Sjøtummel Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 [...]Arild Syvertsen til daglig los i Østfold. [...]Jeg har kommet frem til at er det overhodet mulig, bakker jeg alltid og legger til med akterenden først. Å bakke til kai med denne typen båter er undervurdert, ja. Du kan stå på "feil" side av roret og se i fartsretningen når du bakker, og med roret foran blir det omtrent som å styre en buss. Når du siger inn med styrefart har du én mulighet til å korrigere med propell og ror samtidig som du bremser båten. Med finnkjøl kan baugen slå ganske mye ut når du svinger, så jeg foretrekker å ha en mann på dekk (som også har til oppgave å huke line på bøye dersom det er slikt i vannet). Det største risikomomentet er at rormannen alltid må ha en hånd fast på rattet for å unngå at spaderoret slår over og stiller seg på tvers - hvis dét skjer nå du skal finmanøvrere har du garantert mistet kontroll over båten. Likevel, blåser det fra siden må du ta hensyn til båtens, og særlig baugens avdrift i siste fase av tilleggingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Vi bakker også inn mot brygger så fremst det lar seg gjøre, og det er meget lett nåt vinden kommer inn akterut, det blåsr fra bryggen... når det ikke blåser den veien men vinden kommer inn forenom tvers så blir det straks en større utffordrign... da må en ha betydelig større fart og baugfortøyningen må da raskt på plass etter min enrfaring, hvis ikke så blåser baugen dit vinden tar den. Båten "roterer" rundt kjølen.. disse gangene så hadde baugpropell vært til god nytte.. Særlig om man har lite mannskap ombord, eller de ikke er kompetente til å feste fortøyningen.. Forøvrig så minner disse baugpropell debattene litt om ankervisnj debattene som gikk høyt når ikke "alle" hadde det.... Da var det neste alltid de som ikke hadde som ikke så nytten av det heller... så jeg kan være enig i at man ikke alltid ser nytten av utstyr man ikke selv har... litt "jantelovaktig" i grunnen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Da jeg havde min Skilsø 33 med fast aksel og bovpropel brugte jeg nogle gange at "parallelparkere". Det vil sige, at hvis jeg skulle lægge til langskibs og der var "hul" mellem to både, så kørte jeg - som havde det været en bil - båden op langs med den ene båd. Herefter bakkede jeg tilbage igen og brugte bovpropellen til at styre med. Ingen ror overhovedet - kun thrusteren. Først styrede jeg agterenden indad mod kajen (ved at styre stævnen væk) og når agterenden næsten rørte kajkanten rettede jeg op igen, så båden igen var parallen med kajen. Jeg oplevede, at jeg havde 100% kontrol med båden - men metoden vakte altid en smule opsigt - indtil tilskuerne så hvor effektiv den er. Men selvfølgelig mest effektiv i stille vejr....blæser det skal der andre metoder til. Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Forøvrig så ser det ut til at den er klin umulig for enkelte å forstå at vi har forskjellige prioriteringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Er det noen som er uenig med deg i dine prioriteringer med tanke på valg av utstyr på egen båt... Jeg tror ikke det er så mange som er uenig i dine prioriteringer så lenge du ikke forsøker å prioritere for andre.. Redigert 11.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Du er i feil tråd kjære Mulligan. Tråden heter "Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?", ikke "trenger man baugpropell?". Det er to helt forskjellige ting det. Redigert 11.April.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 sålenge det er tillatt å argumentere sine synspunkt. Den sitter visstnok langt inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Du må gjerne agrumentere til du blir både grønn og blå om hvorfor ikke du velger et spesifikt utstyr ombord..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hadde du fulgt med, så hadde du sett at det er akkurat det jeg gjør. Jeg har mye leamikk i båten, men thruster har jeg ikke. Båten er altfor liten. Har ikke noe bruk for den. Har andre bruk for den, så er det OK. Helt OK faktisk. En god dagstur er en tur med hovedbryterne avslått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 En god dagstur er en tur med hovedbryterne avslått. Kan tildels være enig med deg her, men jeg liker også at vhf'en og autopiloten er tilgjenelig... og de er hos meg koblet via en hovedbryter, selv om jeg også har en bærbar vhf Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hææææ?? Har du autopilot??? Det trenger man da ikke Sydvesten. Da viser du jo tydelig for alle at du ikke kan seile. Ehhh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) ..............................Jeg irriterer meg mye mer over andre ting på sjøen enn noen sekunders braugpropell fra en og annen båt - som f.eks. unger som hele tiden tullekjører med gummibåt (nå er det vel noen her på forumet som blir provosert, tenker jeg)................. Har sluttet å irritere meg over ting når jeg er ute i båt. Er vi ute i båt er det litte vi kan gjøre med ting, en får bare leve med det å gjøre det beste ut av det. Irriterer meg bare over ting som blir sagt her på forumet, spesielt i denne tråden. Her på forumet kan man si hva en mener uten at det får konsekvenser, på sjøen kan det få store konsekvenser å si hva en mener spesielt hvis personen du krangler med har svær båt. (over 20 fot kan skaffe meg og 11 fotern min svært store vansker. Redigert 11.April.2008 av C-marine (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Et lite spørsmål; Hva bør jeg si til kapteinen av båten som kjører på meg i en trang gjestehavn. Og som beklager det inntrufne, men unskylder seg med at han ikke ville bruke baugpropellen fordi han er blitt fortalt at den slags utstyr er til allmen sjenanse for øvrigheten? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 du kan si "hvilken tulling har sagt dette til deg? Ta restene av båten min å bank dem inn i skallen på han/hun." Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Selv om jeg har brugt flere indlæg i denne tråd på at forsvare bovpropel og gerne vil fortsætte med at gøre det, så husker jeg pludselig en ordveksling mellem mig og Fruen, da vi købte vores Aquador 23 HT Hun: "Skal vi ikke have en bovpropel i den..?" Mig: "En 23-fods båd med drev - og bovpropel? Aldrig i livet. Det er ikke nødvendigt og jeg vil være til grin hvis jeg havde en." Faktuelt er, at jeg aldrig savnede den. Moral er godt og dobbeltmoral er dobbelt så godt. Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Jeg fant ut at det var tillat og bruke baugbtrusteren da mitt baugspyd hadde stø kurs for nabobåtens 1,5m2 store side rute... Synd den ikke var montert akkurat da, gikk heldigvis bra . Jeg har en sjark med kjøl og en planende Bayliner "uten" kjøl og de er ikke til og sammenligne . Tar vinden tak i baylineren er det umulig og få rettet den opp. Sjarken ligger stille og snur nesten på 5øre uten baugproppel selv i vind. Noen av de jeg har møtt som lurer på hva jeg skal med baugproppel har nettop båt med god kjøl og lite vindfang. Så de aner ikke helt hva det er snakk om. Jeg har begge deler så jeg hvet godt hva som er forskjellen. Kunne jo i farten spurt om når det er tillat og bruke ankervinsjen Redigert 11.April.2008 av Wandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 ankervinsj er for dem med ødelagt rygg, alle andre er pyser :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Et lite spørsmål; Hva bør jeg si til kapteinen av båten som kjører på meg i en trang gjestehavn. Og som beklager det inntrufne, men unskylder seg med at han ikke ville bruke baugpropellen fordi han er blitt fortalt at den slags utstyr er til allmen sjenanse for øvrigheten? At han derved ikke har gjort hva han kunne for å unngå å kjøre på deg (beviselig siden det er innrømmet) og at han derfor er ansvarlig for den skade din båt er blitt påført! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 og de er hos meg koblet via en hovedbryter, selv om jeg også har en bærbar vhf VHFen skal vel ikke være koplet via hovedbryter Sydvesten?. Ellers er jeg med på fordelene med å bakke inn til brygge, såfremt det er snakk om en flytebrygge. Går vi til fast brygge går vi med baugen inn. Veldig tungvint å måtte hente fram stigen for å komme iland ved lavvann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 VHFen skal vel ikke være koplet via hovedbryter Sydvesten?. Hvor står dette skrevet da? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Mnja. Det er vel egentlig sånn at dersom man er radiopliktig, så skal hovedapparatet ha eget batteri. Jeg husker ikke å ha sett noe forbud mot bryter på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) ankervinsj er for dem med ødelagt rygg, alle andre er pyser :-) Og vi som har vinsj foran med ankeret som første punkt på båten - vi har det fordi det beskytter egen båt når vi kolliderer i naboen fordi vi ikke tør å bruke baugpropellen fordi andre ikke liker det Redigert 12.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Hvor står dette skrevet da? Vel, det står sikkert skrevet et sted også, men la det ligge nå. Alle som har et bevist forhold til sikkerhet ombord vet at det ihvertfall er fire forbrukere men skal kople rett på batteriene, og utenom hovedstrømbryter. Disse er: VHF Lensepumpe Tyverialarm Varmer (Eber mfl.) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Ja det er i alle fall vanlig praksis å koble VHF utenom tavla, og det har opplagt med sikkerheten å gjøre. Det er vel også logisk å koble tyverialarmen utenom, men en del andre ting blir vel koblet direkte på batteriet for å unngå spenningsfall skulle jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Jeg ser ikke noe sikkerhetsmessig problem ved å koble varmeren til også ha tilførsel via hovedbryter. Det er vel en heller vanlig måte å gjøre det på. Handler det om å unngå spenningsfall, så bør problemet evt. løses på annen måte, ved å gå opp i kvadrat på tilførsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.