mekatorkartet få sterke avbøyninger.

Link to post
Share on other sites

:lol: kjenner godt til Mercator......

 

o Mercators projeksjon........även "transverse mercator" eller Gauss projeksjon

 

så her såg han ut......

200px-Mercator.jpg

 

så her såg hans kart ut över Norge o Sverige

4c_mercator.jpg

 

men du skrev Mekator i ditt inlegg....tenkte att det kansje er noe nytt digitalt som jag missat :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da er vi på bølgelengde. Med all din kunnskap Gunga Din, har du også noe flott å fremvise når det gjelder forholdet mellom gnomiske kart og mekatorkart? En annen ting: Jeg skal lengre enn Gule Humpen til sommeren, og vurderer å reise til Bornholm. Familien kommer etter med fly eller annen offentlig transport. Er det lettest å få dem ombord i Malmø, Ystad eller et annet sted?

Link to post
Share on other sites

Ikke Malmö......men Kastrup skulle jag tro....der ligger en småbåtshavn, nesten på gangavstand fra flyplassen....

 

(kjöpte förresten mitt förste DLS Danmark der i en liten butikk! :smiley: )

 

ang gnomisk projeksjon

 

fann jag dette

 

Den gnomoniske projektion har følgende egenskaber

 

En ret linie mellem to punkter på kortet viser den korteste vej mellem punkterne. Det vil sige storcirkler afbildes som rette linier.

Ikke konform

Viser ikke arealer korrekt

Centrum vises korrekt, men forvrængning tiltager hurtigt væk fra centrum

Kun afstande målt fra centrum er korrekte

 

Den gnomoniske projektion er kun anvendelig til at finde den korteste rute mellem to punkter. Til navigation over store afstande benyttes kortet sammen med mercatorprojektionen.

 

http://web.tag-gym.dk/TG/-2mMa2/Projektioner.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Flott, hva du finner frem til Gunga Din. Jeg likte godt denne siden http://web.tag-gym.dk/TG/-2mMa2/2mMa2.htm , men nå er vi vel et lite stykke unna Gule Humpen. Jeg forsøker hver år å seile sørover fra Son mot Tyskland /Kattegat midtfjords i Oslofjorden, det vil si mellom de store hovedfyrene Hollenderbåen, Færder, Torbjørnskjær og langt vest for Ursholmen. 4 ganger de siste årene har vestavinden vært så kraftig at jeg har blitt "presset" til å seile inn ved Persgrunden men vest for Ramskär litt sør for Segelskären. Jeg har deretter gått inn mot Stångeskjär fyr og videre litt nord mot Grebbestad. Dette virker fint for meg.

Link to post
Share on other sites

................ 4 ganger de siste årene har vestavinden vært så kraftig at jeg har blitt "presset" til å seile inn ved Persgrunden men vest for Ramskär litt sør for Segelskären. Jeg har deretter gått inn mot Stångeskjär fyr og videre litt nord mot Grebbestad. Dette virker fint for meg.

du får begynne o 'seile' på riktigt......så du ikke blir så väderberoende.... :wink:

 

skall du gå sörover utomskjärs Bohuslän så skall du vare langt ute til havs så du slipper motströmmen.....

den kan dra med ett par knop nordover......

 

men men fikk avbryte en sejling själv, fra Tönsberg mot Skagen häromåret för en av kompisarna til barna blev för sjösyk.....tror det var samme veg jag gick in mot Grebbestad/Tanumstrand, sen dagen efter var det bedre da gick vi

Lysekil-Skagen :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...Faktisk synes jeg Humparna er litt mere kinkig ettersom leia her er så smal at det er vanskelig å holde god nok fart pga andre båter.

 

:yesnod:

 

Humparna bør passeres når det er flatt vann, eller når sjøen er så grov at kun noen få tørr ta passeringen. Kombinasjonen "passe på grensen" sjø og dermed mange båter, kan gi hjertebank og mer til. Særlig når alt for mange ikke holder til styrbord i leia. Har selv vært tett på å torpedere en møtene ????båt på helt feil side, hvor valget stod mellom å komme alt for nære han eller et av skjærene. ~3-4 meter klaring i høy rotete sjø og kanskje samlet fart på 20 knop, føltes ikke trygt!!

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En ting en må huske på når det er valg av lei, er hva formålet med "seilasen" er.

 

Har man seilbåt og dyrker seilsporten?

Har man en rask motorbåt og synes det er gøy med fart?

Har man en snekke og har all verdens av tid?

Skal man utforske trange utilgjengelige farvann?

Ønsker man å komme i kontakt med de fastboende og prate om stedet og forgagne tider?

Har man små barn og engstelig kone med på færden?

 

Å gå Gule Humpen i dårlig vær er ikke lurt med engstelig kone og små barn.

Å gå utaskjærs i timesvis er ikke lurt med tenåringer ombord som bare venter på å komme i land.

Skipshunden liker heller ikke lange strekk.

osv.

osv.

osv.

 

Så om en synes Gule Humpen er fæl eller ikke, er svært situasjonsbetinget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke Malmö......men Kastrup skulle jag tro....der ligger en småbåtshavn, nesten på gangavstand fra flyplassen....

 

Enig med Gunga Din ang. dette. Alternativt kan de jo tage færgen Oslo-København og så kan du samle dem op i Københavns Havn - og tage en-to dage i byen samtidig. Jeg anbefaler ofte Christianshavns Kanal som det bedste sted at overnatte i København.

 

Og når du nu tager hele vejen ned må du bagefter love at fortælle om Gule Humpen er værre eller lige så slem som Varberg-stykket, Tylö og rundingen af Kullen... :smiley:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Så om en synes Gule Humpen er fæl eller ikke, er svært situasjonsbetinget.

Lars H.

det er sant LarsH......

 

beror på båt o vilka som er ombord!

 

"feigast" bestemmer sånn er det!!!.....man kan lett skremme livet ur en uerfaren....

det kan ju bli så att man skremmer noen så han/hun aldrig mer setter sin fot i en båt....o det er ju veldi synd!

 

I Bohuslän finns det några 'blåshål' som man skall vare lite OBS på

 

Gule Humpen

Humparna o bine

Islandsberg (nord Gullholmen, går att undvika Väggeröds renne)

Kråkesunds Gap (nord Mollösund, går oxo att undvika)

 

resten av kysten finnes det alternativ hele vegen ned til Göteborg!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og når du nu tager hele vejen ned må du bagefter love at fortælle om Gule Humpen er værre eller lige så slem som Varberg-stykket, Tylö og rundingen af Kullen... :smiley:

Andy

Hej Andy

 

den strekkning du går fra Gilleleje opp til Varberg er mye mer utsatt enn Gule humpen !

 

Gule humpen oppleves litt ekklig för det du går i skyddade vann både för o efter, men akk runt dette

hjörnet er det litt sjö........

 

 

enig med dig om Christianshavn helt super.....låg der gratis i 3 dygn för 2 år sedan, er med i FH !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

....Har man små barn og engstelig kone med på færden?

 

....Å gå Gule Humpen i dårlig vær er ikke lurt med engstelig kone og små barn.

 

....Skipshunden liker heller ikke lange strekk.

 

Lars H.

 

Hei, vi har gått over Gule Humpen uttallige ganger med skipshund, barn og engstelig kone ombord. Til å begynne med forlangte kona at vi skulle gå for motor over Gule Humpen når det var ruskete vær. Etter noen år gikk hun med på at vi rullet ut noen kvadratmeter av storseilet og motorseilte over. Nå er ikke Gule Humpen noe problem lenger, selv ikke i 20 m/sek vind. Bevegelsene i båten blir rolige opp og ned løft av hele båten uten de store sideveis rullingene...

TMS

Link to post
Share on other sites

Særlig når alt for mange ikke holder til styrbord i leia. Har selv vært tett på å torpedere en møtene ????båt på helt feil side, hvor valget stod mellom å komme alt for nære han eller et av skjærene. ~3-4 meter klaring i høy rotete sjø og kanskje samlet fart på 20 knop, føltes ikke trygt!!

Jeg har opplevd det samme - og da kommer min kjepphest frem: Hold styrbord i leia !! Det gjør det enklere for alle. Fordelen vi med rask båt har om det er sjø er at vi ikke bør tenke like mye på sjøen vi lager ved å gå i halvplan ettersom den forsvinner i det store rotet av bølger på det strekket uansett. Men snittkjøring driver jeg ikke med.

 

Enkleste hadde kanskje vært å legge seg i 35 knop slik at alle andre tror/vet at man er en idiot og dermed viker :wink:

 

Ganske rart at så mange trenger seg sammen her - leia er jo koselig - men det er jo ikke noe problem å gå utaskjærs fra Hamburgsund til Hunnebostrand heller.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... og da kommer min kjepphest frem: Hold styrbord i leia !!

 

Det er ikke alltid så enkelt. Vindretningen gjør det ikke bestandig mulig/hensiktsmessig for en seilbåt å gå på styrbord side i leia. Fjell kan skjerme for vinden på den ene siden av leia, og vinden kan komme forfra slik at man må krysse...

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg er av dem som aldri har forstått det spesielle med Gule Humpen. Men det kan nok komme av at jeg alltid bruker maskinkraft i dette området for å få stabilisert båten.

 

Nå fikk vel Gula Humpen et dårlig rykte for mange år siden. Var man bosatt på Kalvø og skulle ro/seile en syk datter til Grebbestad for doktorbesøk i dårlig vær kunne det lett bli en opplevelse som satt i kroppen en stund! I dag har vi bedre båter med større motorer og kan godt vente til været bedrer seg. Ikke trenger vi dra ut seint på kvelden i snødrev i desember heller. Før var det nok anderledes. Slike strekninger er det mange eksempler på. Ulvøysund med Kvåsefjorden som "sperret" veien til Kristiansand f.eks. Landeveien rundt disse stedene var ofte så kronglete og lang at man ikke hadde noe alternativ hvis far satt der med brekt bein og mor skulle hente doktor. Og historiene har nok blitt innprentet i den oppvoksende generasjon med påfølgende dyp respekt for disse strekningene. Lå selv på Ramsø for noen år siden med 23 m/s SV inne i havna og gjør sjøklart om morgenen. Da kom det en eldre kar (ikke Bert!) og lurte på om vi skulle ut i styggværet. (det hadde blåst slik hele natta). Joda, vi skulle over Kosterfjorden og ut Gula Humpen, sa vi. Svaret var ganske klart og kort: Det går inte. Men det gikk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid så enkelt. Vindretningen gjør det ikke bestandig mulig/hensiktsmessig for en seilbåt å gå på styrbord side i leia. Fjell kan skjerme for vinden på den ene siden av leia, og vinden kan komme forfra slik at man må krysse...

Sjøveisreglene sier at man ikke skal seile i trange leder om man er til hinder for andre - krysser man over Humparna i dårlig vær er man etter min mening enten klar for psykiatrisk avdeling eller man er bare dum. Ikke at noe av det er forbudt - men for min del ser jeg gjerne at man da sveiser båten fast til brygga.

 

Jeg vet av egen erfaring at det er veldig morro å krysse i skjærgården - det bør etter min mening skje med utgangspunkt i at man ikke har påkjørsrett og at man tar hensyn til andre på sjøen også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...