Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Sjøveisreglene sier at man ikke skal seile i trange leder om man er til hinder for andre - krysser man over Humparna i dårlig vær er man etter min mening enten klar for psykiatrisk avdeling eller man er bare dum. Ikke at noe av det er forbudt - men for min del ser jeg gjerne at man da sveiser båten fast til brygga.

 

Jeg vet av egen erfaring at det er veldig morro å krysse i skjærgården - det bør etter min mening skje med utgangspunkt i at man ikke har påkjørsrett og at man tar hensyn til andre på sjøen også

 

Det står ikke at man ikke skal seile i trang led... Det står at seilbåter har vikeplikt for nyttefartøy i trang led...

 

Å krysse over Gule Humpen er uaktuelt, fordi vindretningen så godt som alltid tillater at man kan stå rett over uten å jibbe eller slå uansett om man skal nordvest eller sydøst...

 

Mange seilere foretrekker å krysse i dårlig vær fremfor å bruke motor, uten at de dermed er klar for psyktriatisk avdeling av den grunn

 

Ellers er jeg enig i at man skal vise hensyn og at man ikke har påkjørsrett...

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Å krysse over Gule Humpen er uaktuelt, fordi vindretningen så godt som alltid tillater at man kan stå rett over uten å jibbe eller slå uansett om man skal nordvest eller sydøst...

 

Mange seilere foretrekker å krysse i dårlig vær fremfor å bruke motor, uten at de dermed er klar for psyktriatisk avdeling av den grunn

 

Legg merke til at Bitteliten ikke skrev om Gule Humpen, men om Humparna, der er det virkelig for trangt og humpete til at kryssing er forsvarlig i dårlig vær (og ferietrafikk), etter min ringe mening... Sjekk kartet i innlegg #13 i denne tråden!

Link to post
Share on other sites

Legg merke til at Bitteliten ikke skrev om Gule Humpen, men om Humparna, der er det virkelig for trangt og humpete til at kryssing er forsvarlig i dårlig vær (og ferietrafikk), etter min ringe mening... Sjekk kartet i innlegg #13 i denne tråden!

 

Enig, der er det ikke hensiktsmessig å krysse... For smalt, mange korte slag i krappe bølger. Men at det er uforsvarlig å krysse der i dårlig vær er jeg ikke med på. Hva er uforsvarlig med å ta bølgene på skrå for seil fremfor å stampe for motor ? (forutsatt at du ikke setter andre båter i fare ved å blokkere veien for de) Å gå for motor der, gjør man fordi man er litt lat...

TMS

Link to post
Share on other sites

Hej Andy

 

den strekkning du går fra Gilleleje opp til Varberg er mye mer utsatt enn Gule humpen !

 

Gule humpen oppleves litt ekklig för det du går i skyddade vann både för o efter, men akk runt dette

hjörnet er det litt sjö........

 

Så er jeg mere rolig :yesnod:

 

Helsingør til (lige syd for) Göteborg = 90 Nm ubeskyttet sejlads

 

Gule Humpen = 2 Nm ubeskyttet sejlads

 

 

Kome bare an, Humpo!!!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Enig, der er det ikke hensiktsmessig å krysse... For smalt, mange korte slag i krappe bølger. Men at det er uforsvarlig å krysse der i dårlig vær er jeg ikke med på. Hva er uforsvarlig med å ta bølgene på skrå for seil fremfor å stampe for motor ? (forutsatt at du ikke setter andre båter i fare ved å blokkere veien for de) Å gå for motor der, gjør man fordi man er litt lat...

Helt siden jeg startet å seile da jeg var 6 år har å krysse betydd at man faktisk må slå - dvs at man går i vinkel på 35-50 grader mot vinden og stagvender. Det er helt uforsvalig, kanskje ikke for den som seiler - men for alle som påvirkes av de som krysser på tvers av en trang lei. Og bare så alle vi/dere seilere vet det - det finnes masse motorbåtfolk som ikke vet at man ikke kan seile rett mot vinden.

 

Om man derimot kan sløre skarpt uten å måtte slå er det greit for meg - men da bør man også kunne holde styrbord i leia. Dem smarte seiler motorseiler kanskje på et strekk som dette - jerngenoa og litt rullegenoa gir ofte god balanse i båten under rufsete forhold.

 

 

Kryssing i trange sund:

Jeg tror det kan være en fordel for en del å sette seg litt mer inn i nyansene i Sjøveisreglene. Som vanlig starter jeg med

 

2(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Så om trange farvann

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

 

Så jeg vet ikke helt om det er så enkelt som du skriver jeg :smiley: I mine øyne er det både dårlig sjømannskap og brudd på regel 9 å krysse i trangt farvann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Har selv vært tett på å torpedere en møtene ????båt på helt feil side, hvor valget stod mellom å komme alt for nære han eller et av skjærene. ~3-4 meter klaring i høy rotete sjø og kanskje samlet fart på 20 knop, føltes ikke trygt!!

 

 

Mvh. BEG

Det er dette som skremmer mange båtfamilier. Du nevner ikke type båt, men selv en motorbåt som ikke går i halvplan sliter volsomt i rotete sjø som man ofte får på de nevnte strekker. Og da når en jæ... i halvplan opp i mot 20 knop i en trang lei presser seg fram for å ha det bekvemt ombord.

Du burde vel også se på §9 .

Og de skjelsorda jeg har lært på havet har jeg fått fra min kone nettopp etter slike opplevelser.

 

Jeg har opplevd det samme - og da kommer min kjepphest frem: Hold styrbord i leia !! Det gjør det enklere for alle. Fordelen vi med rask båt har om det er sjø er at vi ikke bør tenke like mye på sjøen vi lager ved å gå i halvplan ettersom den forsvinner i det store rotet av bølger på det strekket uansett. Men snittkjøring driver jeg ikke med.

 

Enkleste hadde kanskje vært å legge seg i 35 knop slik at alle andre tror/vet at man er en idiot og dermed viker :wink:

Det er mange nok av dem.

 

Ad. §9 så skulle jeg ønske meg en plakat som jeg kunne holde opp og vise frem til de jæ... pinnepåtene som på død og liv skal seile i de trangeste leiene og som gir deg fingeren vis du ikke fløtter deg litt brennkvikt og da helst på land.

 

§9

 

:sailing:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg innhenter en seilbåt som krysser skal jeg gi

- - . i luren - så får vi se hva som skjer :wink:

 

Regel 34. Manøver- og varselsignaler

...

c) Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side »,

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres babord side »,

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.

 

 

 

Utover det kan vi nevne

Regel 41. Trange farvann

(a) Et maskindrevet fartøy skal alltid varsle sin ankomst til et trangt farvann ved fra en avstand av ca. 1/2 mil å gi et langt støt av minst 10 sekunders varighet.

(b) Når to maskindrevne fartøy kommer i motsatt retning til et farvann som er så trangt at de ikke kan passere hverandre uten fare for sammenstøt, skal det fartøy som kommer sist, vente til det andre har passert, forutsatt at dette har gitt det signal som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel.

© Et maskindrevet fartøy som befinner seg i et farvann som er så trangt at et møtende fartøy ikke kan passere uten fare for sammenstøt, skal tilkjennegi dette for et møtende fartøy ved å gi minst 5 korte støt i fløyten. Det møtende fartøy skal da vente til det andre har passert.

 

Mye mye morro her om man vil

Link to post
Share on other sites

Har du ikke tenkt på at vi seile for at ikke dere forurensninsbåtene skal erte oss med at vi ferdes med naken mast :wink:

Ja du husket den ja. :lol:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg innhenter en seilbåt som krysser skal jeg gi

- - . i luren - så får vi se hva som skjer :wink:

da svarer jeg

fem korte stöt..... :smiley::wink:

 

nejda jeg er enig med dig....alle skall hålle SB siden i farleden.....

 

(anners må man ha en lang sylinder hengende i riggen! :lol: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er vel å ta en kineser og få spinakeren under båten. Vips så er man en tråler og kan vise følgende signaler

(i) to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med grønt lys, den nederste med hvitt lys eller en signalfigur bestående av to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre, og med spissene sammen.

 

Men presterer man å krysse over Humparna kommer man etter min mening inn under regel 27 a) :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er dette som skremmer mange båtfamilier. Du nevner ikke type båt, men selv en motorbåt som ikke går i halvplan sliter volsomt i rotete sjø som man ofte får på de nevnte strekker. Og da når en jæ... i halvplan opp i mot 20 knop i en trang lei presser seg fram for å ha det bekvemt ombord.

Du burde vel også se på §9 .

Og de skjelsorda jeg har lært på havet har jeg fått fra min kone nettopp etter slike opplevelser.

 

Kanskje greit å presisere litt bedre fra min side; ????båt var i dette tilfelle en motgående seilbåt. Vindretning tilsa (har litt peiling på seiling) at han ikke behøvde å være helt over på babord side av leia. Det var muligens heller pga. at legget ble kortere, ikke vet jeg. Uansett han kom meg i møte med anslått fart 7-8 knop. Jeg kjørte i rundt 12. Dermed total fart rundt 20.

 

For meg var det totalt uinteressant om seileren ble våt av min sjøsprøyt, bannet, eller hva han opplevde. Han har selv satt seg i denne situasjonen. Mitt alternativ var å legge meg ennå lenger til styrbord, og da komme uforsvarlig nær en grunne hvor bølgene brøt. Hadde jeg slakket av på farten, ville båten blitt enda mindre retningsstabil og medført fare for oss begge.

 

For ordens skyld; om jeg tar igjen en båt i et trangt farvann, blir jeg normalt liggende bak og venter til jeg kan passere på fornuftig avstand.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Helt siden jeg startet å seile da jeg var 6 år har å krysse betydd at man faktisk må slå
og
Kryssing i trange sund:

Jeg tror det kan være en fordel for en del å sette seg litt mer inn i nyansene i Sjøveisreglene. Som vanlig starter jeg med

 

2(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

og
Regel 9. Trange farvann

.....

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

 

Så jeg vet ikke helt om det er så enkelt som du skriver jeg :smiley: I mine øyne er det både dårlig sjømannskap og brudd på regel 9 å krysse i trangt farvann.

Kryssing i regel 9 betyr emrm ikke å krysse på den måten. Det betyr å seile (altså ferdes med båt) på tvers av denne trange leia.

Det kan godt hende man behøver å krysse leia når man går for seil med vinden et godt stykke forenom tvers, og da må skipperen i seilbåten forholde seg til 9d, men vikereglene tilsier uansett at et motordrevet fartøy skal holde av vegen for et seilfartøy. "Humparna" vil vanligvis gi vinden på tvers, så kryssing (altså stagvending) der hører vel absolutt til sjeldenhetene, og ihvertfall hvis det er sånne forhold som denne tråden har omtalt.

 

Og 2a gjelder sjølsagt. Men den gir ingen rettigheter til noen, den gir bare forpliktelser.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kort oppsummert:

 

Iflg sjøveisregel 18; maskindrevet fartøy underveis skal holde av veien for seilfartøy

 

Unntak

 

Iflg sjøveisregel 9; seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

Iflg sjøveisregel 10; seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som følger en seilingslei i et trafikkseparasjonssystem (f.eks i Engelske kanal)

 

Iflg sjøveisregel 18; seilfartøy skal holde av veien for et hvilket som helst fartøy som innhentes

 

 

Dvs at en motorbåt har vikeplikt for et seilfartøy uansett i Gule Humpen, untatt hvis seilfartøyet innhenter motorbåten. Og i prinsippet har danskeferja vikeplikt for en seilbåt utaskjærs.... vanskeligere er det ikke

 

 

 

Kan jo for ordens skyld referere hva som står om at seilbåter ikke har "påkjørsrett" i sjøveisreglene

 

Iflg sjøveisregel 17; Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Kort oppsummert:

Iflg sjøveisregel 10; seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som følger en seilingslei i et trafikkseparasjonssystem (f.eks i Engelske kanal)

.....eller feks i Oslofjorden

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Desverre TMS - selv om du nok mener det vel - din korte oppsummering av sjøveisregel 9, 10, 17, og 18 blir i snauste laget.

 

Alle dekkede fartøy er pålagt å ha et eksemplar av sjøveisreglene ombord. De finnes her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html

 

Anbefaler alle å lese litt i disse før båtsesongen starter. :flag:

Link to post
Share on other sites

Kryssing i regel 9 betyr emrm ikke å krysse på den måten. Det betyr å seile (altså ferdes med båt) på tvers av denne trange leia.

 

Og 2a gjelder sjølsagt. Men den gir ingen rettigheter til noen, den gir bare forpliktelser.

Helt enig - og det er også et viktig poeng. Uansett om man seiler eller går for motor skal man ikke kjøre på kryss og tvers i en trang lei - og overorndet alt gjelder 2a) dvs at man skal opptre etter godt sjømannskap. I min verden er det ikke godt sjømannskap å krysse i trang led.

 

At man vanligvis har vinden inn fra siden på Humparna kan godt hende - og da er det jo greit - men det er ikke greit å krysse her etter min mening.

 

Nå er jeg på sjøen for å trives og ha det hyggelig. Dvs at jeg forsøker å ta så mye hensyn som mulig. Hos oss går gassen både fremover og bakover - og ofte slakker jeg heller av når jeg er i tvil - feks for padlere og seilbåter som ikke har så veldig mye vind. Men jeg forventer faktisk at seilbåter også tar litt hensyn til andre

 

Dette bildet er vist før - og er tatt ikke langt fra Humparna

krysse_i_trangt_sund_1.jpg

Dette er rett S for Hamburgsund - i leia der man går inn ved denne værmannen som står og vifter med armene. Det er en grønn og rød stake rett bak båtene. Jeg kan tenke meg at leia her er ca 40 meter bred. Som dere ser av motorbåten må han kjøre slalom mellom seilbåtene. Ettersom jeg har seilt litt kunne jeg forutse litt hva de holdt på med - så jeg ventet jeg til to av båtene gikk opp i vinden for å slå før jeg kjørte gjennom køen. Men er man ren motorbåtmann uten seilerfaring er dette en situasjon som ikke er så lett å tolke.

 

Etter min mening er det eneste man oppnår med slik seiling at man blir oppfattet som komplett idiot på sjøen. I hvertfall av meg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visste ikke at du hadde en slik liten landstedsbåt :wink:

 

seilte du båten din den gang også? bildet ble første gang lagt ut her for 2-3 år siden - med akkurat samme kommentar fra meg. Bildet ble tatt den sommeren vi hadde Bitteliten III - og det var sommeren 2005.

To grønne staker sees på hver side av på den røde båten. Det er en rød stake bak båt nr 2 om jeg husker rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......... i leia der man går inn ved denne værmannen som står og vifter med armene.

 

vaermann?? er det ikke en liten politimann ! :smiley:

 

själv brukar jag titta på trafikkskilten, Oslo,Gbg,New York........ :smiley:

 

 

håller med dig Bitteliten, i trange leder kan vi ikke ta ut slagen, hvis det kommer motgående båter.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Desverre TMS - selv om du nok mener det vel - din korte oppsummering av sjøveisregel 9, 10, 17, og 18 blir i snauste laget.

 

Alle dekkede fartøy er pålagt å ha et eksemplar av sjøveisreglene ombord. De finnes her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html

 

Anbefaler alle å lese litt i disse før båtsesongen starter. :flag:

 

Kan du være litt mer konkret og fortelle hva jeg har misforstått ? Når mener du at et seilfartøy har vikeplikt for en motorbåt ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...