Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

@Phoebe takk for god info, skal prøve å stramme akselen på DW. 

Så det er ett relé som man hører hvis man trykker inn knappen på røret, og dette kan høres godt? Jeg har ikke hørt noe de gangene jeg har prøvd, men da har jeg ikke lyttet.

Da regner jeg med det kan være mulig og kortslutte to kontakter i pluggen for å sjekke om feilen ligger i rør/ledning eller i selve Sailor'n. Noen som veit hvilke kontakt som eventuelt kan kortsluttes?

Link to post
Share on other sites

Ikke begynn å kortslutte kontakter!

Du skal høre et svakt "knepp" eller "klikk" inne i vhf`en fra et rele når du trykker inn send-knappen. Dersom dette ikke høres, slår ikke "sender-delen" inn. Dette kan du sjekke ved å skru støyfilteret av slik du hører kraftig sus i høytaleren og "røret", og så trykke send-knappen inn. Da skal mottaksstøyen (uten støyfilter/squelch på) forsvinne hvis den sender ut som den skal. Hører du fremdeles støy, bør du begynne å lete etter dårlige kontakter i send-knappen, ledninger, plugger, osv slik jeg beskriver over,  UTEN å kortslutte noe som helst.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan var denne festet igjen.. Kan ikke huske det. Bruksanvisning nevner fjærer og monterings plate men mener at denne kun var festet med disse to små flat jern.. Men får ikke de til å passe sikkelig

Bruker dere andre monterings plata ?!

C8AEB6DF-8299-4203-954D-3A8B6015347C.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er nylig blitt eier av en gammel Sailor R109 AM/FM radio fra S.P. Radio Aalborg. Den passer bra sammen med VHF Sailor 144c som sitter i skøyta fra før. Radioen ble kjøpt hos en skraphandler og «prøvekjørt» hjemme i stua. Der viste det seg at de to bryterene AF Gain og RF gain  ikke fungerte som de skal.  AF Gain er jo volumkontroll og har off funksjon . Bryterakselen var slarkete og det var ikke noe markert stopp (klikk) i off possisjon. Volumkontrollen virket med det var mye spraking inntil man fant et sweetspot der radioen fungerte perfekt. Den andre bryteren RF gain gikk rundt og rundt uten at jeg kunne se at den hadde noen virkning.  Signalmeter har ingen utslag, men er parkert i midtstilling.

Skal bryteren slukke for strømmen med et klikk i off possisjon?,  Er det noen her på forumet som kjenner til om det kan skaffes reservedeler til denne radioen ?

I bruksanvisningen står det at AF gain kontrollen er et potentiometer m/switch som har betegnelse som flg: Potentiometer LOG  50 KOHM w/svitch PIHER 21E  6 s/i.

På bryteren står det « 50 KLOG  719  PIHER» se foto.IMG_20190320_004626.jpg.4a8929314392f3e860abeb9b5650653d.jpg

På bryteren er det tre loddeører på siden og fire loddeører i bunnen De fire loddeørene i bunnen har to merking P1 og to har merking P2IMG_20190320_004644.jpg.ebb67ec252439b96b132012752e789c7.jpg

På RF Gain bryteren står i delelista «Potentiometer  10K ohm LIN  PIHER  21E  6s/i»

Er det noen her som kan fortelle hva «kodene» betyr og er det det noen som kan foreslå brytere som kan erstatte de originale.

 

På baksiden av AF gain står 250 v  2A, bryteren har 6 mm aksel.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Satt og vurderte om jeg skulle gjøre noe med denne Sailor VHF'en her hvis jeg skulle pynte på instrumentpanelet. Etter det jeg kan lese så er dette en RT4801.

 

Skjønte at det er en Sailor menighet her inne, så tenkte å høre hva dere synes om denne her?

 

20190624_195200.jpg.bc99fb015a2d704ae9df6fabcbddd82c.jpg

 

20181028_102514.jpg.36266840201796c63f21b327530c39de.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Hei,

Skal bytte ut Sailor VHF Radio Telephone Type RT144C og Sailor Type R109 Radio, apparatene følgte med båtkjøpet. Begge er i god stand og fungerer fint, byttes ut for å frigjøre plass.

Er de noen her som er interessert i apparatene, eventuelt hjelpe meg med å prissette de?

Bilder av apparetene ligger her:
https://drive.google.com/drive/folders/1MA4H6NNBhWzIjuLURqPysGYcPbEDu1PV?usp=sharing

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
GURIMALLA skrev 9 minutter siden:

 

 

 

Ja, nå har jeg også endelig fått anskafet meg en sånn!  Så da kan kanskje jeg også kan bli med i denne ekslusive klubben. Mvh LE5493

image.jpeg

:thumbsup::thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Gikk for et par tusen for noen år siden. Hva de går for nå - ingen aning. Ligger en på eBay, du kan jo følge med på den, kan indikere et nivå: https://www.ebay.com/itm/Sailor-Type-R-109-R109-Receiver-Receiver-Radio-Radio-World-Receiver-Vintage-/154562324278?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=707-127634-2357-0

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...