Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Med forbehold om at dette var ironisk ment (?) :

 

Det er helt greit at noen velger å vise sin respekt for Norges flagg ved å hilse med flagget hver gang man passerer Oscarsborg og andre festninger (for det gjør du vel?) og alle de andre ritualer som er referert her. Men uten respekt for at andre velger å ikke følge slike rigide ritualer men likevel kan ha like mye stolthet over flagget og Norge, får det hele en anelse ekkel bismak.

 

Jeg hadde min militære tjeneste på Oscarsborg festning,der hadde vi noe som het Kongevakt.

Det er det tårnet som flagget på festningen står.Der var det stort sett bare 2 passasjer ferger som hilset festningen fast. Det var også noen småbåter som syntes det var gøy og hilse,da var det bare for meg og hilse tilbake flagget 1/3 ned og til topps. Militære fartøyer hilset også,men det skiller hilsing seg . Det er nemlig ikke lov og hilse tilbake,hvorfor??? Fordi hvis vi hilset tilbake overga vi kommandoen på festningen til skipssjefen på det militære fartøy. Sist det skjedde var i 1940 i april.

Så det er ikke lov. Flagg reglene gjelder på land og sjø. Tror de fleste anstrenger seg i og følge reglene,vi kan alle forglemme oss. :flag::flag::flag:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Dette skal få lov til å være det innlegget med lavest lavmål jeg noen sinne har lest på baatplassen. Å stille diagnoser om andres helbred er neppe god takt og tone!

 

Det er ikke ofte jeg benytter dette emoticonet, men nå gjør jeg det: :puke:

 

H,

Kjell

 

Helt enig :yesnod::yesnod::puke:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Så når man skal "vise sjøvett" betyr det ingen ting det da?

 

red. Skulle stått under Capitanes innlegg.

 

Begynner å bli vanskelig dette. Å forstå hva alle mener altså.

 

Når man anvender godt sjømannskap, viser man samtidig sjøvett, i tillegg til at man etterlever lover, forskrifter, retningslinjer og regler. Men det er egentlig ikke noe å henge seg opp i. Det er bare et uttrykk som blir anvendt i skipsfarten, men som det refereres til i noen lover, forskrifter, retningslinjer og regler, og som det derfor kan være greitt å kjenne til.

Link to post
Share on other sites

Du kan lette drepe i 5 knop.

 

Det er faktisk fortere enn min båt går for motor... :crazy:

men din båt er jo skikkelig treieg da!! :lol:

en test utført av trygg trafikk viste faktisk at man kjører bedre med 3 pils innenbords kontra at man var klin edru..

prøver ikke og forsvare fyll på sjøen,det er fy fy :nono:

men det må nå være lov å ta en pils eller to.. :cheers:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Og det er det!

En voksen mann skal ha en del småpils for å få 0.8 i promille. Tror ikke det er forsvarlig å rase avgårde i cabincruiseren da.

Men en styrepils eller to i snekka synes jeg er OK. Vi bør ikke bli hysteriske heller.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette her. :crazy: Her kommer Lazy Days 2 med noen enkle små kardemommeregler om hvordan vi kan ha det hyggelig på sjøen, og så flyr folk nærmest i strupen på hverandre pga noen flaggregler :eek:

Er det det siste snøfallet som brakte sjøsettingsdatoen i fare, eller er det bare en generell utålmodighet etter å komme seg utpå. :headbang:

 

Gleder meg til å la det flotte splittflagget mitt vaie i vinden en solrik sommerdag om noen måneder. Kanskje jeg husker å ta det ned ved ni-tiden også. :sailing:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå tar jeg meg ikke særlig nær av det "konstruktive" innlegget til vikers i denne tråden som går mest på meg som person.... hvilket er litt komisk men ikke helt uventet..

 

Jeg ser alltid an hvilken person som jeg finner verdig å la meg irritere/provosere over, og vikers kommer desverre ikke i den kategorien han heller.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men forøvrig, deler av denne tråden er for Ayatollahistisk til at en kan trives med den. Mine meninger om flagging er mine meninger, min flaggprosedyre er den eneste sanne og rette osv (min altså). så den diskusjonen tror jeg at jeg dropper. Noe annet er dersom en velger å surre rundt med splittflagg, der gjelder vel KNS's regelverk, krmt...

 

Så for å ta denne diskusjonen i en riktig retning;

 

Alkohol, vel, nå har vi faktisk fått 0,8 promillegrense, så hva jeg egentlig mener om skadepotensialet til min gamle Fram21 fra -65 er jo revnende likegyldig. DVS; 1-2 pils over litt tid er antakelig ok, med tanke på (min) kroppsvekt. Lettøl og Claustaler er derfor helt greie nok alternativer, eller så får en holde seg til kaffe, ikke noe slår en rolig nattseilas og kaffe.

 

Vil ellers slå et slag for å fjerne alle flaskeholdere fra alle motorkasser, her har ikke flaskeholdere noe å gjøre! Dette har ikke noe med det ovennevnte å gjøre, men er tvingende nødvendig, da øllet blir 100% dødt på mindre enn to minutter (forutsetter da at maskinen sviver - det vil den ikke alltid, heller). Øl skal skumme i munnen, ikke i lufta! (Er fristet til å ytre noe om at de som ikke er enige i dette, har ikke den sanne eller riktige tro osv, helt i tråd med denne trådens tidligere temperatur.., så det gjør jeg ikke!).

 

Motorbåter skal/ bør så langt det er mulig, vise hensyn til og helst også vike for nyttefartøy, seilbåter, robåter kanoer, kajakker, joller som ligger stille og fisker, eller båter som de innhenter (Dvs inne kjøre oppå hekken bakfra, det blir ikke flere båter av det! (har selv blitt innhentet slik...)).

Det siste avsnittet der kan vi vel alle enes om, eller?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Motorbåter skal/ bør så langt det er mulig, vise hensyn til og helst også vike for nyttefartøy, seilbåter, robåter kanoer, kajakker, joller som ligger stille og fisker, eller båter som de innhenter (Dvs inne kjøre oppå hekken bakfra, det blir ikke flere båter av det! (har selv blitt innhentet slik...)).

Det siste avsnittet der kan vi vel alle enes om, eller?

 

Joda, men det greieste her var vel om alle fulgte sjøveisreglene, så slapp vi noen missforståelser om hvem som viker og hvem som står støtt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der, med tanke på sjøveisreglene, men enkelte folk i båt er mildt sagt litt utydelige, en merker det veldig godt, når en kjører en treeeg båt og kommer inn i situasjoner der en selv har vikeplikt for en sopp i en betydelig raskere båt. Tror egentlig at det igjen er pga uvitenhet om regler.

 

Korte seilbåter har jo også en tendens til å "vingle" på kursen, men en må ta hensyn til at akkurat det er ikke så lett for disse, har notert meg at noen (motorbåter) har en aggressiv holdning til disse.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Respekt for hva/hvem? KNS? For det er vel deres kongelige flagregler vi skal følge? Jeg heiser og firer flagget når jeg synes det passer best, og det er slett ikke alltid når de kjekke guttene i KNS mener jeg bør gjøre det.

 

 

"Og for å være helt ærlig og politisk ukorekt tar jeg meg gjerne ei øl eller to når jeg tøffer rundt i sjekta uten at jeg føler meg dum av den grunn"

 

 

Hold opp a' Rem. Hva slags holdninger er det du sender ut . Her flommer det over av gode tips og så sier du at du ikke bryr deg om flaggreglene og medlemmene i KNS, og lar flagget henge. Jeg pleier å håndheve flaggreglene pinlig korrekt når KNS-båtene ligger i nærheten. De er tross alt representanter for Den Kongelige Marine .

 

 

Ta bare et par lettøl Rem ,for nå lurer kustbevakningen bak skjær og holmer og kan ta deg.Da må du ta bussen hjem.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.5295743

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder inntak av alkohol så er det minst to prametere som spiller inn.... det ene er "alkoholmengden" og det andre er tiden man bruker på å konsumere dette.. Siden kroppen til et gjennomsnittsmennekse er i stand til å forbrenne 0,15 promille alkohol i timen så kommer det an på "hastigheten" i promille pr. tidsenhet man tilfører dette til kroppen... Antar vi at en flaske (0.35 liter) lettøl med 2,5 vol. % tilfører kropppen 0,2 promille, sår bruker en ca. 1 timer og tyve minutter på å bli kvitt den... slik at om en drikker en flaske vær 1 time og tyve minutter så vil en "aldri" oppnå mere enn 0,2.... så bruker vi denne terminologien litt til... så trenger vi fire flasker lettøl før vi når 0,8 promille, slik at drikker vi mindre.. Så du kvelve i deg fem flasker den første en time og tyve minutt, og dermed ha 0,8 i promille, deretter kan du supplere med en flaske i hver en time og tyve minutt slik at det er konstant....

 

Det hele kommer an på drikkemønster, om en ser på pilsner øl, så kan man halvere mengden og beholde tiden.. eller fordobble tiden og beholde mengden...

 

Alt dette forutsetter lineært inntak, og opptak i kroppen hvilket ikke nødvendigvis er tilfelle, ei heller er den promille som en flaske øl eller lettøl gir, men det er antatt... så med andre ord så er det ikke umulig å gi noe eksatt svar for alle mennesker.... men som en indikasjon er det rimelig greit... (Må bare ramse opp en del forutsetninger sinden enkelte medlemmer er meget opptatt av hva jeg skriver her på forumet). Tar også forbehold om at alle forutsetninger for utregningen er oppgitt, samt evnetuelle trykkfeil og skrivefeil i beregningen samt innlegget og ikke minst antall ganger innlegget blir redigert..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mange forbehold i Sydvestens innlegg, og det kan være greit å ta med seg. :smiley:

 

Som bartender i 10 år (litt tidligere i livet), kan jeg opplyse om at 3 liter lettøl ikke vil gi 2 i promille.

Lettøl er såpass utvannet at opptak i blodet, og dermed konsentrasjonen av alkohol i blodet, ikke blir så sterk som hvis man eksempelvis drikker rent brennevin.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

..................tror ikkje du att det har sin naturlige forklaring? :wink:

Selvsagt har det det, jeg har lenge tatt for gitt at alle medlemmer her var komptente og dermed var slike opplistinger og forutsetninger helt unødige.. men jeg har lært den harde veien...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder inntak av alkohol så er det minst to prametere som spiller inn.... det ene er "alkoholmengden" og det andre er tiden man bruker på å konsumere dette.. Siden kroppen til et gjennomsnittsmennekse er i stand til å forbrenne 0,15 promille alkohol i timen så kommer det an på "hastigheten" i promille pr. tidsenhet man tilfører dette til kroppen... Antar vi at en flaske (0.35 liter) lettøl med 2,5 vol. % tilfører kropppen 0,2 promille, sår bruker en ca. 1 timer og tyve minutter på å bli kvitt den... slik at om en drikker en flaske vær 1 time og tyve minutter så vil en "aldri" oppnå mere enn 0,2.... så bruker vi denne terminologien litt til... så trenger vi fire flasker lettøl før vi når 0,8 promille, slik at drikker vi mindre.. Så du kvelve i deg fem flasker den første en time og tyve minutt, og dermed ha 0,8 i promille, deretter kan du supplere med en flaske i hver en time og tyve minutt slik at det er konstant....

 

Det hele kommer an på drikkemønster, om en ser på pilsner øl, så kan man halvere mengden og beholde tiden.. eller fordobble tiden og beholde mengden...

 

Alt dette forutsetter lineært inntak, og opptak i kroppen hvilket ikke nødvendigvis er tilfelle, ei heller er den promille som en flaske øl eller lettøl gir.

 

Kan vi ikke i all vennskapelighet betrakte dette som baatplassen alkoholregel i båt. Denne er lett å følge og kan også printes ut til å henge på skottet med tittel "Sydvestens (med tillatelse fra han) alkoholregel for tryggere sjøvett".

 

Som bartender i 10 år (litt tidligere i livet), kan jeg opplyse om at 3 liter lettøl ikke vil gi 2 i promille.

Lettøl er såpass utvannet at opptak i blodet, og dermed konsentrasjonen av alkohol i blodet, ikke blir så sterk som hvis man eksempelvis drikker rent brennevin.

Også legger vi denne død :smiley: slik at ikke ungdommen tar opp misforståelsene til eget bruk...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke i all vennskapelighet betrakte dette som baatplassen alkoholregel i båt. Denne er lett å følge og kan også printes ut til å henge på skottet med tittel "Sydvestens (med tillatelse fra han) alkoholregel for tryggere sjøvett".

 

Også legger vi denne død :smiley: slik at ikke ungdommen tar opp misforståelsene til eget bruk...

Det blir ikke greit når man vil at alle andre skal leve etter de normene man setter for seg selv. :nonod:

 

For å si det med Sydvestens ordvalg: Det inntar jeg en lineær skål på! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke greit når man vil at alle andre skal leve etter de normene man setter for seg selv. :nonod:

:lol: Så jeg skal med andre ord ta på meg ansvaret for at utformingen av sjøvettreglene er blitt slik de er fortiden :lol:

 

Ellers tar vi en :cheers: etter fritt valg, om ikke akkurat lineært så i hvertfall stående på to ben :cheers:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

:lol: Så jeg skal med andre ord ta på meg ansvaret for at utformingen av sjøvettreglene er blitt slik de er fortiden :lol:

Nei kjære deg, nå trekker du ditt mandat vel langt. :lol:

 

Jeg været en tendens til barnepikementalitet - å forlange at andre skal leve etter normene man setter for seg selv.

 

Sjøvettsreglene hviler på et annet fundament! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...