Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

[...]Arild Syvertsen til daglig los i Østfold. [...]

Jeg har kommet frem til at er det overhodet mulig, bakker jeg alltid og legger til med akterenden først.

Å bakke til kai med denne typen båter er undervurdert, ja. Du kan stå på "feil" side av roret og se i fartsretningen når du bakker, og med roret foran blir det omtrent som å styre en buss. Når du siger inn med styrefart har du én mulighet til å korrigere med propell og ror samtidig som du bremser båten. Med finnkjøl kan baugen slå ganske mye ut når du svinger, så jeg foretrekker å ha en mann på dekk (som også har til oppgave å huke line på bøye dersom det er slikt i vannet). Det største risikomomentet er at rormannen alltid må ha en hånd fast på rattet for å unngå at spaderoret slår over og stiller seg på tvers - hvis dét skjer nå du skal finmanøvrere har du garantert mistet kontroll over båten.

 

Likevel, blåser det fra siden må du ta hensyn til båtens, og særlig baugens avdrift i siste fase av tilleggingen.

Link to post
Share on other sites

Vi bakker også inn mot brygger så fremst det lar seg gjøre, og det er meget lett nåt vinden kommer inn akterut, det blåsr fra bryggen... når det ikke blåser den veien men vinden kommer inn forenom tvers så blir det straks en større utffordrign... da må en ha betydelig større fart og baugfortøyningen må da raskt på plass etter min enrfaring, hvis ikke så blåser baugen dit vinden tar den. Båten "roterer" rundt kjølen.. disse gangene så hadde baugpropell vært til god nytte.. Særlig om man har lite mannskap ombord, eller de ikke er kompetente til å feste fortøyningen..

 

Forøvrig så minner disse baugpropell debattene litt om ankervisnj debattene som gikk høyt når ikke "alle" hadde det.... Da var det neste alltid de som ikke hadde som ikke så nytten av det heller... så jeg kan være enig i at man ikke alltid ser nytten av utstyr man ikke selv har... litt "jantelovaktig" i grunnen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg havde min Skilsø 33 med fast aksel og bovpropel brugte jeg nogle gange at "parallelparkere".

 

Det vil sige, at hvis jeg skulle lægge til langskibs og der var "hul" mellem to både, så kørte jeg - som havde det været en bil - båden op langs med den ene båd. Herefter bakkede jeg tilbage igen og brugte bovpropellen til at styre med. Ingen ror overhovedet - kun thrusteren. Først styrede jeg agterenden indad mod kajen (ved at styre stævnen væk) og når agterenden næsten rørte kajkanten rettede jeg op igen, så båden igen var parallen med kajen. Jeg oplevede, at jeg havde 100% kontrol med båden - men metoden vakte altid en smule opsigt - indtil tilskuerne så hvor effektiv den er.

 

Men selvfølgelig mest effektiv i stille vejr....blæser det skal der andre metoder til.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Er det noen som er uenig med deg i dine prioriteringer med tanke på valg av utstyr på egen båt... Jeg tror ikke det er så mange som er uenig i dine prioriteringer så lenge du ikke forsøker å prioritere for andre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne agrumentere til du blir både grønn og blå om hvorfor ikke du velger et spesifikt utstyr ombord.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde du fulgt med, så hadde du sett at det er akkurat det jeg gjør.

Jeg har mye leamikk i båten, men thruster har jeg ikke.

Båten er altfor liten. Har ikke noe bruk for den.

Har andre bruk for den, så er det OK. Helt OK faktisk.

En god dagstur er en tur med hovedbryterne avslått.

Link to post
Share on other sites

En god dagstur er en tur med hovedbryterne avslått.

Kan tildels være enig med deg her, men jeg liker også at vhf'en og autopiloten er tilgjenelig... og de er hos meg koblet via en hovedbryter, selv om jeg også har en bærbar vhf

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..............................Jeg irriterer meg mye mer over andre ting på sjøen enn noen sekunders braugpropell fra en og annen båt - som f.eks. unger som hele tiden tullekjører med gummibåt (nå er det vel noen her på forumet som blir provosert, tenker jeg).................

:yesnod:

 

Har sluttet å irritere meg over ting når jeg er ute i båt. Er vi ute i båt er det litte vi kan gjøre med ting, en får bare leve med det å gjøre det beste ut av det. Irriterer meg bare over ting som blir sagt her på forumet, spesielt i denne tråden. Her på forumet kan man si hva en mener uten at det får konsekvenser, på sjøen kan det få store konsekvenser å si hva en mener spesielt hvis personen du krangler med har svær båt. (over 20 fot kan skaffe meg og 11 fotern min svært store vansker. :cryin::diving:

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål;

 

Hva bør jeg si til kapteinen av båten som kjører på meg i en trang gjestehavn. Og som beklager det inntrufne, men unskylder seg med at han ikke ville bruke baugpropellen fordi han er blitt fortalt at den slags utstyr er til allmen sjenanse for øvrigheten?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg har brugt flere indlæg i denne tråd på at forsvare bovpropel og gerne vil fortsætte med at gøre det, så husker jeg pludselig en ordveksling mellem mig og Fruen, da vi købte vores Aquador 23 HT

 

Hun: "Skal vi ikke have en bovpropel i den..?"

Mig: "En 23-fods båd med drev - og bovpropel? Aldrig i livet. Det er ikke nødvendigt og jeg vil være til grin hvis jeg havde en."

 

Faktuelt er, at jeg aldrig savnede den. Moral er godt og dobbeltmoral er dobbelt så godt.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ut at det var tillat og bruke baugbtrusteren da mitt baugspyd hadde stø kurs for nabobåtens 1,5m2 store side rute... Synd den ikke var montert akkurat da, gikk heldigvis bra :sweat: .

Jeg har en sjark med kjøl og en planende Bayliner "uten" kjøl og de er ikke til og sammenligne . Tar vinden tak i baylineren er det umulig og få rettet den opp. Sjarken ligger stille og snur nesten på 5øre uten baugproppel selv i vind.

Noen av de jeg har møtt som lurer på hva jeg skal med baugproppel har nettop båt med god kjøl og lite vindfang. Så de aner ikke helt hva det er snakk om. Jeg har begge deler så jeg hvet godt hva som er forskjellen.

Kunne jo i farten spurt om når det er tillat og bruke ankervinsjen :lol:

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål;

 

Hva bør jeg si til kapteinen av båten som kjører på meg i en trang gjestehavn. Og som beklager det inntrufne, men unskylder seg med at han ikke ville bruke baugpropellen fordi han er blitt fortalt at den slags utstyr er til allmen sjenanse for øvrigheten?

 

At han derved ikke har gjort hva han kunne for å unngå å kjøre på deg (beviselig siden det er innrømmet) og at han derfor er ansvarlig for den skade din båt er blitt påført! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

og de er hos meg koblet via en hovedbryter, selv om jeg også har en bærbar vhf

VHFen skal vel ikke være koplet via hovedbryter Sydvesten?.

Ellers er jeg med på fordelene med å bakke inn til brygge, såfremt det er snakk om en flytebrygge. Går vi til fast brygge går vi med baugen inn. Veldig tungvint å måtte hente fram stigen for å komme iland ved lavvann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

VHFen skal vel ikke være koplet via hovedbryter Sydvesten?.

Hvor står dette skrevet da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ankervinsj er for dem med ødelagt rygg, alle andre er pyser :-)

Og vi som har vinsj foran med ankeret som første punkt på båten - vi har det fordi det beskytter egen båt når vi kolliderer i naboen fordi vi ikke tør å bruke baugpropellen fordi andre ikke liker det :wink:

 

w37_-_baugrulle.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor står dette skrevet da?

Vel, det står sikkert skrevet et sted også, men la det ligge nå. Alle som har et bevist forhold til sikkerhet ombord vet at det ihvertfall er fire forbrukere men skal kople rett på batteriene, og utenom hovedstrømbryter. Disse er:

VHF

Lensepumpe

Tyverialarm

Varmer (Eber mfl.)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja det er i alle fall vanlig praksis å koble VHF utenom tavla, og det har opplagt med sikkerheten å gjøre. Det er vel også logisk å koble tyverialarmen utenom, men en del andre ting blir vel koblet direkte på batteriet for å unngå spenningsfall skulle jeg tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noe sikkerhetsmessig problem ved å koble varmeren til også ha tilførsel via hovedbryter. Det er vel en heller vanlig måte å gjøre det på.

 

Handler det om å unngå spenningsfall, så bør problemet evt. løses på annen måte, ved å gå opp i kvadrat på tilførsel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...