Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

er jo og veldig stressende å begi seg inn i havner\tarmer ol hvor man ikke kan snu hvis man skulle være uheldig å møte noen. sidevind er vel den verste fienden synes jeg. ikke så lett å beregne avdriften på båten når man sniker seg inn i div situasjoner under styrefart.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

For det første vil jeg si at båt plassen vår ligger sånn til at det er trangt å møte en båt. har ca 500m før vi har god og brei lei.

 

For det andre så kan man sammenligne det å legge til båten vår som å lukeparkere med semi-trailer i en av oslos trange gater. Det går ann, men det er sabla vanskelig, og det tar tid. :smiley:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Det er litt søtt når disse superkapteinene uttaler seg imot baugpropell. :wink:

Det er så tydelig at de har svært svært liten båterfaring.

Og da mener jeg ikke med egen båt, eller andre lettmanøvrerte båter.

Det er litt morsomt med folk som ikke har filla peiling på hva de snakker om.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er så hjertens enig med deg Mix, og særlig når de uttrykker sin støtte om at det er "harry" med baugpropell på alle båter under 50 fot... da ser man helt tydelig det du beskriver og det hele blir rett og slett komisk....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen er et hjelpemiddel som gjør meg tryggere i trange farvann. Jeg prøver å bruke den minst mulig, slik at jeg har litt marginer å gå på. Med baugpropell slipper man situasjoner pga. uerfarent mannskap, og etterfølgende dårlig stemning. Båten min som er en 38 fots seilbåt håndteres alene i vesentlig dårligere vær enn ellers pga. sleipner SP75 baugpropell med fjernkontroll. Det er også behagelig når man har med seg uerfarent mannskap at man kan gi dem enklere oppgaver som knytte fendere og hoppe iland med tampen. Det er ikke alltid like lett for uerfarne å forstå hva som foregår dersom planen man la utpå fjorden må endres mens man holder på å legge til.

 

At det finnes superkapteiner som fikser det meste uten tviler jeg ikke på, men jeg savnet uansett baugpropell de 3 årene jeg hadde båten uten. Eneste grunnen til at jeg ikke satt en X der det stod baugpropell var at den kostet flesk, og dermed ikke kom med på budsjettet.

 

 

Baugpropell er kommet for å bli, dem som lar seg irritere bør tenke seg om. "If you can't beat them .........." :wink:

Link to post
Share on other sites

Ting som iriterer meg mer enn en baugtruster som går noen sekunder er de som MÅ ligge med motor igang for å lade batteribanken og for å få varmtvann.

 

Dette foregår jo stort sett i uthavner da. Og da er det alle kategorier båter, både med og uten pinne.

En annen ting som bråker er ankerkjetting. Det bråker det..... Like lenge som en baugpropell, minst.

 

:smiley:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke min ankerkjetting bråker så mye jeg da.... men er vel neppe objektiv i denne sammenhengen... Den rusler pent og pyntelig ut med sine 0,8 m i sekundet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trådens tittel sier en del. Vi bryr oss veldig mye om hva andre mener er riktig eller galt. Og vi mener veldig mye om andre – til og med hva som er riktig og galt for dem. Flere og flere lar andre mer eller mindre bestemme hva som er riktig. Og vi fører oss gjerne deretter. Dette gjelder ikke bare baugpropell.

 

Det er en slik tankegang, sammen med samfunnets ensrettende oppdragende effekt (les påvirkningskrefter som både reklame, politikk m.v.) som fører til saueflokkmentalitet, og tap av personlig integritet. Eksempelvis vil de av oss som har barn i skolealder, og følger litt med i timen, legge merke til at svært lite i skolen orienterer seg mot bevaring av personlig integritet. Snarere det motsatte.

 

Vi reflekterer for lite på egen hånd, og lar påvirkningskreftene regjere over oss. Noen gode råd om å prøve å spare naboens ører klokken 6 om morgenen er helt relevant. Men at vi ellers nå er kommet så langt at vi spør andre når det er ”lov” å bruke baugpropellen, det er litt underlig.

 

Vi er alle på jakt etter det samme. Livskvalitet. Hva begrepet livskvalitet innebærer vil nok variere litt for den enkelte. Men noen ting tror jeg vi har felles. Vi ønsker alle å møte vennligsinnede, løsningsorienterte og hjelpsomme mennesker. Gjerne noen man kan ha det sosialt med hvis det passer seg slik. Å bli kjent med nye mennesker er som regel interessant.

 

Om disse menneskene kom i havn ved hjelp av baugpropell eller ikke, om de har seil- eller motorbåt, om de har eldre tresnekke eller knalldyr Windy - det betyr svært ofte ingen verdens ting i forhold til hva disse menneskene representerer for øvrig.

 

Og til slutt - vi bestemmer faktisk selv i betydelig grad, hva vi velger å la oss irritere over...

Link to post
Share on other sites

Jeg tåler heldigvis både motor lyd, kjetting lyd,hekk truster lyd, baug truster lyd + andre lyder uten å irritere meg. God sommer
Enig med deg. Er naboene hyggelige og sosiale mennesker, kan de gjerne bråke litt. Vil man ha fred og ro, er kysten lang nok for alle. Kommer nok lenger med :smiley: & :cheers: enn med :headbang:, :discuss:& :boxing:
Link to post
Share on other sites

Og til slutt - vi bestemmer faktisk selv i betydelig grad, hva vi velger å la oss irritere over...

Hei Akult. Det er vel få folk som har så mange meninger om det meste som båtfolk. En dag mener jeg at det er greit å bruke baugpropell, og dagen etter, eller kanskje samme dag, mener jeg at bruken av baugpropell ikke bør overdrives. Det er vel med dette som med oppfatningen av hva som er godt sjømannsskap: atskillig flere oppfatninger enn det er fritidsseilere ut fra det forhold at de fleste av oss har mange oppfatninger av hva som er godt sjømannsskap. Det skal mye til å bli enig om fornuftig bruk av baugpropell, men jeg har enda ikke vært et eneste sted hvor det er "forbud" mot å bruke baugpropell.

Link to post
Share on other sites

det eneste fornuftige som jeg ser det , er å bruke den akkurat når man føler for det, hvis det ikke er til sjenanse for andre. (tidspunktet er vesentlig) jeg vil personlig foretrekke 4 sec med baugproppell enn 30 sec med anker kjetting. men helt ok begge deler.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Akult var velvalgte ord.

 

I den forbindelse så kom jeg på en av min bestefars gode skildringer etter et langt liv.

 

Eldre mennesker har lett for å irritere seg over de ufatteligste ting, og det er fordi de har øvd svært lenge. Det er jo derfor uttrykket grinebiter har oppstått, og aldersgrensen blir stadig lavere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om begrenset erfaring, jeg er tross alt ikke mer enn 35 år, så er min påstand at de gangene jeg har trengt en baugpropell så ville ikke den hjulpet uansett. Det blir for puslete og ikke kraft nok. Altså må jeg planlegge hvordan jeg handterer båten, vind og strøm retning, andre båter og plass for manøvrering.

 

Men for de av oss som ikke har behov for slikt, værsågod. Demonstrer din ukyndiget for hele havna med et høgt BRRRRRRRRPPPPP

Link to post
Share on other sites

Har fulgt delvis denne tråden - og med delvis interesse.

 

Da jeg byttet båt sist, var det tilfeldigvis baugpropell på båten jeg endte opp med.

Denne har vist seg mer nyttig enn hva jeg kanskje hadde trodd - særlig når en skal legge til alene uten mannskap og båten driver av. Kan da stå på baugen å ta inn avdriften før jeg hopper i land.

 

Jeg liker heller ikke bråket den steller i stand og kjører den nødig i utide.

Men når den tross alt er montert av forrige eier, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke utstyret båten har hvis en ser seg nødt til det.

 

Jeg irriterer meg mye mer over andre ting på sjøen enn noen sekunders braugpropell fra en og annen båt - som f.eks. unger som hele tiden tullekjører med gummibåt (nå er det vel noen her på forumet som blir provosert, tenker jeg)

Lå forresten i en gjestehavn i fjor og var plaget av høy musikk ut i de små timer. Det var irriterende, det....

 

Ellers var Akult sitt innlegg slående bra!

Link to post
Share on other sites

Altså må jeg planlegge hvordan jeg handterer båten, vind og strøm retning, andre båter og plass for manøvrering.

Og det er dette som er løsningen...

 

Planlegge tillegging og avgang må vi alle gjøre. Uansett om vi har baugpropell eller en gast på fordekket til å gjøre jobben. Planlegge også når vi har fult mannskap (mer enn vi trenger) for å unngå at disse trør i beina på hverandre til forlystelse for publikum. Planlegge når vi er alene ombord og kun har to armer og to bein. Planleggingen er det som gjør at en kommer seg hel inn til kaien og at en kan forlate kaien med kaffekoppen intakt :wink:.

 

Men dette krever at en kjenner båtens luner.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Siste nummer av Seilmagasinet har en veldig godt skrevet artikkel om henting av ny båt (Hanse) ved verft i Tyskland skrevet av Arild Syvertsen til daglig los i Østfold. Har lagt merke til et par kommentarer fra ham;

 

De jeg tidligere tillot meg å le av fordi de hadde baugpropell, forstår jeg i dag bedre.

 

Jeg har kommet frem til at er det overhodet mulig, bakker jeg alltid og legger til med akterenden først.

 

Han har en god del andre meget fornuftige råd/erfaringer å dele med andre så både bladet og artikkelen er å anbefale!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...