Jump to content

Når er det "tillatt" å bruke baugpropell?


strawberry

Recommended Posts

sant så sant...

 

eller det er kanskje enda mindre risiko for å plage andre om jeg lar båten stå på land. Da kan jeg bruke sidepropellene, stereoen og flagget akkurat som jeg vil :flag: (unnskyld - det er kanskje litt sent å flagge nå - vi burde hatt denne smilien med vimpel....)

Link to post
Share on other sites

Etter å lest alt det som mitt "lille" beskjedne spørsmål avstedkom, så stiller jeg meg følgende sprøsmål:

 

Kanskje enkelte her i forumet bør ta seg kurs i dannelse og folkeskikk? Respekt for at det finnes andre synspunkter er også et sted å begynne!

 

Ellers: Takk for innspill!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

skal montere en 350 v8 small block i vinter på tvers i baugen , bare direkte tilkoblet en 4 blads høyregående 21"-21" propell. skal oppsøke den havnen som innehar flest bp vimpler.( helst med seil ) og starter ca 4 om morgenen med en times piruettrening i umiddelbar nærhet av vimpelbesitterne. flatt jern 6500 rpm og håper på 100 piruetter i minuttet . og det er bare oppvarmingen . etter warmup blir det en form for intervalltrening med piruetter og svingkjøring i halvplan .

god natt folkens.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

skal montere en 350 v8 small block i vinter på tvers i baugen ,

 

Du kan låne min båt.

 

Jeg har 4 syl. Mercedes Dieselmotor som baugtruster som yter 40 HK. Denne er reimoverført til propell. Propellen husker jeg ikke str på, men selve motoren er plassert i eget rom forut med kun stålplater på vegger slik at støy fra motor kommer i tillegg til støyen fra propellen. Om man ønsker "det lille ekstra", så kan luke over motor settes på vidåpen slik at mest mulig støy kommer ut.

 

Jeg kan forsikre om at den bråker på det nivå du ønsker.

 

Fordelene med motor fremfor tradisjonelle baugtrustere er at denne kan gå i maaaaaaange timer uten å gå varm. Ergo, du kan igrunnnen sette på baugtrusteren, gå og handle, gå på restaurant med mer for så og returnere til båten. Du oppnår dermed å slippe støyen selv mens hele havna må høre på.

 

Du trenger engang ikke stå opp tidlig på morgenen selv. Bare la motoren stå og svive hele natta du...... Litt diesel fra eller til spiller vel ikkeno rolle?

 

Flotte saker ser du :cool:

 

Hilsen en som jamfør enkelte ikke kan kjøre båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig alt det der.

 

Men jeg forbeholder meg fremdeles retten til å legge vekt, hull i båten og kost i den ene vektskålen.

Og nytte i den andre.

Og til tross for den hyppige utdriting og harselering man ser her, så forbeholder jeg meg også retten til selv å bedømme hva utfallet blir.

Jeg tilbringer mer tid under seil enn til å legge til.

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som er uneig i dine valg da Mulligan, det er vel ingen her som har sagt at du må ha baugpropell så vidt jeg kan erindre i allefall... Så det er ditt valg og det blir du selvsagt respektert for, i like stor grad som du respketer at andre foretar andre valg med tanke på baugpropell.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er når man formaster seg til å si at nytten av en slik dings er ikke stor nok til å forsvare ulempene at man får elitekapteinene her på nakken.

Elitekapteiner er vel gjerne de som påberoper seg retten til å mene at andre ikke kan se nytten av et produkt siden man selv ikke ser nytten av det, da tilhører man eliten og spesilalistene.

 

Det er ingen oppegående her som er uenig i at du mener at nytten ikke er stor nok for å veie opp ulempen, og det blir du selvsagt respektert for.... i like stor grad som du repekterer de som har en oppfatning av nytteverdein er større enn ulempene...

 

Så du har selvsagt min fulle respekt for din mening om at ulempen er større enn nytten for din båt, i samme grad som du selvsagt respekterer at andre har en oppfatning av at nytten er større en ulempen for sin båt....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Elitekapteiner er vel gjerne de som påberoper seg retten til å mene at andre ikke kan se nytten av et produkt siden man selv ikke ser nytten av det, da tilhører man eliten og spesilalistene.

 

Spesielt når behovet kobles opp mot manuvreringsekspertise - mange glade amatører, meg selv inkludert, har stor nytte av baugpropell, mens de som virkelig kan det ikke behøver slikt før båten overstiger 50 fot. Jeg er så flink til så mye annet enn båt at jeg heldigvis kan være klønete og usikker i trange farvann og vanskelige forhold :seeya: .

Link to post
Share on other sites

Egentlig bra at disse trusterene bråker såpas mye som de gjør. På den måten blir jo andre advart om et en båt uten kyndig fører er på tur inn i havnen og man kan få tid til og ta på hjelm og overlevningsdrakt. Eventuelt evakuere området til situasjonen er avklart.

 

 

Har du lyst til å prøvekjøre vår Gp700SE utfra brygga 3 ganger.

1.Bakker du for langt står du inne i steinene med propellen.

2.Fast aksling roret er ukontrolerbart, den siden det kommer kraftigst vannstrømfra drar med seg roret.

 

Lykke til og er ganske sikker på at 2 av 3 ganger du bakker ut fra havna vår har du ikke kontroll over roret og du mister fokusen. Propellen står da sannsynligvis inne i en anne båt eller langt inne i steinrøsa! :diving::sweat::blush::cool::wink:

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Moderne jagerfly kan etter det jeg har hørt ikke styres manuelt, men er helt avhengig av datastyrete justeringer ved manøver for å kunne fly. Da kan en spørre om motorbåtkonstruksjoner er på avveier dersom relativt små båter ikke kan manuveres uten trøstere. Det er i så fall en motsatt utvikling i forhold til seilbåtkonstruksjoner som faktisk er blitt enklere å manuvere. Jeg er ingen ihuga motstander av baug eller andre trøstere, men etter min mening blinker det noe røde lys dersom ordinære motorbåter ikke er manuverbar ut slike hjelpemiddel.

Jeg har også tatt opp mulig svekkels av baugpartien og ekstra vannmotstand ved innstalering av trøsterrør i baugen. Her på BP hvor mange har meninger om alt er det rart at ingen diskutere dette i forbindels med innstal. av baugtrøster?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ihuga motstander av baug eller andre trøstere, men etter min mening blinker det noe røde lys dersom ordinære motorbåter ikke er manuverbar ut slike hjelpemiddel.

 

Har du prøvd å bakke med en litt større båt med aksling og liten kjøl?

 

Dersom du har det, ville ikke du vært i tvil om hensiktsmessigheten med thruster.

 

Jeg snakker ikke om jagerfly, heller ikke om å være rakettforsker...

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt en båt med bauthruster men har heller ikke noe mot folk som har det! Men som tidligere sagt på denne tråden mener jeg at man skal kjenne sin båt så godt at man klarer å legge til uten hjelp fra thrusteren! Murphy's lov blir gjerne gjeldene en eller annen gang :smiley:

 

Nå skal ikke jeg være altfor eplekjekk(har akkurat fått ny båt på 44 fot) men mener at det er mulig å maneuvrere alle båter uten thruster :smiley: Selv satser jeg på å seile til havn etter at vi har blitt kjent med den nye båten :yesnod: Må tenke på miljøet vet dere!

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å bakke med en litt større båt med aksling og liten kjøl?

 

Dersom du har det, ville ikke du vært i tvil om hensiktsmessigheten med thruster.

 

Jeg snakker ikke om jagerfly, heller ikke om å være rakettforsker...

Kanskje du kan lese innlegget mitt en gang til siden svaret ditt var lite relevant i forhold til hva jeg skrev, men du behøver selvfølgelig ikke å ha noe mening om det.

Link to post
Share on other sites

Moderne jagerfly kan etter det jeg har hørt ikke styres manuelt, men er helt avhengig av datastyrete justeringer ved manøver for å kunne fly. Da kan en spørre om motorbåtkonstruksjoner er på avveier dersom relativt små båter ikke kan manuveres uten trøstere. Det er i så fall en motsatt utvikling i forhold til seilbåtkonstruksjoner som faktisk er blitt enklere å manuvere. Jeg er ingen ihuga motstander av baug eller andre trøstere, men etter min mening blinker det noe røde lys dersom ordinære motorbåter ikke er manuverbar ut slike hjelpemiddel.

 

Jeg er helt enig med deg! Selvfølgelig går det an å manøvrere alle båter uten thruster, man må jo bare gidde å trene litt på dette og lære seg sin båt å kjenne!

.

Link to post
Share on other sites

Naboen min i havna har en HR 35 Rasmus. Det er en laaaaangkjølt båt med fast aksel. Propellen sitter mellom ror og kjøl. Den går bare rett akterover når han bakker - samme hva han gjør. Han må da bakke rett bakover - så kjøre litt fremover for å få baugen dit han vil - så bakke for å få plass - så kjøre fremover for å svinge så bakke osv osv. Vi lå ved siden av hverandre på Hankø i fjor - og det tok han 5 minutter å komme seg ut av havna - og det var vel minst 50 meter å kjøre. Han var like glad som meg for at det var vindstille den morgenen. Jeg tilbø meg faktisk å hjelpe til med jolla

 

Han har satt inn baugpropell i vinter - og det forstår jeg veldig godt. Jeg tror faktisk det finnes fler båter enn forståsegpåere her - så inntill man har testet all verdens båter med mer eller mindre sære styreegenskaper synes jeg man skal være anelsen forsiktig med å hevde at man er idiot om man ikke kan komme til eller fra kais uten en baugpropell.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har aldri påstått at noen er idiot fordi de har bauthruster! Naboen din kan jo legge til uten, så han kan jo kjøre båt! Skjønner selvfølgelig at det er veldig greit med thruster og har ikke noe imot folk som har dette! Jeg for min del synes det er tilfredstillende å klare meg uten, men nå har jeg kanskje alltid vært litt gammeldags :smiley::smiley::smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det er tilfredsstillende å legge til og gå fra uten baugpropell - men om noen velger å bruke den er det helt greit for meg. Heller det enn stress ombord i egen og andres båt :yesnod:

 

Om jeg skal være veldig ærlig tror jeg alt snakket om hvor dumt det er med baupropell enten skyldes uvitenhet eller misunnelse :smiley:

 

En annen sak som spiller inn er at båtene blir større og større og havnene vokser ikke i samme takt. Havner som er bygd for noen år siden er ikke dimensjonert for dagens store båter. Det gjør at havnene er trange. Og da er det ofte noen trange knekker å komme rundt

 

Når jeg går ut av plassen min har jeg først en 90 graders sving til stb rundt flytebrygga - så en 150 graders sving til bb ca 15 meter senere. Den siste er ut av moloen der det har rast steiner ut som gjør at passasjen er smal. I tillegg så sveller det ofte en del i molo åpningen. Da havna vår ble bygd for 30 år siden så de ikke for seg at båtene kom til å bli større enn 30 fot. I dag finnes det knapt en 30 foter i havna

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg går ut av plassen min har jeg først en 90 graders sving til stb rundt flytebrygga - så en 150 graders sving til bb ca 15 meter senere. Den siste er ut av moloen der det har rast steiner ut som gjør at passasjen er smal. I tillegg så sveller det ofte en del i molo åpningen. Da havna vår ble bygd for 30 år siden så de ikke for seg at båtene kom til å bli større enn 30 fot. I dag finnes det knapt en 30 foter i havna

 

Hehe...nå har vel du 2 motorer? :cheers:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...