Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Skrudde av og på flere ganger mens jeg testet. Plutselig var den ok. Men av og på, så var det galt igjen.

 

Har også oppdaget at lyden i telefonrøret er ok, mens lyden fra høytaler og lyden fra ekstern høytaler begge er hakkete...

 

Hm. Kjenner som sagt ikke Sailor sine enheter, men dette høres jo ut som om det kan være audioforsterkeren. Aner ikke om det er lett å fikse, men jeg har forstått det slik at dette er gode apparater som det kan lønne seg og reparere, og de er vel designet i en tid før bruk og kast kom på moten, så de burde vel være ganske servicevennlige? Denne får man jo fortsatt deler til i noen år ennå.

Link to post
Share on other sites

Dette apparatet er slikt at du kan ikke regulere lyden i håndsettet. Det står på et fast nivå. Og er den lyden OK, så er det ikke mange steder det kan være feil. Signalet til håndsettet er tatt ut før sluttrinnet. Min gjetning? Rengjør potmeteret til lyden. Skru av frontpanelet og drukn potmeteret i CRC 2-26 e.l. Er det et lukket pot må du kjøpe et nytt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei.

 

Har en 144 stående i båten, men vi har ganske mye lyd i styrhuset så den er ikke alltid like lett å høre. Men 144'n har jo utgang til ekstern høytaller så det burde være mulighet for litt mer hørbarhet. Men er det noen som vet om Sailor produserte noen høytale som matchet den grønne kassa? Jeg har ikke klart å finne noe, men det hadde jo vært moro å få "riktig" høytaler.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg kaster stein i glasshus her nå... midt i Sailor-menigheten.

 

Vi har to VHF'er på bro: En Icom IC-M601 og en Sailor RT5022. Begge har identiske antenner, og antennene er plassert nøyaktig like høyt på styrehustaket hhv. styrbord og babord side.

 

Radioen fra Icom går Sailor apparatet en høy gang når det gjelder mottak av svake signaler. Det virker som det er allt for store trinn på squelch nivået, virker det som. Enten er det konstant sus, eller så er det total stillhet.

 

Hvis jeg skal bli religiøs, og valget står mellom Icom-vennene, eller Sailors-vitner, så blir det nok Icom på meg :saint: Halleluja :giggle:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men er det noen som vet om Sailor produserte noen høytale som matchet den grønne kassa? Jeg har ikke klart å finne noe, men det hadde jo vært moro å få "riktig" høytaler.

 

Hvis noen vet så er det her, http://www.peel.dk/SP/index.html

link til mail på siden.

Eller ta med Sailoren til en fargehandler så skanner han og lager rett farge, for å male en annen høytaler.

 

Mulig jeg kaster stein i glasshus her nå... midt i Sailor-menigheten.

 

Radioen fra Icom går Sailor apparatet en høy gang når det gjelder mottak av svake signaler. Det virker som det er allt for store trinn på squelch nivået, virker det som. Enten er det konstant sus, eller så er det total stillhet.

 

Hvis jeg skal bli religiøs, og valget står mellom Icom-vennene, eller Sailors-vitner, så blir det nok Icom på meg :saint: Halleluja :giggle:

Er ikke RT5022 for ung???

 

Er det samme ulydene etter at du har kryssbytta antenneledningene??

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Rt 5022 er en knallbra radio så da bør du få sjekket det opp før du joiner Icoms venner :-)

 

Nei Roger-jo, 5022 er kallbra, blir brukt over hele verden av "alle". Men den har gått ut og neste generasjon begynner å bli litt mer utvannet

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har fullt fungerende R109 med peileantenne og en dings til jeg ikke vet hva er, en Transfomerbox Type FB 175.

 

Bilder av alt sammen under her. Lurer på om jeg skal utvide sortimentet med en matchende VHF, bytte dette i noe jeg kansje har mere bruk for på de syv hav eller rett og slett via denne tråden finne ut at dette utstyret kan brukes til mere en å lytte på NRK etc. Jeg er feks veldig interessert i PSKmail ol. Jeg selv trenger praktiske ting for båten og kan leve uten nostalgi, selv om jeg inrømmer at antenna på taket er det tøffeste jeg vet om.

 

Trenger litt veiledning i forhold til hva mere en å lytte til radio dette kan brukes til gitt at man skal utenlands og bli der...

Link to post
Share on other sites

Skal vi se... Så var det bildene da... Kan være interessert i å bytte dette med noe spennende:-)

 

dsc_0060.jpg

 

dsc_0072.jpgdsc_0069.jpgdsc_0066.jpgdsc_0071.jpg

 

Bildefunsjonen her var relativt stusselig, tungvint og unødig mye armer og bein. Kan ikke huske sist jeg "slet" med å laste inn bilder siden slutten av forrige århundre :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har fått en henvendelse med spørsmål om hvordan man programmerer

inn kanaler i P1-P5 på Sailor RT144-serien (144 /B /C).

 

Kjempe :yesnod: Tusen takk for god manual på dette :clap: . Nå mangler jeg bare bare lisen, sertifikat, og noen messing skruer. Hadde bare skruer så jeg fikk inn L2 og L3. Tips om hvor jeg kan få tak i det? :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann, har skaffet meg gammel Sailor rt143 som jeg tenkte å koble opp. Ser at kontakten for antennekabel er borte og det står igjen 2 hvite, tynne skjermledninger. Noen som vet hvordan jeg kobler disse på antennekabelen til antenna?

bilde

bilde

 

Prøvde å koble til med 12V batteri og fikk liv i den, kan jeg dermed bruke 12V eller bruke 24V som det er avmerket på kontakten?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei, melder meg inn i klubben med denne nyrestaurerte godbiten:

bilde

 

Jeg mangler dog 2 orginale skrurer på frontdeksel som pt. er erstattet med mutter :diving:

Har i tillegg programert L1, L2 og L3 etter anvisning i denne tråden.

 

Er på utikkik etter flere tilsvarende radioer (144C) til total restaureing hvis noen skal selge, gi en lyd :-) ( logitrust@outlook.com )

Stor interesse av R109 da denne mangler i samlingen.....

Redigert av Logitrust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå med båten i gjestehavnen i Hankøsundet. Da jeg hørte på værmeldingen fra Tjøme Radio i eftermiddag og den kom klart inn fra flere sendere, tenkte jeg at jeg skulle teste egen VHF. Så jeg kalte opp Tjøme på kanal 01 som vel er i nærheten av Risør. Tjøme svarte umiddelbart og ga meg rapporten: "Sterk og klar!"

 

Hva slags VHF jeg har? Jo, selvfølgelig en Sailor modell RT2048 med antennen kun 3 me3ter over sjøen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke og kommer aldri til å ha en slik snakkerimaskin men dette klippet bør fremkalle varme minner blant entusiastene her:

(Fiskeribølgen med Rolf Just Nilsen)

 

Har forøvrig en liten Asialaget radio/mottager kjøpt på Europris som subber inn alt fra korteste korbølge til lengste langbølge og den tar in Kina og what not. Ikke det jeg forstår mye av det som kommer inn.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...