Bitteliten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Jeg har det jeg trenger jeg - se mitt redigerte innlegg over Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Veldig bra...uansett så har du en nydelig båt som er laget et steinkast fra brygga mi! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Så fint - kanskje du kan lage et kart for oss som har lyst til å gå opp Nidelva helt uten baugpropell og uten grunnberøringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Regner med at de fleste klarer å rygge bilen sin. Allikevel så er rygge-sensorer kommet. Tror mange kan lese/bruke papirkart, men det har kommet kartplottere. Og sånn er det med baugthrusere også. Den tekniske tviklingen går videre, og det er fritt opp til den enkelte å investere i utstyr. Nå tror jeg vi fleste har sett noen situasjoner i havner som har skapt kaos. Blant annet så vi en seilbåt innerst i Strømstad havn som havnet i siden på noen andre båter. Egentlig ikke hans skyld, men båten som kom bak å låste manøverbarheten til seilbåten. Men det var vedkommende i seilbåten som følte seg dum etterpå. Hadde vedkommende da hatt en baugthrustler, KUNNE kanskje episoden vært ungått. Fordi båten ikke hadde sving akterover. Å fått baugen opp mot vinden og ligget stille var det som skulle til. For oss er thruster et sikkerhets produkt som er kjekt å ha. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Jeg er ingen ihuga motstander av baug eller andre trøstere, men etter min mening blinker det noe røde lys dersom ordinære motorbåter ikke er manuverbar ut slike hjelpemiddel. Jeg spør igjen om du har erfaring med motorbåt med aksling og begrenset kjøl. Jeg har en utfordring til deg: * Båt med aksling, liten kjøl * Båtplass i elv * Elvestrøm et par knop * Nordvest vind i samme retning som elvestrømmen Er thrustere greie i slike situasjoner? Eller helt overflødige? Kan du utdype hva du mener med røde blinkende lys....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 man må jo bare gidde å trene litt på dette og lære seg sin båt å kjenne! Hvordan trener man på å gå inn i båsen med planende høy båt med flybridge og en motor i en liten kuling rett inn fra siden, uten å komme borti utligger på le side når men er kommet inn i båsen? (Uten baugpropell) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 (redigert) Full fart forover - så full fart akterover 1 meter fra brygga. Eneste mulighet jeg ser Når du bakker vil hekken kaste samme vei som propellen roterer - og da kommer du borti utriggeren - derfor må du ha beskyttelse på dem. Redigert 10.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 litt mere om ulemper med thrusteren.. kan man miste så mye som en knop på en halvplaner med en baugpropp??? isåfall får jeg klare meg uten. betaler ikke masse penger for noe som sinker meg :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Halvplanere deriblant type Hifo er kjennetegnet ved å grave hekken laaangt ned og baugen til værs. Baugpropellen er vel stort sett i friluft underveis. Tar forbehold om eventuelle kreative tunellprosjekter og hvilken virkning de har.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Baugpropellen er vel stort sett i friluft underveis. Med tanke på den parallelle tråden Hva er "Harry" i båt. Toppen av harry i en sånn situasjon må vel være azimut thruster i nedsenket stilling (så den virker i alle situasjoner, også i marsjfart) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Så fint - kanskje du kan lage et kart for oss som har lyst til å gå opp Nidelva helt uten baugpropell og uten grunnberøringer? Det kunne jeg gjort, men da ødelegger jeg hele markedet for ungene som tjener bensinpenger på å hjelpe østlendinger i elvenød! Tjente "store" penger på dette selv i min barndom Mye penger å tjene på innløpet til Vrengen fra øst Men slapp av, man setter seg bare fast i sand og gjørme... Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Hvordan trener man på å gå inn i båsen med planende høy båt med flybridge og en motor i en liten kuling rett inn fra siden, uten å komme borti utligger på le side når men er kommet inn i båsen?(Uten baugpropell) Av og til kan det være lurt å legge til i en alternativ havn til været bedrer seg...men må si meg enig at bauthruster kan være grei å ha på en tuperware som stikker en halvmeter og reiser seg 3 meter over vannflata Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Nå tror jeg vi fleste har sett noen situasjoner i havner som har skapt kaos. Blant annet så vi en seilbåt innerst i Strømstad havn som havnet i siden på noen andre båter. Egentlig ikke hans skyld, men båten som kom bak å låste manøverbarheten til seilbåten. Men det var vedkommende i seilbåten som følte seg dum etterpå. Hadde vedkommende da hatt en baugthrustler, KUNNE kanskje episoden vært ungått. Fordi båten ikke hadde sving akterover. Å fått baugen opp mot vinden og ligget stille var det som skulle til. For oss er thruster et sikkerhets produkt som er kjekt å ha. Her er jg helt enig. Før var jeg skeptisk til å ta turen inn i bunnen av gjestehavner pga. faren for at man skal bli låst fast inne i bunnen. En seilbåt uten mulighet for å bevege seg driver fort inn i noe. Etter at jeg monterte baugpropell tør jeg mye mer. Dessuten er det greit å ha når man er ute i ruskevær og skal forlate brygga. Var på påsketur i snøstorm i år, og med kraftige vindkast i siden ville jeg aldri kommet meg ut av havnen uten baugpropellen. Men når det gjelder seilbåt er baugpropellen først og fremst nyttig i kombinasjon med kjennskap til båten. Den løser ikke alle problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 . Men når det gjelder seilbåt er baugpropellen først og fremst nyttig i kombinasjon med kjennskap til båten. Den løser ikke alle problemer. Det er akkurat det samme på motorbåt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Hei Har en kjenning som i periode hadde en RIB med diesel og Trimax drev, dvs overflatedrev med ror styring.denne båten har ca 0 styring under planefart. En dag kom han svømmende fra båten til brygga med tauet i tennene, for så å hale båten inn til brygga. Det var lett vind fra brygga denne dagen. Tror han ønska seg baugtruster den dagen. Noen av dere andre her som har prøvd å manøvrere lette raske båter med 1 motor i strøm eller vind, for å klare å lukeparkere på en ledig plass ? De båtene jeg bruker i dag har 2 motorer, så det er litt enklere å lukeparkere, men av og til så sitter man å ønsker seg en truster foran. spesielt hvis det blåser i feil retining. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Men når det gjelder seilbåt er baugpropellen først og fremst nyttig i kombinasjon med kjennskap til båten. Den løser ikke alle problemer. Flott konklusjon på emnet, inkludert motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Jeg har også tatt opp mulig svekkels av baugpartien og ekstra vannmotstand ved innstalering av trøsterrør i baugen. Her på BP hvor mange har meninger om alt er det rart at ingen diskutere dette i forbindels med innstal. av baugtrøster? Noe svekkelse å snakke om tror jeg ikke det blir dersom røret er installert etter oppskriften. Det vil ofte bli tvert imot med et ekstra "spant" fremme i baugen. Men økt vannmotstand blir det. Og i tillegg til vekten av selve utstyret kommer vekten av vannet i røret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Men økt vannmotstand blir det. En kan jo også anvende pumpe med dyser / vannjet. Blir muligens ikke det samme som propell, men det gjør nytten i stille vær. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Tror faktisk ikke man behøver å bekymre seg så mye for ekstra vannmotstand.. De båtene jeg har sett i marsjfart har baugpropellen godt over vann. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Når du bakker vil hekken kaste samme vei som propellen roterer Det stemmer dersom du har gear og faste vinger. Har du vribar propell, kastes hekken til den andre siden. Og det er i teorien. Mange båter er som kvinner. Andre lar seg lett styre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 (redigert) Jeg har av praktiske grunner ikke kjøpt noen baugpropell, men det kan legges til at den praktiske grunnen er at jeg heller aldri har hatt noen båt. Men så lurer jeg på om det er helt relevant å knytte behovet for en baugpropell opp mot størrelsen på båten. Alle båtene tar jo sin plass, og dette innebærer vel at plassen man trenger for å manøvrere på,må stå som noenlunde i forhold til båten. Det er vel slik at når disse tingene kommer på markedet, så er det de erfarne med større båter som først tar dette i bruk. Dette har vel kanskje litt med at erfarne folk også vil bruke litt mer penger på slikt, for saltvannet sitter fast i årene og man er vil bruke mye tid på dette fremover. Liten båt med trøster, Harry? Det er i så fall motsatt forhold som tråsykkel til de søte små med støttehjul. Mer Harry med støttehjul på en Harly kanskje. Jeg har sett mange tilfeller hvor førere av mindre båter kunne ha nytte av en trøster uten å tenke på at det ville vært Harry. Redigert 10.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Noe svekkelse å snakke om tror jeg ikke det blir dersom røret er installert etter oppskriften. Det vil ofte bli tvert imot med et ekstra "spant" fremme i baugen. Men økt vannmotstand blir det. Og i tillegg til vekten av selve utstyret kommer vekten av vannet i røret. Når det gjelder den økte vannmotstanden merker jeg ingen forskjell. Laget spoilers i framkant av tunnel, men du har selvfølgelig helt rett, det bare virker ikke som om det har særlig stor betydning. Er man derimot en av disse regattaseilerene som legger ankerkjettingen igjen på brygga før regatta, ville jeg styrt unna baugpropell. Forøvrig er det jo kjekt å ha noe omdiskutert å skylde på når resultatene lar vente på seg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 (redigert) Jeg har hatt 3 båter som jeg ville karaktrisere som litt mer enn ei jolle. Først en Viksund 27 Culumbi, så en Marex 23 DC og nå en Fjord 880 AC. Den eneste båten jeg har hatt med baugpropell er den jeg har nå, Fjord 880AC. I Viksund var det for å si det veldig enkelt minimalt behov. Båten var langkjølet og stakk 1.10 meter, den reagerte knapt på stiv kuling, men var litt følsom for undervann-strømmer. Fjorden har vindfang som ei høyblokk og her har jeg god nytte av baugpropellen, selv om båten lystrer roret godt. Den båten jeg derimot absolutt skulle hatt baugpropell på var Marexen. 23 fot daycruiser med 550kg mercruiser diesel i hekken ga til dels store problemer. det minste vindpust,og baugen svivet fort 180 grader. Konklusjonen min er derfor, behovet for baugpropell kan være like stort på en til dels liten båt som på en større. Uansett er det aldri noen ulempe med en baugpropell og jeg benytter heller den i noen sekunder enn å hærje med hovedmotoren for å få båten til å lystre ror (det er nok av de som gir litt vel mye gass i havnebassenget, hva om motoren stulle stoppe under hassardiøs bruk av motorkraft i trange havner). Redigert 10.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 . Men så lurer jeg på om det er helt relevant å knytte behovet for en baugpropell opp mot størrelsen på båten. Alle båtene tar jo sin plass, og dette innebærer vel at plassen man trenger for å manøvrere på,må stå som noenlunde i forhold til båten. Det er minst to viktige ting som gjør det mindre nødvendig å ha baugpropell på små båter. Det ene er at om man kommer ut å kjøre med en 22 foter, så kan man stikke ut en fot for å ta støyten. Gjør man det med en 36 foter må man avlyse resten av ferien. Konsekvensen av å drifte er altså mye større, og man ønsker ikke å utsette seg selv eller andre for risiko. Riper er kjedelig også for dem man treffer, så det at folk skaffer seg thruster hvis de føler behov for det er bra for oss alle. Den andre årsaken til at en 22 foter har mindre behov for thruster enn en 36 foter er at havnene er tilrettelagt bra for 22 foteren når det gjelder manøvreringsplass, mens 36 foteren gjerne har en bredde mellom utriggerene som kun er litt lenger enn båtens totale lengde. Dermed er det kjekt å kunne snu på den berømte 5 øringen. Forøvrig får ikke en båteier med thruster på en 22 foter noe skjevt blikk fra meg. Det er nok problemer til alle her i verden, så vi behøver ikke lage enda flere. Stor eller liten båt, mye eller lite utstyr. Men store båter uten thruster som legger til på elegant vis vil alltid få min respekt. Det finnes folk der ute som virkelig kan manøvrere, det ser jeg stadig vekk. Ære være dem, og glem resten av oss vanlige som trenger de hjelpemidlene som er å få på markedet for å unngå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.April.2008 Del på Facebook Svart 10.April.2008 Jeg spør igjen om du har erfaring med motorbåt med aksling og begrenset kjøl. Jeg har en utfordring til deg: * Båt med aksling, liten kjøl * Båtplass i elv * Elvestrøm et par knop * Nordvest vind i samme retning som elvestrømmen Er thrustere greie i slike situasjoner? Eller helt overflødige? Kan du utdype hva du mener med røde blinkende lys....? Til spørsmålet ditt - ja jeg har lang erfaring med motorbåter med aksling og men med kjøl, og seilbåt m/to ror (ikke propellstrøm på roret) med senkekjølen oppe og stor rigg, og andre seilbåter med og uten bautrøster. Men dine eller mine erfaringer var ikke noe poenget fra min side, derimot båtkonstruksjoner som slik jeg forstår det på noen innlegg, som nærmest avhengig av trøstere foran og bak for å kunne manuveres på en trygg måte. Bør ikke en relativt liten båt være rimelig trygg å manøvreres bare med hovedmotoren? Det vat det jeg ønsket å fokusere på i mitt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.