Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

VELDIG morsomt når andre føler seg truffet. Og så DEN signaturen, da!

Tar meg en pause fra bp nå, dette orker jeg ikke å følge med på.

 

Veldig forståelig!

 

Ellers får jeg en flau smak i munnen, når det gang på gang blir harselert med andre medlemmer. Uten konsekvenser.

 

Trist at dette fører til at medlem med innsikt og kunnskap tar pause fra BP.

Link to post
Share on other sites

Ellers får jeg en flau smak i munnen, når det gang på gang blir harselert med andre medlemmer. Uten konsekvenser.

 

 

 

Jeg vet ikke hva du mener med konsekveneser, Oteren. På samme måte som jeg i sin tid gjorde meg til forsvarer for flåseriet til en forhenværende såpekoker her på forumet, så vil jeg faktisk, i fullt alvor, også ta til orde for at Sydvestens "morsomheter" om konstant bakfulle og alkoholiserte motorbåtfolk, og hans for øvrig noe spesielle måte å diskutere på, ikke må få tilsvarende konsekvenser for ham. 

 

Jeg tror at det er mange her som diskuterer ut fra forskjellig alvorlighetsnivå. Litt flåseri, litt opptrekking og litt spøk - ja det synes jeg vi må tåle på et forum hvor sjøens folk diskuterer. Og tåler man det ikke, så mener jeg at begge de 2 følgende handlemåter er langt å foretrekke fremfor å rasle med eksluderings-paragrafen eller å plage skibsraadet til å ta stilling til andres formuleringer:

 

1: Overse postingene og konsentrer deg om det som du synes er interessant. Bidra selv aktivt til at forumet får det preg du ønsker det skal ha.

 

2: Ta til motmæle "i åpent lende" her på forumet.

 

Trist at dette fører til at medlem med innsikt og kunnskap tar pause fra BP.

 

 

Der er jeg VELDIG enig med deg, Oteren!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du mener med konsekveneser, Oteren. På samme måte som jeg i sin tid gjorde meg til forsvarer for flåseriet til en forhenværende såpekoker her på forumet, så vil jeg faktisk, i fullt alvor, også ta til orde for at Sydvestens "morsomheter" om konstant bakfulle og alkoholiserte motorbåtfolk, og hans for øvrig noe spesielle måte å diskutere på, ikke må få tilsvarende konsekvenser for ham. 

 

Jeg tror at det er mange her som diskuterer ut fra forskjellig alvorlighetsnivå. Litt flåseri, litt opptrekking og litt spøk - ja det synes jeg vi må tåle på et forum hvor sjøens folk diskuterer. Og tåler man det ikke, så mener jeg at begge de 2 følgende handlemåter er langt å foretrekke fremfor å rasle med eksluderings-paragrafen eller å plage skibsraadet til å ta stilling til andres formuleringer:

 

1: Overse postingene og konsentrer deg om det som du synes er interessant. Bidra selv aktivt til at forumet får det preg du ønsker det skal ha.

 

2: Ta til motmæle "i åpent lende" her på forumet.

 

 

 

 

Der er jeg VELDIG enig med deg, Oteren!

 

Jeg har faktisk mer sans for innlegget ditt Douro enn for selvhøytidelighet. Jeg sier ikke at enkelte er selvhøytidelige, men JEG opplever det slik når enkelte rakker ned på andres valg av hjelpemidler osv..

 

Jeg tror det er viktig å skille mellom snørr og bart selv der innlegg virker veldig hårsåre.

 

Jeg har selv blitt irritert av noen innlegg, men må også innrømme at jeg har gått fem på og deretter opplevd at det eneste riktige er å si beklager, unnskyld.

 

Når det gjelder Sydvesten, så skulle det ikke forundre meg at han humrer i manglende skjeggepryd der han provoserer noen ganger :cheers:

 

Det bør vi tåle, og som du sier Douro, da kan vi heller ta til motmæle i åpent lende. Det har jeg gjort og skal fortsette med.

Nicket ditt forresten, litt Porto over det?

Link to post
Share on other sites

Øyensylig så er ikke båtpussen i full gang ennå .... :smiley:

 

Observasjon:

Det er to typer tråder som går igjen med mange innlegg .... den ene typen er prosjekter, og den andre typen er (som denne tråden) i kategirien "hva synes dere?".....

 

Ingen kritikk her, men et litt typisk Norsk fenomen at alle må "synes" noe, og må gi uttrykk for dette .... med tilhørende (mer eller mindre saklig) debatt rundt emnet fra sin egen subjektive vinkel hvis noen kommer fra en annen vinkel..... det er klart at det blir debatt av slik .. til tider morsom, andre ganger belærende og nedlatende. Sort på hvitt, så kan vi jo ikke se em noen forsøker å "trekke" i oss her inne da vi ikke kan se kroppsspråket .... og regner med at fler enn meg har trukket på smilebåndet når de har skrevet et innlegg som er litt provoserende ... uten at det har blitt vist utad i forumet.

 

Når det gjelder baugpropell ... eller hvilketsomhelst utstyr ombord..., så bør det brukes/kjøpes når båtføreren ser eller føler behov for det... basert på erfaring eller mangel på. En baugpropel kan få deg ut av en vanskelig situasjon (feilberegning eller ei), og gjør da båtlivet lettere og mer gledesrikt enn å ha en skrape, skade på andres båt og det som verre er.. ... med tilhørende diskusjon mellom båteiere og mannskap (familie).

 

Jada, en baugpropell kan bråke litt .... men selv en Sabb G som starter opp i båsen vedsiden av vil høres godt hvis eksosen går ut mot den kabinen som du ligger å sover i .... og lyden og "tåken" som en Volvo, Ford eller Detroit legger igjen ved oppstart merkes godt den også .... minst like mye som en vaier klanker mot mast i vind....

 

Vi er alle på sjøen for å nyte friheten, nærheten, hobbyen osv., og mangfallet i båteiere er derfor stort, men blandet erfaring....... praraplydregg, baugthruster, kone på baug/i vann eller ikke... la oss kose oss på sjøen, og de i tilfellene hvor vi observerer noe uforutsett/irriterende kan vi jo bruke (med litt overdrivelse for venner) til hygge og latter rundt bålet/grillen om kvelden..... :cheers:

 

Kos dere på sjøen, og jeg går heller å planlegger hviken del av vårpussen jeg skal ta til helgen... :sailing:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

...å hva blir det nå da? Trawler?

et par tråldører, grønn og hvit topplanterne og en bra kraftblokk - vips er Astor rekefisker i Drøbaksundet :lol:

 

Ellers trodde jeg det var nok trist og leit i verden til at i det minste vi her på Baatplassen burde kunne forholde oss i fordraglighet. er man opprørt har jeg forsøkt å lære meg å vente til neste dag (enklere sagt enn gjort). Og er ting rikgtig ille - så klag til Skispraadet. Det er både handlekraftig og kompetent etter min mening. Og hjelper ikke det har jeg erfart at det da faktisk kan være man selv det er noe feil med :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du mener med konsekveneser, Oteren. På samme måte som jeg i sin tid gjorde meg til forsvarer for flåseriet til en forhenværende såpekoker her på forumet, så vil jeg faktisk, i fullt alvor, også ta til orde for at Sydvestens "morsomheter" om konstant bakfulle og alkoholiserte motorbåtfolk, og hans for øvrig noe spesielle måte å diskutere på, ikke må få tilsvarende konsekvenser for ham. 

Der er jeg VELDIG enig med deg, Oteren!

 

Det enkleste er å overse disse spydighetene. Slikt tjener ikke til noen ting.

 

...å hva blir det nå da? Trawler?

 

Hadde en kar ombord i går som likte Nord Westen godt. Han hadde med seg to sakkyndige. Å gå strømpelesten i motorrommet var han tydligvis ikke vant til. :lol:

Flere andre har også ringt. Hyggelig å møte nye båtfolk på jakt etter en ny båt.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hmmm... jeg har forsøkt å få kona til å ønske seg baugpropell til jul i to år nå uten å lykkes. Tenkte det ville være kjekt å ha på Meklingen. Nå er jo denne svært lav og med lite vindfang i tillegg til at det er en meget liten båt, så da kan jeg kanskje slutte med forsøkene på overtalelse rundt juletider etter det jeg har lest hittil i denne tråden.

Men.... dersom jeg hadde lykkes, så hadde jeg nok brukt denne når jeg selv syntes det var påkrevet - relativt uavhengig av hva omgivelsene måtte mene.

Og nei - jeg står sjelden opp kl. 06:00 om morgen så det problemet løser seg selv. Det kan hende jeg allikevel er oppe, men da er det nok fordi jeg ikke har lagt meg ennå. Jeg har jo tross alt motorbåt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hva som er negativt med baugpropell? Førerne bruker den jo bare når de selv ikke klarer å svinge tilstreklig. Det blir jo mye mer bråk og trøbbel hvis de går på grunn eller skumper borti båten til noen andre. :discuss::confused:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hva som er negativt med baugpropell? Førerne bruker den jo bare når de selv ikke klarer å svinge tilstreklig. Det blir jo mye mer bråk og trøbbel hvis de går på grunn eller skumper borti båten til noen andre. :discuss::confused:

De som har det elsker det - de som ikke har det hater det. Det er mitt inntrykk. At noen bruker det er enn andre kanskje synes er nødvendig får så være - noen seiler jo i trange sund også - noe må vi ha å klage på :wink:

 

Den hekktrusteren fra sleipner - den skvatt fort opp på lista mi over "mer enn kjekt å ha - må ha det bare må ha det" :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nettopp dette som er kjernen, noen bruker den også når det er absolutt unødvendig.

 

Skjønner ikke at førere av nabobåter skal involvere seg i slike vurderinger? Skal man kanskje ta en spørreundersøkelse blandt naboene før man starter thrusteren? :confused:

 

Det må da være opp til hver enkelt hvordan man velger å manøvrere og hvilket utstyr man finner formålstjenlig til dette. Ikke opp til de som sitter og ser på... Selv har jeg ikke thruster, men om jeg hadde hatt ville jeg nå ha benyttet den når JEG følte behov for det, ikke andre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har skummlest tråden. Og skjønner ikke, men er det dette virkelig ett reelt problem for andre...

Selv så har jeg tenkt

wooy, kjekk sak. Sånn vil jeg også ha. BUMMERH for liten båt jeg. :headbang:

:lol:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruket thruster når jeg trenger den. Det gjelder også når jeg bakker ut på trange steder. Det er i praksis den eneste styringen jeg har med strak aksel når jeg bakker. Dreieretninge på propell virker bittelitt inn, men det skal veldig lite vind til før man drifter motsatt. Da er thruster kjekk å ha isteddet for å veksle mellom forover og akterover et dusin ganger. Har man drev eller annen båttype som lysterr roret under bakking stiller det seg annerledes.

Man kan også ha nytte av den når man stevner fremover og an ha sidevind. Bruker heller thruser enn å speede opp mye for å holde kursen så lenge jeg har den muligheten. Har sett relativt store ødeleggelser når man ikke får bakket opp og farten er stor fremover.

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp dette som er kjernen, noen bruker den også når det er absolutt unødvendig. Ref. tidligere innlegg: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=532487

 

Mvh. Barsk II

 

Skjønner egentlig ikke at du klarer å iritere deg, syntes det er vanskelig å iritere seg over sånt. Hadde han begynt med det du mener han burde ha gjort kunne det jo blitt mye styr hvis han ikke hadde gjort det før. En 42 foter er ikke altid like lett å rygge ut fra en smal havn, alle er ikke like flinke å kjøre båt, spesielt i oslofjorden. Selv har jeg hatt full kontroll over pappas 23foter med fast aksling siden jeg var 12. Men båt med fast aksling, klin umulig å bakke med uten pysevisp (vi bruker den så lite som mulig).

 

Hvordan bavaria var det som lå der? seil eller motor?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Registrerer at mange ikke liker å få nattesøvnen avbrutt. Da må jeg bare få opplyse om at jeg pleier å forlate havna stortsett ved flo og fjære. Litt avhengig av destinasjon og strømforhold. Og som kjent roterer dette systemet uten at jeg personlig kan gripe inn og forandre på dette fantastiske fenomenet. Da har vi følgende sekvens: Jeg starter motoren 10 - 20 minutter før avgang. Er det vind og vi akter å seile så snart vi er klar av land så gjøres seilene klar med det dette medfører av aktivitet på dekket. Går jo ikke akkurat på gummisåler til en hver tid. Så er det fortøyningene som skal slippes og motoren øker med sin aktivitet. Med 45 - 50 fot kan jeg tenke meg en form for baughjelp med tid og stunder, og jeg kommer til å anvende utstyret for det det er verdt - en hjelpende hand.

 

Så om du og ungene ligger å sover deres søteste søvn tror jeg ikke dere må regne med at jeg kommer til å ta hensyn til dette - bortsett fra å informere om min avgang. Dere er i en havn / marina og må forvente aktivitet til alle døgnets tider. Derfor forstår jeg ikke denne holdningen til at det skal være nattero etter et vist klokkeslett :confused:. Ønsker dere 95 % absolutt ro, så er det feil sted dere inntar søvnen på.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om en bauugpropell surrer i noen sekunder så er det etter mitt syn ikke mye bråk, det er ikke værre en en med store motorer som dunker i langsomlige tider før de forlater hvana, og når de i tillegg begynner med sine manøveringer med mye pådrag forover og akter så bråker det også litt og det varer gjerne noe lengere enn en liten baugpropell som surrer i noen sekunder slik at båten kommer seg lett ut fra en trang havn..

 

Så om noen bruker sin baugpropell klokken 6 om morgen mens man selv inntar sin andre kaffekopp etter morgenbadet så spiller ikke det noen stor rolle etter mitt syn....Er man observant på at noen ønsker å forlate haven, så rusler man ut og hejlper til med tampen og ønsker skipperen en fin seilas..

 

Er man bekymret for litt motorstøy i en gjestehavn, ja da kan man finne seg en uthavn eller ligger for svai...

 

De som irriterer seg om mine innlegg kan jo legge seg på sinn at man bør være kritisk til hvem man finner verdig til å la seg irritere over... Så jeg tar slike kritikk som et kompliment.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...