Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Legger merke til at dere som ikke skjønner irritasjonen har motorbåter. En Bavaria 42 seilbåt RETT FREM LONGSIDE, VINDSTILLE, INGEN STRØMNINGER, INGEN BÅTER FORAN; i mine øyne fullstendig unødvendig når han ser flere enn meg som hygger seg en rolig sommerdag rett ved.

 

Men jeg har dessverre seilt så lenge at jeg har en gammel vane som sier ar vi viser hensyn til andre.

 

Og det er stor forskjell på baugpropeller`s støy bilde. Noen bråker noe helt for jævlig, synes jeg.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt så finner du fort ut at for å få plass i neste havn trenger du å stå tidlig opp. Å om du begynner å gjøre i stand til en seilas, så lager det lyder. Starter jeg thrusleren, så gjør jeg det fordi jeg mener det er fornuftig. Døgnrytmen er forskjellig til mennesker, havnene er frie, det samme er naturhavner. Så¨det hender når vi starter på fredagskvelden, så er vi ved Koster rundt 22.00-2230. Da sjekker vi havnene om det er ledig plass. Mener vi det er bruk for thrustler, ja da bruker vi den. Har faktisk ikke

opplevet at noen er så veldig negative til sen ankomst. Men klart vi bruker normal folkeskikk. Legger vi oss utenpå, da går vi forsiktig med skoene i hånden hvis været tilater det.

På Koster spørr man ikke om å ligge utenpå, men heller når skal dere dra. Fordi pga av begrensede plasser skal båtene ligge utenpå. Havnekapteinen forteller hvor mange. Vil man ikke det, for man beskjed om å flytte seg. Så enkelt er det.

 

Så lenge alle gjør så godt de kan etter egne ferdigheter, ja da blir det så bra det kan bli. Og for blodtrykket kan det være sunt å ikke irritere seg. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja dette med støyen har jeg igrunnen tengt en del på.

Noen trustere bråker noe innigranskauen, ja som å høre en motorsag eller kjetting som trekkes gjennom en tom tønne.

Andre kan være veldig rolige.

Er litt spent på hvordan min Maxpower vil oppføre seg. Rommet der trusteren skal stå montert er enormt. Kansje blir dette en resonansekasse uten like.

Kan det ha noe for seg å isolere rommet både mot skrog og innredning tro.

Hva har andre gjort her?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at dere som ikke skjønner irritasjonen har motorbåter. En Bavaria 42 seilbåt RETT FREM LONGSIDE, VINDSTILLE, INGEN STRØMNINGER, INGEN BÅTER FORAN; i mine øyne fullstendig unødvendig når han ser flere enn meg som hygger seg en rolig sommerdag rett ved.

Hvilken verden lever du i ?

 

Er det vind og retningen er positiv for oss slipper du min motorstøy da seilene går opp og vi siger ut. At dere hygger dere er så sin sak. Hva med oss som hygger oss ved å forlate havna. Er det vindstille i havna er det ikke derved alltid tilfelle at det er vindstille uttafor. Synes du krever mye for kosen :smiley:.

Siden du har seilt så mye vet du nok at en god del av oss tar hensyn til neste etappe en skal forsere og kan bli avhengig av stømforholdene og flo/fjære. Eller mener du bokstavelig at vi skulle ta hensyn til at du og dine venner sitter og koser dere kl. 0300 eller kl. 1500.

 

 

Og er ankeret ute så hives det også inn. Skulle jeg kutte det og la det ligge igjen for at kosestunden ikke skule forstyrres.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

At noen lystbåt trenger baugpropell er bare tull det den trenger er en som kan kjøre båt. Kan ikke det skaffes kan jo problemet løses med en baugpropeller.

Når man kommer inn til havn med en lystbåt og starter opp en baugpropeller er det jo og anonsere for hele havnen at her kommer det en som ikke kan kjøre båt.

Selv bruker jeg da og henge ut ekstra fendre og stå klar med bodshake og blåser iført vernesko og hjelm.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BMP - vet ikke hvilke havner du er vant til å manøvrere i - men i enkelte havner har jeg måtte bruke baugpropellen. For eks. Tanumstrand og Lilla Bommen. Rett og slett fordi det er for trangt å få båten svingt rundt baugene på alle de andre båtene ettersom fremdriftsmaskineriet skyver båten fremover/bakover mens man svinger.

 

Naturligvis hadde det hjulpen om K/S Norge's mannskap hadde stått klart med all verdens båtshaker og fendere - men slik er det ikke i min verden :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Bavaria 42 seilbåt RETT FREM LONGSIDE, VINDSTILLE, INGEN STRØMNINGER, INGEN BÅTER FORAN; iMvh.

 

Barsk II :sailing:

 

Nå sjønner jeg ikke at så mange gidder ferdes inne innerst i Oslofjorden. Det har vi som har seilt lenge, blitt ferdig med. :cool: Eneste grunnen til at han bruker thrustleren der

er fordi han ønsker oppmerksomhet rundt denne flotte båten. :lol:

 

Ellers kan det være en noen som har akkurat fått båten som er usikre på manøverbarheten. :yesnod: Da kan det være vedkommende ikke føler seg veldig smart når enkelte har et nedlatende blikk.

 

Men enig i og trene mye med båten, bli så sikker du kan blir hvordan den oppfører seg. Når vi fikk vår var jeg ute og trente med manskap/alene tilegging, inn ut dregg baug/akter. Men nå holder vi til i et område hvor det stort sett aldri er lite vind.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

At her kommer det en som ikke kan kjøre båt.

Selv bruker jeg da og henge ut ekstra fendre og stå klar med bodshake og bøåser iført vernesko og hjelm.

:eek::eek:

 

Jeg angrer kjøpet og vil ha pengene igjen.

Vil ikke ha det på meg nei.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det må være noen som har det riktig ille på sjøen når de klarer å irritere seg over slike bagateller som at noen bruker baugpropellen på båten... Det hender selvsagt at jeg kikker litt ekstra på en slik krabat som bruker propellen mye, men å irritere seg over det klarer jeg ikke.... til det trives jeg alt for godt på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... til det trives jeg alt for godt på sjøen..

 

Nå juger du Sydvesten, du flytter ikke til Qatar for å bli ørkenrotte og så si du trives på sjøen. Du skal ikke være nede ved sjøen, men rundt i sandynene. Skulle du ikke begynne med skosalg, hørte du snakket om at markedet var stort siden ikke noen brukte sko der. :lol:

 

red har dette noe med temaet å gjøre, nei men kunne ikke dy meg. :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå juger du Sydvesten, du flytter ikke til Qatar for å bli ørkenrotte og så si du trives på sjøen.

Svarten også..... den gikk ikke den gitt..... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle holde meg unna denne tråden, da det i stor grad virker som det kun diskutereres for diskusjonens sin skyld. :sleep:

 

Men: Jeg skjønner ikke at det er mulig å irritere seg over at andre bruker motor når man ligger i gjestehavn i dag.

 

Jeg synes det er dumt når folk bråker når jeg og mine venner skal sove/slappe av, men har jeg oppsøkt en gjestehavn så er ene og alene skyldig i at det er (masse) andre båter rundt meg. Vi kan ikke lenger forvente at det skal være ro i gjestehavner.

 

Er man gammel og bitter og har lett for å irritere seg over andre så finnes det mange fine hyttetomter et stykke inne i Finnskogen. :wink:

Link to post
Share on other sites

At noen luystbåt trenger baugpropell er bare tull det den trenger er en som kan kjøre båt. Kan ikke det skaffes kan jo problemet løses med en baugpropeller.

Når man kommer inn til havn med en lystbåt og starter opp en baugpropeller er det jo og anonsere for hele havnen at her kommer det en som ikke kan kjøre båt.

Selv bruker jeg da og henge ut ekstra fendre og stå klar med bodshake og blåser iført vernesko og hjelm.

 

Mulig jeg er såpass treg at jeg ikke skjønner at dette er ironi, men la gå. For å følge tankegangen din: Ingen trenger lystbåt.

At du ikke trenger baugpropell er vel greit for de fleste av oss, men jeg som overhodet ikke har peiling på å manøvrere synes det er kjekt å ha. Særlig når den allerede satt der når båten ble kjøpt. Og så blir jo ikke forventningene så store når jeg annonserer min inkompetanse ved å starte dette fullstendig unødvendige og idiotiske hjelpemiddelet i la oss si ett eller to sekunder. Hva bruker du hjelmen til?

 

Men jeg tror ikke du mente det du skrev, så da ble jo dette egentlig helt unødvendig. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Er man gammel og bitter og har lett for å irritere seg over andre så finnes det mange fine hyttetomter et stykke inne i Finnskogen. :wink:

:lol::lol::lol:

Beste innlegget i tråden sålangt. :flag:

 

Og kanskje samtidig oppfordre til mer thrusterbruk, gjerne en liten ekstra piruett i ny og ne.

Kanskje de gamle sure bittre sutrepavene får fingen ut og kommer seg inn på Finnskogen litt raskere... :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Pass dere nå, hvis ikke så kommer mine voktere her på forumet og beskylder dere for å harselere med andre medlemmer.. De tåler ikke spøk må vites

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Egentlig bra at disse trusterene bråker såpas mye som de gjør. På den måten blir jo andre advart om et en båt uten kyndig fører er på tur inn i havnen og man kan få tid til og ta på hjelm og overlevningsdrakt. Eventuelt evakuere området til situasjonen er avklart.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått meg til å "irritere" meg over bruk av baugpropeller, men når en noen-og-tjue-foter "trenger" dette for å komme seg inn i båsen sin en vindstille ettermiddag, tillater man seg jo å tenke sitt. Forøvrig, Christian Radich har fast propell på aksling, men ingen baugpropell. Har hørt at overstyrmannen ble litt oppgitt da en "fjordcruise"-gjest kommenterte til en annen "fjordcruise"-gjest (som øyensynlig var rettmessig imponert over en perfekt tillegging): "...de har sikkert baugpropell...".

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Er vi enige om at sjøen er for alle?

Er vi enige om at båtfolk bør ha en kultur for å være inkluderende?

Er vi enige om hvem som har ansvaret på båten?

Ja, da inlkuderer vi dem som trenger eller ønsker å bruke trusteren og respekterer kapteinens avgjørelse.

Og det gjør faktisk de aller fleste i praksis.

At det kommer så mange negative innlegg i denne tråden har nok mest med å opprettholde underholdningsverdien på forumet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Og da skal jeg teste både baugpropellen og hekkpropellen

:nono: pass på at du ikke tester utenom "flaggtidene", da kan det tenkes du ødelegger sjølivets gleder for enkelte... Det beste er nok at du tester før du sjøsetter og ikke bruker den før etter at du har tatt opp båten igjen :lol:

 

Det ville jo være trist om enkelte må trekke i dykkerdrakt og skylapper eller hva det nå var det skulle bruke om de hørte en baugpropell..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...