Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

(eller bare bruke den vanlige reiseradioen min). Hmmm.... :confused:

Utmerket forslag, bortsett fra værmelding og nyheter er det vel nok med lyden av måkeskrik når en ligger godt fortøyd med en aldri så liten ankerdram? Som ekta Siddis, men utflyttet kan vi kanskje ta en ankerdram sammen om et par år når vi muligens flytter hjem til Stavanger?

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som ekta Siddis, men utflyttet kan vi kanskje ta en ankerdram sammen om et par år når vi muligens flytter hjem til Stavanger?

 

Lars H. :cheers:

JA!! Det vil jeg svært gjerne :cheers:

 

 

Kall på Kobbskolten når du nærmer deg farvannet, så kommer jeg deg i møte. Jeg har garantert fått meg høytaler i cockpit innen det, så jeg hører deg nok på sailor'en. :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Min Sailor 2048 har begynt å "hakke" på lyden de siste dagene.

Ene tilfellet var jeg kun få hundre meter fra han jeg prata med, fri sikt, og det er en godsbåt, så han har nok utsyret sitt i orden.

Lyden kommer og forsvinner i korte pulser slik at man bare hører støtvise stavelser og ikke hører skikkelig hva som sies.

 

Er det takk og farvell og inn med noe nymotens i plastikk, eller finnes det håp for den fortsatt ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at du ikke har dårlig kontakt i antennekabel, antenneplugger, osv?

Videre kan tilsvarende feil være hos han du kommuniserte med. At dette var en godsbåt tror jeg ikke borger for at alt er feilfritt ;) Jeg tror nok jeg ville sjekket en ekstra gang mot kystradio eller andre VHF`er før jeg hadde gjort noe med dette for å være sikker på at feilen ligger på din side.

Ellers forstår jeg av tråden at trådstarter har rimelig peil på disse apparatene, men han har tydeligvis avmønstret fra BP, så der er det kanskje lite hjelp å få.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, det er montert en eldre RT 2048 i seilbåten jeg kjøpte i fjor, Radioen fungerer utmerket på alle måter og etter å ha lest gjennom tråden her er det ikke lenger noe alternativ å bytte den ut med en moderne Raymarine jeg har liggende.

Det er montert en ekstern høyttaler i cockpiten, problemet mitt er at det ikke er noe lyd i den! Har ingen bruksanvisning til radioen så lurer derfor på om det er noen knapper som må trykkes på for å veksle mellom høttaleren i radioen og den eksterne?

Link to post
Share on other sites

Min Sailor 2048 har begynt å "hakke" på lyden de siste dagene.

 

Lyden kommer og forsvinner i korte pulser slik at man bare hører støtvise stavelser og ikke hører skikkelig hva som sies.

Har du sjekket at du ikke har dårlig kontakt i antennekabel, antenneplugger, osv?

Testet videre. Feilen er hos meg. Hvis jeg skrur på SQL til det er støy, oppfører støyen seg på samme vis. Skrur jeg radioen av/på, er det jevn støy i 5-10 sekunder, så begynner det å hakke. Skrur jeg da ned squelschen, så henker det igjen 'knepping' i en hakke puls en stund etter at støyen er forsvunnet, nærmest som ett slags Ekko.

 

Har sjekket/luftet alle tilkoblinger.

 

Er det noe håp for denne, eller må jeg melde meg ut av sailor-menigheten for å komme på lufta igjen ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Min Sailor 2048 har begynt å "hakke" på lyden de siste dagene.

Har du VHFen på eget batteri? Enkelte har jo dette som en ekstra sikkerhet (med diodekoblet tilførsel fra hovedbanken). I så fall kan det være dette som begynner å bli dårlig.

Vet ikke hva du legger i å sjekke alle tilkoblinger, og jeg har aldri tatt i en Sailor, men det du beskriver der høres for meg ut som noe som ikke får nok strøm. Mål tilførselsspenning med og uten belastning hvis du ikke allerede har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Mål tilførselsspenning med og uten belastning hvis du ikke allerede har gjort det.

Den er tilsluttet egen krets/knapp på standard tavlen som får strøm fra valgbar batteri bank, så tviler på det ligger der, men skal sjekke for sikkerhets skyld.

 

Føler ikke for å bruke mye penker på å reparere nå jeg tross alt får flett ny med dsc fra 1300,- , så hvis det ikke er noen gjør det selv triks jeg kan foreta meg for å få den frisk igjen så blir det sannsynligvis en deleradio tilgjengelig for de som er med i menigheten fortsatt :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og det er heller ikke ekkoloddet ditt som slår inn som støy på Sailoren? Har tidligere vært ute for at giverkabel fra ekkolodd var montert for nærme antenneledningen til vhf. Dette gav lignende utslag av pulsvis støy på vhf når ekkoloddet var påslått.

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut en Sailor for salg her, men etter å ha latt meg begeistre av tråden, lurer jeg på om jeg må la den være som dobbel sikkerhet i båten. Hva vil skje om jeg sender 25W, begge VHFène er på, og det er 15meter imellom antennene, samt at radioene står ved siden av hverandre i båten?

Link to post
Share on other sites

Testet litt videre og funnet følgende :

Det endrer seg ikke med volum

Det endrer seg ikke med strøm rett fra batteribryter

 

Skrudde av og på flere ganger mens jeg testet. Plutselig var den ok. Men av og på, så var det galt igjen.

 

Har også oppdaget at lyden i telefonrøret er ok, mens lyden fra høytaler og lyden fra ekstern høytaler begge er hakkete...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

, lurer jeg på om jeg må la den være som dobbel sikkerhet i båten. Hva vil skje om jeg sender 25W, begge VHFène er på, og det er 15meter imellom antennene, samt at radioene står ved siden av hverandre i båten?

 

 

Som Her mine har stått slik siden 90 og antennene er over hverandre.

Ikke merket noen bi virkninger..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...