Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

Regner med at de fleste klarer å rygge bilen sin. Allikevel så er rygge-sensorer kommet. Tror mange kan lese/bruke papirkart, men det har kommet kartplottere. Og sånn er det med baugthrusere også. Den tekniske tviklingen går videre,

og det er fritt opp til den enkelte å investere i utstyr.

 

Nå tror jeg vi fleste har sett noen situasjoner i havner som har skapt kaos. Blant annet så vi en seilbåt innerst i Strømstad

havn som havnet i siden på noen andre båter. Egentlig ikke hans skyld, men båten som kom bak å låste manøverbarheten

til seilbåten. Men det var vedkommende i seilbåten som følte seg dum etterpå. Hadde vedkommende da hatt en baugthrustler, KUNNE kanskje episoden vært ungått. Fordi båten ikke hadde sving akterover. Å fått baugen opp mot vinden

og ligget stille var det som skulle til.

 

For oss er thruster et sikkerhets produkt som er kjekt å ha.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ihuga motstander av baug eller andre trøstere, men etter min mening blinker det noe røde lys dersom ordinære motorbåter ikke er manuverbar ut slike hjelpemiddel.

 

Jeg spør igjen om du har erfaring med motorbåt med aksling og begrenset kjøl.

 

Jeg har en utfordring til deg:

* Båt med aksling, liten kjøl

* Båtplass i elv

* Elvestrøm et par knop

* Nordvest vind i samme retning som elvestrømmen

 

Er thrustere greie i slike situasjoner? Eller helt overflødige?

 

Kan du utdype hva du mener med røde blinkende lys....?

Link to post
Share on other sites

man må jo bare gidde å trene litt på dette og lære seg sin båt å kjenne!

Hvordan trener man på å gå inn i båsen med planende høy båt med flybridge og en motor i en liten kuling rett inn fra siden, uten å komme borti utligger på le side når men er kommet inn i båsen?

(Uten baugpropell)

Link to post
Share on other sites

Så fint - kanskje du kan lage et kart for oss som har lyst til å gå opp Nidelva helt uten baugpropell og uten grunnberøringer?

 

Det kunne jeg gjort, men da ødelegger jeg hele markedet for ungene som tjener bensinpenger på å hjelpe østlendinger i elvenød! :smiley: Tjente "store" penger på dette selv i min barndom :lol: Mye penger å tjene på innløpet til Vrengen fra øst :smiley::smiley::smiley: Men slapp av, man setter seg bare fast i sand og gjørme...

.

Link to post
Share on other sites

Hvordan trener man på å gå inn i båsen med planende høy båt med flybridge og en motor i en liten kuling rett inn fra siden, uten å komme borti utligger på le side når men er kommet inn i båsen?

(Uten baugpropell)

 

Av og til kan det være lurt å legge til i en alternativ havn til været bedrer seg...men må si meg enig at bauthruster kan være grei å ha på en tuperware som stikker en halvmeter og reiser seg 3 meter over vannflata :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg vi fleste har sett noen situasjoner i havner som har skapt kaos. Blant annet så vi en seilbåt innerst i Strømstad

havn som havnet i siden på noen andre båter. Egentlig ikke hans skyld, men båten som kom bak å låste manøverbarheten

til seilbåten. Men det var vedkommende i seilbåten som følte seg dum etterpå. Hadde vedkommende da hatt en baugthrustler, KUNNE kanskje episoden vært ungått. Fordi båten ikke hadde sving akterover. Å fått baugen opp mot vinden

og ligget stille var det som skulle til.

 

For oss er thruster et sikkerhets produkt som er kjekt å ha.

 

Her er jg helt enig. Før var jeg skeptisk til å ta turen inn i bunnen av gjestehavner pga. faren for at man skal bli låst fast inne i bunnen. En seilbåt uten mulighet for å bevege seg driver fort inn i noe. Etter at jeg monterte baugpropell tør jeg mye mer. Dessuten er det greit å ha når man er ute i ruskevær og skal forlate brygga. Var på påsketur i snøstorm i år, og med kraftige vindkast i siden ville jeg aldri kommet meg ut av havnen uten baugpropellen.

 

Men når det gjelder seilbåt er baugpropellen først og fremst nyttig i kombinasjon med kjennskap til båten. Den løser ikke alle problemer.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en kjenning som i periode hadde en RIB med diesel og Trimax drev, dvs overflatedrev med ror styring.denne båten har ca 0 styring under planefart. En dag kom han svømmende fra båten til brygga med tauet i tennene, for så å hale båten inn til brygga. Det var lett vind fra brygga denne dagen. Tror han ønska seg baugtruster den dagen.

 

Noen av dere andre her som har prøvd å manøvrere lette raske båter med 1 motor i strøm eller vind, for å klare å lukeparkere på en ledig plass ?

 

De båtene jeg bruker i dag har 2 motorer, så det er litt enklere å lukeparkere, men av og til så sitter man å ønsker seg en truster foran. spesielt hvis det blåser i feil retining.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tatt opp mulig svekkels av baugpartien og ekstra vannmotstand ved innstalering av trøsterrør i baugen. Her på BP hvor mange har meninger om alt er det rart at ingen diskutere dette i forbindels med innstal. av baugtrøster?

 

Noe svekkelse å snakke om tror jeg ikke det blir dersom røret er installert etter oppskriften. Det vil ofte bli tvert imot med et ekstra "spant" fremme i baugen. Men økt vannmotstand blir det.

Og i tillegg til vekten av selve utstyret kommer vekten av vannet i røret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har av praktiske grunner ikke kjøpt noen baugpropell, men det kan legges til at den praktiske grunnen er at jeg heller aldri har hatt noen båt.

 

Men så lurer jeg på om det er helt relevant å knytte behovet for en baugpropell opp mot størrelsen på båten. Alle båtene tar jo sin plass, og dette innebærer vel at plassen man trenger for å manøvrere på,må stå som noenlunde i forhold til båten.

 

Det er vel slik at når disse tingene kommer på markedet, så er det de erfarne med større båter som først tar dette i bruk. Dette har vel kanskje litt med at erfarne folk også vil bruke litt mer penger på slikt, for saltvannet sitter fast i årene og man er vil bruke mye tid på dette fremover.

 

Liten båt med trøster, Harry?

 

Det er i så fall motsatt forhold som tråsykkel til de søte små med støttehjul. Mer Harry med støttehjul på en Harly kanskje. :smiley:

Jeg har sett mange tilfeller hvor førere av mindre båter kunne ha nytte av en trøster uten å tenke på at det ville vært Harry.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe svekkelse å snakke om tror jeg ikke det blir dersom røret er installert etter oppskriften. Det vil ofte bli tvert imot med et ekstra "spant" fremme i baugen. Men økt vannmotstand blir det.

Og i tillegg til vekten av selve utstyret kommer vekten av vannet i røret.

 

Når det gjelder den økte vannmotstanden merker jeg ingen forskjell. Laget spoilers i framkant av tunnel, men du har selvfølgelig helt rett, det bare virker ikke som om det har særlig stor betydning. Er man derimot en av disse regattaseilerene som legger ankerkjettingen igjen på brygga før regatta, ville jeg styrt unna baugpropell. Forøvrig er det jo kjekt å ha noe omdiskutert å skylde på når resultatene lar vente på seg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 3 båter som jeg ville karaktrisere som litt mer enn ei jolle. Først en Viksund 27 Culumbi, så en Marex 23 DC og nå en Fjord 880 AC. Den eneste båten jeg har hatt med baugpropell er den jeg har nå, Fjord 880AC. I Viksund var det for å si det veldig enkelt minimalt behov. Båten var langkjølet og stakk 1.10 meter, den reagerte knapt på stiv kuling, men var litt følsom for undervann-strømmer. Fjorden har vindfang som ei høyblokk og her har jeg god nytte av baugpropellen, selv om båten lystrer roret godt. Den båten jeg derimot absolutt skulle hatt baugpropell på var Marexen. 23 fot daycruiser med 550kg mercruiser diesel i hekken ga til dels store problemer. det minste vindpust,og baugen svivet fort 180 grader.

 

Konklusjonen min er derfor, behovet for baugpropell kan være like stort på en til dels liten båt som på en større. Uansett er det aldri noen ulempe med en baugpropell og jeg benytter heller den i noen sekunder enn å hærje med hovedmotoren for å få båten til å lystre ror (det er nok av de som gir litt vel mye gass i havnebassenget, hva om motoren stulle stoppe under hassardiøs bruk av motorkraft i trange havner).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.

 

Men så lurer jeg på om det er helt relevant å knytte behovet for en baugpropell opp mot størrelsen på båten. Alle båtene tar jo sin plass, og dette innebærer vel at plassen man trenger for å manøvrere på,må stå som noenlunde i forhold til båten.

 

 

Det er minst to viktige ting som gjør det mindre nødvendig å ha baugpropell på små båter. Det ene er at om man kommer ut å kjøre med en 22 foter, så kan man stikke ut en fot for å ta støyten. Gjør man det med en 36 foter må man avlyse resten av ferien. Konsekvensen av å drifte er altså mye større, og man ønsker ikke å utsette seg selv eller andre for risiko. Riper er kjedelig også for dem man treffer, så det at folk skaffer seg thruster hvis de føler behov for det er bra for oss alle.

 

Den andre årsaken til at en 22 foter har mindre behov for thruster enn en 36 foter er at havnene er tilrettelagt bra for 22 foteren når det gjelder manøvreringsplass, mens 36 foteren gjerne har en bredde mellom utriggerene som kun er litt lenger enn båtens totale lengde. Dermed er det kjekt å kunne snu på den berømte 5 øringen.

 

Forøvrig får ikke en båteier med thruster på en 22 foter noe skjevt blikk fra meg. Det er nok problemer til alle her i verden, så vi behøver ikke lage enda flere. Stor eller liten båt, mye eller lite utstyr.

 

Men store båter uten thruster som legger til på elegant vis vil alltid få min respekt. Det finnes folk der ute som virkelig kan manøvrere, det ser jeg stadig vekk. Ære være dem, og glem resten av oss vanlige som trenger de hjelpemidlene som er å få på markedet for å unngå :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg spør igjen om du har erfaring med motorbåt med aksling og begrenset kjøl.

 

Jeg har en utfordring til deg:

* Båt med aksling, liten kjøl

* Båtplass i elv

* Elvestrøm et par knop

* Nordvest vind i samme retning som elvestrømmen

 

Er thrustere greie i slike situasjoner? Eller helt overflødige?

 

Kan du utdype hva du mener med røde blinkende lys....?

Til spørsmålet ditt - ja jeg har lang erfaring med motorbåter med aksling og men med kjøl, og seilbåt m/to ror (ikke propellstrøm på roret) med senkekjølen oppe og stor rigg, og andre seilbåter med og uten bautrøster. Men dine eller mine erfaringer var ikke noe poenget fra min side, derimot båtkonstruksjoner som slik jeg forstår det på noen innlegg, som nærmest avhengig av trøstere foran og bak for å kunne manuveres på en trygg måte. Bør ikke en relativt liten båt være rimelig trygg å manøvreres bare med hovedmotoren? Det vat det jeg ønsket å fokusere på i mitt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...