Jump to content

Sjøvett


Lazy days 2

Recommended Posts

Men hvordan skal man forholde seg til de som kjører med sjørøverflagg?

1. Du kan lade kanonen

2. Du kan sende admiralinnen lettkledd opp og forvirre piratene.

3. Du kan heise hvitt flagg = overgi deg.

4. Du kan heise en Rema pose så kommer de å handler hos deg.

 

Flere forslag ....................

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noe i de enkle regler som roger-jo lister opp som jeg ikke følger. Når jeg vet jeg blir borte fra båten lengere enn til solnedgang eller klokken 21.00 så tar jeg ned falgget før den tid.. Men det hender selvsagt at uforutsette ting kan hende og jeg ikke rekker tilbak til båten innen denne tid, og da håper jeg en barmhjerilg båtnabo tar ned flagget mitt... Hvis ikke så tar jeg det ned når jeg ankommer båten...

Moral: Alle som vil bruke flagg, (ikke pose) bør følge reglene..... Unntatt Sydvesten da, som tar flagget ned når han ankommer båten...

Link to post
Share on other sites

De som ikke ser seg tjent med å respektere Norges flagg kan etter mitt syn med fordel bruke en Rema eller Rimi pose eller lignede i flaggstangen på hekken. Siden Norges flagg åpenbart ikke betyr noe for dem..

 

Rema og Rimi er jo også norsk, så indentiteten er det liten tvil om...

 

Nå velger jeg fortsatt å tro at Sydvesten bruker det meste av sin tid her i dette forum på å oppildne til sterke debatter, og derfor må innta endel holdninger som han sikkert ikke har. Når det er sagt så er siterte innlegg langt over grensen av hva jeg synes er repektabel oppførsel.

 

Her (og ikke bare i dette innlegget), sparkes det i begge retninger, og det tillegges medlemmer en holdning som det slettes ikke er dekning for. Å hevde at man like gjerne kan henge en Rema-pose i flaggstangen på hekken, er etter min mening forkastelig.

 

Om disse innleggene ikke er for å oppildne, men representerer egne holdninger hos Sydvesten, da håper jeg at de problemer som tydeligvis har kommet over det siste året eller så snart slipper taket, og at Sydvesten igjen snart kan bidra på en positiv måte her i forumet. Frem til det skjer oppfordrer jeg om at medlemmet tar seg en pause bort for å bruke tiden på noe som tydeligvis krever mer tid og krefter.

 

Leit å se et godt båtsinn bli så mørkt iløpet av bare et år eller så.... Lykke til og håper at ting snart løser seg!

:flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

"Og for å være helt ærlig og politisk ukorekt tar jeg meg gjerne ei øl eller to når jeg tøffer rundt i sjekta uten at jeg føler meg dum av den grunn"

Helt enig. Kos deg med en øl eller to på sjøen. Det gjør jeg også.

samme her.gjerne fem og vis jeg er i humør til det. tuffer jo bare rundt i fem knop uansett.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

I Nord Norge, hvor man store deler av året, har mørketid skal flagget være oppe fra klokken 10.00 til klokken 15.00. Dersom du er under fart kan flagget

Her må jeg legge inn en kraftig protest! :nono:

I Nord Norge har vi mørketid fra november til januar. Å kalle dette for mesteparten av året er høyst besynderlig.

Nesten halve året har vi det lyst hele døgnet.

Link to post
Share on other sites

Nesten halve året har vi det lyst hele døgnet.

Kanskje den øvrige (søndre) delen av medlemmene skule bruke litt tid på å studere kartet som omkranser vårt land. Så slipper de å ta med seg kjentmann...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Legg til og trek fra

 

Jeg legger til:

Oppfør deg pent overfor de andre som ferdes i/på vannet, men uten båt. Det være seg kitere, brettfolket, fugler eller sportsdykkere. Spesielt dykkere kan det være lurt å holde seg på god fot med; kanhende du får en gratis inspeksjon av propell og skrog - når de nå allikevel har 100 bar igjen på flaska.

~~~~:diving:~~~~ :diving::diving: ~~~~

Link to post
Share on other sites

De som ikke ser seg tjent med å respektere Norges flagg kan etter mitt syn med fordel bruke en Rema eller Rimi pose eller lignede i flaggstangen på hekken. Siden Norges flagg åpenbart ikke betyr noe for dem..

 

Rema og Rimi er jo også norsk, så indentiteten er det liten tvil om...

 

Med forbehold om at dette var ironisk ment (?) :

 

Det er helt greit at noen velger å vise sin respekt for Norges flagg ved å hilse med flagget hver gang man passerer Oscarsborg og andre festninger (for det gjør du vel?) og alle de andre ritualer som er referert her. Men uten respekt for at andre velger å ikke følge slike rigide ritualer men likevel kan ha like mye stolthet over flagget og Norge, får det hele en anelse ekkel bismak.

Link to post
Share on other sites

(...)

Om disse innleggene ikke er for å oppildne, men representerer egne holdninger hos Sydvesten, da håper jeg at de problemer som tydeligvis har kommet over det siste året eller så snart slipper taket, og at Sydvesten igjen snart kan bidra på en positiv måte her i forumet. Frem til det skjer oppfordrer jeg om at medlemmet tar seg en pause bort for å bruke tiden på noe som tydeligvis krever mer tid og krefter.

 

Leit å se et godt båtsinn bli så mørkt iløpet av bare et år eller så.... Lykke til og håper at ting snart løser seg!

 

Dette skal få lov til å være det innlegget med lavest lavmål jeg noen sinne har lest på baatplassen. Å stille diagnoser om andres helbred er neppe god takt og tone!

 

Det er ikke ofte jeg benytter dette emoticonet, men nå gjør jeg det: :puke:

 

H,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

....

Å stille diagnoser om andres helbred er neppe god takt og tone!

 

Det er ikke ofte jeg benytter dette emoticonet, men nå gjør jeg det: :puke:

 

H,

Kjell

 

Det er din fulle rett å mene dette, Kjell. Noen diagnose på helbred har jeg ikke stilt, mer ytret et ønske om at de eventuelle problemer (uansett art) snart løser seg - om nå dette ikke er kun for å oppildne oss andre( som jeg også skriver at jeg tror (og håper) at dette er).

 

:smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når alt dette er sagt, så lurer jeg i alle fall på en ting. :smiley:

 

Kan ikke "Sjøvett" lett sammenlignes (-fattes) med "Sunn fornuft"?

 

Litt fjellregler, alle sjøregler, skikk og bruk og kardemommelov. Følger man dette, så vil vi vel være på rette siden?

 

PS: ikke bruk " Grav deg ned i tide", da snøen på vannet er fryktelig våt!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fem - 5 - knopp kan lett kvelve en jolle med småunger oppi. Litt tanke spinn kan en jo anvende før en super...

kan jeg virkelig kvelve en jolle i 5 knop med min bella 620?? blir jo ikke akkurat dritings av fem små :crazy:

i fem knop lager jeg i verste fall en ripe i båten

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hadde du kjørt på mine barn, sittende i jolla, med din båt i 5 knop hadde ikke riper i båten vært i mine tanker.....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

kan jeg virkelig kvelve en jolle i 5 knop med min bella 620?? blir jo ikke akkurat dritings av fem små :crazy:

Hadde man kunne unngått dette hadde jo det vært det beste. Problemet er vell heller vanen en legger seg til med øl i farta. En blir til to og to blir til tre osv. Omtrent slikt var det du ordla deg i ditt innlegg. Og joda, du kan nok forårsake problemer for en jolle med unger oppi. Du har jo ingen garanti for at disse er så båtvant som du er.

 

Tar selv gjerne en øl eller fem, men alt til sin tid og ikke minst sted.

 

 

Ellers ønsker jeg deg velkommen til BP og måtte du få mange lærdommer med deg på din båtferd.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når alt dette er sagt, så lurer jeg i alle fall på en ting. :smiley:

 

Kan ikke "Sjøvett" lett sammenlignes (-fattes) med "Sunn fornuft"?

 

Litt fjellregler, alle sjøregler, skikk og bruk og kardemommelov. Følger man dette, så vil vi vel være på rette siden?

 

PS: ikke bruk " Grav deg ned i tide", da snøen på vannet er fryktelig våt!

 

Til sjøs bruker man gjerne uttrykket "godt sjømannskap" dersom man har nødvendige teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, med andre ord erfaring, og bruker denne erfaringen ved etterlevelse av lover, forskrifter, retningslinjer og regler.

Link to post
Share on other sites

Når alt dette er sagt, så lurer jeg i alle fall på en ting. :smiley:

 

Kan ikke "Sjøvett" lett sammenlignes (-fattes) med "Sunn fornuft"?

 

Litt fjellregler, alle sjøregler, skikk og bruk og kardemommelov.

 

 

 

Njaa, begrepet "sjøvett" er nok noe snevrere og mer veldefinert enn det du lanserer her, vikers. Og det er jo en egen organisasjonsom vel må kunne sies å ha enrett på det begrepet. Jeg tror ikke det tjener saken å utvanne sjøvetts-begrepet. Da kan man heller bruke begreper som: Godt sjømannskap e.l.

 

 

 

Her er de vedtatte "fjellreglene" til sjøs:

 

1. Tenk sikkerhet

Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

 

2. Ta med nødvendig utstyr

 

Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

 

3. Respekter vær og farvann

 

Båten må bare benyttes under egnede forhold.

 

4. Følg Sjøveisreglene

 

Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

 

5. Bruk redningsvest eller flyteplagg

 

Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

 

6. Vær uthvilt og edru

 

Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

 

7. Vis hensyn

 

Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

 

Forbered deg på at det kan skje
en ulykke, og tenk igjennom
hvordan du bør forholde deg:
Behold roen, bli ved båten og
tilkall hjelp.

 

 

Som man kan se: Det står ikke mye om viktigheten av å hale flagget kl 21.00 her, og heller ingenting om at det skal tutes på de som synder mot dette, ei eller at man skal ta av seg sydvesten når nasjonalsangen avsynges.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...