Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Har selv en RT 2048 som det er montert selcall modul i fra 1988. Er det det samme som DSC :confused:

 

 

Det har jeg aldri hørt om, men jeg mener å huske at Sailor leverte en tilleggsboks for DSC for tilkobling til RT2048 for mange år siden. Men det finner jeg ikke noe om på nettet. Ellers er vel produksjonen av RT2048 nylig stoppet? Men den kommer i hvert fall aldri til å bli tatt ut av bruk i min båt der den har tjent meg trofast i over 20 år.

 

Lars H.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke det samme. Da måtte du hatt en ekstra boks på samme størrelse som RT2048. Den form for selcall du har, er det gamle systemet med tonesignalering som foregår på k16. Jeg har det også i min RT2048. Det systemet gikk imidlertid "i taket" for forskjellige tonekombinasjoner for mange år siden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opprydding i gammelt skrot og finner en tung boks merket " "SAILOR" DUPLEX VHF RADIO TELEPHONE TYPE RT146". Er det noe av interesse er det bare å komme å hente. Drøyer ei ukes tid før jeg dumper den.

Vet du om den virker? Isåfall er jeg interessert. :thumbsup: Bor du i Drammen enda? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en Sailor RT 2048, er det noen som hvet om det er mulig å få tak i deler til disse enda ?

Har Googlet litt men finner ikke frem.

 

Skulle hatt tak i den rammen eller kassetten en monterer disse i når de skal felles inn.

Lurer også på om det er mulig å bytte telefonrøret med en mindre mick.

 

Mvh Lars s

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

Har nylig tatt VHF sertifikatet, og går og venter på dette i posten nå :thumbsup:

 

I seilbåten min står det en Sailor, tror det er en RT2048

 

På kurset var det mye snakk om DSC (Digital Selective call), og Distress.

Den Sailoren jeg har i båten har ikke dette.

 

Bør jeg bytte den ut med en med Distress, eller er det godt nok å nødkalle på gamle metoden på kanal 16 hvis uhellet skulle være ute ? Jeg vil jo heller ikke høre andre nødkall på DSC, men de fleste vil vel følge opp med vanlig 'analogt' nødkall på kanal 16 selv om de har DSC/Distress ?

 

En kompis anbefalte å beholde sailoren og heller kjøpe meg en EPRIB/Nødpeilesender i tillegg, istedet for å bytte ut sailoren, men Nødpeilesendere koster 5-10 000,- ny VHF koster fra under 1500,- :lipseal:

 

En annen ting jeg savner, er høytaler i cockpit. Vhf'en er montert i 'kjelleren', ved kartbordet, og ved litt aktiv seilas eller motoren i gang får jeg ikke med meg hva som skjer på VHF'en. Er det mulig å ta ut ekstra høytaler signal av en RT2048 ??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

DSC er utmerket av sikkerhetsgrunner. Men å bytte ut Sailoren, ser jeg ingen grunn til. Den modellen overgår det meste av hva som er på markedet nå, og ikke minst påliteligheten. Jeg har selv en RT2048 som har fungert feilfritt i godt over 20 år nå, og den kommer nok til å fungere i 20 år til. Men kjøp gjerne en ny VHF med DSC i tillegg. Som du selv sier, koster ikke dagens VHF'er mye. Da får du dobbel sikkerhet, pluss DSC.

 

Når det gjelder ekstra høyttaler, er ikke det noe problem med RT2048. Jeg har selv VHF'n i salongen og ekstra høyttaler ved styreposisjonen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men kjøp gjerne en ny VHF med DSC i tillegg.

Kan man ha begge VHF'er på samme antenne/antenne ledning, eller må man ha 2 (ikke at dette er veldig aktuelt, blir nok enten eller)

 

Når det gjelder ekstra høyttaler, er ikke det noe problem med RT2048. Jeg har selv VHF'n i salongen og ekstra høyttaler ved styreposisjonen.

Finnes det egen utgang for dette, eller må jeg inn og lodde på innsiden/jukse for å få det til?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha en antenne for hver VHF-stasjon. Og her er hvordan du kobler til ekstra høytaler.

 

2048_speaker.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Supert.

Da skal jeg få montert meg en ekstra høytaler ute.

 

Å montere en ekstra antenne og trekke ekstra VHF kabel i masta er ikke aktuelt for meg. Mao blir det enten å beholde Sailoren, eller etterhvert å bytte i en annen VHF.

 

En annen VHF vil ha Distress som fordel. Har Sailoren andre kvaliteter (som rekkevidde, driftsikkerhet o.l.) som oppveier mangelen på Distress knapp ?

 

Vil en EPRIB/Nødpeilesender kontra VHF med Distress ha ytterligere fordeler som forsvarer prisdifferansen, slik at jeg bør gå for Sailor VHF + EPRIB i stedet for å bytte VHF tro :confused:

 

PS : har planer om 'langturer', i første omgang en Nordnorge tur, og etterhvert Shetland, Scottland, Danmark etc.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Med slike langturer i planene, ville jeg absolutt investert i en nødpeilesender. Langt til havs har du ikke noen garanti for at du får kontakt med VHF, og må du forlate skuta langt der ute er det bare å få med seg nødpeilesenderen og aktivisere den slik at du kan bli funnet. Om du vil bytte ut VHF'n får du finne ut av selv. Men du trenger jo ikke å ha begge antennene i masten, den ene kan jo stå på "akterpulpit'n", så har du kommunikasjon selv om masten skulle blåse over ende og havne i sjøen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og selv om en kun har en VHF, er det jo en god sikkerhet med en slik ekstra antenne dersom masten går i havet. Har en antennekable fra ekstraantennen frem til VHF'n, er det bare å plugge om. Selv har jeg motorbåt uten mast, men jeg har to antenner, en for VHF og en for AIS. Ryker antennen for VHF'n, kan jeg koble antennen for AIS'n fra den, og plugge den inn i VHF'n.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en Sailor ombord i fjor sommer men den vil aldri erstatte den gamle VHFen med distressknapp tilkoblet båtens mmsi-nummer og GPS.

Til daglig bruker jeg Sailorn pga bedre lydkvalitet. Den andre står på slik at den er lett å ty til i et nødtilfelle og hvis andre sender ut distressignal.

 

Du er tilkoblet hver sin VHF-antenne som er plassert noen meter fra hverandre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har en hånholdt VHF også som reserve (som jeg vant i slagordkonkuransen her på batplassen.no :thumbsup: for noen år siden ) men også denne er uten Distress.

Blir nok å beholde Sailoren inntil videre (ellers får jeg jo ikke være med i menigheten :giggle:) så får jeg vurdere behovet for EPRIB løpende.

 

Sjekket tilkobling av ekstern høytaler i går, og med skjemaet ditt Lars så skal det være grei skuring å treffe på rett plass, men det er jo ikke hull i pluggen til de nye ledningene, så det må jeg alså borre opp ?

 

Men nytt spørsmål (som muligens ikke hører hjemme i denne strengen selv om det er relatert) :

 

Jeg skal strekke høytaler kabel fra kjelleren og opp under sprayhood for å kunne sette på mobile høytalere ala dette via minijack kobling.

Men av og til hadde det vært kjekkt å kunne ha på radio/CD også ute. Det jeg tenker, er å strekke 1 kabel og koble dette fra Både VHF (mono) og Stereo annlegget til samme Minijack koblingen ute. Normalt vil jo bare en av dem være på og da vil vel det gå greit, men hvis begge kilder står på samtidig, vil utgangen på en eller begge kunne ta skade av denne sammenkoblingen da ? For i teorien er jo høytaler utgangen fra Stereo og høytaler utgangen fra VHF kobblet sammen via denne jacken da slik jeg tenker det :eek: .

 

Vil det gå bra, eller bør jeg strekke to paralelle par med hver sin Jack (eller evt en bryter/Velger)?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan man ha begge VHF'er på samme antenne/antenne ledning, eller må man ha 2 (ikke at dette er veldig aktuelt, blir nok enten eller)

 

 

Finnes antenne velger, stort sett så er det vel for å velge mellom flere antenner og ikke radioer. Men det er vel noen kloke hoder her som vet om man kan snu venderen?

Link to post
Share on other sites

Sjekket tilkobling av ekstern høytaler i går, og med skjemaet ditt Lars så skal det være grei skuring å treffe på rett plass, men det er jo ikke hull i pluggen til de nye ledningene, så det må jeg alså borre opp?

Du trenger jo ikke så tykke kabler for ekstra høytaler til VHF som for et heftig stereoanlegg hjemme, så hvorfor ikke forsøke å lure inn ledningene ved siden av powerledningene til pluggen? Slik mener jeg har det, men får ikke sjekket da båten er 7 mil unna.

 

vhf_plug.gif

 

Men nytt spørsmål (som muligens ikke hører hjemme i denne strengen selv om det er relatert): Jeg skal strekke høytaler kabel fra kjelleren og opp under sprayhood for å kunne sette på mobile høytalere ala dette

 

Jeg har også to høyttalere for stereoanlegget i uterommet. Til den ene som er plassert rett ved der jeg sitter og ratter, har jeg satt på en vender slik at jeg kan velge om den høyttaleren skal gi høyre kanal fra stereoen eller om den skal fungere som ekstrahøyttaler for VHF'n. Men obs, her må du ha en vender som switcher begge ledningene iom. at det ligger spenning ut på høyttalerutgangen fra VHF'n. Men en billig vender fra feks. Biltema eller Clas Ohlson gjør den jobben.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke forsøke å lure inn ledningene ved siden av powerledningene til pluggen?

Tror det blir for trangt, men må se. Finner nok ut av en patent.

har jeg satt på en vender slik at jeg kan velge om den høyttaleren skal gi høyre kanal fra stereoen eller om den skal fungere som ekstrahøyttaler for VHF'n.

Samtidig bruk er ikke ett problem tror jeg, blir nok enten VHF eller stereo men det jeg er redd for er kortsluttning, for utgangen fra den ene er jo via Minijacken tilkoblet den andre uten slik bryter (selv om ikke utehøytalere er tilkoblet også). Forstår jeg det slik at jeg MÅ ha vender for å unngå skade på utgangene, eller er det mer for å kunne velge lydkilde så de ikke lager støy for hverandre hvis begge er på samtidig ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Uten å gå i dybden, ville jeg sørget for (med en vender til 10 kroner) at ikke både stereo og VHF ble tilkoblet til samme høyttaler samtidig.

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uten å gå i dybden, ville jeg sørget for (med en vender til 10 kroner) at ikke både stereo og VHF ble tilkoblet til samme høyttaler samtidig.

Takk, da går jeg for det :flag_bp:

 

Eller .....

 

Jeg har en liten Radiosender i bilen som jeg kan plugge i Minijack i feks MP3 spiller, så sender den signalene over en valgbar frekvens på FM radioeteren. Da kan du tune bilradioen eller annen radio på denne frekvensen, og så spiller du dermed av kilden over radioen din.

 

Hva med å lage ext høytaler ledningene fra VHF til en Minijack, sette på radiosenderen i minijacken, og så montere en slik som dette ute : (eller bare bruke den vanlige reiseradioen min).

 

Hmmm.... :confused:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...